جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اپلیکیشن تلگرام؛ معمای لغو پروژه بلاکچین و رفع احتمالی فیلترینگ

author منتشر کننده
نظرات (5) 13 0
اپلیکیشن تلگرام؛ معمای لغو پروژه بلاکچین و رفع احتمالی فیلترینگ

اپلیکیشن تلگرام یک اپلیکیشن بسیار محبوب پیام رسان است که برای پلتفرم های اندروید، IOS، لینوکس و حتی ویندوز عرضه شده است. تمرکز این اپلیکیشن، انتقال سریع پیام ها و محتواها در بستر شبکه اجتماعی با امنیت بسیار بالاست. از طریق تلگرام شما می‌توانید تصاویر، ویدئوها، موسیقی و انواع اسناد را ارسال و دریافت کنید. ایجاد گروه هایی با ظرفیت بیش از 750 نفر و داشتن حافظه ابری برای ایجاد کانال های متفاوت از جمله برتری های این اپلیکیشن است که در دیگر برنامه های موجود نمی بینیم. برنامه های دیگری که چنین امکاناتی را داشته باشند از سازه ها و معماری این اپلیکیشن بنا شده اند. همچنین در تلگرام امکان تماس های صوتی و تصویری وجود دارد و فرامین از طریق ربات ها قابل انجام خواهد بود. در ادامه با این جزئیات بیشتر آشنا می‌شویم.

اپلیکیشن تلگرام

تاریخچه اپلیکیشن تلگرام

ابتدا سراغ تاریخچه‌ی اپلیکیشن تلگرام را بگیریم. این اپ، کار خود را اولین بار در سال 2013 استارت زد. 14 آگوست روزی بود که تلگرام نسخه رسمی خود را به آیفون عرضه کرد. شش روز بعد نوبت به اندروید رسید و گوشی های اندروید به نسخه‌ی آلفای این اپلیکیشن مجهز شدند. چیزی نگذشت که تلگرام برای پلتفرم های لیتوکس، ویندوزفون و ویندوز عرضه شد. گستره ی این پیام رسان تمامی جهان را در بر گرفت و تمامی کشورها را فتح کرد.

تلگرام توسط دو برادر روسی یعنی پاول و نیکلای دوروف ساخته شد. پاول در بخش مالی و ایده پردازی اپلیکیشن فعالیت داشت و نیکلای قسمت تکنولوژی تلگرام را به دست گرفته بود. نیکلای دوروف توانسته بود از همان ابتدا اپلیکیشن را به یک محیط ایمن تبدل کند. او این کار را با پایه گذاری برنامه بر روی پروتکل های باز و ایمن شروع کرد و نهایتاً یک اپلیکیشن دارای حافظه ابری و امنیت بسیار بالا تحویل جامعه‌ی کاربران داد. تلگرام اگرچه امنیت بسیار بالایی دارد ولی به هیچ وجه نمی‌توان اینگونه ظن و گمان برد که بهترین و امن ترین اپلیکیشن باشد. چرا که واتساپ با 8 روش رمزگذاری می‌شود و در عین حال یک اپلیکیشن بسیار ایمن است. اما با این حال از ایمن بودن تلگرام هیچ شکی نیست.
مقر اصلی تلگرام با اینکه توسط برادران روسی به روزرسانی می‌شود در آلمان قرار دارد.

اپلیکیشن تلگرام

پشت پرده ی اپلیکیشن تلگرام و راه کسب درآمد آن

فضای اپلیکیشن تلگرام به گونه ای است که شما گمان می‌کنید پول کلانی را در آن سرمایه گذاری کرده اند. در حالی که این گونه نیست. برادران روسی از همان ابتدا که اپلیکیشن را طراحی و عرضه کردند سخنی از دریافت درآمد و هزینه ی تلگرام باز نکردند.

پاول در بخی از صحبت های خود گفت:

ما این اپلیکیشن را برای مردم ساخته ایم و قصد درآمدی از آن را نداریم. به هیچ وجه تبلیغی از آن را نمی پذیریم و هدف فروش برنامه را هم نداریم. به اندازه ای هم پول در اختیار خود داریم که نخواهیم سهام این اپلیکیشن را فروش کنیم. اگر به پول نیاز پیدا کردیم به طور خودمختارانه و غیراجباری از کاربران خود پول دریافت می‌کنیم.

از این صحبت ها مشخص می‌شود که برادران دوروف نیازمند پول نیستند و این اپلیکیشن صرفاً برای مردم ساخته شده است و به هیچ وجه قصد کسب درآمد از آن را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: آشنایی با برنامه های پزشکی اندرویدی

با امکانات و جزئیات اپلیکیشن تلگرام آشنا شویم

اپلیکیشن تلگرام از همان ابتدا معنای قدرت را به رخ رقبای خود کشید.

امنیت: پاول در قسمتی از صحبت های خود حرف از ایمن بودن تلگرام زد. او بیان کرد که پیام های شما اگرچه منبع ذخیره سازی فضای ابری در خود دارند ولی به هیچ وجه به فضای ابری دیگران منتقل نمی‌شود و صرفاً برای اکانت شما فعال خواهد بود. حتی برادران دوروف برای کسانی که بتوانند پیام های رمزگذاری شده ی تلگرام را رمزگشایی کنند 300 هزار دلار جایزه می دهند. این جایزه دادن برای خط و نشان کشیدن سازندگان تلگرام نیست. آن ها نمی‌خواهند برنامه خود را با خط و نشان کشیدن برای رقبا بالا ببرند. بلکه این هدایای رمزگشایی، برای بستن یک راه جدید جهت نفوذ غیر قانونی است. یعنی برادران دوروف صرفاً به این دلیل به هکر پول می‌دهند تا راه جدید هک کردن تلگرام را ببندند و برنامه را نفوذناپذیرتر از همیشه بکنند. امنیت این اپلیکیشن به خاطر زیرساخت قوی آن هنگام طراحی و برنامه نویسی بوده است. مثالی واضح برای آن بزنیم: اپلیکیشن واتساپ را در نظر بگیرید. در وصرتی که شما به اشتباه یک پیام را برای دوست خود بفرستید و سعی کنید آن را پاک کنید اگرچه در نسخه رسمی واتساپ (هر دو طرف) پاک می‌شود ولی در نسخه های تقلبی ساخته شده واتساپ اعم از GBWhatsApp و YoWhatsApp این امر داستان دیگری دارد. شما در نسخه های تقلبی را واتساپ قادر خواهید بود پیام های پاک شده دیگران را هم مشاهده کنید. اما در تلگرام قضیه به گونه ای دیگر است. اگر نسخه ای تقلبی هم از اپلیکیشن ساخته شود نمی توانند در زیرساخت آن تغییری ایجاد کنند و یک پیام حذف شده برای هر دو طرف به هر حال حذف می‌شود.

ثبت اکانت: یکی از امکانات مفید تلگرام ثبت اکانت طرف مقابل بدون داشتن شماره تلفن اوست. از آنجایی که بسیاری دوست ندارند شماره خود را به طرف مقابل خود تحویل دهند، اکانت بهترین گزینه برای آن ها به شمار می‌رود. همچنین شما بدون اینکه شماره طرف مقابل خود را داشته باشید به راحتی با ثبت اکانت او می‌توانید با او به چت کردن بپردازید.

حافظه ابری: بهترین قابلیت تلگرام که در هیچ یک از برنامه های پیام رسان موجود دیده نمی‌شود، وجود حافظه‌ی ابری است. برادران دوروف اپلیکیشن خود را مبتنی بر حافظه ی ابری ساختند تا شما بتوانید فایل های دلخواه خود را در حافظه ابری بریزید و هرگاه دوست داشتید آن را مجددا دانلود کنید. با وجود حافظه ابری خیال شما از بود و نبود فایل هایتان و حذف شدن و یا موجود بودنشان راحت می شود. این قابلیت به کاربران جهان اجازه می‌دهد که تلگرام یک هارددرایو نامحدود ببینند که هرچه در آن می‌ریزند پر نمی شود.

تماس های صوتی و تصویری: تا یکی دو سال پیش تلگرام محدود به پیام رسانی و نهایتاً تماس های صوتی بود. اما آن ها تصمیم گرفتند تا تماس های تصویری را نیز وارد کار کنند. تماس های صوتی و تصویری تلگرام به شدت بهینه تر از تماس های صوتی و تصویری اپلیکیشن واتساپ است. تماس های تصویری نه تنها کیفیت بهتری دارند بلکه حجم کم تری از اینترنت شما را مصرف می‌کند. البته از آنجایی که تلگرام در کشور ما فـیلتر شده است، دسترسی تمامی کاربران خانگی به این اپلیکیشن مهم محدود شده است و فقط برخی از کاربران اقتصادی و محیط تکنولوژی به آن متصل می‌شوند. لذا تماس های تصویری و صوتی در این برنامه بسیار کم و محدود انجام می‌گیرد.

پراکسی: دیگر امکانات تلگرام شامل قابلیت پراکسی می شود. پراکسی ها اجازه می‌دهند تا با گذشتن از حد و مرز فیلترینگ به سرورهای تلگرام وصل شوید. البته پراکسی ها بستگی به تعداد سرورها و پهنای باندشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است بسیاری از پراکسی ها چند کاربره باشد  از سرعت کمی برخوردار باشند. درحالی که پراکسی های تک کاربره مفیدتر و پر سرعت تر هستند.

ایجاد کانال: دیگر ویژگی منحصر به فردی که در اپلیکیشن تلگرام دیده می‌شود، توانایی ایجاد کانال با ظرفیت نامحدود است. به لطف وجود حافظه ابری، امکان ایجاد کانال در تلگرام فراهم شده است و کاربران قادرند ضمن ایجاد کانال، پست های دلخواه خود را در آن به روز کنند.

ساخت فولدر: ساخت پوشه (فولدر) نیز از جالب ترین تکنیک های این اپلیکیشن است. کافی است در بخش تنظیمات، بر روی Folders کلیک کنید. سپس پنجره ای برای شما باز می‌شود. در این پنجره بر روی Create New Folder کلیک کنید. یک نام را برای پوشه خود انتخاب کنید و بر روی ADD CHATS کلیک کنید و چت های مهم خود را که می‌خواهید در یک پوشه قرار بگیرند انتخاب کنید و سپس بر روی Save بزنید. اکنون پوشه ی دلخواه شما ساخته می‌شود.

آرشیو کردن پیام ها: آرشیو کردن پیام ها کاربرد مهمی برای کسانی دارد که می‌خواهد یک گفت و گو و یا کانال خاص را نه تنها پین کند، بلکه در صندوق اپلیکیشن خود ذخیره نماید. به این کار، بایگانی پیام ها هم گفته می‌شود.

گفت و گوی رمزگذاری شده: در این بخش، شما با یک فرد به طور کاملا خصوصی به گفت و گو می‌پردازید و پیام های شما از دسترس تمامی اعضا خارج و محدود است و صرفاً با اجازه و اعمال رمز ورود توسط شما انجام می‌پذیرد. این قابلیت با عنوان Secret Chat در تلگرام یافت می‌شود.

سکوت کامل اطلاع رسانی: از جمله رضایت بخش ترین، قسمت این اپلیکیشن، بخش سکوت مطلق اطلاع رسانی است. هنگامی که بخش Notification (گفت و گو)، گروه و یا کانال خود را بر روی حالت Disable می‌گذارید، برای همیشه اطلاع رسانی آن گفت و گو Mute می‌شود.

سایر امکانات تلگرام، مانند دیگر برنامه های پیام رسان موجود است که در آن قابلیت خصوصی سازی اعلان ها و تغییر در حریم خصوصی را خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: واتساپ و روش های جلوگیری از هک آن

لغو پروژه بلاکچین و ارز دیجیتال توسط اپلیکیشن تلگرام

تا قبل از سال 1393 که هنوز اپلیکیشن تلگرام در کشورمان جا نیفتاده بود، وایبر پیام رسان قدرتمند و فوق سریع ما ایرانیان محسوب میشد. اما پس از اینکه دسترسی به این پیام رسان محدود شد، تلگرام جای خود را در دل مردم ایران باز کرد. از همان ابتدا اپلیکیشن تلگرام سرعت و قدرت خود را نشان داد. قابلیت های جدید آن مورد استقبال مردم قرار گرفت و حجم زیادی از کاربران را به سمت خود سرازیر کرد. در همان روزهای ابتدایی تلگرام بود که تعداد کاربران فعال به 50 میلیون نفر رسید. هر روزه یک میلیون نفر اضافه میشد و اکنون میلیاردها نفر از این اپلیکیشن محبوب استفاده می‌کنند. جاه طلبی این اپلیکیشن تا حدی پیش رفت که چند ماه پیش بیان مفصلی در مورد اضافه شدن پروژه بلاکچین TON و ارز دیجیتال به میان آمد.

پروژه TON یا همان Telegram Open Network، یک پهنای باند چند منظوره ای بود که شما را قادر به انجام هر نوع فعالیتی می کرد. از ساختن یک برنامه توسط ربات تا انجام معاملات نامحدود. در حقیقت این پروژه بلاکچین را، یک نوع سوپر سرور می‌توان در نظر گرفت. پروژه TON، یک نوع ماشین مجازی بود که وظیفه‌ی انجام قراردادهای هوشمند را داشت. در حقیقت این پروژه یک پلتفرمی است که به تلگرام اجازه می دهد بدون اینکه ارتباطی با سرورهای تلگرام داشته باشد فعال بماند. در کنار اینکه این پروژه می‌توانست معنای خصوصی سازی فعالیت کاربران و کسب درآمد هر کدام از آن ها را صرفاً برای خود، به معنای واقعی یک کلمه پیاده کند، مضراتی نیز به همراه داشت. به این صورت که تلگرام به اپلیکیشنی تبدیل میشد که به هیچ وجه توسط مدیران شرکت و حتی سررأس های کشورها قابل کنترل نبود. از آن زمان تلگرام یک اپلیکیشن مردمی خودساخته به شماتر می‌رفت که هر کسی می‌توانست در آن به دلخواه به ارز دیجیتال بپردازد. ریسک این کار به حدی زیاد بود که فشارهای دولتی بر روی مدیران و سازندگان این کمپانی بالا گرفت.

این اپلیکیشن به همراه رؤسای خود به دادگاه کشیده شدند. پاول در پاره ای از صحبت های خود گفت:

فرض کنیم چند نفر برای ساخت یک معدن طلا پول های کلانی را جمع آوری می‌کنند تا پس از دسترسی به طلا، آن ها را بین هم تقسیم کنند. هدف ما نیز جمع کردن توکن ها و ارز های دیجیتالی به صورت گروهی بین افراد خصوصی بود که قاضی آن ها را رد کرد. قاضی اضافه کرد که چه بسا مردم این طلاها را برای خود نخواهند و هدفشان فروش طلاها برای کسانی دیگر باشد. به همین دلیل احتمال فروش توکن یک ریسک در بازار دیجیتال بود که ممکن بود موجب آشفتگی شود.

لذا پس از کش و قوس های فراوان پاول رسماً پلتفرم TON را از محور اپلیکیشن خود حذف کرد و هر گونه پروژه مربوط به بلاک چین و ارز دیجیتال را به صورت رسمی لغو نمود.

اپلیکیشن تلگرام

احتمال رفع فیلترینگ اپلیکیشن تلگرام

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا لغو پروژه بلاکچین باعث رفع مسدودیت اپلیکیشن تلگرام در ایران می شود؟ پروژه‌ی ریسک پذیر بلاکچین از جمله مهم ترین نگرانی مسئولان ایران و جدی ترین دغدغه هایی بود که که به گفته ی آن ها مانع رفع فیلتر تلگرام شده است. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور از جمله مسئولانی است که بارها در مورد این دغدغه و علت عدم رفع فیلتر تلگرام سخن گفته بود. پاره ای از سخنان فیروز آبادی به این صورت بود:

پروژه بلاکچین چیزی را شبیه به شبکه شتاب پول دیجیتال ایجاد می کند که برای تمامی معاملات حق کمیسیون دریافت می کنند. با این شرایط تلگرام قصد دارد در کشور ما به یک شرکت بیمه و یا آژانس املاک تبدیل شود که معاملات را بین دو طرف مستقل از اینکه قانونی خواهد بود یا خیر و یا اینکه کاملا مستقل از هرگونه نظارتی خواهد بود، دنبال کند. این پروژه در حقیقت یک اقدام برای جسارت به فضای اقتصادی کشور است، پول ملی را تضعیف می‌کند و و دارایی را از کشور خارج می‌سازد.

همچنین مسائل امنیتی و انتشار محتواهای غیراخلاقی عامل دیگری برای فیلترینگ تلگرام بوده اند که استفاده از نرم افزارهای تغییر آی پی، اوضاع مسائل اخلاقی را بدتر کرده اند. در کنار این موارد، بازداشت شدن «بیژن قاسم زاده» که در جریان پاک سازی، حکم فیلتر شدن تلگرام را داده بود یکی از جریان هایی است که احتمال رفع فیلترینگ تلگرام را به ما می‌دهد.
اکنون پس از این همه براهین و شواهد، آیا این اپلیکیشن محبوب در کشور ما رفع فیلتر خواهد شد یا خیر؟ اگرچه اپلیکیشن های هاتگرام و تلگرام طلایی در ایران فعالیت می کنند، ولی فعالیت آن ها به زودی مسدود خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (5)

  1. عالی بود و بسیار جالب

  1. ممنونم بابت مقاله خوبتون

  1. من از تلگرام استفاده می کنم اما تا به حال نمی دونستم که چقدر قدرتمند و پیشرفته است تا اینکه نوشته شما رو خوندم. ممنون که این مقاله رو نوشتید.

  1. خیلی جالب بود...ریز به ریز و با جزییات کامل لود...من استفاده کردم...دستتون در نکنه واقعا کاربردی بو.د

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید