جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دلیل سردردهای خود را بشناسیم

author منتشر کننده
نظرات (1) 6 0
دلیل سردردهای خود را بشناسیم

ما در این نوشتار قصد داریم با معرفی انواع سردرد ها شما را با دلایل سردردهای گاه و بیگاه ­تان آشنا نماییم. اگر علاقه­ مند به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا انتهای این نوشتار ما را همراهی نمایید.

انواع سردردها کدامند؟

سردردها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌­توان به سردرد خوشه­ ای، سردرد تنشی، سردرد میگرنی و سردرد سینوسی اشاره کرد. هر کدام از این نوع سردردها به دلایل مختلفی در فرد ایجاد می‌­شوند و قسمت­ های مختلفی از سر را درگیر خود می­‌کنند. در زیر به طور مختصر هر یک از این سردردها و دلایل ایجاد آن ها را شرح خواهیم داد.

انواع سردرد ها

بیشتر بخوانید: آشنایی با پدیده سکته مغزی، خطری همیشه در کمین

سردرد خوشه­ ای چیست و چه هنگام رخ می‌دهد؟

سردرد خوشه ­ای یا کلاستر یکی از دردناک­ترین سردردهای اولیه است که به شکل سردرد شدید و یک طرفه در داخل و یا اطراف چشم و نیز در ناحیه گیجگاهی یک قسمت سر و یا در همه نقاط بیان شده بروز می‌کند. البته در برخی موارد نیز ممکن است سردرد خوشه­ ای به قسمت­ های مختلف بدن همچون صورت، شانه­ ها، گردن و یا سایر نقاط سر سرایت کند.

فردی که دچار سردرد خوشه ­ای می‌­شود ممکن است بین 15 دقیقه تا 3 ساعت درد بکشد. این فرد نه تنها تمایلی به استراحت کردن ندارد بلکه دچار حالت بی­قراری می‌شود و دوست دارد قدم بزند و از این طریق وضعیت خود را تغییر دهد.

قرمزی و پرخونی چشم­ ها، کوچک شدن اندازه مردمک چشم، خروج اشک از چشم­ ها، عرق کردن در قسمت پیشانی و صورت، ورم و یا افتادگی پلک­ ها و نیز گرفتگی و آبریزش بینی از علایم این نوع سردرد می‌باشد.

سردرد خوشه­ ای اغلب در نیمه ­های شب شروع می‌شود و فرد را از خواب بیدار می‌کند. از جمله نکات مورد توجه در مورد این نوع سردرد می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

* شدیدترین نوع سردرد

* همراه با احساس فرو کردن میله داغ به چشم، سوزش، خنجر زدن

* بروز به صورت دائمی و یا موقت

* درگیری بیشتر مردان نسبت به زنان (مردان 20 تا 40 ساله)

* از نظر میزان ابتلا 4 نفر در هر هزار نفر (از این جهت مشابه بیماری ام اس و پارکینسون است).

* میزان ابتلا در افراد سیگاری بیشتر است.

* علت آن فعلاً ناشناخته است.

* جهت تشخیص بهتر است به پزشک متخصص نورولوژی مراجعه شود.

* بهترین راه درمان تغییر سبک زندگی و نیز مراجعه به پزشک متخصص و تجویز داروها توسط اوست.

سردرد خوشه ­ای

سردرد میگرنی چیست و چه هنگام رخ می‌دهد؟

سردرد میگرنی از شایع ترین انواع سردردها است که گاهی در اطراف چشم، گاهی در قسمت پیشانی و گاهی نیز در پشت سر بروز می‌کند. با این حال درد فقط در یک طرف سر احساس می‌شود. فرد هنگامی به سردرد میگرنی مبتلا می‌­شود که سیستم عروقی، سیستم عصبی و نیز جا به جایی مواد شیمیایی در مغز با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند. فردی که مبتلا به سردرد میگرنی است ممکن است یکی از علایمی که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد و یا ترکیبی از آن ها را داشته باشد:

علائم سردرد میگرنی

* سردرد به شکل ضربان دار و تپش دار است.

* درد با حرکت کردن بیشتر می ­شود.

* درد ممکن است از یک قسمت سر به قسمت دیگر حرکت کند و یا این که کل سر و یا جلوی سر را پوشش دهد.

* معمولاً درد در یک شقیقه است.

* در برخی مواقع نیز ممکن است منجر به سوزن سوزن شدن دست­ ها و پاها و همراه با علایم هشدار دهنده همچون صاعقه­ ها و فلاش ­های نور باشد.

* در برخی مواقع منجر به حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به صدا و نور می‌شود.

* ممکن است تا روزها و ساعت ها باقی بماند. 

* منجر به کاهش اشتها می‌شود.

فردی که مبتلا به سردرد میگرنی است برای بهبود درد خود دوست دارد فقط در جایی بسیار ساکت و تاریک دراز بکشد و به خواب رود. او احساس سرما و گرمای شدید می‌­کند و دچار رنگ پریدگی صورت می­‌شود. خستگی، سرگیجه، تاری دید، یبوست و اسهال، تب، خواب آلودگی، زود رنجی، افسردگی و یا خوشحالی بیش از اندازه، تشنگی بیش از اندازه، افزایش میزان ادرار، خمیازه کشیدن، کمبود انرژی، چشم درد، گردن درد، ویار، کمبود خواب راحت، میل به خوردن غذاهای شور و یا شیرین و مشکل در صحبت کردن از دیگر مواردی است که فرد مبتلا به سردرد میگرنی را به شدت رنج می­‌دهد.  

فردی که مبتلا به سردرد میگرنی است می‌تواند با تغییر سبک زندگی همچون کاهش مصرف کافئین، الکل و سیگار، دوری از مواد حساسیت زا همچون عطر و برخی خوراکی­ های خاص، ورزش منظم، کاهش وزن، نوشیدن مایعات کافی، خواب کافی، استفاده از عینک آفتابی و دوری از نور خورشید تعداد حملات را کاهش دهد و یا این که از شدت آن ها بکاهد.

سردرد میگرنی

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد ویروس ها باید بدانیم

سردرد تنشی چیست و چه هنگام رخ می‌دهد؟

از دیگر سردردهای شایع موجود سردرد تنشی است که منجر به درد خفیف، متوسط و یا شدید می‌­شود. این درد در گردن، سر و پشت چشم ­ها قابل احساس است. حسی که سردرد تنشی به فرد می­‌دهد مثل این است که باند و یا نوار سفت را دور پیشانی­ اش بسته باشی.

سردرد تنشی اغلب دوره ­ای است و به طور متوسط یک بار یا دو بار در ماه رخ می­‌دهد. البته این نوع سردرد می ­تواند مزمن نیز باشد. از ویژگی­‌های سردرد تنشی این است که بیشتر از 15 روز در هر ماه طول می­‌کشد و زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند.

سردرد تنشی هنگامی رخ می­ دهد که عضله در نواحی سر و گردن دچار انقباض می‌شود. نوعی غذایی که فرد می­‌خورد، فعالیتی که دارد و عوامل استرس زایی که با آن ها رو به رو است از عواملی هستند که منجر به انقباضات عضله می‌­شوند. خیره شدن به صفحه کامپیوتر به مدت طولانی، رانندگی طولانی مدت، سردی هوا، مصرف الکل، خشکی چشم، خستگی چشم، کشیدن سیگار، خستگی، آنفولانزا و یا سرماخوردگی، مصرف کافئین، عفونت سینوسی، استرس عاطفی، نشستن و ایستادن غلط نیز از دیگر محرک­ های به وجود آورنده سردرد تنشی هستند.

سردرد تنشی معمولاً با علایم زیر همراه است:

* احساس مبهمی از درد در ناحیه سر

* احساس وارد شدن فشار به دور پیشانی

* حساس شدن نسبت به لمس پوست سر و یا دور پیشانی

گاهی ممکن است که این نوع سردرد با سردرد میگرنی اشتباه گرفته شود اما حساسیت به نور و صدا تنها شباهت سردرد تنشی با سردرد میگرنی است. در سردرد تنشی فرد حالت تهوع و استفراغ ندارد.

مصرف ایبوپروفن یا آسپرین، مصرف ایندومتاسین، کتورولاک، ناپروکسن، اوپیات­ها البته با تجویز پزشک، شرکت در کلاس­ های مدیریت استرس، مدیریت استرس از طریق بیوفیدبک که یک تکنیک آرام سازی است، درمان رفتاری شناختی که یک گفت و گوی درمانی است و به فرد کمک می­‌کند وضعیت­ هایی که باعث اضطراب و استرس می‌شوند را شناسایی نماید و استفاده از طب سوزنی از راه­ های درمان سردرد تنشی است.

سردرد تنشی

بیشتر بخوانید: آشنایی با سندروم پای بی قرار

سردرد سینوسی چیست و چه هنگام رخ می­‌دهد؟

قبل از آن که به سردرد سینوسی پرداخته شود بهتر است به تعریف سینوس و این که سینوس چیست پرداخته شود. سینوس یا سینوس ها فضاها یا حفره­ های کوچکی در استخوان هستند که به پاک سازی ورودی، رطوبت هوا، ترشحات مخاط و افزایش قدرت و توانایی جمجمه در برابر آسیب ­ها کمک می­‌نمایند. سینوس ها انواع مختلفی همچون سینوس پیشانی، سینوس فکی، سینوس اتموئید و سینوس اسفنوئید دارند که محل قرارگیری آن ها از هم متفاوت است. حال اگر مجاری و یا لوله ­هایی که سینوس ها را به پشت بینی متصل می­‌نمایند، دچار التهاب شوند ممکن است باعث شوند سینوس ها به شکل طبیعی تخلیه نشده و در نتیجه به سینوس های مسدود شده فشار وارد شود. از طرفی ممکن است در پوشش سینوس ها تورم وجود داشته باشد که باعث افزایش ترشح مخاط و مایع شود. در این حالت یعنی عدم توانایی تخلیه فشار همراه با افزایش مایع مخاط، داخل حفره سینوسی را افزایش داده و منجر به سردرد سینوسی می­ شود که از آن اغلب با نام سینوزیت یاد می‌شود.

درد و فشار، تب، لرز، درد عضلات و یا ضعف آن ها، تخلیه بینی سبز رنگ متمایل به زرد و مات، تخلیه از عقب بینی و انتقال آن به پشت گلو، سرفه همراه با خلط زرد رنگ از علائم عفونت سینوسی هستند.

سرماخوردگی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، آلرژی به گرد و غبار محیطی، سیگار کشیدن، شنا و یا غواصی، سفر هوایی و به طور کلی تمامی فعالیت هایی که منجر به تغییر فشار میان سینوسی می‌شوند از عوامل موثر در ایجاد سردرد سینوسی هستند.

سردرد سینوسی

برای درمان سردرد سینوسی بهتر است فرد مایعات کافی بنوشد و محل زندگی خود را مرطوب نماید تا از این طریق بتواند راه بینی خود را باز کند. چنانچه این درد همراه با تب یا تعریق صورت باشد و یا این که در گفتار و رفتار تغییر ایجاد شود فرد باید به پزشک مراجعه کند. از طرفی اگر بیمار به داروهای ضد درد همچون ایبوپروفن و استامینوفن واکنش نشان ندهد و درد بیشتر از 10 تا 14 روز طول بکشد مراقبت پزشکی ضروری خواهد شد. هدف درمان سردرد سینوسی کاهش التهاب داخل سینوس ها و کاهش فشار آن هاست. سردرد سینوسی به شکل خانگی هم درمان می‌­شود. برای درمان خانگی سردرد سینوسی بهتر است فرد مبتلا به روشهای زیر عمل نماید:

* نوشیدن مایعات به مقدار کافی که به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌­کند.

* استفاده از اسپری آب نمک داخل بینی

* مرطوب نگه داشتن محل زندگی و محل کار

همه این راه ­ها منجر به کاهش تراکم داخل بینی می‌شوند و در نهایت میزان سردرد سینوسی را کاهش می‌­دهند و یا از شدت آن می‌­کاهند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید