جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

از بهترین مزایا تا بدترین معایب قهوه !

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
از بهترین مزایا تا بدترین معایب قهوه !

اگر از طرفداران پر و پا قرص قهوه هستید و بدون آن روزتان شب نمی شود بهتر است این مقاله را از دست ندهید؛ ما در این مقاله می خواهیم مزایا و معایب مصرف قهوه را بررسی کنیم و در ادامه چند راه که برای سالم تر کردن قهوه تان مفید است را به شما بیاموزیم. اثرات قهوه بر سلامتی بحث برانگیز است. به طور خلاصه قهوه شامل آنتی اکسیدان است که می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را کاهش دهد؛ در عین حال قهوه، حاوی مقادیری از کافئین نیز می باشد که می تواند موجب اختلالات خواب شود.

بررسی ارزش غذایی قهوه:

8 اونس (240 میلی لیتر) از یک فنجان قهوه معمولی حاوی:

- ویتامین B2 یا ریبوفلاوین : 11 درصد از DV

- ویتامین B5  یا اسید پانتوتنیک : 6٪ از DV

- ویتامین B1 یا تیامین : 2٪ از DV

- ویتامین B3 یا نیاسین : 2٪ از DV

- فولات: 1٪ از DV

- منگنز: 3 درصد از DV

- پتاسیم: 3٪ از DV

- منیزیم: 2٪ از DV

- فسفر: 1% از DV

درصد ارزش روزانه (DV) روی برچسب حقایق غذایی یک محصول راهنمای مواد مغذی در یک وعده غذا است. به عنوان مثال، اگر در برچسب 15 درصد کلسیم ذکر شده است، به این معنی است که یک وعده 15 درصد کلسیم مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. این ارقام ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما هنگامی که سعی می کنید آن را با تعداد فنجان هایی که در روز می نوشید ضرب کنید می بینید که می تواند بخش قابل توجهی از مصرف روزانه مواد مغذی شما را افزایش دهد.

در واقع، در رژیم غذایی معمولی غربی به دلیل مصرف بالاتر قهوه؛ مقدار آنتی اکسیدان دریافتی از قهوه نسبت به میوه ها و سبزیجات بیشتر است.

کافئین موجود در قهوه دقیقا چیست؟

قهوه حاوی کافئین است، محرکی که می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و متابولیسم را افزایش دهد. در حقیقت کافئین رایج ترین ماده روانگردان مصرفی در جهان است. نوشابه ها، چای و شکلات همگی حاوی کافئین هستند، اما قهوه بزرگترین منبع آن است.

محتوای کافئین موجود در یک فنجان قهوه می تواند از 30 تا 300 میلی گرم متغیر باشد، اما متوسط میزان کافئین در یک ​​فنجان قهوه حدود 90 تا 100 میلی گرم است. از آنجایی که کافئین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی (CNS) عمل می کند، مردم معمولا آن را برای احساس هوشیاری و انرژی بیشتر مصرف می کنند. کافئین می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و به افراد کمک کند تا بازده بیشتری داشته باشند.

منظور از سیستم عصبی مرکزی مغز و نخاع است. بر اساس تقسیم بندی انجام شده سیستم عصبی بدن انسان، به دو دسته مرکزی و محیطی تقسیم می شود؛ سیستم عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع و سایر اعصاب در دسته سیستم عصبی محیطی قرار می گیرند.

اعتقاد بر این است که با مسدود کردن گیرنده های انتقال دهنده عصبی آدنوزین عمل می کند و تحریک پذیری را در مغز افزایش می دهد. کافئین در واقع میانبری برای بهبود عملکرد شما نیست و مصرف بیش از حد آن وابستگی به کافئین را ایجاد می کند کمااینکه به مرور زمان مجبور به استفاده مقدار بیشتری کافئین خواهید بود.

قهوه و بیماری ها:

از بهترین مزایا تا بدترین معایب قهوه !

 قهوه و آلزایمر:

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری تخریب کننده سلول های عصبی در جهان و عامل اصلی زوال عقل است. مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان قهوه تا 65 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

قهوه و پارکینسون:

پارکینسون دومین بیماری شایع نورودژنراتیو است و به دلیل مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز ایجاد می شود. افرادی که قهوه می نوشند 32 تا 60 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند. بیماری پارکینسون قابل درمان نیست، اما داروها می توانند به کنترل علائم فرد بیمار کمک کنند. همچنین ممکن است پزشک تغییرات سبک زندگی، به ویژه ورزش های هوازی مداوم را به فرد بیمار توصیه کند.

داروهایی که در بیماری پارکینسون استفاده می شوند باعث افزایش یا جایگزینی دوپامین می شوند. افراد مبتلا به بیماری پارکینسون غلظت دوپامین مغزی پایینی دارند. با این حال، دوپامین نمی تواند به طور مستقیم داده شود، زیرا نمی تواند وارد مغز شود و علنا بی فایده خواهد بود.

هیچ غذای خاصی وجود ندارد که نقش درمانی در بیماری پارکینسون داشته باشند اما خوردن غذاهای سرشار از فیبر و نوشیدن مقدار کافی مایعات می تواند به جلوگیری از یبوست که در بیماری پارکینسون رایج است کمک کند.

قهوه و دیابت نوع دو :

هم چنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که قهوه می نوشند بسیار کمتر است. دیابت انواع مختلفی دارد اما وجه اشتراک همه آنها هیپرگلایسمی یا افزایش سطح قند خون است. این افزایش قند خون به علت های متفاوتی روی می دهد که در دیابت نوع دو علت این اتفاق، مقاومت به انسولین است.

در واقع انسولین باعث می شود که قند خون ناشی از مصرف غذا بتواند به سلول ها راه پیدا کند و سلول ها از آن به عنوان سوخت خود استفاده کنند. با وجود مقاومت به انسولین، دیگر انسولین نمی تواند به سلول ها وارد شود و شاهد افزایش میزان تجمع قند در خون خواهیم بود که همین تجمع از نشانه های پیش دیابت و دیابت نوع 2 است.

این بیماری شایع در چند دهه اخیر ده برابر شده است و اکنون بیش از 300 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. جالب توجه است، مطالعات نشان می دهد که مصرف کنندگان قهوه 23 تا 67 درصد خطر ابتلا به این بیماری را در خود کاهش می دهند. با محاسبه یک بررسی از 18 مطالعه روی 457922 نفر، نتیجه گرفتند که هر فنجان قهوه روزانه را می توان با 7 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط دانست.

قهوه و مشکلات کبدی:

کبد یکی از اصلی ترین اندام های بدن است و در نیمه راست بدن، در زیر قفسه سینه و دیافراگم قرار گرفته است . اصلی ترین وظایف این ارگان، شرکت در گوارش و سم زدایی است. پس حفظ سلامت کبد اهمیت بسیاری دارد . این اندام به مصرف بیش از حد الکل و فروکتوز حساس است. مثلا در بیماری کبد چرب، چربی بیش از حد می تواند موجب التهاب کبد شود و در مراحل پیشرفته تر و شدید تر حتی می تواند اسکار یا زخم به جای بگذارد و باعث نارسایی کبد شود.

مرحله نهایی آسیب کبد سیروز نامیده می شود و در این مرحله می توان زخم های منتشر را در بافت کبد مشاهده کرد. افرادی که قهوه می نوشند تا 84 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سیروز هستند؛ قوی ترین اثر برای کسانی است که 4 فنجان یا بیشتر در روز قهوه می نوشند.

سرطان کبد دومین عامل مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان است. مصرف کنندگان قهوه تا 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند.

قهوه و آسیب های روان:

افسردگی شایع ترین اختلال روانی در جهان است و منجر به کاهش قابل توجه کیفیت زندگی می شود. در یک مطالعه در  که در هاروارد و در سال 2011 انجام شد؛ متوجه شدند افرادی که قهوه بیشتری می نوشیدند 20 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی بودند.

در یک بررسی دیگر نتایج نشان داد که افرادی که چهار فنجان قهوه یا بیشتر در روز می‌نوشیدند، 53 درصد کمتر در معرض خودکشی بودند.

با توجه به اینکه مصرف کنندگان قهوه در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بسیاری از بیماری های رایج و کشنده – و همچنین خودکشی قرار دارند – می توانیم نتیجه بگیریم که قهوه می تواند به افراد کمک کند که عمر طولانی تری داشته باشند. تحقیقات طولانی مدت بر روی 402260 فرد 50 تا 71 ساله نشان داد که افرادی که قهوه می‌نوشند در طول دوره مطالعه 12 تا 13 ساله در معرض خطر بسیار کمتری برای مرگ بودند.

تا اینجای مقاله با خواص شگفت انگیز قهوه آشنا شدیم و متوجه شدیم نوشیدن یک فنجان قهوه ساده می تواند چه تاثیرات قابل توجهی بر بدن ما داشته باشد. حال وقت آن است که به بررسی اختلالات و مشکلاتی بپردازیم که قهوه می تواند برای ما ایجاد کند.

معایب قهوه:

مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به بی قراری، اضطراب، تپش قلب و حتی تشدید حملات پانیک شود. اگر به کافئین حساس هستید و تحریک پذیر هستید احتمالا بهترین کار این است که از قهوه و مواد کافئین دار دوری کنید.

یکی دیگر از عوارض جانبی قهوه، ایجاد اختلالات خواب است. اگر تمایل به نوشیدن قهوه دارید و از طرف دیگر کیفیت خواب برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است از نوشیدن قهوه بعد از ساعت 2 عصر خودداری کنید. هم چنین اگر تمایل دارید در مورد خواب با کیفیت و بهترین حالت خواب بیشتر بدانید می توانید به مقالات قبلی ما در این زمینه اشاره کنید.

کافئین همچنین می‌تواند اثرات ادرارآور و افزایش فشار خون داشته باشد، اگرچه این اثرات معمولاً با استفاده منظم از بین می‌رود اما افزایش جزئی فشار خون 1-2 میلی متر بر جیوه ادامه دار است.

یکی از مهم ترین اثرات قهوه بر بدن ایجاد وابستگی است. وقتی افراد به طور منظم کافئین مصرف می کنند پس از مدتی بدن آن ها به آن مقدار کافئین مقاوم می شود؛ دقیقا همان اتفاقی که در اعتیاد به مواد مخدر روی می دهد و فرد برای اثر گیری بایستی مقدار بیشتری کافئین مصرف کند. هم چنین وقتی افراد از کافئین پرهیز می کنند، علائم ترک مانند سردرد، خستگی، مه مغزی و تحریک پذیری را به مدت چند روز تجربه می کنند.

درست است که دانه های قهوه بو داده حاوی آکریل آمیدها هستند اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مقادیر کمی از آکریل آمیدهای موجود در قهوه باعث سرطان می شود وجود ندارد.

تفاوت بین قهوه معمولی و قهوه بدون کافئین:

برخی افراد قهوه بدون کافئین را به جای قهوه معمولی ترجیح می دهند. قهوه بدون کافئین معمولا با شستشوی دانه های قهوه با حلال های شیمیایی تهیه می شود. هر بار که دانه ها آبکشی می شوند، درصدی از کافئین در حلال حل می شود. این روند تا زمانی که بیشتر کافئین از بین برود تکرار می شود.

به خاطر داشته باشید که حتی قهوه بدون کافئین هم حاوی مقداری کافئین است که البته این مقدار بسیار کمتر از قهوه معمولی است.

از بهترین مزایا تا بدترین معایب قهوه !

بیشتر بخوانید: شکلات تلخ ؛ خوشمزه مقوی !

چه افرادی باید از مصرف قهوه صرف نظر کنند؟

برخی از افراد - به ویژه زنان باردار - قطعا باید از مصرف قهوه اجتناب کنند یا به شدت آن را محدود کنند. مطالعات نشان می دهد که دریافت بیش از 150 تا 200 میلی گرم (حدود 1 تا 2 فنجان قهوه) کافئین در روز در دوران بارداری می تواند در رشد و تکامل جنین تاثیر گذار باشد.

مادران باردار باید از مصرف مقادیر زیاد شکلات، قهوه و سایر مواد غذایی دارای کافئین خودداری کنند.

چه مواردی را می توانیم با قهوه ترکیب کنیم؟

کاکائو:

کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان است و با انواع فواید سلامتی، از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط است. در صورتی که می خواهید درمورد شکلات تلخ بیشتر بدانید توصیه می کنیم مقالات گذشته سایت را از دست ندهید.

خامه پرچرب:

به جای یک خامه غیر لبنی که معمولاً فرآوری شده‌اند و ممکن است حاوی مواد مشکوک باشند، مقداری خامه پرچرب به قهوه خود اضافه کنید. سعی کنید مواد لبنی مصرفی خود را از گاو هایی که با علف تغذیه می شوند تهیه کنید زیرا شیر گاو تغذیه شده با علف حاوی مقداری ویتامین K است.

دارچین:

دارچین یک ادویه خوش طعم است که به خوبی با طعم قهوه ترکیب می شود. مطالعات نشان می دهد که دارچین می تواند گلوکز، کلسترول و تری گلیسیرید خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد. اگر ارتباط خوبی با دارچین ندارید و نگران عوارض جانبی احتمالی آن هستید، در صورت امکان، دارچین سیلان را به جای دارچین معمولی کاسیا انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید