جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اپل به دنبال رونمایی از آیفون های بدون پورت می‌باشد

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
اپل به دنبال رونمایی از آیفون های بدون پورت می‌باشد

اپل، یک برند جهانی پر طرفدار

اگر بخواهیم یک توضیح کلی و جامع و خلاصه ای از اپل بگوییم باید به زیبایی، دوام و کارایی فوق العاده زیبای این برند جهانی اشاره کنیم. برندی که با شنیدنش یاد محصولات فوق العاده این شرکت میوفتیم. در ادامه می خواهیم تاریخچه این شرکت جهانی و همچنین ابداع کننده ی بزرگ این شرکت یعنی استیو جابز نیز صحبت کنیم. در ادامه مطالب به تاریخچه، سازنده این برند و محصولات این شرکت بیشتر خواهیم پرداخت.

اپل

شروع رویداد اپل

برند اپل در سال در دهه‌ی 1970 میلادی در گاراژ خانه ی استیو جابز با همکاری استیو وزنیاک همکلاسی او تاسیس شد. با موفقیت هایی که استیو جابز و همکلاسیش داشتند توانستند رایانه ای رومیزی بسازند که باعث شد نسل بعدی این شرکت که اپل 2 بود را بنیان گذاری کنند. در زمانی که همه از عرضه ی اپل 2 شگفت زده بودند، استیو جابز به دنبال راه حلی درست برای مدیریت طولانی مدت بود. او جان اسکالی را که مدیر عامل پپسی بود به عنوان مدیر عامل شرکت خود انتخاب کرد. با گذر زمان اسکالی مدیریت کل شرکت را به دست گرفت و با این وجود جابز در شرکتی که خود او موسسش بود بیکار شد. این در حالی است که اپل در دوره ی پانزده ساله ی مدیریت اسکالی و گیل آملیو به بدترین دوران خود رسید.

سهام این شرکت رو به سقوط بود و شرکت در آستانه ی ورشکستگی و ناامیدی بسیار، شرکت تازه تاسیس نکست که متعلق به استیو جابز بود را خرید. زمانی که استیو جابز دوباره به این شرکت بازگشت بار دیگر شرکت به اندیشه های اولیه خود بازگشت. اپل خلاف نظر کارشناسان به بخش‌های مختلفی مانند موسیقی، چندرسانه‌ای و تبلت وارد شد و با برنامه‌ریزی‌‌های دراز‌‌‌مدت و راهبردهای خلاقانه‌ی تجاری، در همه‌ی این حوزه‌ها سرآمد شد و پیشرفت فوق العاده ای کرد.

امروزه همه فکر می‌کنند اپل از همان ابتدای کار در حوزه فناوری پیشرو بوده است اما تاریخچه ی این شرکت چیز دیگری را نشان میدهد. بعد از 45 روز دوران ورشکستگی و شکست این شرکت، ناگهان اوضاع این شرکت تغییر کرد. این یعنی در بدترین شرایط هم این شرکت امید خودش را از دست نداد و همچنان تلاش کرد. تاکنون بسیاری از مقالات و کتاب ها و رسانه ها در مورد مدل تجاری و مدیریتی استیو جابز نوشته اند. تمامی مشتریان این برند زمانی که وارد فروشگاه های اپل میشوند تحت تاثیر نحوه برخورد کارکنان شرکت با خودشان قرار می گیرند.

با این وجود علت موفقیت ناگهانی اپل هنوز هم همچون رازی مخفی مانده است اما اگر به تاریخچه اپل نگاه کنیم متوجه 6 اصل مهم در موفقیت این شرکت میشویم که به اختصار برای شما توضیح خواهم داد.

اصل اول این است که تمامی کسانی که در بوجود آوردن این برند سهیم بوده اند، باید از این محصول استفاده کنند. بسیاری از شرکت های فناوری محصول نهایی خود را استفاده نمی کنند اما سیاست اپل بسیار متفاوت است. استیو جابز تا زمان حیات، یکی از پروپاقرص‌ترین کاربر محصولات اپل بود.

اصل دوم اینگونه است که محصولات نیز باید کاربری ساده ای داشته باشند. استیو جابز به‌شدت بر این موضوع تاکید داشت که اگر استفاده از محصولی آسان نباشد، آن محصول کاملا بی‌ارزش است و قابل استفاده نیست. همین سیاست سبب شد محصولات این شرکت از روز نخست طراحی کاربر پسندی داشته باشد و محبوبیت بالایی بین کاربران این محصول بوجود بیاورد. اپل تنها شرکتی است که به سهولت استفاده از محصول از خود بیش از خود محصول اهمیت می‌دهد. اپل در طراحی و ساخت همه‌ی محصولاتش این سیاست را پیش گرفت که همین سیاست در موفقیت این شرکت بسیار تاثیر گذار بود.

اصل سوم این برند اینگونه تعریف شده است که همه چیز را باید ساده نگه داشت. یکی از دلایل موفقیت شرکت اپل، تمرکز آن بر شمار محدودی محصول است. به‌عنوان مثال درباره‌ی تلفن همراه، اپل معمولا فقط یک گوشی آیفون عرضه می‌کند. این موضوع کار مشتری را برای انتخاب راحت می‌کند و این یک امتیاز برای شرکت است. همچنین فروشندگان به‌طور کامل درباره‌ی این محصول آگاه هستند و افرادی که قصد خرید این برند را دارند میتوانند اطلاعات ارزنده ای از مشتریان بدست آورند. تحقیقات نشان می‌دهد، با وجود آنکه کاربران به داشتن گزینه‌های مختلف علاقه‌مند هستند اما در عین حال نمی‌خواهند تنوع گزینه‌ها وضع را پیچیده کند. آمارها نشان میدهد که مشتریان از تنوع پایین محصولات اپل خشنود و راضی هستند و این روند برای آن ها محبوب تر است.

اصل چهارم اپل به این شکل است که خذماتی پس از فروش فوق‌العاده و تجربه‌ی کار با محصولات در فروشگاه باید ارائه شود. استیو جابز یکی از مهم‌ترین مسائل فناوری را درک کرد و اینگونه تعریف کرد: حتی اگر محصولی با کاربری آسان بسازید همچنان ممکن است پیچیدگی‌هایی برای مردم داشته باشد. از همین رو، مشتریان نیازمند راهنمایی‌های مناسب هستند و باید در هر زمینه ای به مشتریان کمک کرد. در سال 2002، اپل نخستین فروشگاه خرده‌فروشی خود را در توکیو افتتاح کرد. بسیاری می‌گفتند دیگر دوران خرده‌فروشی گذشته است و فقط فروشگاه‌های عمده فروشی چون «کاستکو» و فروشگاه والمارت سود می‌کنند. تاریخچه اپل نشان می‌دهد که فروشندگان محصولات این شرکت کاملا به همه‌ی جنبه‌های محصول آشنا هستند و کامل آن ها را می شناسند. آن ها به‌خوبی مشتریان را راهنمایی می‌کنند و می‌توانند به‌طور تخصصی درباره‌ی محصول توضیح بدهند. مشتریان می‌توانند در فروشگاه اپل با محصولات کار کنند و بعد تصمیم گیری کنند. بنابراین تعجبی ندارد که چرا 50 درصد از خریداران محصولات اپل، کاربر جدید هستند.

اصلم پنجم اصلی است که اپل باید در آن محصولی بسازد که بتواند آن محصول را بهتر کند. اپل معمولا یک محصول کاملا جدید تولید نمی‌کند. البته که این شرکت نخستین رایانه‌ی رومیزی به نام اپل 2 و بعد از آن مک را ساخت اما از آن زمان تاکنون فقط به بازآفرینی محصولات موجود پرداخته است. این شرکت، تلفن هوشمند، دستگاه پخش موسیقی یا تبلت را اختراع نکرد بلکه آن ها را بازآفرینی کرد و ارتقا داد و همین عامل باعث پیشرفت شرکت شد.

جاناتان ایو نیز در این باره گفته است «هدف ما بسیار ساده است؛ ما به‌دنبال طراحی و بهتر کردن محصولات هستیم. اگر ما نتوانیم چیز بهتری بسازیم، اصلا آن را نمی‌سازیم.»

و در آخر به اصل ششم یعنی جلوتر بودن اپل از رقبا می پردازیم. رقبای اپل، بیش‌از هر مورد دیگری‌ از این قضیه نرس دارند در حالی که همه بر سر محصولات کنونی رقابت می‌کنند، اپل روی محصولاتی کار می‌کند که دستِ‌کم مربوط به 2 سال دیگر است. به‌عنوان مثال مدل آیفونی که امسال به بازار عرضه شد در واقع دو سال قبل طراحی شده بود. این موضوع درباره‌ی سایر محصولات همچون مک و آیپد هم صادق است.

انقلابی نو با آفون های بدون پورت

اپل تاکنون توانسته است مشتریان و هواداران زیادی را به خود جذب کند و مدل های جدیدی که از این محصول سال به سال در حال رونمایی است به تعداد طرفداران این برند اضافه کرده است. ظاهرا یکی از مدل‌های آیفون 13 که در فصل پاییز سال جاری میلادی رونمایی خواهد شد، بدون درگاه شارژ خواهد بود. کوپرتینویی‌ها برای این که آمادگی چنین تغییری را در کاربران ایجاد کنند، آداپتور شارژر را از درون جعبه اعضای خانواده آیفون 12 حذف کردند. همچنین شارژر مگ سیف نیز به همراه آیفون‌های 2020 به دنیای تکنولوژی معرفی شد و به این ترتیب آیفون‌ها بدون نیاز به کابل و آداپتور، با قرار گرفتن روی پد مخصوص به صورت بی‌سیم شارژ خواهند شد و نسل آداپتور به کلی حذف خواهد شد.

مزیت های حذف پورت

از مزیت‌های بدون پورت بودن آیفون، مقاومت بالای آن در مقابل آب و ذرات ریز گرد و غبار است. اما در کنار این حسن، افرادی که این محصول را خریداری خواهند کرد، چگونه باید دستگاه خود را ریستور کرده یا اطلاعات را بازیابی کنند؟ کاربران هم اینک می‌توانند با اتصال کابل به آیفون و کامپیوتر یا لپتاپ خود، اطلاعات از پیش بکاپ گرفته شده را به درون آن انتقال دهند یا دستگاه خود را به این ترتیب به نسخه‌های مختلف آی او اس ریستور کنند. اما خریداران اپل واچ برای دسترسی به اطلاعات از دست رفته خود، باید به اپل استورها مراجعه کرده و از پرسنل آن‌ها برای این موضوع کمک بگیرند که البته این سرویس رایگان نبوده و هزینه هایی برای شخص نیز دارد. با این وجود در کنار این مزایا معایبی هم نیز به همراه خواهد داشت.

پیشرفت های روزافزون اپل

مهندسان سخت افزار در حال کار روی دسترسی وایرلس به اطلاعات درون آیفون هستند. اپل واچ به پورتی پنهان در محل اتصال بند به بدنه مجهز است. پرسنل اپل استور از این پورت برای انتقال اطلاعات به درون اپل واچ، زمانی که کاربران به آن‌ها مراجعه می‌کنند، استفاده خواهند کرد. برای آیفون‌ها، ظاهرا باید از یک پورت پنهان در پشت درگاه سیم‌کارت برای این قضیه استفاده شود. مقامات اپل در حال حاضر، برای انتخاب بین یک روش نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری برای حل مشکل یاد شده در چالش به سر می‌برند. مانند همیشه مواردی مانند سرعت، امنیت، راحتی در استفاده و مواردی این چنینی باید در نظر گرفته شود که بسیار مهم است.

قیمت احتمالی آیفون 13 بدون پورت

هنوز قیمت پایه ای برای این محصول عرضه نشده است اما این محصول جدید قیمتی پایین تر از سری آیفون های مدل 12 خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید