جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

افسردگی خندان یا Walking Depression چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
افسردگی خندان یا Walking Depression چیست؟

سرعت زندگی امروز بسیار بالاست و انسان ها دیگر فرصت چندانی برای تمرکز روی سلامت روح و روان خود و رسیدگی به آن ندارند. به همین دلیل در طی سالیان اخیر، نرخ این قبیل بیماری ها بالا رفته و بدون شک افسردگی، رتبه یک را از آن خود کرده است. تصویری که از افسردگی در ذهن داریم؛ فردی است که بی حال و غصه دار است، از تخت خود بیرون نمی آید و انگیزه ای برای زندگی ندارد اما بهتر است بدانیم که افسردگی در افراد مختلف به شیوه های گوناگون خود را نمایان می کند. پس اگر تمایل دارید اطلاعاتی جامع تر و واضح تر داشته باشید، این مقاله را از دست ندهید.

آنچه در این مقاله می خوانیم :

- افسردگی خندان چیست؟

- علائم افسردگی خندان

- در سر افراد مبتلا به افسردگی خندان چه می گذرد؟

- چه کسانی در معرض خطر افسردگی خندان هستن؟

- تشخیص و درمان افسردگی خندان

افسردگی خندان چیست؟

افسردگی خندان در واقع اصطلاحی است که برای افرادی به کار می رود که از درون با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند اما در ظاهر زندگی شاد و پر فعالیت ای دارند و حتی خوشحال به نظر می آیند. به طور کلی زندگی این دسته از افراد مجموعه ای از این دو حالت است اما از دید نزدیکانشان، آنها زندگی نرمال ای دارند.

علائم افسردگی خندان چیست؟

گرچه افسردگی می تواند به شیوه های گوناگون در افراد مختلف نمایان شود اما در این نوع افسردگی نیز، بارز ترین علامت همین غم و اندوه عمیق و طولانیست. در ادامه نگاهی به سایر علائم افسردگی خندان می اندازیم:

- تغییر در اشتها و در نتیجه وزن افراد

- تغییرات خواب

- خستگی یا بی حالی

- احساس نا امیدی

- نداشتن عزت نفس و خود را پایین تر از بقیه دانستن

- از دست دادن علاقه در کارهایی که قبلا برای آنها لذت بخش بوده

فردی که مبتلا به افسردگی خندان است می تواند همه علائم را یک جا نداشته باشد و فقط برخی علائم را نشان دهد اما از دید خانواده، همکاران و سایر نزدیکان این علائم کاملا متفاوت است. این افراد در جامعه با ویژگی های زیر شناخته می شوند:

- فعال و با عملکرد بالا

- دارا بودن زندگی اجتماعی سالم و ارتباط خانوادگی خوب

- فرد شاد و خوش بین به آینده

افسردگی خندان یا Walking Depression چیست ؟

در سر افراد مبتلا به افسردگی خندان چه می گذرد؟

این افراد در ارتباطات خود مشکلات زیادی دارند؛ این مشکلات جسمی نیستند و تنها چیزی که در یک مکالمه خوب برای آنها اختلال ایجاد می کند افکارشان است. این افراد فکر می کنند:

- نشان دادن علائم افسردگی، بیانگر ضعف آنهاست

- صحبت درمورد احساسات شان باعث می شود به دیگران فشار بیاورند

- افسردگی ای وجود ندارد و حال روحی شان خوب است

- دیگران زندگی بدتری دارند؛ پس آنان باید شکرگزار زندگی خودشان باشند

- دنیا بدون آنها بهتر خواهد بود

آخرین مورد ذکر شده ریسک خودکشی را در این افراد بالا می برد. مسئله خودکشی در همه طیف های افسردگی خصوصا نوع شدید آن دیده می شود اما نکته ای که وجود دارد این است که این افراد به دلیل داشتن سطح انرژی پایین و خستگی، حتی در هنگام صبح و پس از داشتن یک خواب کافی، انرژی لازم برای عمل به افکار خودکشی را ندارند. اما فردی که افسردگی خندان دارد گاها ممکن است چنین انرژی ای داشته باشد.

برای کمک فردی که قصد خود کشی دارد باید :

- به پلیس و نیرو های کمکی زنگ بزنید

- وسایل تیز و خطرناک مانند چاقو، اسلحه، دارو، ... را از دسترس انها دور کنید

- تا رسیدن کمک در کنار فرد مورد نظر بمانید

- به حرف های او گوش کنید اما قضاوت، تهدید، فریاد، ... نکنید.

چه کسانی در معرض خطر افسردگی خندان هستند؟

1- افرادی که بخش مهمی از زندگی آن ها دستخوش تغییرات بزرگی می شود :

افسردگی خندان می تواند به طور موقتی ایجاد شود؛ مثلا فردی شغل خود را از دست داده باشد، در رابطه عاشقانه ای بوده و اکنون این رابطه پایان خوشی نداشته و دچار شکست عشقی شده است، ...

تمامی این موارد می تواند فرد را به طور موقتی دچار افسردگی کند اما در نظر داشته باشید که افسردگی خندان ممکن است شکل ثابت ای به خود بگیرد.

2- محیط اطراف :

جدا از اینکه افراد مختلف، به شیوه های گوناگون افسردگی را بروز میدهند؛ نزدیکان آنها نیز با شیوه های گوناگون با فرد مبتلا به افسردگی خندان برخورد می کنند . این مسئله تنها محدود به محیط خانواده نیست و حتی نگرش خود فرد به زندگی نیز می تواند شرایط را برای وی سخت تر کند.

مثلا در خانواده هایی که صحبت کردن درمورد احساسات، نشانه ضعف و یا درخواست توجه تلقی می شود؛ حمایت های کمتری صورت می گیرد و اعضای خانواده ریسک بالاتری برای ابتلا به افسردگی خندان دارند.

افسردگی خندان یا Walking Depression چیست ؟

بیشتر بخوانید: خودخوری کردن یعنی چه؟

از طرفی مرد بودن نیز می تواند یکی از فاکتور هایی باشد که فرد را در معرض ابتلا به افسردگی خندان قرار دهد چرا که ممکن است آن ها تفکراتی قدیمی داشته باشند و با عقیده به جملاتی مانند " مرد که گریه نمی کند " و ... از صحبت و درخواست کمک برای مشکلات خودداری کنند.

به طور کلی کسی که احساس می کند به خاطر افسردگی مورد قضاوت قرار می گیرد سعی می کند علائم را بپوشاند و مانند افراد دیگر رفتار کند.

3- شبکه های اجتماعی :

اکنون درصد زیادی از افراد در هر کجا برای گذراندن راحت تر زندگی از رسانه های اجتماعی و تکنولوژی استفاده می کنند اما آیا این شبکه های اجتماعی باعث آسودگی و رفاه انسان شده است؟

بسیاری از مردم تمایل به انتشار عکس ها و ویدیو هایی از خودشان در شرایط سخت یا نا آراسته نیستند و تنها به انتشار محتوایی می پردازند که حاوی لحظات خوب است. همین موضوع باعث شده است شبکه های اجتماعی فضایی خالی از واقعیت باشد و به افسردگی خندان فرصت رشد بیشتری دهد.

4- توقعات و انتظارات :

توقعات و انتظارات می تواند از جانب محیط و دیگران و یا از جانب خود ما باشد. اگر انتظارات غیر واقعی و فراتر از سطح توانایی انسان باشند می توانند عامل ابتلا به افسردگی خندان باشند. به همین دلیل به پدران و مادران توصیه می شود از گفتن جملات " تو باید از همه بهتر باشی " ، " همیشه باید نمره کامل بگیری " ، ... خود داری کنند. از طرفی مقایسه یک فرد با هم سن و سالان، دیگر بستگان و خواهر و برادر می تواند از لحاظ روحی فرد را دچار آسیب کند.

5- تشخیص و درمان افسردگی خندان :

تشخیص این نوع از افسردگی نسبت به افسردگی کلاسیک کمی سخت تر است زیرا بر اساس مقاله ای از منبع معتبر سازمان جهانی بهداشت (WHO)، افسردگی خندان با علائمی متضاد با افسردگی کلاسیک ظاهر می شود و همین موضوع می تواند تشخیص را سخت کند.

مشکل دیگری که تشخیص را سخت می کند این است که این افراد گاها نمی دانند که به افسردگی خندان مبتلا هستند و ممکن است تا مدت ها به دنبال پیگیری و درمان نباشند.

برای تشخیص و درمان بهتر است به متخخصین پزشکی در شاخه روان (متخصص روانپزشکی) مراجعه کنید. سپس روش درمانی صحیح برای شما انتخاب می شود که می تواند گفتار درمانی باشد یا داروهایی توسط پزشک برای شما تجویز شود. همچنین ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می تواند در درمان موثر باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید