جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اگزما را بشناسیم

author منتشر کننده
نظرات (1) 15 0
اگزما را بشناسیم

اگزما نوعی بیماری پوستی است که در آن بیمار دچار التهاب پوستی می‌­شود و جوش­‌های ریز قرمز رنگی روی پوستش شروع به تکثیر شدن می­‌کند. اگزما با انواع علائم و نشانه­‌هایی مانند خارش، خون­ریزی، پوسته پوسته شدن و ... همراه است. اگزما انواع مختلفی دارد و در هرکسی به نوعی خاص دیده می‌­شود. در برخی از بیماران اگزما با وجود نور آفتاب، سردی و گرمی و ... تحریک می­‌شود و در برخی دیگر این علائم و التهاب­‌ها به مرور مداوا می­‌شوند. حساسیت‌­های پوستی گاها ارثی یا بر اثر مواجهه با عناصری خاص مثل مواد شیمیایی بروز پیدا می­‌کند.

اگزما

انواع اگزما

اگزما یا درماتیت بنا به علل مختلفی بروز پیدا می­‌کند. اگزما گاها براساس تماس پوستی ست و یا بدون علت و ناگهانی است. انواع دیگر آن شامل اگزمای سبورئیک، اگزمای ناشی از خاراندن سطحی از پوست، درماتیتی که از استاز ناشی می‌­شود، است. انواع حساسیت­‌های پوستی بنا به دلایل مختلف در سطح پوست ظاهر می‌­شود. گاها این حساسیت­‌ها فصلی است. مثلا بیشتر افرادی که به اگزما دچار می­‌شوند در فصل بهار در هوای آزاد سریعا دچار واکنش‌­های پوستی می­‌شوند که تا قرمزی­‌های شدید و خاراندن پوست تا مرز پوسته پوسته شدن پیش می­‌رود. شدت بیماری اگزما و طول مدت بیماری و نوع درمان بستگی به نوع بیماری شخص دارد.

بیشتر بخوانید: عسل معجون سلامتی

تشخیص اگزما

در برخی موارد خارش زودتر از لکه­‌های قرمز و قهوه‌­ای فرد را متوجه بیماری‌­اش می­‌کند. بیمار در این شرایط مجبور است تا سطح پوست را آنقدر بخاراند تا کمی از سوزشی که دارد خودش را رها کند اما در پس این خاراندن لکه­‌های قرمزی که به قهوه­‌ای می­‌خورد روی پوست ظاهر می‌­شود و با خاراندن بیشتر نه تنها از احساس سوزشی که دارد رها نمی‌­شود بلکه لکه‌­های پوستی بیشتر می­‌شود. گاهی اوقات تشخیص اگزما سخت‌­تر می­‌شود و شخص بنا به خشکی پوستش باید متوجه بیماری‌­اش بشود. اگزما گاهی اوقات در نواحی غیر قابل مشاهده مثل لای موهای سر اتفاق می­‌افتد.

علل ابتلا به اگزما

اگزما نوعی بیماری پوستی است که حساسیت‌­های پوستی روی بدن ایجاد می­‌کند. پوست افرادی که در معرض مواد شیمیایی قرار داشته باشد، بیشترین پتانسیل را برای بروز بیماری­‌های پوستی دارد. افرادی که در کارخانجات کار می‌­کنند نباید از استفاده از دستکش و ماسک و کلاه غافل شوند. در برخی مواقع افرادی که درگیر بیماری ­هایی مثل آسم و حساسیت­‌های فصلی هستند دچار اگزما می­‌شوند. کشیدن سیگار و مواد مخدر، ژن، استفاده از کرم­‌های نامناسب و تاریخ گذشته از عواملی است که ابتلا به اگزما را تضمین می­‌کند.

علائم اگزما

برخی مواقع فردی بدون سابقه بیماری حساسیتی و پوستی ممکن است تنها با یک بار استخر رفتن لکه و جوش‌­های قرمز وحشتناکی روی پوستش ببیند که برایش ناشناس باشد. اگزما بیماری­ای نیست که حتما نیاز به سابقه وحشتناکی داشته باشد. تنها کافی است که فرد برای یک بار از استاندارد­های سلامتی فاصله بگیرد. کلر در آب استخر وقتی بیشتر از حدمعمول باشد برای عده‌­ی زیادی مضر است اما افراد زیادی هستند که تا قبل از ابتلا متوجه بیماری و حساسیت­‌های خودشان نمی­‌شوند.

درمان خانگی اگزما

در میان انواع مختلف درمان اگزما از طریق کرم و پماد های مخصوص چند توصیه برای افرادی که به اگزما دچار شده‌­اند مفید است. استفاده از نمک دریایی برای پوست و مو بسیار مفید است حتی در هنگامی که شما به اگزما مبتلا می­‌شوید استفاده از نمک دریایی بر روی تاول‌­های آبدار بعنوان یک عنصر ضدعفونی کننده عمل می­‌کند. سرکه سیب و روغن اسطوخودوس بعنوان دو محلول تمیزکننده و شفافیت بخش پوست بعنوان دو محلول اسیدی برای درمان خانگی اگزما موثرند. بهتر است افرادی که از حساسیت‌­های پوستی رنج می‌­برند برای استفاده از هرنوع کرم و شامپو با پزشک متخصص مشورت کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با میوه سنجد و تاثیرات آن بر روی سلامتی

اگزما دست

یکی از شایع‌­ترین بیماری پوستی اگزما بدن و بویژه اگزما دست است. اگزما دست ممکن است در حالت خفیفی مثل برخورد دست با مایع ظرفشویی یا دستشویی حساسیت‌­زا رخ دهد و یا در حالت شدیدتری موجب خونریزی دست شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بهتر است تمامی اصول بهداشتی را رعایت کنند و هر از چندگاهی دستانشان را با محلول کتیرا و گلیسیرین ماساژ دهند. استفاده نکردن از کرم‌­های شیمیایی و غیر طبیعی برای بیماران پوستی مناسب­تر است. اما استفاده­‌ی مداوم از برخی از محلول­‌ها در برخی مواقع علاوه بر نتیجه خوب نداشتن تاثیر بدی روی پوست می‌­گذارد.

بدترین نوع اگزما

بدترین نوع اگزما، بیمار را دچار خارش­‌های شدید می­‌کند. بیمار مجبور است به قدری خود را بخاراند تا پوست بدنش شروع به پوسته پوسته شدن می‌­کند و در نهایت سطح ملتهب پوست شروع به خونریزی می‌­کند. اگزما بدون خارش بجز ظاهر قرمز رنگی که در سطح پوست ایجاد می­‌کند نمود بیرونی ندارد و پس از مدتی آثار اگزما از میان می‌­رود. بسیاری از عوامل موجب تحریک بیشتر فردی که به اگزما دچار آست می­‌شود. فرد بیمار از این عوامل باید دوری کند. برخی از این موارد شامل برخورد با مواد شیمیایی و دود سیگار، هوای آلوده، نور خورشید و آب داغ است.

نکاتی که در مورد اگزما باید بدانیم

بهتر است انسان قبل از ابتلا به هر نوع بیماری خطرناکی مشکلاتی که ممکن است در آینده گریبانش را بگیرد را بشناسد. اگزما یکی از بیماری­‌هایی است که ممکن است در ابتدا مسئله حادی به حساب نیاید اما انسان خیلی زود متوجه می­‌شود که این بیماری یکی از پر دردسر ترین بیماری­‌های پوستی است. گاها اگزما با انواع سرطان­‌های پوستی یکی گرفته می­‌شوند که این برای بیمار بسیار زیان‌­آور است پس بهتر است بیمار قبل از هر نوع اقدامی سریعا به پزشک مراجعه کند و با بیماری­ و درمان آن آشنا شود.

هشدارهای مهم در مورد اگزما

با مشاهده علائم بیماری پوستی، سریعا با مراجعه به پزشک، نوع بیماری پوستی­تان را بشناسید. با تایید اگزما نوع اگزمای خود را بشناسید. اگزما بعنوان یک بیماری، گستره بسیار وسیعی دارد. بسیاری از افرادی که دچار اگزما هستند تا قبل از بروز بیرونی این بیماری متوجه آن نمی­‌شوند و خارش‌­های خفیفشان را به حساب موارد دیگری می­‌گذارند. اما اگزما نوعی بیماری است که با شناخت سریع و به موقع آن می‌­توانیم از حادشدن آن پیشگیری کنیم. اگزما را باید قبل از آنکه به پوسته شدن پوست برسد درمان کنیم زیرا پس از این مرحله درمان سخت است.

گرما و اگزما

اگزما در کودکان معمولا خودش را در نواحی که هوای کمتری به آن می­‌رسد، به شکل جوش‌­های ریز نشان می‌­دهد. به هنگام تعویض پوشک نوزاد متوجه لکه‌­های ریز و قرمز رنگ می­‌شویم. درصورت بی اعتنایی به وضعیت پوشک نوزاد یا کودک این لکه‌­ها بیشتر می­‌شود. بی­تابی کودک در این مواقع بدلیل خارش شدیدی است که در زیر پوشک احساس می­‌کند. توصیه می­‌شود پس از هربار تعویض پوشک کودک پای او را با آب ولرم شست و شو دهید و از استفاده از دستمال‌­های عطری برای پاک کردن او خودداری کنید.

اگزما و حساسیت

اگزما بعنوان یک بیماری حساسیتی در افرادی که مبتلا به آسم، آلرژی و حساسیت‌­های فصلی هستند، بیش از بقیه خودش را نشان می­‌دهد. بسیاری از افراد نسبت به حساسیتی که دارند آگاهی کامل ندارند و در مواقع خاص واکنش­‌های غیر سالمی نشان می­‌دهند. افرادی که دچار حساسیت‌­های پوستی هستند بجای اینکه در برخورد با هر شی آلوده دستانشان را چندین باره با مواد شیمیایی بشورند باید تا حد ممکن از شست و شوی دستانشان با صابون­‌های مایع و جامد خودداری کنند و جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنند.

عوارض اگزما

در چند سال اخیر با آزمایشی که روی افرادی که دچار اگزما هستند انجام شد نتیجه گرفتند که بسیاری از افرادی که در آینده به بیماری‌­های قلبی، سکته مغزی، افسردگی و اضطراب، آسم، دیابت دچار می­‌شوند در جوانی درگیر بیماری­‌های پوستی مثل اگزما بوده‌­اند. در بسیاری از مواقع بیماری‌­هایی که منشا داخلی دارند خودشان را به شکل کیست‌­های چربی، جوش ها یا آکنه‌­ها نشان می­‌دهند. از این رو  در هنگامی که به دکتر پوست یا مو مراجعه می­‌کنید، اولین­کاری که دکتر از شما می­‌خواهد این است که یک آزمایش کامل از کل سیستم داخلی­تان انجام دهید، تا از روی آزمایش به منشا بیماری پوستی شما برسد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. ووووی خدای من فقط با این کرم های دکتر ساز خوب شد زخم دوستم

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید