جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چرا انجام آزمایش HIV در این برهه شیوع ویروس کرونا جدید بسیار مهم است؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 4 0
چرا انجام آزمایش HIV در این برهه شیوع ویروس کرونا جدید بسیار مهم است؟

ویروس نقص سیستم ایمنی بدن انسان (HIV) برای بسیاری از افراد ویروس بسیار ترسناکی است، زیرا هنوز درمانی ندارد. از طرفی، شواهد نشان می‌دهد که به اندازه برخی ویروس های دیگر از جمله ویروس کرونا، به سرعت از بین نمی‌رود. افرادی که مبتلا به HIV هستند در بین گروه هایی قرار دارند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ویروس کرونا هستند. در ادامه بخوانید تا بیشتر بدانید که چرا انجام آزمایش HIV به ویژه در این زمان ضروری است.

علائمی که فرد هنگام ابتلا به ویروس HIV ممکن است با آن ها مواجه شود شامل تب، سردرد، خستگی، اسهال شدید، کاهش سریع وزن، بثورات و زخم ها و تعریق شبانه است. با نگاهی به این علائم، شما ممکن است متوجه شوید که این ها منحصر به HIV نیستند. سایر شرایط پزشکی نیز ممکن است اثرات منفی مشابهی ایجاد کنند. اکنون از همیشه برای مردم با اهمیت تر است که از ابتلا خود به ویروس HIV در حضور پاندمی فعلی ویروس کرونا عامل کووید-19 آگاه باشند. این امر به ویژه برای افرادی که از نظر جنسی فعال هستند بسیار مهم است. ویروس کرونا جدید (SARS-CoV-2) در حال حاضر یک درمان استاندارد و اثبات شده ندارد و افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف شده است، به طور ویژه در برابر آن آسیب پذیر هستند. همانطور که ممکن است شما بدانید، ویروس HIV سیستم ایمنی بدن فرد آلوده را تضعیف می کند و چنین فردی کمتر قادر به کنترل عفونت های فرصت طلب دیگر است. این بدان معناست که ویروس کرونا جدید عامل کووید-19 ممکن است حتی در برابر کسی که مبتلا به ویروس HIV است، کشنده تر باشد و قابل معالجه نباشد. مطمئناً این یک وضعیت بسیار ترسناک برای شخصی است که هم HIV و SARS-CoV-2 داشته باشد. بنابراین یک تصمیم عاقلانه است که در این زمان به دنبال انجام آزمایش HIV باشید.

ویروس کرونا

بیشتر بخوانید:19 توصیه WHO در پاسخ به چیزهای عجیب و شگف انگیزی که در مورد کووید-19 شنیده اید

چه کسی به انجام آزمایش HIV در زمان شیوع ویروس کرونا نیاز دارد؟

ضرورت انجام آزمایش HIV برای همه است. این امر عمدتاً به این دلیل است كه روش های مختلفی وجود دارد كه فرد می تواند ویروس را دریافت كند مانند سرنگ مشترک. با این حال، این آزمایش به طور ویژه برای افرادی که از نظر جنسی فعال تر هستند توصیه می‌شود. اکثر قریب به اتفاق موارد ابتلا به این عفونت، ناشی از اعمال جنسی است. شما باید قصد رفتن برای انجام آزمایش HIV را کنید اگر:

- دارای چندین شریک جنسی هستید

- رابطه جنسی محافظت نشده ای با فردی با جنسیت متفاوت یا یکسان با خودتان داشته اید

- از تجهیزات مشترک با شخص دیگری برای تزریق دارو از جمله سوزن و سرنگ، استفاده کرده اید

- بیماری یا عفونت جنسی دیگری دارید

- همچنین اگر شریک جنسی شما نیز هر یک از عوامل خطر ذکر شده را دارد

انجام این آزمایش برای زنان باردار که دارای هر یک از این عوامل خطر هستند، بسیار ضروری است. این ممکن است به جلوگیری از انتقال ویروس به کودک منجر شود. به طور کلی، سه نوع عمده آزمایش HIV وجود دارد. بهترین نوع آن برای شما ممکن است بستگی به مدت زمان ابتلای شما به ویروس داشته باشد. این سه نوع آزمایش عبارتند از:

- تست های آنتی بادی HIV: این آزمایشات به دنبال وجود آنتی بادی هایی هستند که بدن شما در پاسخ به HIV تولید می کند. این پروتئین ها به خلاص شدن بدن از شر ویروس کمک می‌کنند، اگرچه بدون موفقیت. عدم وجود این آنتی بادی ها به طور معمول به معنای عدم عفونت است. معمولاً باید تقریباً سه ماه پس از قرار گرفتن در معرض ویروس منتظر بمانید تا این آزمایش نتیجه مشخصی به شما بدهد.

- تست های آنتی بادی-آنتی ژن HIV (Ab-Ag): علاوه بر آنتی بادی هایی که بدن شما در پاسخ به HIV تولید می‌کند، این آزمایش ها بیشتر به دنبال آنتی ژن به نام p24 می‌روند. این پروتئین ساختاری معمولاً قبل از شروع تولید آنتی بادی در بدن وجود دارد. سطح آن معمولاً پس از قرار گرفتن در معرض ویروس زیاد است. آزمایش های Ab-Ag ابتلا به HIV را در مقایسه با تست های آنتی بادی سریعتر تشخیص می‌دهند. استفاده از این آزمایش برای دریافت نتیجه ای مشخص، در طی دو تا شش هفته پس از عفونت امکان پذیر است.

- آزمایشات اسید نوکلئیک (NAT): تمرکز اصلی این نوع آزمایش ها، نه آنتی بادی و نه آنتی ژن است. یک آزمایش NAT مانند آزمایش HIV RNA، خود ویروس را در خون جستجو می‌کند. این آزمایش به طور خاص به دنبال ماده ژنتیکی HIV است. در حالی که این آزمایش هزینه بیشتری دارند، در حال حاضر سریعترین روش برای تشخیص HIV-1 را ارائه می‌دهد، نوع رایج در ایالات متحده. می‌تواند ویروس را در حدود نه روز پس از مواجهه تشخیص دهد.

شما می توانید به راحتی در آزمایشگاه، آزمایش HIV را انجام دهید. شما فقط باید یک نمونه تهیه کنید که می‌تواند خون، ادرار یا بزاق دهان باشد. در حالی که این روزها می‌توان بسیار آسان و سریع آزمایش کرد، بسیاری از مردم هنوز تمایلی به دانستن وضعیت خود ندارند. اما با توجه به پاندمی ویروس کرونا جدید و نیاز بدن به یک سیستم ایمنی قوی برای مقابله با آن، نباید تعلل کرد. همانطور که از این سه نوع آزمایش هم متوجه شدید، ویروس HIV به مدت 6 ماه تا 10 سال ممکن است بدون علامت در فرد آلوده زنده بماند و به مرور سیستم ایمنی بدن فرد را تضعیف کند. حضور ویروس HIV و تضعیف سیستم ایمنی بدن امری است که پس از مدتی به صورت سندرم نقش ایمنی اکتسابی (ایدز) خود را نشان می‌دهد. در واقع فرد نه به صورت مادرزادی، بلکه در اثر ابتلا به ویروس HIV سیستم ایمنی بدنش به حدی تضعیف می‌شود که قادر به کنترل یک سرماخوردگی ساده نخواهد بود، چه برسد به ویروس کرونا جدید. در نتیجه انجام هر چه سریعتر آزمایش HIV برای هر فردی که رفتار پرخطری انجام داده است ضروری است.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا و راه های مبارزه با این ویروس

درمان های HIV و امکان محافظت آن ها در برابر ویروس کرونا

اگر نتایج آزمایش نشان داد که شما HIV مثبت هستید، باید بلافاصله شروع به درمان کنید. مدیریت به موقع ویروس می‌تواند شما را قادر به زندگی سالم و عادی در سال های دیگر کند. در حال حاضر درمانی برای این بیماری مقاربتی وجود ندارد. درمان بر روی مسدود کردن اثرات مضر ویروس به جای خلاص شدن از شر آن متمرکز است. استفاده از داروها برای درمان عفونت HIV درمان ضد ویروسی نامیده می‌شود. این داروها، هر روز به صورت ترکیبی، به کنترل ویروس کمک می کنند تا زندگی سالم داشته باشید. داروهای ضد ویروس با هدف کاهش بار ویروسی در بدن بیمار و مهار اثرات مضر ویروس بر سیستم ایمنی بدن، عملاً دیگر انتقال ویروس را غیرممکن می کنند. شواهد حاکی از آن است که داروهای HIV ممکن است محافظت در برابر ویروس کرونا جدید را هم محقق کنند. پزشکان تایلندی توانستند با استفاده از داروهای ضد HIV لوپیناویر و ریتوناویر به همراه داروی آنفولانزا، یک بیمار چینی را با موفقیت معالجه کنند. یک مقاله اخیر در JAMA گزارش داده است که از هر 5 بیمار سه نفر نیز پس از درمان با این داروها بهتر شده اند. در نتیجه با توجه به مساله حضور ویروس HIV و تضعیف سیستم ایمنی بدن، انجام آزمایش HIV در این پاندمی بسیار ممکن است به شما کمک کند که از قربانی بعدی کووید-19 جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی عالی می شد اگر درمان قطعی برای این بیماری پیدا می شد. ممنون

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید