جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با پاپریکا، این ادویه رنگارنگ و خواص آن آشنا شوید

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
با پاپریکا، این ادویه رنگارنگ و خواص آن آشنا شوید

شاید نام پاپریکا به گوشتان خورده باشد اما ندانسته باشید که به چه چیزی پاپریکا می‌گویند، کاربرد آن چیست و حتی چگونه تهیه می‌شود. ادویه پاپریکا به دلیل داشتن طعم معطر رنگ و بوی خاص و خواص بیشمار شهرت جهانی پیدا کرده است. شاید شما هم عاشق غذاهای رنگارنگی که با پاپریکا تزیین شده اند یا با چاشنی پاپریکا طعم و بویی معطر گرفته اند، شده باشید. این ادویه یک ادویه مجارستانی است اما در کشورهایی نظیر اسپانیا، اتریش، هندوستان و مراکش نیز استفاده می‌شود. ادویه گیاهی پاپریکا علاوه بر داشتن خواص بیشمار، طعم و رنگی خاص به غذا می‌بخشد.

پاپریکا

پاپریکا چیست؟

پاپریکا ادویه ای با رنگ های مختلف است که از آسیاب کردن فلفل تند خشک شده و فلفل دلمه ای به دست می‌آید. طعم پاپریکا نسبت به طعم  فلفل هندی و فلفل قرمز تا حدودی از تندی ملایم تری برخوردار است. دلیل این مسئله این است که میزان کپسایسین موجود در پاپریکا کم تر است. عامل اصلی تند بودن فلفل‌ها کپسایسین است. رنگ پاپریکا بسته به نوع فلفل‌های استفاده شده در آن می‌تواند متفاوت باشد و از قرمز، نارنجی، زرد تا قرمزه تیره متغییر است. مردم مجارستان به طور گسترده ای از ادویه‌ی پاپریکا در آشپزی استفاده می‌کنند. بهترین، مرغوب ترین و باکیفیت ترین ادویه پاپریکا نیز محصول همین کشور است. پاپریکا با داشتن خواص فراوان و طعم و عطر مطبوع، شهرت فراوانی یافته است و شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی و محصولات آرایشی نیز برای افزایش کیفیت محصولات خود از پاپریکا استفاده می‌کنند.

ارزش غذایی پاپریکا

پاپریکا سرشار از مواد مغذی، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد و با داشتن چنین ترکیبات ارزشمند و مفیدی به یکی از پرخاصیت ترین ادویه‌ها و چاشنی‌ها تبدیل شده است. یک قاشق غذا خوری حاوی ادویه پاپریکا شامل ترکیبات زیر است:

۴ گرم کربوهیدرات

۱۹ کالری

کمتر از ۱ گرم پروتئین

۲ گرم فیبر

کمتر از ۱ گرم چربی

۱۳ درصد از مصرف روزانه ویتامین E

۱۹ درصد از مصرف روزانه ویتامین A

۸ درصد از مصرف روزانه آهن

۹ درصد از مصرف روزانه ویتامین B6

و مقادیری از ویتامین K، ویتامین C، و ویتامین D، ویتامین B12، مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم و سدیم و آنتی اکسیدان‌هایی نظیر ریبوفلاونویدن، همچنین کاروتنوئیدهایی شامل: بتاکاروتن، کریپتوزانتین، لوتئین،زاگزانتین می‌باشد. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند منجر به آسیب سلولی شوند و با بیماری‌های قلبی و سرطان در ارتباط اند.

خواص درمانی پاپریکا

وجود ترکیباتی همچون انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و انواع اکسیدان‌ها باعث شده که پاپریکا به عنوان یک ماده غذایی غنی و مقوی به شمار رود. پاپریکا با داشتن چنین ترکیباتی می‌تواند درمانی برای بسیاری از بیماری‌ها باشد. افزودن چنین ادویه باارزشی به رژیم غذایی می‌تواند تضمین کننده سلامت انسان باشد. در این مقاله شما را با چند خاصیت با ارزش پاپریکا آشنا خواهیم کرد.

نقش پاپریکا در پیشگیری و درمان سرطان

ترکیبات موجود در پاپریکا می‌توانند بدن را در برابر ابتلا به بیماری سرطان محافظت کنند. بتاکاروتن، زاگزانتین، لوتئین، موجود در پاپریکا می‌توانند مانع استرس اکسیداتیو شود. کپسایسین موجود در این ادویه می‌تواند با اثرگذاری بر روی چند ژن، مانع از رشد و بقای سلول‌های سرطانی شود. بر اساس تحقیقات انجام شده وجود ترکیباتی مانند کپایسین در درمان و پیشگیری از انواع سرطان‌ها بخصوص سرطان دستگاه گوارش نقش بسزایی دارند. کپسایسین با استفاده از یک مکانیسم خاص موجب تغییر مسیر سیگنالینگ سلول های سرطانی شده و مانع رشد و تکثیر آن‌ها می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپریکا مانع جهش سلولی می‌شوند و از این جهت از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می‌کنند.

تأثیر پاپریکا بر سلامت قلب

یکی از مهم ترین خواص پاپریکا تضمین سلامت قلب است. پاپریکا با داشتن ویتامین C، می‌تواند بدن ما را  در برابر بیماری‌های قلبی و رگ‌ها، از جمله، حمله قلبی، ایست قلبی و سکته مغزی، محافظت می‌کند. ویتامین E موجود در پاپریکا آنتی اکسیدانی است که از بروز آسیب‌های حاصل از رادیکال های آزاد ممانعت به عمل می آورد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. پاپریکا با داشتن مواد معدنی نظیر آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، به تصفیه کردن خون و بهبود و سلامت قلب کمک می‌کند. پاپریکا می‌تواند سطح کلسترول بدن را تنظیم کند. کاروتنوئید موجود در پاپریکا می‌تواند سطح کلسترول خوب بدن را افزایش دهد و از این طریق به سلامت قلب کمک کند.

پاپریکا و درمان بیماری های اُتوایمیون

مصرف پاپریکا به علت دارا بودن ترکیباتی نظیر انواع آنتی اکسیدان‌ها و کپسایسین موجب تقویت سیستم ایمنی و افزایش توانایی آن در برابر بیماری‌های اُتوایمیون (خود ایمنی) می‌شود. کپسایسین نیز با تحریک واکنش‌های بیولوژیک در بدن موجب بهبود و درمان بیماری‌های خود ایمنی می‌شود. بنابراین، اگر از بیماری‌های خود ایمنی یا اُتوایمیون مانند روماتیسم، ام اس، لوپوس و... رنج می‌برید، پاپریکا می‌تواند بهترین درمان باشد.

پاپریکا و درمان دیابت

ادویه پاپریکا با تنظیم مقدار انسولین در خون موجب درمان دیابت می‌شود. کپسایسین موجود در این ادویه می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند. زیرا کپسایسین می‌تواند روی ژن هایی که در تنظیم و کنترل قند خون دخیل هستند، اثر گذارد و آنزیم هایی که در تجزیه قند خون نقش دارند را مهار کند. کپسایسین می‌تواند موجب بهبود حساسیت به انسولین شود. تحقیقات نشان داده اند که با مصرف پاپریکا تجزیه و هضم قندهای موجود در خون بهبود پیدا می‌کند و از بروز وافزایش خطر ابتلا به دیابت در افراد عادی و دیابت در زمان بارداری در زنان ممانعت به عمل می‌آورد.

تأثیر پاپریکا بر سلامت چشم

همانطور که می‌دانیم ویتامین A نقش بسیار زیادی در حفظ سلامت چشم ها و بینایی انسان ایفا می‌کند. این ویتامین در گروهی از ترکیبات که کاروتنوئید نام دارند، طبقه بندی می‌شوند. پاپریکا شامل چهار نوع کاروتنوئید نظیر بتا کریپتوزانتین، بتاکاروتن، زاگزانتین و لوتئین می‌باشد. چشم ها از این ویتامین برای بهتر دیدن استفاده می‌کنند. خطر ابتلا به تباهی لکه زرد و آب مروارید می‌توانند توسط دو ترکیب لوتئین و زاگزانتین کاهش یابند. این دو ترکیب همراه با ویتامین A از چشم‌ها در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کنند و سلامت چشم‌ها را تضمین کرده و قدرت بینایی را افزایش می‌دهند.

پاپریکا و سلامت و زیبایی پوست

پاپریکا مجموعه ای غنی از مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی مفید برای سلامتی و زیبایی پوست است. این چاشنی با داشتن انواع ویتامین‌ها، بتاکاروتن و آهن از بروز علائم پیری مانند چین و چروک و شل شدن پوست بدن جلوگیری می‌کند. مواد مغذی موجود در ادویه پاپریکا می‌توانند تولید ملانین، که عامل اصلی تیره شدن رنگ پوست انسان است را متوقف کنند و منجر به روشن تر و زیبا تر شدن رنگ پوست بدن شوند. همچنین بتاکاروتن موجود در این ادویه در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود، ویتامین A نقش مهمی در سلامت پوست انسان ایفا می‌کند و موجب جوان تر و روشن تر شدن پوست می‌شود. خاصیت ضد باکتریایی پاپریکا، این ادویه را به یک داروی گیاهی بسیار موثر برای درمان عارضه‌های پوستی تبدیل کرده است. آکنه یا جوش یکی از مشکلات پوستی است که بر اثر فعالیت باکتری‌ها به وجود می‌آید. مصرف پاپریکا در غذا ممکن است به پبشگیری از بروز این عارضه پوستی، کمک کند.

 پاپریکا و سلامتی و زیبایی مو

وجود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در این نوع ادویه باعث شده که مصرف آن از قرص‌های ویتامین نیز قویتر عمل کند. مصرف پاپریکا به تقویت و سلامت پوست سر و مو نیز کمک می‌کند. ویتامین B6 موجود در پاپریکا، می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. همچنین آهن موجود در آن می‌تواند موجب تسهیل روند انتقال اکسیژن به فولیکول‌های مو شده و از این طریق با بهبود جریان خون در کف سر، به رشد موها کمک کند. ویتامین B6 موجود در این ادویه می‌تواند به حفظ رنگ مو کمک کند. می‌توانید با ترکیب کردن پاپریکا و حنا موهای خود را تقویت و خوش رنگ کنید.

تأثیر پاپریکا بر کاهش فشار خون

پاپریکا با داشتن کپسایسین موجب کاهش فشار خون می‌شود. اگرچه پاپریکا نسبت به سایر ادوبه‌های دارای فلفل، از کپسایسین کمتری برخوردار است، اما می‌تواند با آرام کردن اعصاب و فشار در عروق به کاهش فشار خون کمک کند. آهن و ویتامین E موجود در ادویه پاپریکا برای داشتن خون سالم ضروری می‌باشند. با کمبود این ترکیبات مغذی در بدن ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز در خون انسان کاهش یابند و موجب کم خونی شوند.

تأثیر پاپریکا بر تولید انرژی

پاپریکا منبعی غنی از ویتامین B6 است و وجود این کوآنزیم، برای فعال کردن و بهبود عملکرد 100 آنزیم دیگر، الزامی است. این آنزیم‌ها با انجام واکنش‌های شیمیایی به تولید انرژی در بدن کمک می‌کنند و علاوه بر تأمین گلوکز بدن، به تولید هموگلوبین و انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کنند. این ادویه حاوی آهن است و آهن یکی از اجزای سازنده بسیاری از پروتئین هاست و این پروتئین‌ها در بدن، نقش تولیدکننده انرژی را برعهده دارند. پاپریکا یک ماده غذایی انرژی زا و محرک است و می‌تواند به درمان خستگی، سستی و افسردگی کمک کند.

پاپریکا و بهبود کیفیت خواب

ویتامین B6 موجود در ادویه پاپریکا به تولید ملاتونین کمک می‌کند. ملاتونین هورمون خواب است و می‌تواند به طور طبیعی به تنظیم ساعت خواب کمک کند. علاوه براین ملاتونین منجر به افزایش نوراپی نفرین و سروتونین می‌شود. این دو هورمون باعث حفظ آرامش و شادی و سرزندگی می‌شوند. ویتامین B6 دارای اثرات عصبی و روانی بسیار زیادی است و موجب احساس آرامش اعصاب می‌شود و به بهتر شدن کیفیت خواب کمک می‌کند.

خواص ضد باکتریایی پاپریکا

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی ادویه پاپریکا، اثبات شده است که پاپریکا دارای خاصیت ضد باکتری می‌باشد که مانع از رشد برخی باکتری‌ها مانند اشریشیا کلی و سالمونلا می‌شود که معمولاً از طریق مواد غذایی به معده منتقل می‌شود. این ادویه می‌تواند از بدن در برابر عفونت‌های باکتریایی متداول، محافظت کند. مصرف پاپریکا در رژیم غذایی می‌تواند تا حدودی از رشد این باکتری‌ها جلوگیری کند.

پاپریکا و تأثیر آن در پیشگیری از اسکوربوت

اسکوربوت یک نوع بیماری است که با علائمی از قبیل تورم و خونریزی لثه ها، افزایش سرعت تنفس، اسهال، لق شدن دندان‌‌ها، زردی، افسردگی، ورم استخوان‌ها و... شناخته می‌شود. کمبود ویتامین C علت اصلی ابتلا به این بیماری است. ادویه پاپریکا سرشار از ویتامین C می‌باشد. این ویتامین بهترین درمان و کمک کننده به پیشگری از ابتلا به اسکوبوت است. مصرف ویتامین C به صورت روزانه از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله اسکوربوت جلوگیری می‌کند. می‌توانید به منظور افزایش ویتامین C در رژیم غذایی خود، از پاپریکا استفاده کنید.

پاپریکا و نقش آن بر سلامت دستگاه گوارش

مصرف پاپریکا به علت داشتن فیبر فراوان در بهبود عملکرد و سلامت دستگاه گوارش تأثیر بسزایی دارد. در واقع این ادویه با تحریک ترشحات معده و بزاق دهان موجب از بین رفتن سوئ هاضمه می‌شود و با تنظیم این ترشحات به عملکرد درست دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین به علت داشتن ویتامین K موجب تکثیر و رشد باکتری‌های مفید روده می‌شود و از خونریزی داخلی معده و روده‌ها و ایجاد زخم در آن‌ها جلوگیری می‌کند. مصرف پاپریکا ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

پاپریکا و نقش آن در پاکسازی کبد

پاپریکا حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار زیادی است که رادیکال‌های آزاد موجود در سلول‌ها راخنثی می‌کنند این خاصیت آنتی اکسیدانی پاپریکا می‌تواند کبد را از وجود سموم و چربی‌ها پاک کند و موجب سلامتی و عملکرد درست کبد شود. پاپریکا علاوه بر پاکسازی کبد می‌تواند به درمان انواع بیماری‌های مربوط به کبد مانند انواع هپاتیت‌ها، هپاتیت A، هپاتیت B، کبد چرب و ... کمک کند.

نقش پادریکا در درمان سرماخوردگی

از آن‌جا که پاپریکا منبعی سرشار از ویتامین C است، وجود ویتامین C فراوان در این ادویه موجب کاهش طول سرماخوردگی و تسکین علائم این بیماری می‌شود. کپسایسین موجود در ادویه پاپریکا به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونی کنندگی در تقویت سیستم ایمنی و افزایش قوای دفاعی بدن و حمله به عوامل عفونی و از بین بردن بیماری و علائم آن نقش بسزایی ایفا می‌کند.

موارد مصرف پاپریکا

این ادویه معطر و خوش رنگ به علت داشتن خواص درمانی فراوان و طعم مطلوب، موارد استفاده فراوانی دارد. از این ادویه رنگارنگ می‌توان در تهیه انواع غذاها، سوپ‌ها، سالادها به عنوان طعم دهنده و برای تزیین غذا استفاده کرد. از فلفل پاپریکا به شکل خام نیز در تهیه انواع سالاد استفاده می‌شود. از ادویه پاپریکا برای زیباتر شدن رنگ غذاها استفاده می‌شود. از ماسک درست شده با پاپریکا برای حفظ سلامت پوست استفاده می‌شود. از ترکیب حنا و ادویه پاپریکا برای زیباتر شدن و تقویت موها استفاده می‌شود. از سس پاپریکا و پاپریکای دودی (که از ترکیب پوست پسته و بادام و چوب درخت سیب به دست می‌آید) به عنوان چاشنی و طعم دهنده به غذاها استفاده می‌شود.

نحوه تهیه کردن پاپریکا

اگر قصد خریدن ادویه پاپریکا را دارید می‌توانید آن را از فروشگاه‌های معتبر شهر خود خریداری کنید. در هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضا و شرکت تولید کننده، کیفیت و استاندارد بودن آن دقت کنید. اگر بخواهید خودتان ادویه پاپریکا را تهیه کنید، برای تهیه آن ابتدا فلفل پاپریکا باید خشک شود. بنابراین، این کار تا حدودی زمان بر است. پودر پاپریکا را می‌توانید به دوصورت پودر پاپریکای دودی در فر و پودر ساده بدون گذاشتن در فر تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید