جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سرماخوردگی چیست و چگونه بروز می کند

author منتشر کننده
بدون نظر 11 0
سرماخوردگی چیست و چگونه بروز می کند

هر کسی بیماری سرما خوردگی رو تجربه کرده، حتی اون عده از افرادی که همیشه تعریف میکنن که ما مریض نمیشیم و هیچ وقت سرما نمی‌خوریم، معمولا افراد توی این تجربه بیماری با علائمی مثل گلو درد، سردرد، آبریزش بینی و .. مواجه شده که از اولین علائم سرما خوردگی هستند و با عطسه و سرفه های مداوم همراه بوده و برای روزهای متوالی ادامه خواهد داشت.

شما اگر مواردی رو مثل  شست ‌و شوی مداوم دست و صورت، پرهیز از از تماس نزدیک با افراد بیمار و عدم لمس چشم های خود با دست‌ های شسته نشده را رعایت کنید، می ‌توانید ریسک ابتلا به سرما خوردگی را کاهش دهید. سرما خوردگی معمولا در فصل زمستان و بهار رخ می دهد ولی باید توجه داشت که ویروس سرما خوردگی در هر فصل و ماه از سال ممکن است منتقل شود و فرد دچار بیماری سرما خوردگی شود. هر ساله در کشور ما  میلیون‌ ها مورد سرما خوردگی برای بزرگسالان و کودکان اتفاق می افتد. که  بالغین به طور متوسط 2 الی 3 بار و کودکان بیشتر از این میزان به سرما خوردگی مبتلا می‌‌شوند. که این عارضه اصلی ‌ترین علت غیبت کودکان از مدرسه و کلاس درس و بزرگسالان از کارشان است.

بیماری سرما خوردگی

عده‌ی زیادی از افراد دچار بیماری سرما خوردگی می‌شوند و با علائمی همچون گلو درد، آبریزش بینی، سرفه، درد بدن مواجه می‌شوند. برخی از افراد در عرض 7 تا 10 روز بهبود می ‌یابند و برخی دیگر شاید طولانی تر از این ها با بیماری سرما خوردگی درگیر باشند و آن دسته از افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف، آسم یا بیماری‌ های تنفسی هستند، ممکن است بیماری‌ در آن ‌ها توسعه یابد.

توصیه می‌شود که رفتارهای صحیح سرفه و عطسه کردن را تمرین کنید و همیشه درون یک دستمال کاغذی یا قسمت بالایی آستین خود سرفه یا عطسه کنید، به طور کامل بینی و دهان خود را پوشش دهید. تا موجب انتقال ویروس سرما خوردگی به دیگر افرادی که در پیرامون و اطراف شما قرار دارند، نشوید.

بیشتر بخوانید: سلامت جسم و روح با میوه ها

هنگام سرما خوردگی از خود محافظت کنید

ویروس‌ هایی که منجر به سرما خوردگی می‌شوند، می‌توانند ازطریق افراد مبتلا و از طریق هوا یا تماس‌ نزدیک به دیگران انتقال یابد. بیماری سرما خوردگی ممکن است زمانی که به یک فرد مبتلا دست می‌‌دهید یا از طریق تماس دست با یک سطح آلوده، مثل دستگیره در و سپس لمس کردن چشم‌ ها، دهان یا بینی نیز منتقل شود.

شما می‌توانید با انجام مواردی چون  شست و شوی دست ‌ها با آب و صابون و کمک به کودکان و یا آموزش دادن به آن‌ها  برای انجام این کار، استفاده از یک ضد عفونی ‌کننده الکلی، ریسک ابتلا به سرما خوردگی خود را کاهش دهید. ویروس ‌هایی که منجر به سرما خوردگی می‌شوند بر روی دست ‌های شما نیز زندگی می‌کنند و با شستشوی مرتب دست‌ هایتان می‌‌توانید از خودتان در مقابل ابتلا به سرما خوردگی محافظت کنید. از لمس چشم ‌ها، بینی و دهان ‌تان با دست‌ های آلوده و نشسته به شدت خودداری کنید. ویروس ‌هایی که عامل بیماری سرما خوردگی هستند می ‌توانند از این طریق وارد بدن شده و شما را بیمار کنند. تا جایی که می‌توانید از افراد بیمار دور بمانید. این افراد ناقل ویروس سرما خوردگی هستند و می ‌توانند ویروس ‌هایی که منجر به سرما خوردگی می‌شوند را از طریق تماس ‌های نزدیک به شما منتقل کنند.

هنگام سرما خوردگی از خود محافظت کنید

هنگام سرما خوردگی از دیگران محافظت کنید

شما ممکن است دچار بیماری سرما خوردگی باشید در این شرایط به شدت دچار ویروس بوده و ناقل آن به دیگران هستید و باید توجه داشته باشید که تا جای ممکن از انتقال بیماری به دیگران  جلوگیری کنید. زمانی که می‌دانید بیمار هستید، سعی کنید از برقراری ارتباط با دیگران جلوگیری کرده و بیشتر در خانه بمانید، و تا جای ممکن از تماس نزدیک با دیگران مثل بغل کردن، بوسیدن یا دست دادن بپرهیزید. هنگام عطسه یا سرفه حتما یک دستمال کاغذی داشته باشید و سپس آن را دور بیندازید و حتما  پس از آن دستان خود را شستشو دهید. سطوحی که زیاد لمس می‌‌شوند و اشیايی که دیگران نیز ممکن است پس از شما آن را لمس کنند، مرتبا ضد عفونی کنید.

بیشتر بخوانید: ویتامین B12 رو میشناسی و با خواص و فوایدش آشنایی داری؟

هنگام سرما خوردگی چگونه احساس بهتری داشته باشید

برای پیشگیری و محافظت بیشتردر مقابل سرما خوردگی و برای داشتن احساس بهتر باید حتما استراحت کنید و میزان بیشتری مایعات مصرف کنید. قبل از مصرف داروی سرما خوردگی بدون نسخه پزشک همیشه برچسب دارو را بخوانید و سپس مصرف کنید و یا با پزشک خود صحبت کنید، چرا که بعضی از داروها محتویاتی دارند که برای کودکان توصیه نمی‌شود. آنتی بیوتیک ‌ها جهت بهبود سرما خوردگی که به دلیل ویروس‌ های سرما خوردگی ایجاد شده است کمکی به بهبود بیماری شما نخواهد کرد. آن‌ ها بر علیه ویروس‌ ها فعالیت نمی‌کنند و اگر آنتی بیوتیک را بی ‌مورد مصرف کنید ممکن است سبب تضعیف عملکرد سیستم ایمنی شما در برابر عفونت‌ های باکتریایی شود.

هنگام سرما خوردگی چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود

اگر دچار علائم سرما خوردگی هستید و با برخی درمان های خانگی و سطحی بهبود نیافتید باید حتما به پزشک مراجعه کنید، توجه داشته باشید که شما یا کودکتان اگر یک یا تعدادی از این حالات که در ادامه عنوان شده را داشته باشید باید حتما به پزشک مراجعه کنید:

* زمانی که علائم بیماری شما بیشتر از ده روز باقی مانده و ادامه دارد

* زمانی که علائم بیماری شما بسیار غیر معمول و شدید هستند

* زمانی که کودک شما کمتر از ۳ ماه سن دارد و دچار تب شدید است

* زمانی که در معرض ابتلا به آنفولانزا هستید و علائمی مانند تب و لرز همراه با درد عضلانی دارید

* زمانی که  دارای بیماری‌ هایی نظیر آسم، دیابت و بیماری ‌های قلبی و عروقی هستید

پزشک شما می‌تواند تعیین کند که شما یا کودکتان سرما خوردگی دارید یا خیر و می‌تواند جهت تسکین بیماری، برنامه درمانی و توصیه های پزشکی مفیدی را به شما ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید