جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ویروس کرونا و راه های مبارزه با این ویروس

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
ویروس کرونا و راه های مبارزه با این ویروس

امروزه جهان درگیر شیوع بیماری تنفسی است که نخستین بار در ماه دسامبر در شهر مرکزی ووهان در چین کشف شد. عامل ایجاد کننده این بیماری یکی از انواع ویروس های کرونا به نام SARS-CoV-2 نام گذاری شد. این ویروس هم اكنون بیش از 70،000 نفر را در چین آلوده کرده است و بیش از 2000 نفر در اثر این بیماری فوت کرده اند.

این بیماری برای اولین بار در سال نو میلادی به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد و طی هفته های بعدی در خانواده ویروس هایی به نام coronaviruses طبقه بندی شد، این خانواده ویروس ها مسئول بیماری های SARS و MERS در سال های 2002 و 2012 هستند که باعث مرگ بیش از 1800 نفر در جهان شدند.

کمیته ویژه سازمان بهداشت جهانی در 30 ژانویه با اعلام این مطلب که "پتانسیل شیوع این ویروس در کشورهایی که سیستم بهداشتی ضعیف تری دارند بسیار زیاد است، اعلام وضعیت ویژه کرد و هم اکنون در سراسر جهان سفرهای محدود کننده به چین و قرنطینه های اجباری برای محافظت در برابر شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است.

برخی از بزرگترین شرکت های تجاری دنیا تحت تأثیر شیوع این ویروس قرار گرفته اند و در کشور چین باعث تعطیل شدن فروشگاه ها و کارخانه ها و تأثیر منفی بر اقتصاد آن کشور شده است. نمایشگاه جهانی تلفن همراه بارسلونا، بزرگترین نمایشگاه تجارت تلفن در جهان، به دلیل نگرانی های زیاد در مورد گسترش ویروس کرونا، در اقدامی بی سابقه برگزاری این نمایشگاه را در 12 فوریه لغو کرد.

ویروس کرونا

بیشتر بخوانید:‌ در مورد ویروس ابولا چه می‌دانید؟

ویروس کرونا چیست؟

واژه "کروناویروس" از کلمه لاتین "corona" به معنی تاج یا هاله گرفته شده‌است. این واژه به مشخصه ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است.

کرونا ویروس ها حاوی یک رشته RNA واحد (بر خلاف DNA، که دو رشته است) در داخل یک پاکت است و به عنوان یک ویروس، بدون وارد شدن به سلول های زنده و متصل شدن به آن نمی‌توانند تولید مثل کنند. این ویروس به سلول های بدن متصل می‌شود و آن ها را به یک کارخانه ساخت ویروس تبدیل می‌کنند و سپس ویروس های جدید از سلول خارج می‌شوند تا سلول های دیگر را آلوده کنند و این چرخه دوباره شروع می‌شود.

به طور معمول این نوع ویروس ها در حیوانات اعم از دام و حیوانات اهلی خانگی تا حیوانات وحشی مانند خفاش ها یافت می‌شوند. برخی از آن‌ها مانند سرماخوردگی با انتقال به انسان می‌توانند باعث ایجاد تب، بیماری تنفسی و التهاب در ریه ها شوند. در افراد دارای نقص ایمنی مانند افراد مسن و یا مبتلایان به HIV-AIDS، این ویروس ها می‌توانند باعث بیماری شدید تنفسی و در نتیجه ذات الریه و حتی مرگ شوند.

ویروس کرونا بسیار بیماری زا بوده و در دو دهه گذشته در پشت بیماری های SARS (سندرم حاد تنفسی حاد) و MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه) بودند. این ویروس ها به راحتی از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شوند. منشا کرونا ویروس ها معمولا حیوانات هستند مثلا: SARS که منشا آن را گربه های خانگی و MERS که به شترها نسبت داده می‌شود. SARS که در اوایل دهه 2000 میلادی شناسایی شد، بیش از 8000 نفر را مبتلا کرد و منجر به مرگ 800 نفر شد. ویروس  MERSهم که در اوایل سال 2010 ظاهر شد، تقریباً 2500 نفر را مبتلا و منجر به مرگ بیش از 850 نفر شد.

در 11 فوریه سال 2019  سازمان بهداشت جهانی  این ویروس جدید کرونا راCOVID-19  نامگذاری کرد.

گروه مطالعات Coronavirus، بخشی از کمیته بین المللی طبقه بندی ویروس ها مسئول نامگذاری این نوع جدید ویروس کرونا بودند. براساس مقاله چاپ شده در 11 فوریه این  ویروس با نام SARS-CoV-2 شناخته می‌شود. این گروه "به طور رسمی این ویروس را به عنوان خواهر كرونا ویروس های سندرم حاد تنفسی حاد SARS- "گونه ای كه مسئول شیوع SARS در 2002-2003 بود شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد ویروس ها باید بدانیم

ویروس کرونا از کجا آمده است؟

به نظر می‌رسد این ویروس در ووهان، یک شهر چینی در حدود 650 مایلی جنوب پکن سرچشمه گرفته است که جمعیتی بیش از 11 میلیون نفر دارد. بازار عمده فروشی غذاهای دریایی Huanan، که ماهی و همچنین گوشت حیوانات وحشی از جمله خفاش ها، مارها و پنگولین ها را می‌فروشد در شیوع این بیماری دخیل بود است.

مجله معتبر پزشکی The Lancet خلاصه ای از مشخصات بالینی بیماران آلوده به این بیماری را که در اول دسامبر 2019 به دست آمده بود را منتشر کرد. اولین بیمار شناسایی شده در معرض تماس با بازار قرار نگرفته بود و این نشان می‌دهد که ویروس ممکن است در جای دیگری سرچشمه گرفته باشد. مقامات چین در 1 ژانویه بازار غذاهای دریایی را تعطیل کردند.

ویروس کرونا

بازارها و محل های فروش دام در منشأ و شیوع بیماری های ویروسی در اپیدمیهای گذشته، از جمله SARS و MERS نقش داشته اند. اکثریت بزرگی از مردمی که تاکنون مبتلا به ویروس کرونا شده اند، تأیید شده است که در هفته های اخیر به بازار غذاهای دریایی هوانا رفت آمد داشته اند. به نظر می‌رسد بازار یک قطعه جدایی ناپذیر از معما است، اما محققان همچنان به تحقیق درباره منشا اصلی این ویروس ادامه می‌دهند.

گزارش اولیه که در ژانویه در مجله ویروس شناسی پزشکی منتشر شد نشان می‌داد مارها محتمل ترین منشا حیوانی برای  SARS-CoV-2 باشند ولی با دو تحقیق دیگر درست یک روز بعد این نظریه رد شد.

پیتر دزاکاک رئیس اتحادیه غیر انتفاعی EcoHealth که بیماری های بین انسان و حیوان را بررسی می‌کند.

می‌گوید: وقتی توالی ژنتیکی این ویروس جدید را با تمام کرونا ویروس های شناخته شده مقایسه می‌کنیم، منشاء این ویروس پستانداران، بخصوص خفاش ها هستند. بنابراین به نظر می‌رسد که ما به شناختن منشا این ویروس نزدیک نیستیم."

گروه دیگری از دانشمندان چینی با مطالعه کد ژنتیکی ویروس و مقایسه آن با کرونا ویروس های قبلی مانند SARS و سایر ویروس کرونای خفاش دریافتند که شباهت ژنتیکی زیادی بین این ویروس با ویروس سارس وجود دارد. این ویروس در  80٪ از ژن های خود با ویروس SARS مشابه است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که ویروس کرونا می‌تواند به همان روشی که ویروس SARS انجام میدهد وارد سلول های میزبان شود.

پنگولین مورچه خوار، که یک پستاندار کوچک است نیز در گسترش ویروس کرونا نقش دارد. طبق گفته نیویورک تایمز این یک حیوان قاچاق است که در بازار غذاهای دریایی هوانا فروخته میشده است. این ویروس احتمالاً از خفاش ها سرچشمه گرفته است، اما ممکن است قبل از انتقال به  انسان در پنگولین پنهان شده باشد.

بیشتر بخوانید: سرماخوردگی چیست و چگونه بروز می کند

چند مورد از ابتلا به ویروس کرونا تایید شده است؟

مقامات تا 16 فوریه بیش از 70،000 مورد ابتلا را تأیید کرده اند.

در ایالات متحده 15 مورد تأیید شده وجود دارد و در کانادا هفت مورد تأیید شده است.

در 12 فوریه  مقامات بهداشتی چین از جهش تعداد و مرگ و میر در ووهان، مرکز شیوع این بیماری خبر دادند. بیش از 13 هزار مورد جدید فقط در ووهان ثبت شده است که نسبت به روز قبل 700٪ افزایش یافته است. به گزارش سی ان ان مقامات چین روز چهارشنبه روش بالینی جدیدی را برای تأیید موارد اتخاذ کرده اند که به نظر می‌رسد آن‌ها "موارد مشکوک" را به تعداد مبتلایان اضافه می‌کنند، که می تواند به بیماران کمک کند زودتر تحت درمان قرار گیرند.

کشتی دریایی یوکوهاما که در بندر ژاپن مستقر شده است پس از پیدا شدن یک مسافر که از شهر ووهان سوار شده بود در قرنطینه قرار گرفت. حدود 1900 مسافر و خدمه تا امروز در کشتی هستند.

تعداد بیماران مرخص شده تقریباً به 11000 نفر رسیده است.

آمار مبتلایان تایید شده تا تاریخ 16 فوریه در زیر آمده است:

* چین: 70،430 مورد تایید شده (هنگ کنگ: 57؛ ماکائو: 10)

* سنگاپور: 75 مورد تأیید شده است

* ژاپن: 59 مورد تایید شده است

* تایلند: 34 مورد تایید شده است

* کره جنوبی: 29 مورد تایید شده است

* تایوان: 20 مورد تایید شده است

* مالزی: 22 مورد تایید شده است

* آلمان: 16 مورد تأیید شده است

* ویتنام: 16 مورد تایید شده است

* استرالیا: 15 مورد تایید شده

* ایالات متحده: 15 مورد تأیید شده است

* فرانسه: 12 مورد تایید شده است

* انگلیس: 9 مورد تأیید شده است

* امارات متحده عربی: 9 مورد تأیید شده است

* کانادا: 7 مورد تأیید شده است

* هند: 3 مورد تأیید شده است

* فیلیپین: 3 مورد تایید شده

* ایتالیا: 3 مورد تأیید شده است

* روسیه: 2 مورد تأیید شده است

* اسپانیا: 2 مورد تأیید شده است

* کامبوج: 1 مورد تأیید شده است

* نپال: 1 مورد تایید شده

* سری لانکا: 1 مورد تایید شده

* مصر: 1 مورد تأیید شده است

* فنلاند: 1 مورد تأیید شده است

* سوئد: 1 مورد تأیید شده

* بلژیک: 1 مورد تایید شده است

چه تعداد مرگ در اثر ویروس کرونا گزارش شده است؟

شمار تلفات این بیماری از 2000نفر گذشته و در حال افزایش است.

در 7 فوریه، لی ونلیانگ، پزشک 34 ساله چینی که در مورد افزایش موارد ذات الریه پنومونی صحبت کرد در اثر این ویروس درگذشت.

ویروس کرونا

در تاریخ 15 فوریه، وزیر بهداشت فرانسه گزارش داد که یک جهانگردان چینی در بیمارستان پاریس در اثر این بیماری فوت کرده است که این اولین مورد مرگ در خارج از آسیا بود که در اثر ویروس کرونا اتفاق افتاده است. دو مورد دیگر در خارج از چین که یکی در فیلیپین و دیگری در ژاپن است گزارش شده است. تعداد کشته ها در 8 فوریه از همه گیری ویروس SARS (سندرم حاد تنفسی حاد) فراتر رفته است. در نتیجه این شیوع منجر به کشته شدن 774 نفر شد. در 9 فوریه، تعداد کشته شدگان از 900 نفر فراتر رفت واز تعداد کشته شدگان ویروس MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه) که منجر به کشته شدن 858 نفر شد فراتر رفت.

این دو ویروس از میزان مرگ و میر بالاتری برخوردار بودند در حالی که ویروس SARS حدود 10٪ از افراد که به آن مبتلا می‌شدند را از بین میبرد و ویروس MERS حدود 34٪ ​​از افرادی که به آن گرفتار می‌شدند را از پا در می‌آورد و این در حالی است که این ویروس کرونا، در حدود 2٪ تا 3٪ باعث مرگ کسانی که به آن مبتلا هستند می‌شود.

چرا ویروس کرونا یک ویروس جدید است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین تیمی از دانشمندان را به ووهان اعزام کرد تا اطلاعاتی را در مورد این بیماری جدید و انجام آزمایشات در بیماران را به انجام برسانند و بتوانند این ویروس را شناسایی و جدا سازی کنند. آن‌ها نمونه هایی از سه بیمار را بررسی کردند. این تیم با استفاده از میکروسکوپ الکترونی که می‌تواند تصاویر سلول ها و مکانیزم داخلی آن‌ها را نشان دهد و با مطالعه کد ژنتیکی این ویروس نشان دادند که این ویروس نوعی جدید از انواع کرونا ویروس هاست.

شناخت کد ژنتیکی از دو طریق به محققان کمک می‌کند اول این امکان را به آن‌ها می‌دهد که آزمایشاتی را طراحی کنند که بتواند ویروسی را که در هر بیمار وجود دارد مشخص کند و به آن‌ها کمک بالقوه ای برای ایجاد درمان یا واکسن می‌کند.

علاوه بر این موسسه پیتر دوهرتی در ملبورن استرالیا از طریق یک نمونه که از یک بیمار برای آن‌ها فرستاده شده بود، توانست ویروس را در آزمایشگاه شناسایی و کشت دهد. این کار به عنوان یکی از پیشرفت های مهم در تولید واکسن قلمداد می‌شود و آزمایشگاه ها را قادر به ارزیابی و ارائه اطلاعات تخصصی به مراجع بهداشتی و کشف ویروس در بیمارانی می‌کند که مظنون به داشتن این بیماری هستند.

ویروس کرونا چگونه گسترش می‌یابد؟

این یکی از مهمترین سؤالاتی است که محققان هنوز هم برای پاسخ آن سخت تلاش می‌کنند. اولین نشانه از منشا این بیماری به طور بالقوه نتیجه انتقال حیوان به انسان بود، اما تأیید منتقل شدن ویروس از انسان به انسان در اواخر ماه ژانویه به دست آمد.

مرکز تحقیقات و سیاست های بیماریهای عفونی دانشگاه مینه سوتا اعلام کرد که اولین بارکارمندان و پرسنل بهداشتی در چین به این ویروس آلوده شده اند. در طول اپیدمی SARS این یک اتفاق قابل توجه بود زیرا کارکنان مرتبط با بهداشت و درمان در حال حرکت در بین کشورها بودند و به گسترش این بیماری کمک کردند.

ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد ویروس کرونا می‌تواند از طریق راه های زیر از شخصی به شخص دیگر از انتقال پیدا کند:

* قطرات تنفسی - هنگامی که فرد عطسه یا سرفه می کند.

* تماس مستقیم با افراد آلوده.

* تماس با سطوح و اشیاء آلوده.

تعداد انگشت شماری از ویروس ها از جمله ویروس MERS، می‌توانند پس از عطسه یا سرفه از فرد آلوده به مدت طولانی در هوا زنده بمانند. اگرچه گزارش های اخیر حاکی از آن است که احتمالاً ویروس کرونا جدید هم از این طریق منتقل می‌شود، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین مجددا تأکید کرده است که هیچ مدرکی برای اثبات این امر وجود ندارد.

در استان ووهان چین، مقامات این کشور با توجه به کمبود تخت بیمارستان برای بیماران شروع به ساخت بیمارستان هزار تختخوابی برای معالجه بیماران مبتلا به ویروس کرونا اقدام کردند.

چین برای کاهش شیوع ویروس کرونا، شهر ووهان را قرنطینه کرد و حمل و نقل به آن شهر را شدیدا محدود کرد و همچنین ساعات منع رفت آمد برای افراد در شهر قرار داد تا بتواند از مبتلا شدن میلیون ها نفر جلوگیری کند.

این محدودیت ها در دوره ای اتخاذ شد که کشور چین درحال آماده شدن برای سال جدید خود بود. همزمان تمامی کشورها پروازهای خود را به مقصد کشور چین متوقف کردند.

مقیاس تلاش های جهانی برای مهار این بیماری بسیار زیاد است. هنگ کنگ بسیاری از راه های ارتباطی خود را بسته و از سفر بین سرزمین اصلی چین جلوگیری کرده است. ایالات متحده اقدامات كنترل مرزی را در 20 بندر ورودی اعلام كرد و در نظر دارد كه پروازها را به مقصد و از مرکز حادثه شیوع در ووهان خاتمه دهد. تمامی مسابقات به تعویق افتاده اند و تمامی شرکت ها شعبه های خود را در چین به حالت تعلیق درآورده اند.

بیشتر بخوانید: مننژیت، تهدید کننده سلامتی

ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

باید گفت هنوز اطلاعات کافی از طریقه شیوع این ویروس وجود ندارد، نشانه هایی از احتمال انتقال بیماری از فرد به فرد دیگر وجود دارد، اما هنوز اطلاعات کافی در مورد طریقه انتقال ویروس کرونا در دست نیست.

برخی از متخصصان می‌گویند که این ویروس ممکن است خطرناک ترین ویروسی باشد که تاکنون دیده شده است ولی بنابر اطلاعاتی که در دست است این بیماری هنوز خطرناک تر از بیماری آنفلوانرا که باعث مرگ میر هرساله صدها نفر در جهان می‌شود نیست.

چین اعلام کرده است که ویروس قبل از بروز علائم گسترش می‌یابد، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این ویروس بر کودکان و جوانان تاثیر بسیار کمی دارد و بیشترین میزان تلفات این بیماری در افراد مسن دیده شده است.

آیا باید نگران ویروس کرونا باشید؟

از آنجا که ویروس (ویروس کرونا) همچنان در حال گسترش است به راحتی اطلاعات نادرست و اطلاعاتی در مورد اثرات بیماری در فضاهای مجازی گسترش می یابد و باعث ترس وحشت عمومی می‌شود. کارشناسان هنوز هشدار می‌دهند که این ویروس به خصوص در مقایسه با عفونت های ویروس های دیگر، مانند آنفولانزا یا سرخک، خفیف تر است و به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر آن کمتر از شیوع ویروس مرس است.

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس کرونای جدید باعث ایجاد علائمی شبیه به ویروس سارس که قبلاً شناسایی شده بود دارد. به نظر می‌رسد علائمی که در بیماران در حال حاضر شناسایی شده معمولا بدین شرح است:

* تب، افزایش دمای بدن.

* سرفه خشک.

* خستگی یا درد عضلانی.

* مشکلات تنفسی.

علائم کمتر شایع ویروس کرونا عبارتند از:

* سرفه کردن با مخاط یا خون.

* سردرد.

* اسهال

* نارسایی کلیه.

با پیشرفت بیماری، بیماران با ذات الریه نیز روبرو می‌شوند، که ریه ها باد می‌کنند و باعث می‌شود که از مایعات پر شوند و این مشکل را می‌توان با اشعه ایکس تشخیص داد.

آیا درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

کرونا ویروس ها از ارگانیسم های هاردی هستند. آن‌ها در پنهان کردن خود از سیستم ایمنی بدن انسان بسیار مؤثر عمل می‌کنند و متاسفانه هیچگونه درمان و واکسن قابل اعتماد برای ریشه کن کردن این نوع ویروس وجود ندارد. در بیشتر موارد تنها کاری که انجام می‌شود سعی در مقابله با علائم این بیماری است.

باید گفت هنوز هیچ روش درمانی شناخته شده ای علیه ویروس کرونا وجود ندارد و تنها راه مبارزه با این بیماری مراقبت از بیماران، به ویژه از نظر پشتیبانی تنفسی و پشتیبانی از عضوهای حیاتی بدن است."

این بدان معنا نیست که واکسنی وجود ندارد. دانشمندان چینی توانستند کد ژنتیکی ویروس را به طرز باورنکردنی سریع دنبال کنند و این به دانشمندان فرصتی برای مطالعه آن و جستجوی راه هایی برای مبارزه با این بیماری می‌دهند. طبق گزارش سی ان ان، محققان مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده در حال حاضر مشغول کار روی واکسن هستند، اگرچه می تواند یک سال یا بیشتر از انتشار آن فاصله داشته باشیم.

نکته قابل توجه ای که باید گفت این است که به نظر می‌رسد ویروس SARS که حدود 8000 نفر را آلوده کرده و حدود 800 نفر را کشته است پس از کنترل و پیش گیری، آثار این ویروس به صورت تقریبی از بین رفته است. این واکسن نبود که موجبات ابتلا به این بیماری را کم کرد.

به گزارش گلوبال تایمز، تعداد زیادی از سازمان ها و موسسات تحقیقاتی کار بر روی واکسن ها را آغاز کرده اند.

بعلاوه چین شروع به آزمایش های بالینی بر روی داروی ضد ویروسی تجربی جدیدی را آغاز کرده است، که در اصل برای درمان ابولا ساخته شده بود.

ویروس کرونا

ویروس کرونا

چگونه خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهید

با وجود موارد تایید شده در حال حاضر در سراسر جهان این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا خیلی دورتر از چین گسترش یابد. سازمان بهداشت جهانی مجموعه ای از اقدامات را برای محافظت در برابر انتشار این ویروس بر اساس بهداشت کامل شخصی را توصیه می‌کند - به همان روش که شما می‌توانید خطر ابتلا به آنفولانزا را کاهش دهید. درست است که ویروس کرونا انسان را کمی متفاوتر از آنفولانزا بیمار می‌کند، اما به دلیل اینکه این ویروس عمدتا در دستگاه تنفسی تأثیر می‌گذارد، اقدامات محافظتی آن کاملاً مشابه است.

راهکار های محافظتی در عکس‌های زیر شرح داده شده است.

ویروس کرونا

ویروس کرونا

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید