جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اعتماد به نفس، کلید موفقیت

author منتشر کننده
نظرات (1) 4 0
اعتماد به نفس، کلید موفقیت

موفقیت از آن انسان ­هایی است که بیشترین تلاش خود را برای رسیدن به هدف نهایی با به کار گیری تمام مهارت­ هایشان به کار می­‌گیرند. در برخورد با انسان ­های موفق، موردی که به وضوح به چشم می‌­خورد، اعتماد به نفس بالای این افراد است که در مسیر خوشبختی کمک شایانی به آن‌ها کرده است. اعتماد به نفس کلید موفقیت است. داشتن مهارت، انگیزه، هوش و توانایی همگی عوامل تاثیرگذاری در موفقیت هستند اما با وجود تمام این عوامل زمانی که یک انسان اعتماد به نفس کافی نداشته باشد، موفق به رسیدن به هدف خویش نمی‌­شود.

مهارت های پرورش اعتماد به نفس

با علم بر اهمیت بالای اعتماد به نفس، بهتر است که در طول روز این مهارت مهم تمرین شود. بهتر است قبل از هرچیز اگر ضعف قابل جبرانی دارید، برای برطرف کردن آن بکوشید. برای مثال اگر عاملی مثل چاقی، اعتماد به نفس را در شما کشته است، یا برای از بین بردن آن تلاش کنید یا آن چیزی که هستید را قبول کنید. برای آنکه اعتماد به نفس در شما تقویت شود، بهتر است آداب اجتماعی را از افراد موفق یاد بگیرید. این امر باعث می­‌شود تا عزت نفسی چند برابر به شما داده شود. پرورش زبان بدن، آداب سخنوری و پوشش مناسب باعث تقویت اعتماد به نفس می­‌شود. برای نزدیک شدن به موفقیت باید پله­ های تکامل را قدم بردارید و از تنبلی و سستی در اراده دوری کنید. هوش، ذکاوت، تحرک و جنبش را جایگزین عوامل منفی کنید تا اعتماد به نفس خیلی زود خودش را در زندگی­تان نشان دهد.

چگونه اعتماد به نفس خود را بازیابی کنیم؟

گاهی پیش می­‌آید که اعتماد به نفس بالای شما در طی حادثه یا اتفاقی از بین می‌­رود. برای بازیابی این اعتماد به نفس بهتر است که خودتان را به آدمی که قبل از این اتفاق بودید، تبدیل کنید. اگر این اتفاق نشدنی بود، سعی کنید از طرق مختلف هر روز اعتماد به نفس داشتن را تمرین کنید و روز به روز آن را بیشتر بپرورانید. داشتن برنامه و عمل به آن یکی از عواملی است که باعث رشد اعتماد به نفس از دست رفته می­‌شود. ظرفیت شکست خوردن را در خودتان افزایش دهید و با کمترین عوامل منفی خودتان را به هم نریزید. فراموش نکنید که هر کس به اندازه‌ی خودش مهارت­ ها و استعدادهای فراوانی دارد که برای تکامل آن ها باید تلاش کند. عدم اعتماد به نفس یک مشکل همه گیر است که با استفاده از تکنیک­ های خیلی معمولی و روتین قابل جبران است.

تکنیک های افزایش اعتماد به نفس

مهارت­ های افزایش اعتماد به نفس به شما کمک می­‌کند تا علاوه بر اینکه یک مهارت ویژه را آموختید، تبدیل به آدم بهتری نیز بشوید. یکی از راه­ های افزایش اعتماد به نفس یادگیری مداوم است. با ثبت نام در یک کلاس و یا یادگیری خود آموز یک علم یا هنر شما تبدیل به آدم با اعتماد به نفس بیشتری می‌­شوید. یکی دیگر از راه ­های افزایش اعتماد به نفس حضور در اجتماع است. این اجتماع می­‌تواند یک جمع دوستانه، حضور در سمینارها و کنفرانس ­ها، و فعالیت در دانشگاه و ... باشد. ورزش را دست کم نگیرید! انجام یک فعالیت ورزشی می‌­تواند علاوه بر فوایدی که برای بدن دارد، اعتماد به نفس شما را به شدت افزایش دهد. خودشناسی یکی دیگر از مهارت ­های بسیار تاثیرگذار است که می­‌تواند در افزایش اعتماد به نفس شما نقش مهمی داشته باشد. وقتی خودتان و استعدادهایتان را بشناسید، راحت تر می­‌توانید به اعتماد به نفس نزدیک شوید و موفقیت را لمس کنید.

مهارت­ های افزایش اعتماد به نفس

بیشتر بخوانید: اقدامات لازم برای رسیدن به موفقیت فردی

اعتماد به نفس در کودکان

یکی از مشکلات مهم در کودکان، کمبود اعتماد به نفس است. این کمبود باعث می­‌شود تا کودک نتواند به اندازه کافی مهارت­ های خودش را به منصه ظهور برساند. رفتار پدر و مادر با کودک یکی از مهم ترین عوامل شکل گیری شخصیت کودک است. معمولاً کودکان موفق و با اعتماد به نفس بالا، پدر و مادرهایی بسیار حامی و پشتیبان دارند که همواره فرزندشان را مورد حمایت خودشان قرار می­‌دهند. اگر دارای فرزند بی اعتماد به نفسی هستید، بهتر است در رفتار خودتان با او تجدید نظری بکنید. کودکان موجودات بسیار تاثیر پذیری هستند و کوچکترین رفتار و حرکات شما در آن ها می­‌تواند باعث شکست غیر قابل جبرانی شود. فراموش نکنید که آن ها نیاز به مراقبت دارند. از سرزنش کردن آن ها به جد دوری کنید و پاداش دادن به آن ها را فراموش نکنید.

اعتماد به نفس کاذب چیست؟

فردی که دارای اعتماد به نفس کاذب است، دچار توهم داشتن اعتماد به نفس است اما در واقع او این مهارت را ندارد. کسی که اعتماد به نفس کاذب دارد، خود را برتر از دیگران می­‌داند، اما در نفس خود، او همیشه این کمبود را احساس می‌­کند و در مواقعی که باید این مهارت به او کمک کند، او را تنها می­‌گذارد. افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند، معمولاً از طریق تخریب دیگران برای خودشان موقعیتی فراهم می­‌کنند، اما به علت نداشتن صحیح این مهارت خیلی زود موقعیت خود را از دست می‌­دهند. افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند، فقط در خلوت خود به این بیماری اعتراف می­‌کنند و همواره از بیان این مسئله در جمع خودداری می‌کنند.

تاثیر اعتماد به نفس در موفقیت

همانطور که قبل تر اشاره شد، از مهم ­ترین عوامل موفقیت می‌­توان به اعتماد به نفس داشتن اشاره کرد. اعتماد به نفس بر اهمیت شما در جامعه می­‌افزاید. معمولاً آدم هایی که اعتماد به نفس بالایی دارند مشاوران بهتری اند و مردم روی حرفشان بیشتر حساب می‌­کنند. آدم های با اعتماد به نفس تمام حرکات خود و دیگران را نظارت می‌­کنند و می­‌توانند تصمیمات درستی در لحظات خاصی بگیرند. افراد با اعتماد به نفس در ظاهر ممکن است بی احساس به نظر برسند، اما در واقع آن ها مدیریت احساسات خود را به خوبی بلد شده اند. افراد موفق همیشه می‌­توانند الگوی بسیار خوبی برای انسان­ ها باشند. آن ها نمونه ­ای عالی از ترکیب اعتماد به نفس، استعداد، هوش و ذکاوت­ اند که با اعتماد به نفسی که دارند، توانستند مهارتشان را به جهانیان عرضه کنند. اما بسیار انسان­ هایی هستند که مهارت­ های بسیار ویژه­‌ای دارند اما بعلت کمبود اعتماد به نفس، این افراد هیچگاه نتوانستند که مهارتشان را عرضه کنند، بنابراین همواره در خفا مانده ­اند و مهارت بی نظیرشان نیز بستری برای رشد پیدا نکرده است.

علائم کمبود اعتماد به نفس

انسان ­هایی که اعتماد به نفس پایینی دارند، معمولاً کمتر در انظار عمومی ظاهر می­‌شوند، کمتر صحبت می­کنند و همواره حتی حرف­ های مخالف اعتقاد خودشان را نیز سریعاً مورد پذیرش قرار می‌­دهند. این افراد کمتر در میادین رقابت ظاهر می­‌شوند، کمتر با دیگران بحث می‌­کنند و هیچگاه تمایلی برای نمایش استعدادهای برتر خود ندارند. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، معمولاً منزوی و افسرده به نظر می­‌رسند. با وجود مهارت ­های برتری که ممکن است داشته باشند اما هیچگاه تمایلی به عرضه این استعدادها را ندارند. اگر شما هم این علائم را دارید، بهتر است هرچه زودتر برای از بین بردن آن ها تلاش کنید. با شرکت در یک آزمون آنلاین می­‌توانید براحتی متوجه این مشکل شوید.

تاثیر محیط در اعتماد به نفس

یک انسان مانند یک گیاه نیاز به مراقبت و پروش درستی دارد. اگر بستر پرورش برای او فراهم نباشد، او نیز مثل یک گیاه به زودی خشک می­‌شود. بسیاری عقیده دارند که رفتارهای بیرونی افراد در واقع از ذات شخصی هر فردی سرچشمه می­‌گیرد، اما این نگاه کاملاً غلط است. شخصی که اعتماد به نفس پایینی دارد، حتما در رویه­ ی رشدش دچار ناملایماتی بوده است. برای مثال رفتار کوبنده­ی پدر و مادر به راحتی می­‌تواند اعتماد به نفس را از انسان بگیرد. یا محیط نا سالم مدرسه یا جمع دوستانه می­تواند به پرورش رفتارهای اشتباه یک کودک منجر شود.

رفتار صحیح با افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند چیست؟

یک فرد با اعتماد به نفس پایین قبل از هرکس باید خودش برای رسیدن به نقطه ­ی موفقیت تلاش کند. تمرین­ های افزایش اعتماد به نفس هرچند سخت و دشوار اما برای کمک به این افراد بسیار یاری دهنده است. برای مثال حضور حتی اجباری در یک جمع دوستانه، شما را به رقابت و هم صحبتی با آن ها وا می‌­دارد که در ادامه باعث پرورش و رشد اعتماد به نفس در شما می‌­شود. کلاس ­ها و کارگاه­ های رشد اعتماد به نفس می‌­تواند کمک کننده باشد، اما این نکته را باید توجه داشته باشید که هیچکس به اندازه خودتان نمی­‌تواند به شما برای رفع این مشکل کمک کند. بسیاری از انسان­ ها با دست کم گرفتن این مهارت، تا سال ها برای از بین بردن آن تلاشی نمی­کنند و اطلاع ندارند که کمبود این مهارت می‌­توانند به اندازه از دست رفتن زندگی شما مضر باشد.

تمرین و ممارست در تقویت اعتماد به نفس

قبل از هرچیز داشتن یک برنامه منظم می‌­تواند کمک زیادی به اعتماد به نفس شما بکند. وقتی شما برنامه­ ی مشخصی دارید برای از بین بردن مهم ­ترین مشکل خودتان یعنی عدم اعتماد به نفس تلاش می­کنید. حضور در میهمانی­ ها، جشن ­ها و جمع ­های دوستانه را حتی به اجبار قبول کنید و سعی کنید که برای اولین بار شما کسی باشید که یک مکالمه را شروع می­‌کنید. ورزش کنید و علاوه بر آن ساعاتی طولانی در خلوت خودتان به مغزتان استراحت بدهید و به اصطلاح ریلکس کنید. کمتر خودتان را مورد سرزنش قرار دهید و بیشتر به خودتان پاداش بدهید. سعی کنید مهارت­ های خودتان را بیشتر بشناسید و برای رشد آن ها تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. اعتماد به نفس واقعاً برای داشتن یک زندگی خوب لازمه. بدون داشتن اعتماد به نفس نمیشه خوب و موفق زندگی کرد

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید