جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ویتامین B12 رو میشناسی و با خواص و فوایدش آشنایی داری؟

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
ویتامین B12 رو میشناسی و با خواص و فوایدش آشنایی داری؟

بدن انسان برای تامین انرژی نیاز به مواد مغذی و ویتامین های زیادی داره که از طریق خوردن و آشامیدن وارد بدن شده و منبع تغذیه‌ی عالی برای بدن انسان هستند. از بین انواع ویتامین ها، می‌توان گفت که ویتامین B12 نقش مهم و حیاتی در سوخت و ساز و عملکرد بدن ایفا می‌کند، کمبود ویتامین برای سلامت بدن مضر می‌باشد و منجر به عوارضی همچون احساس خستگی مفرط، ضعف و سستی در اندام، تنبلی و بی تحرکی و حتی اختلالات خلقی مانند افسردگی و تشویش می‌شود.

از طریق آزمایش خون می‌توان میزان ویتامین B12 موجود در بدن را تشخیص داده و در صورت کمبود آن اقدام به مصرف بیشتر آن‌ها نمود. منابع گیاهی ویتامین B12 کمی دارند ولی در منابع حیوانی به میزان زیادی وجود داشته و با مصرف آن می‌توان کمبود ویتامین را در بدن جبران نمود.

ویتامین B12

بیشتر بخوانید: بررسی ویتامین C و تاثیرات آن در بدن

ویتامین B12 انرژی ‌زاست

یکی از عملکردهای مفید ویتامین B12 این است که برای فرآیندهای متابولیکی بدن انسان بسیار مهم است و به صورت تبدیل کربوهیدرات‌ های پیچیده به گلوکز می‌باشد و از طریق سلول ‌ها انجام می‌شود. سیستم عصبی بدن انسان برای ارسال سیگنال به بخش های مختلف، به ویتامین B12 نیاز دارد و باعث می‌شود که شما برای ساعات طولانی بدون آنکه احساس خستگی داشته باشید کارها را به راحتی انجام دهید. این موضوع به سادگی توضیح می‌‌دهد که چرا خستگی های مفرط، اغلب ناشی از کمبود ویتامین می‌باشد.

ویتامین B12 ابتلا به بیماری اعصاب را کاهش می‌دهد

بدن انسان همواره نیازمند تغذیه سالم و مصرف ویتامین مفید می‌باشد و به دلیل مصرف ناکافی مواد مغذی، مکمل ها و غذای سالم دچار کمبود ویتامین‌ می‌شود، در این صورت سیستم اعصاب نمی‌تواند به درستی کار خود را انجام دهد.

ویتامین B12 نقش مهمی در محافظت از سیستم دفاعی بدن داشته و حضور آن منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر خواهد شد.

ویتامین B12 افسردگی را درمان می‌کند

عملکرد مهم دیگر ویتامین B12 در بدن انسان، توانایی تنظیم سیستم عصبی می‌باشد. با مصرف مواد مغذی خوراکی و یا مکمل‌ هایی که حاوی ویتامین B12 هستند می‌توان از بروز اختلالات خلقی مثل افسردگی و اضطراب جلوگیری نمود.

ویتامین B12 سلامت قلب را تضمین می‌کند

یکی از نگرانی های بزرگ در حوزه‌ی سلامت بدن، بیماری قلبی می‌باشد که افراد در تمام کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته به طور یکسان با آن مواجه هستند. شما می‌توانید با مصرف میزان معینی از ویتامین B12 سلامت بدن خود را تضمین کنید زیرا این ویتامین برای داشتن یک سیستم قلبی عروقی سالم ضروری می‌باشد.

بیشتر بخوانید: تغذیه سالم برای سلامتی بدن

ویتامین B12 باعث تقویت مو و شادابی پوست می‌شود

ویتامین B12 از خشکی و چربی بیش از حد پوست جلوگیری می‌کند. مصرف سالم غذاهایی که حاوی مواد مغذی است، از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت فولیکول ‌های مو می‌شود.

ویتامین B12

ویتامین B12 باعث تقویت سیستم گوارش می‌شود

ویتامین B12 یک ویتامین مفید برای تولید آنزیم‌ های ضروری هضم در بدن انسان می‌باشد و می‌تواند به فرآیند گوارش کمک کند. توازن باکتری سالم در سیستم گوارش و حذف باکتری‌ های مضر مانع بروز بیماری‌ هایی مانند التهابات روده می‌شود و مصرف بهینه ویتامین B12، باکتری سالم را در سیستم گوارش نگه می‌دارد و از نابودی آن‌ ها جلوگیری می‌کند.

ویتامین B12 برای بارداری مفید است

با توجه به اهمیت ویتامین B12 برای سنتز DNA، می‌توان به صراحت گفت که برای رشد جنین حیاتی است. و مصرف آن امکان بروز نقص ‌های تولید مثل را کاهش می‌دهد. همچنین این ویتامین برای سلامت بدن مادران در دوره‌ی بعد از زایمان نیز مفید می‌باشد و نیاز به مصرف میزان مشخصی از آن را دارند. زیرا کمبود ویتامین منجر به خستگی آن‌ها شده و نمی‌توانند به راحتی فعالیت های روزانه خود را انجام دهند.  

ویتامین B12 سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

سلامت بدن انسان در گرو عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن می‌باشد و تحقيقات دانشمندان نشان داده که ويتامين B12 نقش مهمی بر سيستم ايمنی داشته و در جلوگیری از انواع بیماری های خاص مفید است.

ویتامین B12 تولید سلول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد

نقش دیگر ویتامین B12 تولید گلبول‌ های قرمز خون است که اکسیژن را از طریق خون حمل می‌کنند. تعداد کم گلبول‌ های قرمز می‌تواند به معنای بروز یک بیماری دردناک مانند کم ‌خونی باشد که با خستگی مزمن مشخص می‌‌شود.

گلبول‌ های قرمز خون وظیفه‌ی حمل اکسیژن را از طریق خون بر عهده دارند و کاهش تعداد گلبول‌ های قرمز ممکن است باعث بروز بیماری های سخت از جمله کم ‌خونی شود که همیشه با خستگی مزمن همراه است و مصرف ویتامین B12 نقش مهمی در تولید گلبول‌ های قرمز خون داشته و منجر به افزایش سلامت بدن انسان می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ویتامین D و بررسی تاثیرات آن در بدن انسان

ویتامین B12 برای داشتن ناخن‌های سالم مفید است

یکی از نشانه های کمبود ویتامین B12 ناخن‌ های ضعیف و شکننده است که گاهی حتی با یک میزان فشار کمی هم می‌شکند. مصرف مواد مغذی و ویتامین B12 باعث تقویت ناخن‌ها می‌‌شود و از آنجایی که برای اکثر خانم ها داشتن ناخن های زیبا و قوی یکی از رموز زیبایی محسوب می شود. توصیه می شود روزانه به میزان لازم از آن استفاده کنند.

ويتامين B12 از بروز افسردگی جلوگیری می ‌کند

این ویتامین نقش مهمی در سنتز و متابولیسم بدن دارد. سروتونین، یک ماده شیمیایی برای تنظیم خلق و خوی است و کاهش سروتین در بدن منجر به بیماری افسردگی خواهد شد. شما می‌توانید با مصرف ويتامين B12 به توليد سروتونين کمک کرده و موجبات سلامتی و تندرستی بیشتر خود را فراهم کنید. 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید