جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کورکوما: قرص زردچوبه

author منتشر کننده
نظرات (1) 8 0
کورکوما: قرص زردچوبه

آیا شما از خواص بی­‌نظیر زردچوبه برای بدن آگاه هستید؟ آیا می­‌دانید زردچوبه چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟ زردچوبه خواص ‌‌‌بی‌­نظیری دارد که آن را از سایر ادویه ­جات دیگر متمایز می­‌کند، به طوری که امروزه قرص آن را نیز تولید و روانه بازار کرده­‌اند. ما در این نوشتار قصد داریم شما را با قرص کورکوما یا همان قرص زردچوبه آشنا نماییم و فواید آن را بر بدن برشماریم. اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعاتی کسب نمایید با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

قرص زردچوبه

قرص زردچوبه چیست؟

همانطور که از نام قرص زردچوبه یا قرص کورکوما پیداست این قرص حاوی زردچوبه است و جهت حفاظت از کبد و نیز درمان اختلالات صفراوی و سوء هاضمه به کار برده می­‌شود. کورکومین که یکی از مواد تشکیل دهنده زردچوبه است و باعث زردی این ادویه مفید با خواص بی­‌نظیر به شمار می‌­رود، دارای مقدار قابل توجهی خواص آنتی اکسیدانی است و در خنثی کردن رادیکال های آزاد بدن بسیار موثر می‌­باشد. بنابراین می‌­توان گفت قرص زردچوبه یک داروی گیاهی ساخته شده از ادویه زردچوبه است که اثرات ضد التهابی دارد و برای درمان دردهای مفصلی به کار می­‌رود. هر قرص کورکوما تشکیل یافته از 450 میلی گرم پودر ریزوم زردچوبه و 50 میلی گرم عصاره زردچوبه است. هر جعبه از این داروی گیاهی نیز 50 عدد قرص زردچوبه دارد. کسانی که می‌­خواهند از این قرص استفاده نمایند بهتر است میزان دقیق مصرف آن را از پزشک جویا شوند. همچنین بهتر است این قرص روزانه یک عدد و همراه با غذا مصرف شود. شرایط نگهداری از آن نیز در دمایی کمتر از 30 درجه سانتی گراد، دور از رطوبت و نور است.

قرص زردچوبه

بیشتر بخوانید: پس از نوشیدن قهوه چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

قرص زردچوبه چه فوایدی برای بدن دارد؟

در گذشته که امکانات ساخت قرص زردچوبه فراهم نبود، از این ادویه ارزشمند و جادویی به صورت خام و طبیعی به عنوان یک ماده ضد التهاب استفاده می‌­کردند. اما امروزه با پیشرفت همزمان علم و تکنولوژی، قرص زردچوبه تولید و به بازار عرضه می­‌شود تا همه بتوانند با خرید و استفاده از آن، از خواص بی­‌نظیر این ادویه جادویی بهره برند چرا که این قرص فواید زیر را بر بدن دارد:

یک پاک کننده قوی برای کبد محسوب می‌­شود. این قرص خون را تصفیه می­‌کند و به گردش بهتر آن کمک می­‌نماید.

برای درمان سوء هاضمه بسیار موثر است. این بیماری که یک درد گوارشی بدون زخم پپتیک است و با نشانه­‌هایی همچون نفخ، سیری زودرس هنگام صرف غذا، احساس درد، تهوع، سوزش شکم، ترش کردن غذا و احساس گاز زیاد در شکم همراه است می­‌تواند توسط قرص زردچوبه درمان شود. هر چند که بهتر است هنگام مواجهه با سوء هاضمه به پزشک مراجعه کرد اما با مصرف این داروی گیاهی طبیعی و عاری از عوارض جانبی می­‌توان به درمان این بیماری کمک کرد.

التهاب کبد را درمان می­‌کند چرا که یک ماده طبیعی ضد التهاب است بنابراین با التهابات درونی بدن مبارزه می­‌کند.

عفونت های ویروسی را دفع می‌­کند چرا که سرشار از کورکومین که ماده­‌ای ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی است، می­‌باشد. این ماده قوی در بدن مانند یک ضد عفونی کننده قوی عمل کرده و فرایند التیام بدن را سرعت بخشیده و درد را آرام می‌­نماید.

به بازسازی سلول‌های کبدی و حفاظت از آن‌ها کمک می‌­نماید.

برای افزایش سطح صفراوی طبیعی مناسب است.

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد می­‌تواند بیماری­ هایی همچون آرتروز را تسکین دهد.

ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می­‌دهد و از این طریق رادیکال های آزاد بدن را خنثی می‌­نماید و از بدن در برابر آن‌ها دفاع می­‌کند.

میزان فاکتورهای نوروتروفیک مغز را افزایش داده و از این طریق بسیاری از بیماری­ های مغزی که با افزایش سن ایجاد می‌­شوند را به تعویق می‌­اندازد. از طرفی کورکومینی که در زردچوبه وجود دارد حافظه را بهبود بخشیده و هوش را افزایش می‌­دهد.

خطر ابتلا به بیماری­های قلبی را به علت داشتن کورکومین کاهش می­‌دهد. چون کورکومین توانایی این را دارد که عملکرد لایه درون رگی که در واقع لایه نازیکی از سلول ها است و فشار خون و انعقاد خون را کنترل می­‌نماید را بهبود بخشد. لازم به ذکر است فواید زردچوبه برای قلب همچون فواید ورزش کردن برای قلب است.

از ایجاد سرطان و حتی به درمان آن نیز کمک می­‌نماید. کورکومینی که در زردچوبه وجود دارد، می‌­تواند منجر به مرگ سلول های سرطانی، جلوگیری از متاستاز یعنی پراکنده شدن سلول های سرطانی در قسمت های مختلف بدن و کاهش رشد رگ های خونی در تومورهای سرطانی شود. این ماده می­‌تواند از ایجاد انواع سرطان به خصوص سرطان­‌های دستگاه گوارش همچون سرطان روده بزرگ جلوگیری نماید.

می­‌تواند از آلزایمر پیشگیری کرده و حتی آن را درمان نماید. تحقیقات نشان داده است که اکسید شدن و التهاب هر دو در پیشگیری از آلزایمر نقش دارند. کورکومین زردچوبه نیز چون هم خاصیت ضد التهابی و هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد می­‌تواند در پیشگیری از این بیماری نقش به سزایی داشته باشد. از طرفی چون بیماری آلزایمر به علت رسوب کردن پروتئین‌هایی که به آن ها پلاک های آمیلوئید گفته می­‌شود، ایجاد می­‌شود، کورکومین می­‌تواند این پلاک ها را نابود کرده و آلزایمر را درمان نماید.

از پیری و بیماری­ هایی که مرتبط با آن هستند جلوگیری می­‌نماید. همانطور که پیشتر بیان شد چون زردچوبه می­‌تواند از بیماری­ های قلبی، آلزایمر و سرطان جلوگیری نماید، بنابراین می­‌تواند روند پیری را کندتر کرده و منجر به افزایش طول عمر شود.

درمان افسردگی، درمان آرتروز، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش دیابت، کاهش قند خون از طریق افزایش ترشح انسولین، تنظیم سطح کلسترول، التیام زخم ها، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کنترل وزن، درخشان کردن پوست از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد، افزایش کلاژن سازی، درمان جوش و آکنه، از بین بردن چین و چروک پوست، جلوگیری از سرطان پوست، درمان پوست چرب، پاک سازی پوست و ... از دیگر فواید زردچوبه برای بدن است. با مصرف قرص کورکوما می­‌توان از این خواص بهره­‌مند شد.

لازم به ذکر است زردچوبه شامل 5 درصد اسانس و 5 درصد پلی فنلی به نام کورکومین است که ماده اصلی زردچوبه محسوب می­‌شود. این ادویه شامل بسیاری از مواد مغذی همچون پتاسیم، ویتامین سی، آهن و ویتامین B6 است که هرکدام به تنهایی تاثیرات بسیار خوبی بر سلامتی بدن دارند.

امروزه نیز توصیه می­‌شود هر فرد روزانه به طور متوسط بین 5/1 تا 3 گرم زردچوبه مصرف کند تا از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن بهره‌­مند گردد. هر چند که این ماده غذایی به هنگام طبخ غذاها مورد استفاده قرار می­‌گیرد، بهترین روش مصرف آن به شکل خام است. می‌­توان یک سوم قاشق چایخوری زردچوبه را با مقداری آب ولرم مخلوط کرد و میل نمود.

قرص زردچوبه

بیشتر بخوانید: آشنایی با گیاه آویشن کوهی و خواص درمانی آن

عوارض جانبی مصرف قرص زردچوبه چیست؟

همانطور که هر دارویی دارای یک سری فواید و البته یک سری عوارض نیز است، قرص زردچوبه هم نمی­‌تواند از این امر مستثنی باشد. البته این قرص به دلیل گیاهی و طبیعی بودن تا کنون فاقد هر گونه عوارض جانبی بوده است. هر چند که در برخی مواقع ممکن است باعث ایجاد استفراغ و حالت تهوع شود که در آن صورت حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه گردد. این قرص روزانه یک عدد و همراه با یک وعده غذایی مصرف می­‌شود. با این حال نکات زیر از جمله نکات مهمی هستند که باید هنگام مصرف قرص کورکوما مورد توجه قرار بگیرند:

مصرف قرص زردچوبه برای افراد زیر 12 سال توصیه نمی­‌شود.

مادرانی که در دوران شیردهی هستند بهتر است قبل از مصرف قرص کورکوما با پزشک متخصص مشورت نمایند.

استفاده از قرص کورکوما در دوران بارداری آن هم به دلیل احتمال ایجاد خونریزی، دارای منع مصرف است.

از مصرف قرص زردچوبه 2 هفته قبل از عمل جراحی باید خودداری کرد.

افرادی که به التهاب معده، اثنی عشر و کبد مبتلا هستند نباید از این قرص استفاده نمایند.

استفاده از این قرص برای افرادی که به بیماری­های قلبی، صرع و انسداد کیسه صفرا مبتلا هستند توصیه نمی­‌شود.

افرادی که دارای سنگ کلیه هستند باید از مصرف زردچوبه و یا قرص هایی که دارای زردچوبه هستند خودداری نمایند چرا که این ادویه میزان اسید اگزالیک ادرار را افزایش می­‌دهد.

باید از مصرف همزمان قرص کورکوما با داروهای ضد پلاکت و ضد انعقاد و نیز عوامل حل کننده لخته که اثر رقیق کنندگی خون را افزایش می‌­دهند خودداری کرد.

این دارو باید دور از دسترس کودکان قرار بگیرد.

چنانچه استفاده از قرص کورکوما موجب ایجاد حساسیت شد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

لازم به ذکر است مواردی که در بالا در خصوص زردچوبه و قرص کورکوما بیان شد تنها بخشی از خواص جادویی و شگفت انگیز این ادویه می‌­باشد. انواع ماسک های صورتی که از زردچوبه ساخته شده و مورد استفاده قرار می­‌گیرد، انواع نوشیدنی­‌های حاوی زردچوبه و حتی غذاهایی که در آن ها زردچوبه به کار رفته است خود بحث دیگری است که باید جداگانه به آن پرداخته شود. هر چند که استفاده از داروهایی گیاهی هم باید به اندازه باشند و هم زیر نظر پزشک متخصص انجام بگیرند اما قرص زردچوبه چون از خود زردچوبه هم به کرات در طبخ غذاها استفاده می­‌شود، می‌­شود استفاده کرد. چنانچه فرد در اثر مصرف این قرص دچار عوارض جانبی شد باید سریعاً مصرف آن را قطع نماید. در صورت بروز مشکل حادتر که در اثر استفاده از این قرص ایجاد شده است نیز باید به پزشک مراجعه گردد تا سریعاً دلایل ایجاد آن مشخص شده و درمان صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. از مصرف قرص زردچوبه 2 هفته قبل از عمل جراحی باید خودداری کرد.اعتراف میکنم باوجود داشتن مدرک ارشد گیاه شناسی این رونمیدونستم

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید