جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

افسردگی کاری، همکار مزاحم شما در محل کار!

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
افسردگی کاری، همکار مزاحم شما در محل کار!

غمگینی، اضطراب، از دست دادن انگیزه، مشکل در تمرکز، گریه هایی که بدون دلیل هستند و کسالت تنها نمونه کوچکی از چیزهایی است که ممکن است در صورت تجربه علائم افسردگی در محل کار احساس کنید. افسردگی سالانه بیش از 17 میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. پس اگر شما هم چنین احساساتی را تجربه می کنید، تنها نیستید.

طبق داده های مرکز سلامت روان آمریکا، تعداد افرادی که به دنبال کمک برای افسردگی هستند از سال 2019 تا 2020 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به اینکه طبق دفتر آمار کار، کارکنان تمام وقت به طور متوسط ​​8.5 ساعت در روز در روزهای هفته و 5.5 ساعت در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات کار می کنند، جای تعجب نیست که بسیاری از آنها علائم افسردگی را تجربه کنند

افسردگی کاری چیست؟

در برخی از موارد نیز خود شغل فرد به خودی خود عامل افسردگی نیست و محیطی که او در آن مشغول به فعالیت است می تواند حتی علائم را برای افرادی که قبلا دچار افسردگی بودند نیز بدتر کند. راشمی پارمار، روانپزشک اجتماعی، گفت: «هر محل کار یا شغلی بسته به سطح استرس و حمایت موجود در محل کار می‌تواند یک علت بالقوه یا عاملی برای افسردگی باشد. پارمار می‌گوید مانند هر بیماری دیگر، آگاهی و تشخیص زودهنگام کلیدی است. به گفته او افسردگی یک وضعیت پیچیده با تظاهرات متنوعی از افکار، احساسات و رفتار است که می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، و هنگامی که فردی را در حال مبارزه با افسردگی محل کار در نظر می‌گیریم، ممکن است عوامل مختلفی در کار و غیر مرتبط با کار در بروز چنین مشکلی در او نقش داشته باشند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز نشانه های زیر را ناشی از یک محیط کار آسیب رسان می داند:

- غیبت

- مصرف مواد

- نگرانی هایی درباره سلامت روانی و جسمی

- کاهش بازده عملکردی

سلامت روان آمریکا، افسردگی را در دسته سه مشکل اصلی موجود در محیط کار قرار داده است و متخصصان را برای کمک به کارمندان آموزش داده است.

نشانه های افسردگی کاری چیست؟

علائم افسردگی در محل کار به طور کلی مشابه علائم افسردگی عمومی است اما باز هم ممکن است شاهد تفاوت هایی در علائم به علت نوع شغل باشیم. پارما معتقد است که این علائم می تواند بر سطح عملکرد شما چه در خانه و چه در محل کار تاثیر گذار باشد. در ادامه نگاهی به این علائم می اندازیم:

- افزایش سطح اضطراب، به ویژه هنگام مدیریت موقعیت های استرس زا یا فکر کردن به کار در زمانی که از شغل خود دور هستید.

- احساس کسالت در حیطه شغل خود.
    انرژی کم و بی انگیزگی برای انجام کارها که گاهی اوقات می تواند به صورت کسالت در کارها ظاهر شود.

- احساس غم و اندوه مداوم یا طولانی مدت یا بد خلقی.

- از دست دادن علاقه به وظایف در محل کار، به ویژه وظایفی که قبلاً برای شما جالب و لذت بخش بود.

- احساس نا امیدی، درماندگی، بی ارزشی یا احساس گناه شدید.

- ناتوانی در تمرکز یا توجه به وظایف کاری و مشکل در حفظ یا به خاطر سپردن چیزها، به ویژه اطلاعات جدید.

- انجام خطاهای بیش از حد در کارهای روزانه

- افزایش یا کاهش وزن یا اشتها

- شکایات فیزیکی مانند سردرد، خستگی و ناراحتی معده

- افزایش غیبت یا به طور کلی تر، دیر آمدن و زودتر رفتن

- کاهش توان تصمیم گیری

- تحریک پذیری، افزایش خشم

- گریه در محل کار، بدون هیچ محرک ظاهری

- اختلالات خواب یا تمایل به خواب زیاد برای مثال چرت زدن در محل کار

- خود درمانی با الکل یا مواد

اگر شما چنین علائمی دارید و سعی می کنید آن ها را در درون خود نگه دارید یا بپوشانید؛ احتمالا این علائم برای همکارانتان قابل تشخیص نیست اما برخی از علائم هستند که همکاران با کمی دقت می توانند متوجه آن شوند؛ مثلا تاخیر های پیاپی برای حضور در محل کار یا ابراز بی علاقگی به کار، کناره گیری و انزوا از افراد دیگر، ...

افسردگی کاری، همکار مزاحم شما در محل کار!

علت دچار شدن به افسردگی کاری:

حقیقت این است که عوامل زیادی می توانند در پشت پرده افسردگی کاری باشند و حتی ممکن است دو نفر هیچ وجه اشتراکی در تجربیات خود از افسردگی کاری نداشته باشند اما باز هم می توان با دسته بندی علل، رایج ترین علت ابتلا به افسردگی کاری را پیدا کرد:

- فرد احساس می کند که کنترلی بر شغل خود ندارد

- فرد احساس می کند شغل او در خطر است

- کار در یک محیط کار مسموم

- کار زیاد با دستمزد کم

- کار در محیط هایی که تبعیض وجود دارد

- تجربه آزار دیدن در محل کار

- ساعات کاری نامنظم

- عدم تعادل بین کار و خانه

- کار در محیطی که با ارزش های شخصی فرد مطابقت ندارد

- انجام کاری که به اهداف شغلی فرد کمک نمی کند

نکته ای که در این جا وجود دارد و لازم است به آن دقت کنیم این است که استرس کاری با افسردگی کاری متفاوت است؛ در استرس کاری فرد پس از گذراندن آن عامل استرس زا، به شرایط عادی برمیگردد. برای اطلاعات بیشتر بهتر است با نشانه های استرس کاری آشنا باشیم:

- حملات گاه به گاه احساس اضطراب و تحریک پذیری

- تنش عضلانی یا سردرد

اما نشانه های افسردگی کاری به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

- افزایش احساس غم و اندوه و گریه

- احساس مداوم اضطراب

- احساس بی حوصلگی و بی رضایتی در شغل

- عدم تمرکز

لیلا آر ماگاوی، به عنوان یک روانپزشک از تجربیات خود در کار با افرادی می گوید که دچار افسردگی کاری هستند؛ به گفته او، مراجعینش معمولا در محیط هایی کار می کنند که علاقه ای به آن ندارند و در طی روز بدون فکر، تنها وظایف خود را انجام می دهند. همین عدم ارتباط با شغل می تواند موجب تشدید علائم اضطراب و افسردگی کاری شود.

آیا کار از راه دور شما را بیشتر در معرض افسردگی قرار می دهد؟

کار از راه دور، اگرچه راحت است؛ اما با مشکلاتی همراه است. به گفته پارمار، مرز بین زندگی شخصی و حرفه ای می تواند به راحتی ناپدید شود و باعث تحولات بزرگی در زندگی روزمره شما شود. بدون یک روال منظم، کسالت می تواند به آرامی در زندگی شغلی رخنه کند و جای خود را به احساسات و افکار افسردگی بدهد. بدون حضور در محیط اجتماعی محل کار، بسیاری از افرادی که در خانه کار می کنند، احساس تنهایی و انزوا را تجربه می کنند. زیرا معمولا افراد برای ارتباط با دوستان کاری و همکاران خود مجبور به استفاده از sms و یا تماس های صوتی و تصویری هستند و همین امر باعث می شود که مدت زمان استفاده از صفحات نمایش دستگاه های هوشمند افزایش پیدا کند.

کار از راه دور در طول COVID-19 می تواند شرایط را سخت تر کند اما در این قسمت می خواهیم چند نکته کاربردی و ساده را برای جلوگیری از این اتفاق بگوییم:

- از خانه بیرون بروید و قدم بزنید.

- فضای کار خود را از سایر قسمت های خانه جدا نگه دارید.

- از شلوغی اطراف میز خود خلاص شوید.

- 5 دقیقه مدیتیشن در روز می تواند تمرکز حواس را برای شما به ارمغان بیاورد.

- با یک دوست غیر کاری تماس بگیرید.

- تا حد امکان در موارد غیر ضروری از تلفن همراه و ... استفاده نکنید.

علاوه بر این، پارمار گفت که بسیاری از مردم ممکن است ساعات بیشتری از حد معمول کار کنند؛ زیرا شمردن ساعات کاری و کنترل آن در منزل کار دشوار تری است.

اگر در حین کار احساس افسردگی کردید چه کاری باید انجام دهید؟

مهم نیست کجا کار می کنید، به هر حال مدیریت علائم در محل کار می تواند چالش برانگیز باشد اما خبر خوب این است که کارهای پیشنهادی بسیار ساده هستند و نیازی نیست کار خاص یا سنگینی انجام دهید.

- 10 دقیقه از میز یا دفتر خود فاصله بگیرید.

- در زمان ناهار استراحت کنید و بیرون بروید.

- در طول استراحت به پیاده روی سریع بروید - حتی اگر در داخل خانه باشد، ورزش برای سلامت روان معجزه می کند.

- چند دقیقه مراقبه ذهن آگاهی را تمرین کنید.

- تمرینات تنفس عمیق را در روز خود بگنجانید. در مقالات قبلی به چگونگی انجام تنفس عمیق دیافراگمی و انواع آن اشاره کردیم.

- به چیز های کوچک آزار دهنده "نه" بگویید؛ این کار به شما امکان می دهد استرس کمتری را در طول روز تجربه کنید.

- یک ویدیوی خنده دار ببینید.

افسردگی کاری، همکار مزاحم شما در محل کار!

بیشتر بخوانید: چگونه از استرس و اضطراب‌های روزانه رهایی یابیم؟

ریسک فاکتور های افسردگی کاری چیست؟

ریسک فاکتور ها به طور کلی عوامل خطر سازی هستند که حضور آن ها می تواند شانس ابتلا به یک بیماری یا مشکل خاص را افزایش دهد. به گفته مگاوی برخی از عوامل خطر افسردگی در محل کار عبارتند از:

- عدم تعادل بین تلاش و پاداش

- مدیرانی که کارمندان خود را به راحتی اخراج می کنند

- پخش شدن سریع شایعات در محل کار

- سیاست های محل کار

- حمایت اجتماعی محدود در محل کار

- انتظارات ناعادلانه کارفرما از کارمندان

- ساعت های طولانی کاری

در ارتباط با ساعت های کاری باید بگوییم که زمان های کاری بیش از 10 یا 12 ساعت می تواند ریسک ابتلا به افسردگی کاری را افزایش دهد؛ هم چنین جابجایی شیفت های کاری باعث می شود که فرد با اختلالات خواب مواجه شود.

افسردگی مرتبط با کار چگونه درمان می شود؟

اگر متوجه ارتباط بین علائم افسردگی و محل کار خود هستید، منتظر کمک نباشید. صحبت کردن با سرپرست یا رئیس خود اولین قدم خوب است البته تا زمانی که احساس می کنید از طرف آنها حمایت می شوید. گاهی اوقات تغییر در وظایف یا مکان کار در یک اداره یا سازمان می تواند به کاهش علائم فرد کمک کند.

همچنین می توانید از بخش منابع انسانی بپرسید که آیا شرکت شما برنامه ای برای کمک به کارکنان در این زمینه دارد یا خیر. این برنامه های خدماتی در حیطه سلامت روان ارائه می دهند و افراد می توانند نگرانی های شخصی و کاری خود را با متخصصین در میان بگذارند.

خارج از محل کار، ترکیبی از روان درمانی، دارو درمانی و مداخلات سبک زندگی اغلب برای درمان افسردگی توصیه می شود. البته که توجه کارمندان به یکدیگر و هم چنین توجه مضاعف کارفرما به کارمندان خود می تواند منجر به شناسایی زودتر افراد مبتلا به افسردگی کاری شود. گسترش آگاهی و کاهش یافتن دیدگاه بد مردم در برابر افرادی که اختلالات سلامت روان دارند باعث می شود افراد آسیب دیده تشویق می شوند تا در صورت نیاز آزادانه و بدون هیچ گونه تعصبی به دنبال کمک باشند.

با در نظر گرفتن این موضوع، مدیران، سرپرستان و کارمندان می توانند آموزش ببینند تا چنین مکالماتی را با افرادی که نیاز به کمک دارند آغاز کنند و از آنها در جستجوی مراقبت به موقع حمایت کنند.

چگونه با همکاری که افسردگی کاری دارد ارتباط برقرار کنیم؟

- به همکار خود اطمینان دهید که در کنارش هستید و از او حمایت می کنید. می توانید گفتگو را با در میان گذاشتن نگرانی های خود و پرسیدن یک سوال خاص شروع کنید. برای مثال می توانید بپرسید: به نظر می رسد که اخیراً روزهای سختی را سپری کرده اید؛ به چه چیز هایی فکر می کنید؟

- هم چنین با استفاده از تکنیک های گوش دادن فعال با دوست خود در ارتباط باشید؛ به جای اینکه وانمود کنید که حرف های او را کاملا متوجه شدید با پرسیدن سوالات سعی کنید اطلاعات مفید تری را به دست بیاورید.

- احساسات او را تایید کنید و با زبان بدن خود همدلی و علاقه به ادامه صحبت را نشان دهید.؛ برای این کار می توانید بگویید: این شرایط واقعا سخت به نظر می رسد؛ متاسفم که این را می شنوم.

- همکار شما ممکن است در اولین باری که تلاش می کنید با او ارتباط برقرار کنید و درباره مشکلاتش سوال بپرسید، حوصله صحبت کردن نداشته باشد و نتوانید یک گفتگوی مفید را آغاز کنید اما ادامه دادن این تلاش به او کمک می کند که متوجه شود این موضوع برای شما مهم است و می خواهید با او در این باره صحبت کنید.

- به پرسیدن سؤالات باز (بدون فشار آوردن) و ابراز نگرانی خود ادامه دهید. سعی کنید تا حد امکان به صورت حضوری گفتگو کنید البته که اگر در شهر های مختلف یا نواحی ای زندگی می کنید که به یکدیگر دسترسی ندارید بهتر است تماس تصویری را جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید