جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

از رابطه یک طرفه فرار کنید !

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
از رابطه یک طرفه فرار کنید !

اگر هنوز شریک زندگی خود را پیدا نکرده اید یا در رابطه ای هستید که از سالم بودن آن اطمینان ندارید لازم است در این باره مطالب بیشتری یاد بگیرید و با نکاتی آشنا شوید که بتواند شما را در پیدا کردن یک پارتنر عالی یا اصلاح رابطه کنونی شما یا حتی ترک آن یاری کند.

هیچکس نیست که نخواهد یک رابطه سالم داشته باشد و باقی عمرش را در کنار همسر بی نقص و حمایت گر و همه چی تمام رویا های خود بگذارند. اما این تمام ماجرا نیست! واقعیت زندگی با چیزی که در فیلم های عاشقانه می بینید بسیار متفاوت است و برای ساخت یک رابطه سالم دو طرف باید از سلامت روان برخوردار باشند و اگر مشکلی را پیدا کردند، حتما به گفتگو و حل مشکل بپردازند.

حتی اگر یکی از طرفین تمایل به رفع مشکل نداشته باشد، آن رابطه غیر قابل ترمیم است. در مقالات گذشته به 7 ویژگی بارز روابط ناسالم اشاره کردیم و در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل یکی از آن ویژگی ها یعنی " رابطه یک طرفه " بپردازیم. روابط سالم با صداقت، اعتماد و تعهد متقابل بین افراد مشخص می شود. با این حال، در یک رابطه یک طرفه، اغلب احساس می‌شود که یک نفر بیشتر از حالت طبیعی، تلاش می کند تا رابطه را سرپا نگه دارد؛ در حالی که فرد دیگر هیچ انرژی ای صرف رسیدن به این هدف نمی کند.

مشکل این رابطه دقیقا همین جاست؛ یک نفر که دائما به سراغ دیگری می رود و از هیچ تلاشی دریغ نمی کند اما به مرور زمان این رابطه خسته کننده می شود و حتی فرد تلاش گر نیز پس از مدتی احساس انزوا و تنهایی می کند. چنین روابطی دوام زیادی نخواهند داشت و اگر در چنین رابطه ای هستید متاسفانه باید بگوییم که دیر یا زود رابطه شما از هم می پاشد.

اگرچه روابط یک طرفه لزوماً به معنای سوء استفاده از یک فرد نیست، اما اغلب نشان دهنده وجود مشکل در ارتباط یا سازگاری بین دو نفر است. این امکان وجود دارد که یکی از طرفین به اندازه دیگری نسبت به رابطه احساسی نداشته باشد یا حتی یک نفر هنوز از احساس خود اطمینان ندارد و تمایل ندارد انرژی ای را صرف رابطه ای کند که قابل اعتماد نیست.

یک رابطه متقابل ثبات و دوام بیشتری دارد و در آن شما به وضوح می دانید که در کنار پارتنرتان ایستاده اید و چه جایگاهی در زندگی او دارید. در یک رابطه سالم و متعادل شما می توانید به شریک عاطفیتان وابسته باشید و احساس امنیت کنید. اما یک رابطه یک نفره هیچ گاه چنین احساسی را نمی دهد زیرا که یک نفر از نظر مالی، عاطفی، روانی یا... هزینه بیشتری می کند. این رفتار می تواند علت گوناگونی داشته باشد؛ مثلا علاقه بیش از حد یک طرفه یا وابستگی یک طرفه می تواند چنین نتایجی را به همراه داشته باشد.

نشانه های یک رابطه یک طرفه:

اگرچه تا اینجای مطالب بیشتر به روابط عاشقانه اشاره شد اما در نظر داشته باشید که این ویژگی تنها مربوط به این دست از روابط نیست و شامل سایر روابط بین فردی مانند دوستان، خانواده و... نیز می شود. برخی از نشانه های یک رابطه یک طرفه که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

شروع اکثربت فعالیت ها و ارتباط ها از جانب یک نفر است:

به ندرت پیش می آید که طرف دیگر اول تماس بگیرد اما از شما انتظار دارد که مکالمات را شروع کنید یا آغاز کننده هر تعاملی باشید و برای کار هایی که می خواهید با هم انجام دهید شما آن فردی هستید که همیشه برنامه ریزی می کند.

مجبور به گرفتن بیشتر تصمیمات مهم هستید:

اگر نیاز باشد تصمیم مهمی گرفته شود، طرف مقابل ابراز بی تفاوتی می کند و می گوید این تصمیم برای او اهمیتی ندارد یا ممکن است به سادگی از مسئولیت گرفتن تصمیمات مهم شانه خالی کند.

چه کسی عذر خواهی می کند؟

پس از یک درگیری یا مشاجره، طرف مقابل به ندرت دست دراز می کند تا مسئولیت اعمال خود را بپذیرد یا آسیبی که انجام داده را جبران کند. درعوض، معمولاً شما هستید که می‌گویید متاسف هستید تا از مشکل عبور کنید.

فدا کردن همه چیز برای خوشحال کردن طرف مقابل:

ممکن است احساس کنید که مجبور هستید خواسته ها و نیازهای خود را نادیده بگیرید تا رابطه خود را حفظ کنید. این حالت همان چیزیست که در مقاله گذشته جزو یکی از پدیده های شایع در روابط نا سالم نام برده شده. به این رفتار "راه رفتن روی پوسته تخم مرغ " می گویند. به طور خلاصه به بیان این رفتار می پردازیم:

فرض کنید به فروشگاهی رفتید و یک جعبه تخم مرغ خریده اید. برای مراقبت و شکسته نشدن آن تخم مرغ چه کار می کنید؟ قطعا آن را در بسته ای جدا می گذارید، دست انداز ها را آرام رد می کنید و به طور خلاصه حواستان را جمع می کنید تا اتفاقی نیوفتد.

این دقیقا همان چیزیست که در برخی روابط شاهد آن هستیم. در این روابط یک فرد از خواسته های خود می گذرد و در صحبت کردن یا سوال پرسیدن یا جواب دادن، نگران این است که موجب رنجش طرف مقابل نشود.

احساس ناامنی و ندانستن جایگاه خود:

هنگامی که شما چنین برخورد سردی را از طرف مقابل می بینید و متوجه بی اهمیتی او می شوید، کاملا طبیعی است که به نیت و تعهد او شک کنید.

ارتباط ضعیف:

یک مثال ساده بزنیم؛ اگر شما هنگامی که با شریک زندگی تان صحبت می کنید متوجه می شوید که نسبت به حرف های شما بی توجه است و اهمیتی به صحبت های شما نمی دهد، احساس نارضایتی خواهید کرد. در رابطه سالم دو طرف احساسات و افکار خود را بیان می کنند تا بتوانند به تفاهم برسند و از یکدیگر درک متقابل داشته باشند. گوش دادن فعال موجب می شود که یک رابطه عمیق تر شود و هر فرد نیاز های فرد دیگر را به درستی بشناسد.

از رابطه یک طرفه فرار کنید !

هزینه های مالی نامتعادل:

نشانه دیگر روابط یک طرفه این است که تنها یک نفر هزینه ها را متقبل می شود و دیگری احساس تعهد مالی ندارد.

بهانه تراشی :

اگر شما آن فردی هستید که تمامی سختی ها را به دوش می کشید بهتر است کمی فکر کنید که چرا فرد مقابل شما هیچ گونه احساس مسئولیتی در این باره نمی کند. اگر از او بپرسید احتمالا با بهانه های غیر معقول مواجه خواهید شد؛ برای مثال او هر بار روز بدی را سپری کرده است یا در حال دست و پنجه نرم کردن با یک استرس است که مانع از این می شود تا برای شما وقت بگذارد.

این دلایل اگر مداوم تکرار شوند دیگر منطقی و قابل پذیرش نیستند و نشان می دهند که او بهانه تراشی می کند.

علت های به وجود آمدن رابطه یک طرفه

از رابطه یک طرفه فرار کنید !

بیشتر بخوانید: عشق یا شهوت؟ احساس شما کدام است؟

مهارت های ارتباطی ضعیف:

در این شرایط یک یا هر دو نفر این مهارت ها را به خوبی نمی دانند و نمی توانند نیاز ها و احساسات خود را به اشتراک بگذارند. تمرین و بهبود مهارت‌های ارتباطی می‌تواند به افزایش شفافیت کمک کند و در نهایت مشکلات رابطه به خوبی حل شوند.

احساس ناامنی:

اگر یکی از طرفین ترس از دست دادن دیگری را داشته باشد ممکن است برای جلوگیری از وقوع این اتفاق بیشتر از سهم خود تلاش کند و مسئولیت بیشتری را گردن بگیرد.

انتظارات متضاد:

هر کس بنا به تعریف خود از رابطه، انتظاراتی دارد. اگر این انتظارات و معنایی که رابطه برای شما دارد با شریکتان متفاوت باشد و شما احساس تعهد بیشتری داشته باشید، احساس می کنید که تنها هستید و باید به تنهایی تمامی سختی ها را به دوش بکشید.

شیوه های دلبستگی:

سبک های دلبستگی می توانند در نحوه رفتار افراد در روابط عاشقانه بزرگسالان نقش داشته باشند. به عنوان مثال، فردی با سبک دلبستگی مضطرب ممکن است نگران این باشد که فرد دیگر به اندازه او چنین دلبستگی ای ندارد و باید تلاش خود را برای حفظ رابطه بیشتر کند.

مشکلات فردی:

اگر یکی از زوجین با چیزی استرس زا سر و کار دارد یا از یک بیماری روانی رنج می برد؛ این علل می تواند در نحوه عملکرد او در رابطه تاثیر گذار باشد.

رفتار منفعل_تهاجمی:

یکی از نمونه‌های این پدیده، پدیده‌ای است که به آن «بی‌کفایتی مسلحانه» لقب داده شده است که در آن یکی از شرکا وانمود می‌کند که قادر به انجام وظایف اساسی نیست و با این دلیل تمام مسئولیت ها را به دوش شریک زندگی خود می اندازد.

اثرات رابطه یک طرفه:

به طور کلی روابط یک طرفه بسیار سمی هستند؛ خصوصا اگر این کار به قصد سواستفاده و آگاهانه انجام شود. برخی از اثرات مخرب این نوع رابطه عبارتند از:

افزایش استرس :

در حالی که از فواید داشتن رابطه سالم کاهش استرس و داشتن احساس حمایت شدن است؛ برخی از روابط استرس شما را دو چندان می کنند. تعامل با خانوده، دوستان و دیگر آشنایان مطلوب است و می تواند طول عمر شما را بیشتر کند و از مغز شما محافظت کند. تلاش خود را بکنید تا زمان صرف شده با دوستان و خانواده ای را که از بودن در اطراف آن ها لذت می برید به حداکثر برسانید و تعامل با کسانی را که چندان خوشایند نیستند و انرژی های منفی را وارد زندگی شما می کنند به حداقل برسانید. متأسفانه، نمی توان همیشه از برخی افراد منفی گرا مانند خانواده اجتناب کرد اما بدین معنا نیست که شما محکوم به از بین رفتن سلامت روان خود هستید. در این صورت، از تکنیک‌های آرام‌سازی برای رهایی از استرس ناشی از این برخوردها استفاده کنید. یاد بگیرید که چگونه تعاملات خود را با افراد دشوار مدیریت کنید تا تأثیر کمتری بر سلامت و زندگی شما داشته باشند.

در حالی که روابط سالم می تواند به عنوان محافظ در برابر استرس عمل کند، تحقیقات نشان داده است که برخی از روابط باعث ایجاد استرس و تأثیر منفی بر سلامتی می شود. مشکلات خواب، اضطراب، افسردگی و کاهش ایمنی تنها تعدادی از اثرات بالقوه مضر استرس بیش از حد هستند.

احساس تنهایی:

علاوه بر استرس انجام اکثر کارها در رابطه، عدم تلاش متقابل می تواند باعث ایجاد احساس انزوا و تنهایی در شما شود. ممکن است احساس کنید که به هیچ وجه نمی توانید با طرف مقابل در مورد مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنید یا احساس واقعی خود صحبت کنید.

کاهش عزت نفس:

نا امیدی دائمی که در این رابطه یک طرفه تجربه می کنید می تواند احساس طرد شدگی، حمایت نشدن و مورد بی مهری واقع شدن را در شما ایجاد کند. این احساسات منفی مداوم سرانجام باعث می شوند تا به اندازه کافی خودتان را دوست نداشته باشید و دچار کمبود عزت نفس شوید.

چگونه رابطه یک طرفه را تغییر دهیم؟

همانگونه که در مقاله قبلی و در این مقاله ذکر شد؛ اولین گام پذیرش مشکل و تمایل به حل آن از سوی هر دو نفر است. در این شرایط در مورد رابطه خود صادق باشید و سعی کنید از خود سوالاتی در مورد رابطه تان بپرسید. به عنوان مثال، آیا این شخص در تمام روابط خود چنین رفتاری دارد یا این رفتار یک طرفه در رابطه مختص شماست؟ آیا او همان فردی است که احساس راحتی می کنید تا نیازها و احساسات خود را با او در میان بگذارید؟ و اگر چنین گفتگویی داشته باشید او چه واکنشی نشان خواهد داد؟

در گام بعدی شما می توانید زوج درمانی را امتحان کنید. در طی گذراندن زوج درمانی، شریکی که مسئولیت کمتری در رابطه داشته است می تواند با یادگیری مهارت ها و تمرین آن ها مشکلات را به حداقل برساند کارآمد تر عمل کند. زوج درمانی فواید دیگری نیز دارد؛ برای مثال به شریکی که همیشه بیشترین انرژی را صرف رابطه کرده است کمک می کند تا به علت این رفتار خود فکر کند و اگر دچار وابستگی اضطرابی است، آن را برطرف کند. این درمان همچنین می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های ارتباطی خود را توسعه دهند تا بتوانند آنچه را که نیاز دارند و انتظار دارند را بهتر توضیح دهند.

در انتها باز هم تاکید می کنیم که دقت داشته باشید هیچ رابطه ای کامل نیست و رابطه کامل نیازمند تلاش هر دو نفر است. در یک رابطه سالم و ایده آل، هر دو نفر به یک اندازه خواهان حل مشکلات هستند و با حمایت از یکدیگر لحظات خوبی را خلق می کنند.

منبع :

https://www.verywellmind.com/one-sided-relationship-signs-causes-effects-coping-5216120


https://www.verywellmind.com/how-bad-relationships-affect-your-health-2223881

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید