جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بدون یک کلیه می‌توانی زندگی کنی، بدون آیفون چه‌طور؟!

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
بدون یک کلیه می‌توانی زندگی کنی، بدون آیفون چه‌طور؟!

هر سال در اولین روز عرضه محصولات جدید شرکت اپل شاهد تصاویر و اتفاقات عجیب در کشورهای مختلف دنیا هستیم. در این گزارش به بررسی چند مورد از حواشی امسال و سال‌های گذشته این اتفاق پرداخته‌ایم.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: شرکت «اپل» امسال نیز مثل سال‌های گذشته چشم‌های طرفدارانش در سراسر دنیا را با شعبده‌بازی ۷ سپتامبرش گرد کرد. مراسمی که هر ساله هوادارن این شرکت چشم می‌مالانند که به صورت زنده پای آن بنشینند و گاهی حتی مثل قرعه‌کشی جام جهانی، در برنامه‌های مختلف اینترنتی این مراسم را با گزارش مجری و تحلیل کارشناس تماشا کنند. اتفاقی که در کشور خودمان هم غریبه نیست و همین امسال، چند برنامه اینترنتی با ساخت حرفه‌ای و در استودیوهایی مجهز به صورت زنده مراسم سالانه اپل را پوشش دادند و کارشناس‌ها به صورت زنده محصولات در حال معرفی این شرکت را تحلیل کردند. شاید چیزی فراتر از آنچه از برنامه‌های پوشش مراسم قرعه‌کشی جام جهانی سراغ دارید!

هر سال، چندی بعد از مراسم رونمایی محصولات جدید شرکت «اپل»، پیش‌فروش این محصولات آغاز می‌شود و بعد هم در روزی مشخص، در مراکز فروش این شرکت در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. اما اتفاقی که نزدیک به ۱۰ سال است سوژه عکاسان می‌شود و خود شرکت اپل هم بدش نمی‌آید که آن را پوشش بدهد و در رسانه‌هایش منتشر کند، صف‌های طویلی است که مقابل مراکز فروش محصولات این شرکت شکل می‌گیرند. مردمی که از روز قبل از آغاز عرضه، خودشان را به مراکز فروش می‌رسانند و ساعت‌ها منتظر ماندن در صف خریداران را به جان می‌خرند که گوشی آیفون جدید در اولین روز عرضه به دست‌شان برسد.

بدون یک کلیه می‌توانی زندگی کنی، بدون آیفون چه‌طور؟!

البته صف کشیدن مقابل مراکز فروش اپل دیگر مثل عرضه آیفون ۵ و ۶ آن قدر عجیب و افسانه‌ای نیست. گزارش‌های رسانه‌های مختلف دنیا از اولین روز عرضه آیفون ۱۴ نشان می‌دهد که امسال در بعضی کشورها از جمله بریتانیا دیگر خبری از آن صف‌های طولانی نبود اما باز هم نمی‌شود از خیل هوادارن آیفون که در بسیاری از کشورها مقابل مراکز فروش صف کشیده‌اند، چشم پوشید.

بدون یک کلیه می‌توانی زندگی کنی، بدون آیفون چه‌طور؟!

در این میان، تصویری از سه جوان تایلندی به خبر داغ شبکه‌های اجتماعی دنیا تبدیل شد و کار تا جایی بالا گرفت که مقامات تایلند در برابر آن واکنش نشان دادند. سه جوان تایلندی تصویرشان را با آیفون ۱۴ و پهلوهای بانداژ شده منتشر کردند! تصویری که فوراً با اظهار نظرهای مختلفی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. از شوخی‌های کاربرانی که در بازنشر این تصویر نوشته بودند: «تو می‌توانی با یک کلیه زندگی کنی، اما آیا بدون آیفون ۱۴ می‌توانی؟!» تا صفحات خبری که این تصویر را با خبر «فروش کلیه برای خرید آیفون ۱۴» بازنشر کردند. یکی از مقامات مسئول تایلند هم که تصویر سه جوان و خبری که به آن پیوست شده بود را جدی گرفته بود، فوراً علیه آن موضع گرفت و از مقامات قضائی کشورش خواست تا با این دست رفتارها مقابله کنند! رئیس سازمان اهدای عضو تایلند اما در اظهار نظری رسمی به رسانه‌ها گفت که این تصویر صرفاً طنزپردازی سه جوان بوده و خرید و فروش اعضای بدن در تایلند غیرقانونی است. البته هر چند تصویر سه جوان تایلندی شوخی بود اما خبر فروش کلیه برای خرید آیفون چندان با رسانه‌های دنیا غریبه نیست. در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ خبرهایی در رسانه‌ها از یک نوجوان ۱۷ ساله و یک جوان ۲۵ ساله چینی منتشر شد که برای خرید محصولات اپل کلیه‌شان را فروخته بودند.

بدون یک کلیه می‌توانی زندگی کنی، بدون آیفون چه‌طور؟!

بیشتر بخوانید: آیفون ۱۴ به جای چین در هند تولید می شود

شرکت اپل که سال‌ها به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان معرفی می‌شد و بر سر این عنوان با «آرامکو»، غول نفتی عربستان سعودی رقابت دارد، هر سال با معرفی محصولات جدید خود از فناوری‌هایی رونمایی می‌کند که اغلب‌شان پیش‌تر در دسترس کاربران و علاقه‌مندان فناوری قرار نداشته‌اند اما این حجم از هواداری تنها از پیشرو بودن این شرکت در فناوری ناشی نمی‌شود. برای پی بردن به علل محبوبیت محصولات این شرکت بین کاربرانش باید برندینگ آن را مورد بررسی قرار داد. چیزی که باعث می‌شود علاقه‌مندان این محصولات ساعت‌ها در صف بمانند تا گوشی موبایلی را تهیه کنند که تنها در چند ویژگی با مدل قبلی‌اش متفاوت است. همین مسئله هم باعث شده برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با خریداران آیفون جدید شوخی‌های مختلفی بکنند و لقب‌های مختلفی روی آن‌ها بگذارند. یکی از لقب‌هایی که اصطلاحاً «متنفران آیفون» به علاقه‌مندان آن می‌دهند، «isheep» است. این کلمه که از ترکیب حرف «i» که پیشوند محصولات اپل است با کلمه «گوسفند» تشکیل شده، به پیروی بی چون و چرای علاقه‌مندان اپل از محصولات جدید این شرکت اشاره دارد. البته علاقه‌مندان اپل نیز مخالفان‌شان را از چنین القابی بی‌بهره نگذاشته و کلمات مختلفی را برای گروه‌های مختلف، از جمله کاربران اندروید ابداع کرده‌اند!

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید