جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پس از نوشیدن قهوه چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
پس از نوشیدن قهوه چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

تاثیرات نوشیدن قهوه ممکن است جادویی به نظر برسد. در حقیقت، اتفاقات بسیاری در بدن شما رخ می‌دهد درحالی که از نوشیدن یک لیوان قهوه صبحگاهی لذت می‌برید. چه فقط به طعم قهوه علاقه داشته باشید یا از روی عادت آن را بنوشید یا در واقع برای دریافت انرژی به آن وابسته باشید، بر کسی پوشیده نیست که این نوشیدنی قدرتی جادویی دارد! اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید پس از این که لیوان قهوه صبحگاهیتان را سریعا می نوشید، این ماده ی جادویی با بدن شما چه می‌کند؟

نوشیدن قهوه

ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی قهوه چیست و چه کارکردی دارد؟

قهوه از یک دانه به دست می آید بنابراین حاوی مواد مغذی گیاهی، پلی فنول و ترکیبات شیمیایی است که در گیاهانی یافت می‌شود که به نظر فواید آنتی اکسیدان دارند. با این حال عمدتا ماده‌ی کافئین آن ماده‌ی مغذی دردانه ی قهوه است که مردم بیشترین میزان آگاهی از آن را دارند و به بهترین وجه مورد مطالعه قرار گرفته است.

از مغزتان تا روده هایتان...! قهوه تقریبا در تمام قسمت های بدن شما اثر می‌گذارد. به شما خواهیم گفت واقعا چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که قهوه می‌نوشید. ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی قهوه یعنی کافئین وارد جریان خون شما می‌شود و به سرعت به مغز شما راه پیدا می‌کند؛ جایی که به عنوان یک محرک عمل می‌کند و هشیاری و انرژی را شما را افزایش می‌دهد .این ماده ی شیمیایی نسبتا به سرعت به جریان خون شما وارد می‌شود. تنها 10 دقیقه از زمان نوشیدن قهوه طول می‌کشد تا کافئین در بدن شروع به کار کند. ماده‌ی کافئین به گیرنده های آدنوزین در مغز متصل می‌شود. آدنوزین آرامبخش سیستم عصبی است. به این معنی که حضور آن با سرکوب هیجان به خوابیدن کمک می‌کند.

زمانی که کافئین مداخله می‌کند و به این گیرنده ها متصل می شود، تاثیرات آدنوزین کاهش می‌یابد و ما برانگیخته می‌شویم. این امر منجر به افزایش فعالیت مغز می‌شود. سپس، آزادسازی آدرنالین را تحریک می‌کند. آدرنالین ماده ای است که به ما حالت فوران انرژی و هشیاری می‌دهد که با نوشیدن یک لیوان قهوه‌ی صبحگاهی در ما ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دلیل سردردهای خود را بشناسیم

متخصصان در رابطه با نوشیدن قهوه چه می‌گویند؟

روی دیگر سکه این است که نوشیدن قهوه به میزان بسیار زیاد می‌تواند منجر به بی خوابی شود. یک پروفسور متخصص اعصاب از مرکز پزشکی جان هاپکینز می‌گوید که اگر شما بعد از نوشیدن قهوه باز هم در آن روز مواد غذایی کافئین دار مصرف کنید، این امر می‌تواند به طور جدی شما را مستعد بیماری بی خوابی کند یا اگر از قبل به آن دچار باشید، شدت بیماری را افزایش دهد. البته قهوه می تواند هرکسی را به بی خوابی دچار کند اگر آن را زمان نزدیک به وقت خواب خود بنوشد.به طور کلی، اگر شما مستعد ابتلا به  بی خوابی هستید، عادت به نوشیدن قهوه می‌تواند عامل محرکی باشد که باعث بروز یک مشکل  مزمن می‌شود. متخصصان اعصاب پیشنهاد می‌کنند که مصرف قهوه و تمام مواد غذایی دیگر حاوی ماده کافئین را در نیمروز قطع کنید اگر فکر می‌کنید آن ها ممکن است در توانایی شما برای به خواب رفتن در شب تاثیر بگذارند. اگر نمی‌توانید قبل از نوشیدن لیوان قهوه صبحگاهیتان فعالیت کنید، این یک علامت هشدار است که شما باید نگاهی به عادات خواب خودتان بیندازید.

قهوه برای مواقعی که خسته هستید محرک خوبی است اما در حقیقت در بلند مدت به شما انرژی بیشتر نخواهد داد. تنها خواب خوب می‌تواند به این امر بینجامد. کافئین در سیستم بدن شما برای ساعت ها و ساعت ها باقی می‌ماند. طریقه‌ی سوخت و ساز قهوه در بدن، نیمه ی عمر نامیده می‌شود. در بدن بیشتر انسان ها نیمه‌ی عمر کافئین  بین 4 تا 6 ساعت طول می کشد .به عبارتی، تقریبا 6 ساعت طول می کشد تا مقدار کافئین در خون  تا حدود 50 درصد کاهش یابد .بنابراین، اگر شما 200 میلی گرم کافئین در ساعت 9 صبح دریافت کنید، 100 میلی گرم از آن تا ساعت 3 بعد از ظهر در بدن شما  باقی می‌ماند و تا ساعت 9 شب، 50 میلی گرم کافئین در بدن خود خواهید داشت. به یاد داشته باشید این رقم میانگین نیمه عمر است. این که شما با چه سرعتی کافئین را بسوزانید، در واقع به نحوه‌ی ترکیب مواد در بدن خود شما و ژنتیک بستگی دارد.

چرا باید قهوه بنوشید؟

کافئین موجود در قهوه وضع روانی شما رو تحت تاثیر قرار می‌دهد و به شما نیرو می‌بخشد. بدین گونه که بر مراکز لذت در بدن شما تاثیر می‌گذارد که در نتیجه‌ی آن خلق و خوی شما را بهتر می‌کند. در عین اینکه حالت وابستگی به این ماده در شما ایجاد می‌شود، به شما کمک خواهد کرد هشیارتر و واکنش گر باشید. مانند اکثر داروهای مخدر، کافئین موجود در قهوه سطح ماده‌ی شیمیایی ایجاد کننده حس خوب یعنی دوپامین را در مغز های ما افزایش می‌دهد. مواد محرک دیگر مانند کوکائین اثر یکسانی دارند فقط خیلی قوی تر هستند. قهوه حرکات روده را تحریک می‌کند و حتی ممکن است ریسک سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد.

تا به حال توجه کرده اید که بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه نیاز دارید به دستشویی بروید؟

 متخصصان بر این باورند که کافئین به طور مستقیم ماهیچه های مربوط به روده بزرگ را تحریک می‌کند و باعث حرکات روده می‌شود. به علاوه، اگر آن را داغ بنوشید مایع گرم به خودی خود می‌تواند به آرام شدن روده بزرگ کمک کرده و باعث انقباض ماهیچه های آن  شود و به تاثیر ملین ها بیفزاید.

زمانی که به طور خاص ماهیچه ها در کیسه صفرا تحریک می‌شوند، میزان تخلیه افزایش می‌یابد که می‌تواند ریسک سنگ صفرا را کاهش دهد. مطالعات همچنین مصرف کافئین را با تقویت حافظه مرتبط می‌دانند.

نوشیدن قهوه

بیشتر بخوانید: ویتامین B12 رو میشناسی و با خواص و فوایدش آشنایی داری؟

آیا قهوه باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود؟

از دست دادن آب بدن به علت نوشیدن قهوه افسانه ای بیش نیست .قهوه یک ادرارآور بسیار خفیف است اما مثال خوبی به عنوان یک ماده‌ی ادرار اور نیست. متخصصان می‌گویند اگر شما مقادیر بسیار زیادی قهوه  دریک روز بنوشید، برای مثال 8 فنجان قهوه (که پیشنهاد نمی‌شود) و در کل روز مایعات دیگری هم ننوشید ممکن است به طور خفیفی از دست دادن آب بدن را تجربه کنید. قهوه حاوی مقادیر زیادی آب است و جزء جذب روزانه مایعات در بدنتان به شمار می‌آید؛ درست مثل یک لیوان H2O، میزان مورد نیاز جذب روزانه مایعات در بدنتان را تامین می‌کند، قهوه ممکن است اشتها را سرکوب کند و سوزاندن کالری را افزایش دهد اما متاسفانه یک ماده ی جادویی برای به سرعت کم کردن وزن نیست.

قهوه یک سرکوب کننده‌ی شناخته شده ی اشتها است و ممکن است گرما در بدن را بیفزاید یا فرایندی که بدن ما استفاده می‌کند تا گرما تولید کند که طبق نظریه ها باعث می‌شود ما کالری بیشتری بسوزانیم .اما، طبق نتایج پژوهش موسسه خدماتی - پژوهشی مایو، شواهد زیادی دال بر این که این تاثیرات به حدکافی زیاد هستند که منجر به از دست دادن وزن به طور قابل توجه یا در بلندمدت شوند وجود ندارد. قهوه‌ی بدون شیر، یک نوشیدنی کم کالری برای به  دست اوردن آرامش بخش مورد نیاز شماست اما به زور نوشیدن آن به خاطر فایده ای که تصور می‌شود برای کم کردن وزن دارد احتمالا هیچ تغییر شایانی به دنبال نخواهد داشت.

مضرات نوشیدن قهوه برای بدن شما چیست؟

مقادیر زیاد کافئین می‌تواند تاثیرات منفی بر حالت و سلامت روان داشته باشد. اگرچه قهوه حال ما را بهتر می‌کند و شادی را افزایش می‌دهد اما برای کسانی که آن را هر روز مینوشند می تواند وابستگی ایجاد کند. پس در صورتی که بر خلاف عادت قهوه ننوشید علائم ترک در شما پدیدار خواهد شد. به همین علت اگر این ماده‌ی وابسته ساز به بدن مصرف کنندگان دائم آن نرسد، زمان بیدار شدن از خواب بدخلق هستند و عموما دچار سردرد می‌شوند. مقادیر بسیار بالای قهوه می‌تواند با ترکیب مواد شیمیایی در مغز به شدت درگیر شود که حالت آشفتگی و نا آرامی را در پی دارد.

مطالعات پزشکان نشان داده‌ است که مقادیر بالای کافئین احتمال اضطراب و حملات وحشت زدگی را افزایش می‌دهد. کسانی که قبلا با این چالش های سلامت روان درگیر بوده اند، مستعد حساسیت بیشتری نسبت به کافئین و تاثیرات آن بر وضعیت روانی هستند. ضمن این که نتایج مطالعات حاکی ازآن است که نوشیدن قهوه به لطف تاثیر ماده‌ی کافئین بر انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها تعداد ضربان قلب را افزایش می‌‌دهد. با این حال، نوشیدن قهوه در حد اعتدال به عنوان مثال یک تا سه فنجان هر روز، نباید تاثیر قابل توجهی بر یک فرد بزرگسال سالم داشته باشد.

طبق نتایج تحقیقات موسسه خدماتی - پژوهشی مایو 2، شماری از کسانی که عادت به نوشیدن قهوه داشته اند احتمال دارد کمی سطح فشار خون بالاتری داشته باشند. در حالی که مصرف کنندگان دیگر ممکن است نسبت به این مسئله مقاومت نشان داده و در بلند مدت تحت تاثیر قرار نگیرند. توضیح واضحی وجود ندارد که چرا کافئین سبب این افزایش در سطح فشار خون می‌شود اما احتمالا به علت آدرنالین افزایش یافته و دیگر پاسخ های هورمونی است که به واسطه ی این محرک رخ داده‌اند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید