جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

برای زیستن در زمان حال چه باید بکنیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
برای زیستن در زمان حال چه باید بکنیم؟

برای اینکه بتوانیم در لحظه زندگی کنیم و از زندگی در زمان حال لذت ببریم باید برخی موضوعات را جدی بگیریم و آ‌ن‌ها را تمرین کنیم. برخی از افراد با مشکل استرس و اضطراب مواجه هستند و در تمام زندگی ‌خود مشغول مبارزه با آن می‌باشند و زمانی که به فعالیت هایی که برای از بین بردن و مبارزه با اضطراب انجام می‌دهند، فکر کنند، متوجه می‌شوند که بیش از حد در آینده سیر می‌کنند. این عده نگران اموری هستتند که اتفاق نیفتاده و احتمالا هرگز رخ نخواهد داد، در صورتی که اگر به اهمیت زندگی در زمان حال پی ببرند و با غلبه بر اضطراب ناشی از عواملی که در آینده ممکن است روی دهد، می‌توانند از زندگی در زمان حال خود را لذت ببرند.

دی جی کالا

البته عده ای دیگر از افراد وجود دارند که مدام با گذشته و اتفاقاتی که روی داده درگیر هستند و به همین دلیل دچار معضل افسردگی شده اند و روزهای‌ زندگی خود را یکی پس از دیگری در حسرت دیروز و آنچه که گذشته و پشت سر گذاشته اند می‌گذرانند و ارزش استفاده از زمان حال را نمی‌دانند. همه ی ما می‌دانیم که زندگی با اضطراب و افسردگی طاقت ‌فرسا می‌باشد و عواقب زیادی را به همراه دارد. پس بهتر است که با زندگی در زمان حال، از توانایی و استعداد و امکانات خود بهترین استفاده را نماییم.

زمان حال

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای کاهش استرس و از بین بردن آن

اهمیت زندگی در زمان حال

اگر به درک درستی از زمان حال و زندگی در زمان حال پی نبریم و از آن بهرهمند نباشیم، بالاجبار باید معایب زندگی در جایی غیر از زمان حال را تجربه کنیم که نه تنها خوشایند نیست بلکه معضلات و مشکلات پی در پی را برای ما ایجاد خواهد کرد

عده ای از افراد تمایل دارند بدانند که در آینده چه پیش خواهد آمد، خب آینده برای هیچ کسی قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان جلوی برخی اتفاقات و ورویداد های را گرفت. پس باید بر ایم موضوع آگاهی داشته باشیم که عدم آگاهی از رویداد های آینده نباید باعث ایجاد آشفتگی در ما شود. با درک زمان حال و آگاهی از اهیمت زندگی با این مساله باید مواجه شوید که  تمام موقعیت ‌ها برای شما قایل پیش ‌بینی‌ نخواهد بود باشند و شما  ممکن است درمواجه با ناشناخته‌ها و آنچه که برایتان مشخص نیست، دست به پیش ‌بینی اتفاقات  و رویدادهای آینده ‌زنید که این امر منجر به بروز و تشدید اضطراب شده و باعث ‌شود این پیش ‌بینی ‌ها غالبا منفی باشند، و این خود باعث افزایش اضطراب خواهد شد.

باید به این موضوع پی برد که نمی‌توان به طور کامل بر تمام اتفاقات زندگی خویش کنترل داشت و همچنین نمی‌توان آنچه را که اتفاق می‌افتد را کنترل نمود، اما می‌توان با کمک روشهایی مثبت و موثر با مشکل اضطراب و ترس ناشی از آینده و سوال چه پیش خواهد آمد مبارزه کرده و از زمان حال نهایت استفاده را برد.

شما با زندگی در زمان حال به موهبت بزرگی دست می‌یابید و برای دستیابی بدان با خود تکرار کنید که یک اشتباه مضحکی است که من رفتار یکسانی را بارها و بارها تکرار کنم و انتظار داشته باشم که نتیجه ‌ای متفاوت به دست آورم. ما اگر رفتار، افکار و اعمالمان را تغییر ندهیم همانند این موضوع است که در مقابل یک در قفل شده ی بزرگ ایستاده ایم و کلید آن را دور بیندازیم و راه رشد را بر روی خودمان ببندیم. پس باید با استفاده از زمان حال، اضطرای خود را از بین بده و با آن مبارزه کنیم و همیشه درهای جدیدی را  برای حرکت در مسیرهای جدید پیش رویمان باز کنیم.

برای زندگی در زمان حال باید تصمیم بگیریم و ترس‌ ها و نگرانی ها و موضوعات منفی تکراری را از ذهن خود خارج کنیم و جلوی هدر رفتن زمان زیادی را که همواره صرف تفکر و خیال در آینده و گذشته می‌کردیم را بگیرم و در زمان حال  به سر بریم. البته ذکر این نکته مفید است که  گاهی باید به آینده و گذشته نیز اندیشید، چرا که بخشی جذاب زندگی  برای هر فردی می‌باشد، اما صحبتی که در این مقاله می‌شود این است که نباید با تفکر منفی در مورد رویدادهای آینده و احساس ناامیدی و ناکامی از آنچه در گذشته روی داده زندگی در زمان حال را نابود نمود. بنابراین حضور و  بودن در زمان حال همان چیزی است که باید  بر روی آن تمرکز نمایید.

زمان حال

بیشتر بخوانید: چگونه شرایط بحرانی را مدیریت کنیم

نکات مهم برای زندگی در زمان حال

از تنفس عمیق استفاده کنید: انجام تنفس کامل و عمیق برای افراد به طورِ طبیعی امکان پذیر نیست به عبارتی باید گفت که باید بر آن تمرکز نموده و با انجام تمرینات خاص و مداوم، عمل تنفس عمیق را انجام داد. زیرا بسیار اتفاق می‌افتد که شما تحت فشار قرار می‌گیرید و به همان دلیل کمتر نفس می‌کشید و نوع تنفس بسیار سطحی و معمولی می‌شود. بنابراین تمرین تنفس عمیق برای مواقع تنش زا و قرار گرفتن در موقعیت های مهم و دشوار بسیار موثر است و به شما کمک می‌کند که آرامش خود را بدست آورده و با تسلط بیشتری در آن موقعیت واقع شوید.

ساده ‌زیست باشید: سعی کنید لوازم و ابزاهایی که به آن‌ها نیاز چندانی ندارید را از محیط زندگی ‌تان دور کنید، با انجام این کار، یعنی دل کندن از نیمی از آنچه به شما متعلق دارد احساس آرامش خواهید نمود. زیرا انباشتگی فیزیکی  لوازم مختلف و بلا استفاده ذهن انسان را آشفته و خلق وی را تنگ خواهد نمود. بخشیدن چیزهای بدون استفاده و اضافی و تنها نگهداری آنچه که مورد استفاده و لازمه‌‌ی زندگی است، احساس آسایش را با خود به ارمغان می‌آورد و به یادمان می‌آورد که چه چیز حقیقتا در زندگی دارای اهمیت است. به این شیوه پی میبرید که آنچه در زندگی اهمیت دارد، میزان دارایی و مادیات شما نیست و پس از این آگاهانه خریدهای خود را انجام می‌دهید.

گذشته را رها کنید: برای زندگی در زمان حال، باید اتفاقات گذشته را رها کنید تا بتوانید به راحتی با اتفاقات و رویدادهای مختلف مواجه شوید و آن ها را پشت سر گذارید. در زندگی هر فردی اتفاقات ناخوشایند زیادی روی می‌دهد که در آن برهه بسیارغمگین و ناراحت شده‌اند ولی با گذشت زمان، میزان آزار دهنده‌ بودنشان بسیار کاسته شده و کم شده است، پس لزومی ندارد که برای هر موضوعی خود را درگیر نمایید و خاطرات بد را با خود حمل نمایید و با تفکر بد آنها برای خود تازه نگه دارید. (البته این موضوع در مورد خاطرات شیرین و جذاب زندگی نمی‌باشد).

باید بدانید که بدون عبور از رویدادهای گذشته و نبخشیدن دیگران، از پیش رفتن و زندگی در زمان حال بازمی‌مانید. بخشش و رهایی یک انتخاب مهم و موثرشخصی برای داشتن زندگی بهتر وشادتر است و این موضوع در درک زمان حال و اهمیت زندگی در زمان حال خلاصه می‌شود.

به انجام کارهای خانه و تمیزکاری بپردازید: با تمیز کردن کارهای خانه شما یک عمل مدیتیشن انجام می‌دهید و در نهایت نتیجه ای عالی برای شما در پی خواهد داشت. تمیز کردن خانه جز اموری است که یکی پس از دیگری ظاهر می‌شود و شما برای انجام کامل آن‌ها احساس کمبود وقت می‌کنید و در حین انجام آن و با تماشای تمیزی آن همیشه عجله‌ و تلاش زیادی برای تمام کردن تمام قسمت های خانه ی خود احساس خواهید کرد.

به این موضوع می‌توان به این شکل نگاه کرد که انجام کارهای خانه یکی از امور ذهن ‌آگاهی می‌باشد و انجام کارهای تکراری این چنینی همواره همراه با احساس آرامش و خرسندی می‌باشد و عملی است که می‌تواند استرس شما را کم ‌کند.

برای زندگی در زمان حال توصیه می‌شود که همواره و هر روز کار خوب و نیکی برای کسی انجام بدهید و به دیگران محبت کنید، به غریبه ‌ها و کسانی که از کنارشان عبور می‌کنید نیز لبخند بزنید، در مکان های عمومی که قرار می‌گیرید می‌توانید در ورودی را برای  فرد بعدی باز نگه دارید، دوست خود را به یک لیوان چای مهمان کنید، به افراد نیازمند و کسانی که به کمک شما نیاز دارند، بی‌ دریغ کمک کنید. به دوستان و عزیزان‌ خود تلفن کنید و با آن‌ها صحبت کنیدو به آن ها بگویید که قدردان آن‌ها هستید. شما با انجام  این کارها، احساس خوب و خوشایندی به دست می‌آورید و همواره احساس رضایت خواهید داشت. 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید