جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

از برند ادیداس چه میدانید؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
از برند ادیداس چه میدانید؟

در همین ابتدای صحبت از شما تقاضا داریم که تا آخر همراه ما باشید چرا که قصد داریم یکی از معروف‌ترین و بزرگترین شرکت‌های هلدینگ را به شما معرفی کنیم! آدیداس نام شرکتی است که همه ما آن را شنیده‌ایم و اغلب حداقل یک لوازم از این برند داریم. آدیداس آگ (به آلمانی: Adidas AG) یک شرکت آلمانی چندملیتی است که مقر اصلی آن در شهر هرتسوگن‌آوراخ و در ایالت بایرن قرار دارد. آدیداس در زمینه طراحی، تولید و توزیع انواع لباس، کفش، پاافزار، کفش ورزشی، تجهیزات ورزشی، ساعت، عینک آفتابی، محصولات مراقبت‌های شخصی و لوازم لوکس فعالیت می‌کند. این برند آلمانی که بیش از 70 سال از عمر آن می‌گذرد، بزرگ‌ترین تولید کننده لباس‌های ورزشی در اروپا نیز به شمار می‌رود.

جالب است بدانید که قصد و برنامه مؤسس این ابرکمپانی از همان ابتدای کار، تبدیل شدن به برند محبوب ورزشکاران بود و برای رسیدن به این هدف، آن را ایجاد و پایه ریزی کرد. از همین رو امروزه برخی چهره‌های ورزشی مهم مانند لیونل مسی به عنوان سفیران برند آدیداس شناخته می‌شوند. به طور کلی آدیداس یک هلدینگ است و شرکت تولید پوشاک ورزشی ریبوک، شرکت لوازم گلف تیلورمید و شرکت راک پورت زیرمجموعه‌های آن به‌ شمار می‌آیند. همان طور که گفته شد آدیداس بزرگترین تولید کننده لوازم ورزشی در اروپا و همچنین دومین تولید کننده بزرگ لوازم ورزشی در جهان به‌ شمار می‌رود.

تاریخچه آدیداس

اگر بخواهیم به طور خلاصه به تاریخچه این کمپانی اشاره‌ کنیم، مسلماً باید از معرفی برادران داسلر شروع کرد؛ پس با ما همراه باشید! نقش اول این داستان یعنی کریستفر فون وایلم داسلر یک کارگر تولیدی کفش در هرتوسگن آوراخ در ۲۰ کیلومتری شهر نورنبرگ بود. پائولین همسر کریستفر نیز یک لباس‌شویی در شهر باواریان را اداره می‌کرد. رادلف رودی داسلر نیز پس از پایان مدرسه به پدرش در کارخانه تولید کفش پیوست. وی پس از بازگشت از جنگ جهانی اول مدیر یک شرکت تولید چینی شد و سپس توانست وارد بازار عمده چرم در شهر نورنبرگ شود.

و اما نابغه خانواده و کسی که به عنوان مؤسس اصلی شناخته می‌شود، برادر رادلف و عضو نیروی ارتش در جنگ جهانی اول یعنی آدولف داسلر است. آدولف داسلر بعد از اتمام جنگ جهانی اول و بازگشت از آن، تولیدی کفش‌های ورزشی خود را در لباس‌شویی کوچک مادرش در هرتوسگن آوراخ راه اندازی کرد. در ژوئیه ۱۹۲۴، رادلف به هرتسوگن آوراخ بازگشت تا در کنار برادرش کارخانه تولیدی کفش برادران داسلر را تأسیس کند. آن‌ها این سرمایه گذاری را در لباس‌شویی مادر خود آغاز کردند اما به دلیل قطعی‌های متناوب برق در شهر، این دو برادر در آن زمان مجبور بودند از پدال‌های تولید برق (چیزی شبیه به تولید برق با دوچرخه) روی آورند تا بتوانند تولید در کارخانه کوچکشان را ادامه دهند.

اکنون به سال ۱۹۳۶ می‌رسیم یعنی سالی که المپیک تابستانی در برلین آلمان برگزار می‌شد! آن زمان بود که آدولف داسلر با یک ساک پر از کفش‌های ورزشی به دهکده المپیک رفت تا بتواند جسی اونز قهرمان المپیک آمریکایی-آفریقایی را متقاعد کند از محصولات آن‌ها استفاده کند. این نخستین مورد از اسپانسری یک آمریکایی آفریقایی تبار در مسابقات المپیک به ‌شمار می‌رود. در آن مسابقات اونز توانست ۴ مدال طلا به دست بیاورد. وی این قهرمانی را مرهون کفش‌های مخصوص دویدن برادران داسلر می‌دانست که به نام اسپایکز (Spikes) شناخته می‌شد. این مسئله باعث شد که در مدت زمان بسیار کوتاهی شهرت برادران داسلر جهانی شود. پس از این واقعه بود که برادران داسلر از سراسر جهان نامه‌هایی مبنی بر تقاضا برای کفش‌های آن‌ها دریافت کردند.

بنابراین کار آن‌ها به طور شگفت انگیزی و در مدت خیلی کمی گرفت؛ به طوری که این دو برادر تا قبل از جنگ جهانی دوم، سالانه چیزی حدود ۲۰۰ هزار جفت کفش و حتی فراتر از آن به فروش می‌رساندند! اما همکاری میان برادران داسلر مدت زیادی طول نکشید و آنها پس از اتمام جنگ جهانی دوم و در سال 1947 از یکدیگر جدا شدند. رودولف یک سال بعد، شرکت "پوما" را راه‌اندازی کرد. آدولف هم در سال 1949 با الهام از نام و نام خانوادگی خود، برند Adidas را بنیان نهاد. این برند در سال‌های بعد، فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشت. پس از مرگ پسر داسلر، یک کارخانه‌دار فرانسوی به نام «برنارد تاپی» برند آدیداس را در سال 1989 خریداری کرد.

از طرفی حضور این کارخانه‌دار فرانسوی به معنای پایان یافتن بحران‌ها نبود. اما آدیداس سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و بعد از چند شکست‌ مالی، در سال 1997 موفق به خرید برند سالومون شد. پیوستن طراح معروف «استلا مک‌کارتنی» و راه‌اندازی خط تولید کالکشن بانوان، خرید برند ریبوک و تولید نخستین کفش هوشمند هم از دیگر دستاوردهای این برند در سال‌های بعد بودند. لازم به ذکر است که آدیداس نیز مانند رقیب اصلی‌اش نایک، بیش از 60 درصد محصولات خود را در کشورهای آسیایی تولید می‌کند. از این بین کارخانه‌های آدیداس ویتنام، چین، اندونزی، تایلند، ترکیه و هند بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. این برند آلمانی اکنون بیش از 2500 فروشگاه در سراسر جهان و از جمله ایران دارد.

از برند ادیداس چه میدانید؟

رقابت شدید آدیداس با پوما

از همان سال 1948 رقابت بسیار بالایی بین آدولف و رودولف پس از جدایی از یکدیگر شکل گرفت. این موضوع موجب شد تا شهر هرتوسگن آوراخ به‌ طور غیررسمی به دو بخش تبدیل شود. دلیل آن این بود که مردم شهر همیشه به این دقت می‌کردند که خارجی‌ها چه کفشی به پا دارند. این اتفاق به حدی گسترده شد که دو باشگاه فوتبال شهر نیز از هم جدا شدند، «ای وی هرتسوگن‌آوراخ» از کفش‌های آدیداس استفاده می‌کرد و ۱ اف. سی هرتسوگن‌آوراخ از کفش‌های رادولف حمایت می‌کرد. زمانی هم که هندیمن به عنوان خانه رادولف معرفی شد، افراد به عمد از کفش‌های آدیداس استفاده می‌کردند تا اینکه رادولف اعلام کرد هر کسی می‌تواند یک جفت کفش مجانی پوما داشته باشد!

از آن پس هر دو برادر با وجود اینکه در یک حوزه فعالیت داشتند اما هیچ‌ وقت به یکدیگر نپیوستند و حتی به صورت مداوم در تلاش بودند که فاصله موجود را افزایش دهند و تا حد امکان از هم فاصله داشته باشند. در سال ۱۹۴۸ و در نخستین مسابقه فوتبال تیم ملی آلمان غربی پس از جنگ جهانی دوم، اکثر بازیکنان این تیم کفش‌های پوما به پا داشتند. از آن جمله می‌توان به هربرت بوردنسکی، بهترین گل زن آلمان غربی پس از جنگ جهانی اشاره کرد. چهار سال بعد، در المپیک تابستانه ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند، جوزی بارتل قهرمان دو ۱۵۰۰ متر لوگزامورگ، نخستین مدال طلا با کفش‌های پوما را به نام خود ثبت کرد و نخستین افتخار جهانی پوما به ‌شمار رفت.

از طرف دیگر در سال ۱۹۶۰ و در المپیک تابستانی که در شهر رم ایتالیا برگزار می‌شد، پوما با پرداخت پول به آرمین هری دونده دو سرعت ۱۰۰ متر آلمان، از او خواست تا کفش‌های پوما را در مسابقات بپوشد. پیش از این هری با آدیداس قرارداد بسته بود، اما پس از این پیشنهاد از آدولف تقاضای پول کرد که این پیشنهاد رد شد. این ورزشکار آلمانی در حالی که کفش‌های پوما به پا داشت قهرمان مسابقات شد و مدال طلا بدست آورد. اما در مراسم پایانی با کفش‌های آدیداس حاضر شد تا برادران داسلر از این موضوع شوکه شوند. هری امید داشت بتواند از دو برادر پول بگیرد، اما این مسئله باعث عصبانیت شدید آدولف شد و آدیداس مسابقات المپیک را تحریم کرد!

قرارداد فوق سنگین با منچستر یونایتد

در این میان بد نیست بدانید که حوالی سال ۲۰۱۵ قراردادی به شدت سنگین و بی‌سابقه‌، همه را شگفت زده کرد! در اواخر سال ۲۰۱۴ بود که پس از اعلام کناره‌گیری اسپانسر مطرح آمریکایی از تمدید دوباره قرارداد با منچستر یونایتد به ‌علت هزینه‌های گزاف، سایت‌های خبری ورزشی پر شد از خبرهای عقد قرارداد آدیداس با تیم منچستر یونایتد؛ قراردادی بی‌سابقه و بسیار سنگین! قرارداد ۱۰ ساله‌ای که آدیداس متعهد شد سالی ۷۵ میلیون پوند (در حدود سالی ۲۴۳ میلیارد تومان) به تیم منچستریونایتد پرداخت کند؛ که سرجمع ۷۵۰ میلیون پوند به جیب منچستری‌ها خواهد رفت. این قرارداد در جهان ورزشی و اسپانسرینگ فوتبالی سابقه نداشته ‌است!

آدیداس؛ نوآوری، تنوع و کیفیت در پوشاک و لوازم ورزشی

در حال حاضر این شرکت بزرگ محصولات متنوع و بیشماری را وارد چرخه بازار می‌کند که این مسئله باعث افزایش روزافزون مشتریان این برند شده است.  همانطور که در ابتدای مطالب هم گفتیم، کتانی، کفش‌های ورزشی جدید، تیشرت، شلوار، هودی، جوراب، عینک آفتابی و توپ فوتبال بخشی از این محصولات هستند. در طراحی و تولید این محصولات، نوآوری و استفاده از مواد باکیفیت بیش از هر چیز اهمیت دارد. مثلاً کفش‌هایی با زیره چاپی سه ‌بعدی و رویه چرم که از مواد قابل بازیافت تهیه می‌شوند، نشان از توجه این برند به مُد و محیط زیست دارند. به‌ علاوه تنوع در تولید انواع لباس و تجهیزات ورزش‌های مختلف از فوتبال و گلف تا یوگا از دیگر ویژگی‌های مثبت برند آدیداس به شمار می‌روند.

محبوب‌ترین محصولات برند آدیداس

نکته مثبت و قابل ذکر دیگر اینکه سایت آدیداس پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات مردانه و زنانه خود را طبقه ‌بندی کرده است. به عنوان مثال کفش‌های مخصوص دویدن، پیاده‌روی و فوتبال، کالاهای مردانه پرطرفدار این برند هستند. شلوار ورزشی، دمپایی و کوله پشتی را هم می‌توان در این فهرست مشاهده کرد. از سوی دیگر، کتانی استن اسمیت (Stan Smith) زنانه سفید یکی از پرطرفدارترین محصولات زنانه آدیداس است. رنگ‌ بندی‌ متنوع و گاها دخترانه این برند، از مشکی و طوسی تا صورتی، آبی و قرمز باعث شده تا دیگر کتانی‌های آدیداس Adidas هم با استقبال زیادی از سوی خانم‌ها مواجه شوند.

محصولات تخصصی (Performance) و غیر تخصصی (Originals) آدیداس

سالیان سال است که آدیداس تلاش کرده تا در ورزش‌های تخصصی با بالا بردن سرعت، قدرت و آرامش ورزشکاران عملکرد و راندمان آن‌ها را بهبود بخشد و رضایتشان را به دست آورد. این شرکت در زمینه ورزشهایی مانند فوتبال، بسکتبال، دومیدانی، هنرهای رزمی، کشتی، بوکس، شنا، تنیس، گلف و غیره، محصولات تخصصی متنوعی با کیفیت و استانداردهای معتبر جهانی برای سطوح مختلف ورزشکاران تولید و ارائه می‌کند. از طرف دیگر و در نقطه مقابل، محصولات غیر ورزشی و به اصطلاح غیر تخصصی آدیداس را می‌بینیم که شامل کفش، لباس، کیف و غیره برای استفاده روزمره است. این محصولات مدل‌های مختلفی دارند. مانند: adidas SLVR، Porsche Design Sport، NEO، Y-3 و …

از برند ادیداس چه میدانید؟

بیشتر بخوانید: دلایل موفقیت شرکت نایک

معرفی چند نام تجاری (برند) زیرمجموعه آدیداس

در صحبت‌های ابتدایی به این نکته اشاره کردیم که آدیداس یک کمپانی هلدینگ و به اصطلاح عامیانه شرکت مادر و جامعی است که دارای چندین زیرمجموعه می‌باشد. در اینجا معرفی کوتاهی از هر کدام یک از این زیرمجموعه‌ها خواهیم داشت: احتمالاً Five Ten را با عنوان تجاری شجاع (Brave) می‌شناسید. این نام تجاری با سابقه بیست و پنج ساله، پیشرو در تولید کفش‌های تخصصی ورزش‌های متهورانه است که اصطکاک زیادی برای سرآشیبی‌های کوهستان، مسابقات دوچرخه‌سواری در کوهستان و صخره‌نوردی دارند. همچنین لباس قایق‌سواری در رودخانه‌های خروشان و لباس خفاشی مخصوص پرواز و … را تولید می‌کند. راک پورت (Rockport): در سال 1996 بر اساس ایده‌ای برای ساخت و تولید کفش‌های مد روز (fashion) راحت و بر اساس آخرین تکنولوژی کفش‌های ورزشی دنیا راه‌اندازی شد.

یکی دیگر از برنده‌های معتبر و مرتبط با بدنسازی، ریبوک (Reebok) نام دارد که در واقع یک برند ورزشی بین‌المللی آمریکایی بحساب می‌آید که رویکردی روشن را برای تبدیل شدن به یک نام تجاری پیشرو در ورزش زیبایی اندام جهان دنبال می‌کند. تیلورمید  (Taylormade)نیز معتبرترین نام تجاری راه‌اندازی تورهای جهانی گلف است. این برند به صورت تخصصی در زمینه محصولات چوبی-فلزی و ترکیبی گلف فعالیت می‌کند و نوآوری زیادی در این زمینه داشته است. آدیداس گلف هم ارائه دهنده تخصصی‌ترین کفش‌ها و لباس‌های گلف است. نام تجاری CCM در زمینه تولید لباس و تجهیزات حرفه‌ای هاکی فعالیت می‌کند. و در نهایت Neo یکی از دپارتمان‌های جدید شرکت آدیداس است که در بخش تولید محصولات fashion و لباس‌های شیک عمومی مردانه و زنانه فعالیت می‌کند.

کفش دو

مسلماً تعداد بسیاری از افراد برای پیاده روی و یا دویدن، به دنبال کفش‌های با کیفیت آدیداس هستند و این برند جزء نخستین انتخاب‌هایشان محسوب می‌شود. کفش‌های پیاده‌روی و رانینگ آدیداس، بیش از 600 مدل در طرح‌ها و رنگ‌ها و قابلیت‌های فنی مختلف بوده که به تناسب نیاز افراد در موقعیت‌های مکانی مختلف، قابل شناسایی و خریداری می‌باشد. adiStar Ride 3، adiStar Salvation 3 (که جایگزین adiStar Cushion 6 شده ‌است)، the Supernova Sequence 4 (که جایگزین Supernova Control 10 شده ‌است)، Supernova Glide 3 و ... از جمله کفش‌های ویژه دویدن آدیداس به شمار ‌می‌روند. در همین حال آدیداس کفش‌های ورزشی گران‌ قیمت خود را با به‌ کارگیری چرم کانگرو تولید می‌کند. البته این کفش‌ها بیشتر به صورت سفارشی عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید