جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اگر با آرایش بخوابیم چه اتفاقی می‌افتد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
اگر با آرایش بخوابیم چه اتفاقی می‌افتد؟

امروزه آرایش کردن به خصوص در میان دختران جوان چنان رواج پیدا کرده است که کمتر می‌­توان دختر و یا خانم جوانی را یافت که بدون آرایش است. هر چند که این امر ممکن است نشات گرفته از میل به زیبایی در افراد باشد اما همانطور که می­‌دانید افراط در هر کاری مانند تفریط در آن کار، مضر و مخرب است. آرایش کردن نیز از  این امر استثنا نیست. به

خصوص اگر فرد هنگام خواب با همان آرایش به رختخواب رود که دیگر مضرات آن چند برابر می­‌شود. ما در این نوشتار قصد داریم شما را با اتفاقاتی که هنگام خواب با آرایش در پوستتان رخ می­‌دهد آشنا نماییم. امیدواریم با مطالعه این نوشتار قدر پوست خود را بیشتر بدانید و لااقل هنگام خواب آن را از روی صورت خود پاک کنید.

خوابیدن با آرایش می‌­تواند مشکلات جدی­‌ای را برای پوست ما ایجاد نماید. حدود یک سوم زنان حداقل دو بار در هفته را با آرایش می‌­خوابند و هنگام خواب فراموش می­‌کنند که آن را از روی صورت خود تمیز نمایند. اگر بخواهیم راحت حرفمان را به این دست از خانم‌­های محترم بزنیم باید بگوییم که در مدتی نه چندان دور باید شاهد کدر شدن پوست، چین و چروک، جوش و آکنه، بسته شدن منافذ پوست و ... باشند.

آرایش صورت هنگام خواب

اما به راستی هنگام خوابیدن اگر آرایش داشته باشیم چه اتفاقی در پوست ما می­‌افتد که در مدت نه چندان طولانی آن را دچار آسیب می‌­کند و زشت و نازیبا جلوه می‌­دهد؟ هنگام خواب با آرایش پوست ما درگیر موارد زیر است:

تاثیر آرایش بر بازسازی و نوسازی سلول ها هنگام خواب

معمولاً بدن بازسازی و نوسازی سلول ها را هنگام شب انجام می‌­دهد. در واقع این هورمون رشد است که هنگام خواب تمامی اعضای بدن از جمله پوست را تحریک می­‌کند تا به بازسازی و نوسازی آسیب ­های پوستی که ناشی از عمل رادیکال های آزاد، آلودگی، نور خورشید و ... هستند بپردازد. حال تصور کنید که با آرایش خوابیده­‌ اید، در آن صورت هنگام بازسازی و نوسازی سلول ها چه اتفاقی می‌­افتد؟ هورمون ها نه تنها تحریک نشده و تحت تاثیر قرار نمی­‌گیرند بلکه در برابر تلاش بدن برای بازسازی و نوسازی سلول ها اختلال ایجاد می­‌نمایند. طی تغییر و تبدیلی که هنگام بازسازی پوست صورت می­‌گیرد، سلول های جدید به سمت سطح پوست هل داده شده و سلول های قدیمی از همان قسمت شروع به ریزش می‌­کنند. آرایش با به دام انداختن سلول های مرده از ریزش آن ها جلوگیری می‌­کند. در نتیجه فرایند بازسازی و نوسازی پوست به خوبی صورت نگرفته و پوست خسته و کدر می‌­شود. از طرفی آرایش صورت که در طول روز تمام آلاینده­‌های محیطی و رادیکال های آزاد را جذب پوست کرده است، باعث می‌­شود که کلاژن پوست آسیب بسیاری دیده و پوست دچار پیری زودرس شود.

بیشتر بخوانید: کورکوما: قرص زردچوبه

تاثیر آرایش بر آب رسانی طبیعی پوست هنگام خواب

در طول شب آب رسانی طبیعی پوست به علت ریتم و چرخه طبیعی بدن کاهش می­‌یابد، چرا که هنگام شب بدن آبی دریافت نمی‌­کند و در نتیجه با مقداری کمبود آب مواجه می‌­شود. این بی‌­آبی زمانی به اوج خود می­‌رسد که پوست دارای آرایش باشد چرا که آرایش نمی­‌گذارد حتی همان مقدار آب کمی هم که در بدن وجود دارد به صورت برسد، در نتیجه آب رسانی طبیعی به خوبی انجام نمی­‌پذیرد و پوست خشک و حساس می­‌شود.

تاثیر آرایش بر منافذ پوست هنگام خواب

آرایش در طول روز آلودگی­‌ها همچون چربی‌­ها، گرد و خاک، عرق صورت و ... و نیز رادیکال های آزاد را جذب کرده و در نتیجه منجر به مسدود شدن منافذ پوست می­‌شوند. از طرفی خود مواد آرایشی نیز دارای عناصری همچون سیلیکون می­‌باشند که خود به تنهایی قادرند منافذ پوست را ببندند. زمانی هم که منافذ پوست بسته می‌­شوند پوست نمی­‌تواند به خوبی تنفس کند، پر از چاله و چوله می‌­شود درست مثل پوست پرتقال که دارای منافذ ریز بی­شماری است و خشن و زمخت به نظر می­‌رسد، اجازه عرق کردن و ترشح چربی که به طور طبیعی ترشح می‌­شود و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی محسوب می­‌شود را از پوست گرفته، سلول های مرده را در پوست پایدار می­‌کند و در نهایت جوش و آکنه می­‌زند، جوش ­های سر سیاه و کومدون‌ها نتیجه بی‌­توجهی به تمیز کردن آرایش صورت هنگام خواب است.

بیشتر بخوانید: پس از نوشیدن قهوه چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

حال که این موارد را دانستید بهتر است هنگام خواب نکات زیر را رعایت نمایید:

نکات مهم هنگام خواب

حتماً هنگام خواب آرایش صورت خود را با شوینده مناسب بشویید. انتخاب شوینده مناسب نیز بستگی به نوع پوست شما دارد. اگر پوستتان چرب است باید شوینده مخصوص پوست چرب و اگر خشک است باید شوینده مناسب پوست خشک تهیه نمایید.

سعی کنید بعد از شست و شوی صورت از مواد آرایشی آن را با یک مرطوب کننده مناسب مرطوب نمایید تا فرایند ترمیم و بازسازی صورت در طول شب و هنگام خواب به خوبی صورت بگیرد و پوستتان منعطف پذیر شود و دچار پیری زودرس نشود.

سعی کنید هر چند هفته یک بار رو بالشی خود را بشویید. چرا که ممکن است آرایش صورتتان به آن مالیده باشد و به اندازه آرایش صورت حتی اگر صورتتان تمیز و عاری از هر گونه آرایش باشد، پوستتان را آلوده و دچار آلودگی نماید. چون رو بالشی­‌ها می­‌توانند محل بسیار مناسبی برای تجمع انواع آلودگی­‌ها و باکتری­‌ها آن هم بر اثر بی­‌توجهی شما به رعایت اصول بهداشتی باشند. همچنین رو بالشی‌­های آلوده می­‌توانند تمامی تلاش­های شما را که برای داشتن پوستی سالم و با طراوت کشیده­‌اید را بر باد فنا دهند. پس هرگز از شست و شوی مداوم آن ها غافل نشوید و اثر آن ها را بر داشتن پوستی زیبا نادیده نگیرید.

اگر هنگام خواب آرایش داشتید و تنبلی­ کردید که صورت خود را تمیز کنید عواقب با آرایش خوابیدن همچون پف کردن و قرمز شدن چشم ها که بر اثر باقی ماندن ریمل هنگام خواب ایجاد شده است، خارش چشم ها، جوش زدن صورت، عفونت چشم ها، کدر و زمخت شدن پوست صورت، کنده و یا شکننده شدن مژه‌­ها، گل مژه زدن، اگزما پلک ها، کهیر زدن، درماتیت پوستی، پوسته پوسته شدن پوست، چین و چروک پوست، ترک خوردن لب ها به علت باقی ماندن رژ لب روی آن و ... را به خود یادآوری کنید. حتماً با یادآوری عوارض خوابیدن با آرایش، تنبلی را کنار می­‌گذارید و هر چه سریعتر اقدام بهشستن صورت خود می‌­کنید.

سعی کنید روزی دوبار صورت خود را بشویید. با این کار مواد آرایشی را که درون منافذتان گیر افتاده است و نیز سلول های مرده، چربی­‌ها، آلودگی‌­ها و ... را تمیز می­‌کنید و راه پوست را برای تنفس بهتر باز می‌­کنید.

سعی کنید از کرم ­های ضد چروک هنگام شب استفاده کنید چرا که این نوع کرم ها کارایی خود را هنگام شب افزایش داده و هنگام روز به حداقل ممکن کاهش می‌­دهند. مخصوصاً کرم هایی از دسته رتینوئیدها همچون رتینول که معمولاً زمانی که در معرض نور قرار می­‌گیرند کارایی خود را از دست می‌­دهند.

پس سعی کنید هنگام خواب و پس از شست و شوی صورت با ظرافت هر چه تمامتر و با دقت بسیار این کرم ها را به صورت خود بمالید و بعد با خیال راحت بخوابید.

سعی کنید حداقل چند هفته یک بار هنگام خواب و به خصوص زمانی که مواد آرایشی را از روی صورت خود تمیز کردید به صورت خود بخور دهید چرا که با این کار مطمئن می‌­شوید که پوستتان به طور عمیق از هر گونه مواد ناخالص پاک شده است. از طرفی رطوبت کافی به پوستتان می­‌رسد و منجر به شادابی و درخشندگی بیشتر پوست می­‌شود. از دیگر فواید بخور دادن به صورت عبارتند از: افزایش جریان خون در مویرگهای زیر پوست، جلوگیری از پیری زودرس، جدا سازی سلولهای مرده از سطح پوست، در برخی مواقع بهبود آکنه و جوش­ های سر سیاه، از بین رفتن خطوط ریزی که روی پوست وجود دارد و ... . البته استفاده از گیاهان دارویی هنگام بخور می­‌تواند خاصیت آن را چند برابر نماید.

و در نهایت هرگز این نکته را از یاد نبرید زمانی که شما فقط یک بار آن هم نه از سر تنبلی بلکه از روی فراموشی یادتان می­‌رود صورت خود را بشویید و با آرایش به خواب می‌­روید پوست شما برای ترمیم و جبران آسیب ­های ناشی از آن حداقل به یک هفته زمان نیاز دارد تا بتواند تعادل اولیه خود را به دست آورد و به شکل اولیه خود بازگردد. پس بهتر است برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین وضعی همواره به پوست خود توجه کنید و در خصوص آن هرگز سهل انگاری نکنید. مواد آرایشی به خاطر رنگها و رایحه‌­هایی که در آن ها به کار رفته­‌اند، می‌­توانند پوست را دچار التهاب نمایند و در پس آن نیز مشکلات جدی­‌تری را به وجود آورند. پس هرگز نکات بیان شده را از یاد نبرید اگر زیبایی برای شما مهم است و به اعتماد به نفستان می­‌افزاید.

این را بدانید همه ما به طور طبیعی و خدادادی زیبا هستیم چرا که آفریدگار و خالق ما خود زیباست و کسی که خود زیباست نمی­‌تواند چیزی به جز زیبایی خلق نماید. پس زیاد به آرایش نیاز نداریم و یا به آرایشِ زیادی نیاز نداریم. پس اگر خواستیم آرایش کنیم همواره در حد متعادل عمل کنیم و در آرایش کردن دچار افراط و تفریط نشویم. آرایش بیش از حد نه تنها ما را زیباتر نمی­‌کند بلکه در بسیاری از موارد زیبایی طبیعی ما را نیز از ما می­‌گیرد و مشکلات زیادی را در بلند مدت برای ما به وجود می­‌آورد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید