جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

از فوائد لیموترش برای سلامتی چه می‌دانید؟

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
از فوائد لیموترش برای سلامتی چه می‌دانید؟

لیموترش میوه ای محبوب است که افراد از آن به مقدار کم به دلیل طعم ترش آن، برای افزودن طعم به غذا استفاده می‌کنند. لیموترش به غذاهای پخته شده، سس ها، نوشیدنی ها و دسرها عطر و طعم ویژه ای می‌دهد و همچنین منبع خوبی برای ویتامین C و فیبر محلول است. یک لیموترش 58 گرمی می‌تواند بیش از 30 میلی گرم ویتامین C برای بدن تأمین کند. ویتامین C برای حفظ سلامتی ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی بسیاری شود. کاشفان اولیه این را می‌دانستند و برای کمک به پیشگیری یا معالجه بیماری اسکوربوت در سفرهای طولانی خود، انواع لیمو ذخیره می‌کردند. بسیاری از رستوران ها به طور مرتب لیموترش را سرو می‌کنند و برخی از مردم روز خود را به جای قهوه یا چای، با آب لیموترش شروع می‌کنند. بدون شک لیموترش خوشمزه است و بوی دلپذیری دارد، اما آیا افزودن آن ها به آب شما را سالم تر نگه می‌دارد؟ طبق بررسی های انجام شده، لیموترش ممکن است به کاهش وزن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کم خونی، سنگ کلیه، مشکلات گوارشی و سرطان را کاهش دهد.

فوائد لیموترش برای سلامتی

ارزش غذایی لیموترش

یک لیموترش به وزن 58 گرم شامل:

- انرژی: 16.8 کالری (کیلو کالری)

- کربوهیدرات ها: 5.41 گرم، که از این مقدار 1.45 گرم آن قند است

- کلسیم: 15.1 میلی گرم

- آهن: 0.35 میلی گرم

- منیزیم: 4.6 میلی گرم

- فسفر: 3.3 میلی گرم

- پتاسیم: 80 میلی گرم

- سلنیوم: 0.2 میکروگرم

- ویتامین C: 30.7 میلی گرم

- فولات: 6.4 میکروگرم

- کولین: 3.0 میلی گرم

- ویتامین A: 0.6 میکروگرم

- لوتئین + زاکسانتین: 6.4 میکروگرم

لیموترش همچنین حاوی مقادیر کمی از تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B-6، اسید پانتوتنیک، مس و منگنز است. دستورالعملهای فعلی رژیم غذایی، مصرف 75 میلی گرم ویتامین C در روز را برای زنان در سن 19 سال و بالاتر و 90 میلی گرم در روز برای آقایان توصیه می‌کند. افراد سیگاری در روز به 35 میلی گرم ویتامین C بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری احتیاج دارند. ویتامین C یک ماده مغذی اساسی و آنتی اکسیدان است. اگر فردی به اندازه کافی ویتامین C مصرف نکند، دچار کمبود می‌شود که به اسکوربوت معروف است. این بیماری در ایالات متحده نادر است، اما می تواند روی افرادی که رژیم غذایی متنوعی ندارند تأثیر بگذارد. علائم این بیماری ممکن است در طی یک ماه پس از مصرف نکردن ویتامین C کافی ظاهر شود و شامل خستگی، ضعف (احساس ناخوشایند بودن)، التهاب یا خونریزی لثه، لکه های قرمز بر روی پوست به دلیل تخریب رگ های خونی در زیر سطح پوست، درد مفاصل، بهبود آهسته زخم، شل شدن دندان ها و افسردگی است. بسیاری از این موارد زمانی اتفاق می‌افتد که بافت های همبند به دلیل کمبود ویتامین C ضعیف می‌شوند. افرادی که کمبود آهن دارند ممکن است دچار کم خونی شوند و ویتامین C به بدن در جذب آهن کمک می‌کند. بنابراین مصرف لیموترش به عنوان یک منبع غنی ویتامین C به خوبی می‌تواند به رفع و التیام مشکلات سلامتی ذکر شده کمک کند.

علاوه بر این، برخی افراد می‌گویند که آب لیموترش طیف وسیعی از فواید را از کاهش وزن گرفته تا رفع افسردگی دارد. در واقع مواد مغذی مختلف موجود در لیموترش ممکن است این فواید سلامتی را به وجود آورد. از طرفی مصرف آب لیموترش به جای آب میوه یا نوشابه مفیدتر است، زیرا باعث کاهش مصرف قند فرد می‌شود. نوشیدن مقدار زیادی آب لیموترش، می‌تواند به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند.

بیشتر بخوانید: 15 نشانه و علامت کمبود ویتامین C

8 فایده سلامتی لیموترش بر اساس شواهد علمی

در اینجا 8 فایده سلامتی لیموترش بر اساس نتایج تحقیقات علمی انجام شده برای افزایش آگاهی شما ذکر شده است:

1. از سلامت قلب پشتیبانی می‌کند

لیموترش منبع خوبی از ویتامین C است. یک لیموترش حدود 31 میلی گرم ویتامین C را تأمین می‌کند، که 51 درصد از میزان مصرف روزانه مرجع (RDI) است. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. با این حال، این تنها ویتامین C نیست که تصور می شود برای قلب شما مفید باشد. فیبر و ترکیبات گیاهی موجود در لیموترش همچنین می توانند برخی از فاکتورهای خطر بیماری قلبی را کاهش دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که خوردن 24 گرم عصاره مرکبات روزانه به مدت یک ماه باعث کاهش کل کلسترول خون می‌شود. ترکیبات گیاهی موجود در لیموترش، یعنی هسپریدین و دیوسمین، نیز برای کاهش کلسترول یافت شده اند.

2. به کاهش وزن کمک می‌کند

لیموترش اغلب به عنوان یک ماده غذایی مفید در کاهش وزن معرفی می‌شود و چند نظریه وجود دارد که ذکر می کند دلیل این امر چیست. یک تئوری رایج این است که فیبر محلول پکتین موجود در آن ها در معده شما گسترش می‌یابد و به شما کمک می‌کند تا به مدت طولانی تر احساس سیری کنید. گفته می شود، بسیاری از افراد لیموترش کامل نمی خورند (آب لیموترش می‌خورند) و از آنجایی که آب لیموترش فاقد پکتین است، به همان روش باعث احساس سیری طولانی مدت نمی‌شود. یک تئوری دیگر نشان می‌دهد که نوشیدن آب گرم با لیموترش به شما در کاهش وزن کمک می‌کند. با این وجود، نوشیدن آب به طور موقت باعث افزایش تعداد کالری هایی که می سوزانید می شود، بنابراین ممکن است خود آب باشد که در کاهش وزن کمک می‌کند، نه لیموترش. نظریه های دیگر نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در لیموترش می‌توانند به به روش های مختلفی به کاهش وزن کمک کنند. در یک مطالعه، به موش هایی رژیم غذایی چاق کننده و سپس به آن ها پلی فنول های لیموترش که از پوست استخراج شده بودند، داده شد. آنها نسبت به سایر موش ها وزن و چربی بدن کمتری به دست آوردند. با این حال، هیچ مطالعه ای تأثیر کاهش وزن ترکیبات لیموترش در انسان را تأیید نمی‌کند.

3. از سنگ کلیه جلوگیری می کند

سنگ های کلیه توده های کوچکی هستند که هنگام تبلور و تولید مواد زاید در کلیه ها، تشکیل می شوند. معمولا افرادی که به آنها مبتلا می شوند، مرتباً و مکرراً آن ها را در طول زندگی خود تولید می‌کنند. اسید سیتریک ممکن است با افزایش حجم ادرار و افزایش pH ادرار از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند و محیط کمتر مناسبی را برای تشکیل سنگ کلیه ایجاد کند. فقط نیم لیوان (125 میلی لیتر) آب لیموترش در روز ممکن است بتواند اسید سیتریک کافی را برای کمک به جلوگیری از تشکیل سنگ در افرادی که قبلاً آن را داشته اند، تأمین کند. برخی از مطالعات همچنین دریافتند که لیموناد به طور موثری از سنگ کلیه جلوگیری می کند. اما مطالعات دیگر هیچ تاثیری را نشان نداده اند. بنابراین، مطالعات باید بیشتر بررسی کنند که آیا آب لیموترش روی تشکیل سنگ کلیه تأثیر دارد یا خیر.

4. در برابر کم خونی محافظت می کند

کم خونی فقر آهن بسیار شایع است. هنگامی اتفاق می افتد که شما به اندازه کافی از غذاهایی که می‌خورید آهن دریافت نکنید. لیموترش حاوی مقداری آهن هستند، اما در درجه اول با بهبود جذب آهن شما از غذاهای گیاهی از کم خونی جلوگیری می کنند. روده شما آهن را به راحتی از گوشت، مرغ و ماهی جذب می‌کند، در در حالی که جذب آهن از منابع گیاهی به آسانی نیست. اما، با وجود و جذب ویتامین C و اسید سیتریک، این جذب قابل بهبود است. از آنجایی که لیموترش حاوی ویتامین C و اسید سیتریک هستند، با اطمینان از جذب هرچه بیشتر آهن از رژیم غذایی، ممکن است از شما در برابر کم خونی محافظت کند.

5- خطر سرطان را کاهش می‌دهد

یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات ممکن است به جلوگیری از برخی سرطان ها کمک کند. برخی از مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که افرادی که بیشترین مرکبات را می‌خورند، خطر ابتلا به سرطان کمتر دارند، در حالی که سایر مطالعات هیچ تاثیری پیدا نکرده اند. در مطالعات آزمایشگاهی دیگر، بسیاری از ترکیبات موجود در لیموترش سلول های سرطانی را کشته اند. با این وجود، آنها ممکن است تأثیر یکسانی درون بدن انسان نداشته باشند. برخی از محققان فکر می‌کنند که ترکیبات گیاهی موجود در لیموترش، مانند لیمونن و نارینژنین، می توانند اثرات ضد سرطان داشته باشند، اما این فرضیه نیاز به بررسی بیشتر دارد. مطالعات حیوانی نشان می دهد که D-limonene، ترکیبی که در روغن لیمو وجود دارد، دارای خواص ضد سرطانی است. در مطالعه دیگری از نارنگی که حاوی ترکیبات گیاهی بتا-کریپتوکسانتین و هسپریدین است، استفاده شده است که این ترکیبات در لیموترش نیز یافت می‌شود. این مطالعه نشان داد که این ترکیبات از ایجاد تومورهای بدخیم در زبان، ریه و روده جوندگان جلوگیری می‌کنند. با این حال، باید توجه داشت که تیم تحقیقاتی از دوز بسیار بالایی از مواد شیمیایی استفاده کرده اند، بسیار بیشتر از آنچه شما با خوردن لیمو یا پرتقال دریافت می‌کنید. در حالی که برخی ترکیبات گیاهی در لیموترش و سایر مرکبات ممکن است پتانسیل ضد سرطانی داشته باشند، اما هیچ مدرک کیفی نشان نمی‌دهد که لیموترش می‌تواند در انسان با سرطان مبارزه کند.

6. سلامت گوارش را بهبود می‌بخشد

لیموترش از حدود 10٪ انواع کربوهیدرات تشکیل شده است که بیشتر به صورت فیبر محلول و قندهای ساده هستند. فیبر اصلی موجود در لیموترش پکتین است، نوعی فیبر محلول در ارتباط با فواید سلامتی متعدد. فیبر محلول می‌تواند سلامت روده را بهبود بخشد و هضم قندها و نشاسته ها را کُند کند. این اثرات ممکن است منجر به کاهش قند خون شود. با این حال، برای به دست آوردن فواید فیبر لیموترش، باید لایه سفید رنگ زیر پوست آن را نیز را میل کنید. افرادی که آب لیموترش می‌نوشند، فواید مصرف این فیبر را از دست می‌دهند.

7. فشار خون را کاهش می دهد

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که زنانی در ژاپن که به طور مرتب قدم می زدند و هر روز لیموترش مصرف می کردند، فشارخون کمتری نسبت به افرادی که این کارها را نمی‌کنند، داشتند. برای مشخص کردن نقش لیموترش در این بهبود و کشف اینکه آیا مصرف لیموترش می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است. زیرا پیاده روی روزانه به تنهایی نیز می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

8. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

غذاهایی که سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها هستند، ممکن است به تقویت سیستم ایمنی در برابر میکروب هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند، کمک کنند. یک بررسی نشان داد که، در حالی که مکمل های ویتامین C به نظر نمی‌رسد باعث کاهش بروز سرماخوردگی در یک جمعیت شود، ممکن است به کاهش مدت زمان سرماخوردگی کمک کند. ویتامین C همچنین ممکن است به تقویت ایمنی در افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند کمک کند. فشردن یک لیمو کامل در یک لیوان آب گرم با یک قاشق بزرگ عسل، نوشیدنی تسکین دهنده ای برای فرد مبتلا به سرفه یا سرماخوردگی می‌تواند باشد.

بیشتر بخوانید: زیبایی پوست با چند روش

خطرات سلامتی لیموترش

لیموترش اسید بالایی دارند، بنابراین آب آن ممکن است افراد دارای شرایط زیر را تحت تاثیر قرار بدهد:

- زخم دهان: می تواند باعث ایجاد احساس سوزش شود.

- بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD): می تواند علائمی مانند بازگشت اسید معده (ریفلاکس)، سوزش سر دل و ترش کردن را بدتر کند.

پاسخ به یک سوال رایج در مورد آب لیموترش بطری

آیا آب لیموترش بطری که در فروشگاه ها موجود است، به اندازه لیموترش تازه مغذی است؟ آب لیموترش 100٪ بطری برای برخی از برنامه های آماده سازی مواد غذایی مانند تهیه کنسرو مناسب است، جایی که اسیدیته محصول باید به اندازه کافی بالا باشد تا واکنش مورد نظر را ایجاد کند. با این حال، آب لیموترش بطری دارای همان مقدار ویتامین C نسبت به آب لیموترش تازه نیست. توجه به این نکته حائز اهمیت است که ویتامین C به نور و گرما حساس است و در صورتی که افراد آن را در یک فضای خنک و تاریک در یک ظرف غیر فلزی ذخیره نکنند، به سرعت در آب لیموترش کاهش می‌یابد.

منبع:

www.medicalnewstoday.com

www.healthline.com

www.healthline.com

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید