جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عسل معجون سلامتی

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
عسل معجون سلامتی

پروردگار عالم هستی از ثمره ی تلاش موجودات ریز اندامی به اسم زنبور عسل، مایع خوراکی و لذیذ و شفا بخشی آفریده است که به آن عسل می‌گویند. عسل به معجون سلامتی مشهور است. حتما شنیده اید آنقدر شیرین و لذیذ است مانند عسل است! عسل ازعصاره و خاصیت و ارزش هرنوع گل وگیاه و شکوفه ای که در دامن طبیعت وجود دارد، بهره ای برده است. چراکه زنبور عسل گرده گل‌ها و شکوفه ها و گیاهان دارویی دل دشت ها را می‌مکد، و خاصیت آن‌ها را همه باهم به عسل تبدیل می‌کند. آشنایی با چرخه تولید عسل طبیعی توسط زنبورعسل!

عسل

عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که زنبور های عسل به صورت وحشی و بدون دخالت انسان، کندو های خود را در جنگل ها و در میان مراتع و گلزارها، می‌سازند و به تکاپوی گرده و شهد گل ها وشکوفه های روییده در جنگل می‌روند و آن‌ها را جمع آوری و به عسل تبدیل می‌کنند. زنبورهای عسل از هرآنچه زیبایی وارزش و خاصیتی که خداوند در دل کوه ها و جنگل ها قرار داده است برای درست کردن عسل بهره می‌گیرند، توشه خود را از خاصیت و ارزش انواع گل‌های زیبا و گیاهان پرخاصیت جمع می‌کنند و به کندوی خود باز می‌گردند و به کمک سایر زنبور های عسل، معجون سلامتی را برای شفا بخشی می‌سازند.

بیشتر بخوانید: جوان سازی پوست با ماسک

آشنایی با انواع عسل ها!

زمانی که صحبت ازمحصول های زنبور عسل به میان می‌آید، همگی تنها به فکر عسل می‌افتند، غافل از این که عسل تنها محصول آن نیست. زنبور علاوه برعسل فرآورده های دیگری هم داردکه تعداد انواعشان به هیچ وجه کم نبوده وجمعا به 10 عدد می‌رسد. بعضی فرآورده هایش مثل موم و زهر وغیره را زنبور در داخل بدنش ترشح و تولید می‌کند، عسل، عسلک، گرده گل، بره موم، موم، ژله رویال، زهر زنبور عسل، ملکه، بچه زنبور، بذر و میوه از جمله تولیدات زنبور عسل هستند. اما عسل ها انواع مختلفی دارند و از لحاظ طعم و رنگ و مزه ی آن‌ها، تفاوت هایی وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت که در جهان 300 نوع عسل وجود دارد. عسل ها را براساس شهد گل‌ها و شکوفه ها و منطقه جغرافیایی که کندو درآن وجود دارد، طبقه بندی می‌کنند: عسل آویشن، عسل کنار، عسل چند گل، عسل گون، عسل کوهستان، عسل مرکبات، عسل یونجه، عسل زول، عسل جنگلی، عسل وحشی و عسل ریحان و... چندین نوع دیگر عسل وجود دارد.

تاریخچه درمان بیماری ها با عسل!

از زمان‌های بسیار قدیم تا به امروز، مردمان تمام اقسام نقاط دنیا عسل را یک درمان برای بیماری هایشان می‌دانستند. زنبورهای عسل خیلی پیش از انسان در روی زمین به وجود آمده و زندگی می کرده است. طبق کاوش ها ی دانشمندان و زمین شناسان، انسان ها حدود 600000 سال پیش به وجود آمده اند، اما زنبور ها حدود 150 ملیون سال پیش نیز وجود داشته اند، اما زندگی انفرادی داشته اند، نزدیک به 25 ملیون سال پیش یعنی زمانی که کوه های آلپ، پیرنه، کارپات، البرز، قفقاز و سرانجام هیمالیا تشکیل شدند، وقت زیاد شدن شدید حشرات، از جمله زنبور عسل فرا رسیده بود. از این زمان و حتی از 40 میلیون ها سال پیش اثراتی از زنبورعسل به صورت سنگواره به دست آمده که اکنون درموزه های مختلف از جمله موزه زنبور عسل وایمار WEIMAR در آلمان نگهداری می‌شوند. زنبور عسل APIS MELLIFERRA به طور کلی متعلق به قاره های قدیم (آسیا واروپا و افریقا) بوده است که مانند حیواناتی چون سگ به همراه انسان به قاره های جدید (آمریکا و استرالیا) برده شده است.

بیشتر بخوانید: قند خون بالا چه تاثیری بر سلامت افراد دارد

عسل طبیعی درمان چه بیماری هایی است!

عسل طبیعی درمان بسیاری از بیماری ها استچراکه خاصیت های فراوانی در عسل نهفته شده است، عسل خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی دارد، که این خاصیت از وجود داشتن آب اکسیژنه و مواد مغذی گیاهی فیتوکمیکال ها درعسل است، عسل یک معجون سلامتی است یعنی در درمان هر دردی می‌تواند مفید باشد، مثلا عسل درمان کننده ناراحتی های دستگاه گوارش و تسکین بخش دردهای بخش دستگاه عصبی، همچنین عسل در درمان مشکلات ریوی وتنفسی نیز بسیار موثر است، در درمان دردهای مفاصل و استخوان ها نیزبسیار کاربرد دارد، عسل طبیعی درسلامتی پوست و زیبایی و التیام بخش زخم ها نیز هست.

خاصیت هر نوع عسل برای سلامتی!

هر نوع عسل خاصیت و ارزش مخصوصی را در خود جای داده و از لحاظ ارزش غذایی و دارویی و درمانی، هر نوع عسل با عسل دیگر تفاوت هایی دارد. عسل ها از انواع ویتامین ها و املاح و مواد معدنی که دارای ارزش غذایی و سلامتی بسیار بالایی ساخته شده اند. عسل این مایع طلایی رنگ بسته به نوع آن، رنگ آن نیز تیره تر و روشن تر می‌شود. اکنون به چند نمونه از خاصیت های بارز هرنوع عسل اشاره می‌کنیم:

1: عسل آویشن دارای ویتامین های A ,B , E است و تقویت کننده مغز وسلامتی اعصاب و روان را به ما می‌بخشد.

2: عسل کنار دارای پروتئین هیدرولیز شده است و در درمان سستی اعضا وریزش مو و در درمان آبله و سرخچه بسیار موثراست.

3: عسل چندگل که از عصاره و شهد چندین گل درآن یافت می‌شود، در درمان ناراحتی های زنان بسیار کاربرد دارد و تقویت کننده اعصاب نیز هست.

4: عسل گون درمان پوکی استخوان است.

5: عسل کوهستان در بهبود بیماری های فراوانی موثر بوده و خاصیت ضدانگلی خاصیت اشتها آوری و این عسل ضد کم خونی است.

6: عسل مرکبات خاصیت ضد اسپاسمی دارد ودر درمان عفونت های سرماخوردگی و ناراحتی های ضدگوارشی بسیار مفید است.

7: عسل یونجه دارای ویتامین های A و K است و در بند آوردن خونریزی ها استفاده می‌شود و همچنین در درمان کم خونی مفید است.

8: عسل زول درمان ویژه قندخون است و کم خونی را ازبین می‌برد و توانایی تصفیه خون را دارد.

9: عسل جنگلی خاصیت ضد استرس و بی خوابی و ضد تشنجی دارد.

10: عسل وحشی تمام خاصیت های ذکرشده را باهم می‌تواند داشته باشد.

هر نوع عسل درمان چه بیماری هایی است؟

هر نوع از عسل هایی که معرفی کردیم در درمان بیماری هایی موثرند که آن ها را طبقه بندی کرده و به این صورت چند نمونه از تاثیر درمانی آن‌ها را بر روی بیماری ها توضیح می‌دهیم. عسل کُنار در درمان بیماری های گوارشی و کرم روده و معده را ازبین می‌برد و برای درمان زخم معده و پایین آوردن تب، نیز بسیار مفید است. عسل آویشن در درمان بیماری هایی همچون میگرن وسر درد های شدید و درمان صرع و تشنج کاربرد دارد. عسل چند گل، بیماری هایی چون سنگ کلیه ومثانه را بهبود می‌بخشد و اسهال، تب، ورم و عفونت روده و کم خونی را مهار می‌کند. عسل یونجه در درمان افسردگی بسیار کارآمد است و نشاط آور وخون ساز است. عسل زول تصفیه کننده خون و تسکین دهنده درد های استخوانی ومفصلی است، عسل وحشی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و درمان بیماری هایی چون آسم است و بسیارخواص ارزشمند دیگر که به چند نمونه از آن‌ها بسنده کردیم.

عسل برای چه کسانی ضرر دارد؟

اصولا عسل یک ماده ی غذایی ارزشمند است که اگر از آن تحت عنوان عسل طبیعی مصرف شود، نه حتی مضر نیست، بلکه برای تمام افراد مناسب ومفید است و درمان بسیاری از درد ها وبیماری ها است؛ اما متاسفانه دربعضی مواردکه عسل را به صورت مصنوعی تولید می‌کنند، میزان قند و شکر و مواد دیگر موجود درعسل می‌تواند برعکس عسل طبیعی، برای سلامت ما مشکل ساز نیز بشود. دراین گونه موارد که عسل را باشرایط غیر بهداشتی و نداشتن اطلاعات ودانش لازم پرورش زنبور های عسل، درمرحله جداسازی عسل وموم، عسل را دچار مسمومیت می‌کنند و باعث می‌شوند که عسل خاصیت اصلی خود را نیز از دست بدهد. لذا باید از سلامت عسلی که خریداری می‌کنیم به طور کامل مطمعن باشیم؛ در ادامه به راه های شناخت وتشخیص عسل خوب از بد میپردازیم و به آن اشاره می‌کنیم.

عسل و تاثیر آن بر زیبایی!

عسل ماده‌ی زیبا کننده‌ی پوست نیز به شمار می‌آید و تاثیرات چشمگیری بر روی لطافت و زیبایی پوست دارد. عسل پوست را تقویت می‌کند و به سلول های پوست عمر زیاد و شادابی و طراوت می‌بخشد. عسل به دلیل داشتن ترکیبات و مواد بسیار ارزشمندی که در خود جای داده است یکی از گران‌بها ترین ماده هایی است که برای زیبایی پوست از آن ماسک های فراوانی تهیه می‌کنند و آن را با مواد مختلفی مخلوط می‌کنند تا هرکدام، موثر در بهبودی عارضه ای باشد؛ به عنوان مثال ماسک عسل+ خیار و ماسک عسل + گل محمدی و ماسک عسل + آب لیمو و ماسک عسل +خاک رس و غیره. کارخانه ها و سازمان های تهیه وسایل آرایشی و بهداشتی نیز، از عسل در تهیه انواع کرم ها و لوسیون های بدن از آن استفاده می‌کنند؛ برای مثال کرم هایی برای جوان سازی پوست، کرم از بین برنده لکه های پوستی، کرم رفع چین و چروک های پوست، ماسک های آبرسان پوست و کرم های مرطوب کننده وصابون ها وغیره. عسل خاصیت نرم کنندگی و آبرسانی قوی پوست را دارد و همچنین باعث رفع چین وچروک های پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: کلسیم؛ مهم ترین عنصر معدنی در ساختمان بدن

عسل درمانی در کدام نقاط ایران بسیار رواج دارد؟!

از آن جایی که از قدیم الایام تا به امروز عسل درمانی در طب ایرانیان بسیار کاربرد داشته است، می‌توان گفت که اکثر شهرهای ایران نیز از عسل به عنوان معجون سلامتی یاد می‌کنند؛ و برای تهیه داروها از عسل، می‌توان در تمام شهرهای ایران از عسل درمانی نشانه هایی پیدا کرد. اما چون که عسل طبیعی از جمع آوری شهد گل‌ها و گیاهان و...به وجود می‌آید، پس نتیجه می‌گیریم که عسل طبیعی نیز باید در مناطقی و شهرهایی که چمنزار ها و گلزار و دشت های وسیع دارند، وجود داشته باشد. گفته شده است که در استان های شمالی کشورمانند مازندران وگلستان و...عسل طبیعی و بسیار مرغوب یافت می‌شود. اما امروزه با پیشرفت علم ، دام پروران دراقسام نقاط کشور به پرورش زنبورعسل می‌پردازند و شرایط را به گونه ای محیا می‌کنند که درنهایت عسلی که به دست می‌آید خاصیت همان عسل طبیعی جنگل ها و گلزار ها را داشته باشد. پس از این رو نباید نگران تهیه عسل مرغوب و با کیفیت در کشورمان باشیم ، چراکه این شغل سودمند (زنبورداری)، درتمام شهرهای کشور طرفدارن ویژه ای دارد و عسل را با همان کیفیت عسل طبیعی به ما عرضه می‌کنند.

عسل طبیعی وعسل مصنوعی چه تفاوتی دارند و آیا تاثیر آن‌ها بر سلامتی متفاوت است؟!

عسل طبیعی و عسل مصنوعی باهم از چندین لحاظ متفاوت اند. از لحاظ رنگ، بو ،مزه وطعم، و خاصیت آن‌ها نیز متفاوت است، صدالبته که، عسل طبیعی یعنی عسلی که به طور وحشی درکوه ها وجنگل ها پیدا میشود چنان پرخاصیت است که هیچ دارویی شبیه آن وجود ندارد، اما عسل مصنوعی نیز خواص مشابهی دارد، امروزه به دلایل فراوان به دست آوردن عسل وحشی بسیار سخت است و ما به همان عسل مصنوعی و مشابه عسل طبیعی و جنگلی، با کیفیت ومرغوب بسنده می‌کنیم، و این نوع عسل هم در تامین سلامتی و درمان بیماری های ما، همانند همان عسل کندوهای کوهی وجنگلی، عمل می‌کند. یک را تشخیص عسل خوب شکرک نزدن آن دریخچال است، البته نه اینکه این عسل بد باشد، نه ! اما به خوبی عسلی که در دمای پایین شکرک نمی‌زند نمی‌شود. اگر برای خرید عسل به یک عسل فروشی رفتید برای تشخیص عسل خوب از بد، قاشقی از عسل را بردارید و دست تان را بلند کنید تا عسل کش بیاید، اگر زنجیره و کش عسل زود قطع شد، عسل مرغوبی نیست ولی اگر به مدت طولانی کش آمد، آن عسل مرغوب و با کیفیت است. راه دیگر ریختن عسل درآب گرم است، اگر عسل در آب خیلی زود حل و پخش و باز شد آن عسل، عسل مرغوبی نیست، ولی درغیر اینصورت عسل خیلی زود باز نشد پس آن عسل، مرغوب و با کیفیت است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید