جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

راهکارهایی برای کاهش استرس و از بین بردن آن

author منتشر کننده
نظرات (1) 4 0
راهکارهایی برای کاهش استرس و از بین بردن آن

یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و می‌توان گفت رابطه‌ی مستقیم و موثری با سلامت جسمی مان دارد، حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌باشد که به شدت تحت تاثیر افکار و احساسات روزمره‌ی افراد قرار دارد.

آنچه که افراد با آن درگیرند و نقش منفی بر افکار و روان آنها بر جای می‌گذارد را باید در تاثیر استرس بر بدن افراد بررسی کرد، به عنوان مثال، شما ممکن است در جلسه‌ی کاری بعدی خود یک سخنرانی مهم داشته باشید، یا زمان هایی در شرایط سخت و بحرانی قرار گیرید و یا موقعیت هایی مشابه را تجربه کنید که در تمام موارد بیان شده، به دلیل تجربه‌ی استرس، دچار مشکل درد معده شده‌ و به دنبال آن رفلاکس معده و شرایط بد روحی را داشته باشید. البته علائم سوزش معده، همراه با حجم کاری زیاد نیز تشدید خواهد شد. استرس به دستگاه گوارش افرادی که مشکل رفلاکس معده دارند، آسیب جدی وارد می‌کند. بنابراین باید برای حفظ سلامت جسمی به دنبال کاهش استرس و رفع آن باشید.

در این مقاله به توضیحات کامل در مورد عواملی که باعث استرس و مشکلات جدی تر در افراد می‌شود پرداخته و در نهایت توصیه هایی مبنی بر مصرف برخی اقلام خوراکی برای سلامتی و کاهش استرس خواهیم پرداخت.

استرس

بیشتر بخوانید: توصیه هایی برای حفظ و تقویت سلامت روان

استرس باعث سوزش معده می‌شود

ممکن است گاهی برخی موارد، باعث ایجاد سوزش معده در شما شده‌ باشد ولی باید بدانید که استرس باعث می‌شود، علائم رفلاکس اسیدی معده و ناراحتی های ناشی از آن در شما افزایش یابد زیرا یکی از اثرات منفی استرس، بروز مشکلات حاد و سوزش معده است. امروزه ما درشرایطی پراسترسی زندگی می‌کنیم و ناراحتی سوزش‌ معده، به ‌شدت رایج است و باید برای رفع استرس اقدام کنیم. بررسی های مختلف نشان داده اند، کسانی که از رفلاکس معده رنج می‌برند، علت اصلی بیماری و درد خود را استرس بیان کرده‌اند.

طی یک تحقیق، گروهی از افراد مورد آزمایش قرار گرفتند و برای بررسی رابطه‌ ی استرس و سوزش معده، میزان اسید معده چهل فرد را که دچار بیماری سوزش‌ معده و رفلاکس اسیدی بودند را اندازه‌ گیری کردند و در طی آن، به یک گروه از شرکت ‌کنندگان گفته شد تا برای انجام یک سخنرانی آماده شوند و با این ‌کار میزان استرس را در آن‌ها زیاد کردند. در نهایت نتیجه حاصل شد که سطح اسید معده در هر دو گروه تقریبا یکسان بود ولی گروهی که استرس آن ها افزایش داده شده بود، علائم رفلاکس اسیدی وخیم ‌تری داشتند که نشان می‌داد حساسیت آن ها نسبت به علائم بدن‌ شان افزایش یافته است.

برخی از محققان بیان می‌کنند که استرس منجر به ایجاد تحریک در بخش ‌هایی از مغز افراد می‌شود و گیرنده‌ های درد در معده را فعال‌ می‌کند و این موضوع بیانگر این نکته است که سطح اسید معده‌‌ی افراد پراسترس، در مقایسه با افراد آرام بیشتر نیست، ولی ترشح اسید معده، درد بیشتری را برایشان ایجاد می‌کند.

کاهش استرس باعث بهبود بیماری های گوارشی و مشکلات معده می‌شود و راهکارهای زیادی برای رفع استرس وجود دارد که می‌تواند به راحتی بر رنجش مشکلات معده موثر باشد. به عنوان مثال، انجام تمرینات ورزشی برای کاهش استرس بسیار اثربخش است. البته دقت داشته باشید که منظور از ورزش این نیست که باید حتما ورزش سنگین و سخت انجام دهید. بلکه توصیه این است که روزانه نیم ساعت پیاده ‌روی  را در برنامه‌ی خود داشته باشید.

سعی کنید که در طول روز، زمانی را برای توجه و مراقبت از خود اختصاص داده  و صرف مطالعه، پیاده ‌روی، رقص، آواز، یوگا و ...کنید. همچنین انجام کارهای خلاقانه‌ و هنری همچون نوشتن، نواختن موسیقی و نقاشی نیز می‌توانند نقش به سزایی در کاهش استرس ایفا نماید.

راهکارهای کاهش استرس در هر فردی  می‌تواند متفاوت‌ باشد. سعی کنید هر کاری را که برای شما آرام‌ بخش تر است را انجام دهید، گاهی یک کار ساده‌، مثل گوش دادن به یک قطعه موسیقی نیز موثر است.

اگر به طور قابل توجهی دچار استرس هستید، باید خیلی مراقب باشید و به طور جدی از مصرف برخی خوراکی ها مثل شکلات، مرکبات،غذاهای چرب و تند، فراورده‌های لبنی پرچرب که محرک بوده و میزان استرس و درد معده را افزایش می‌دهد، پرهیز کنید. هنگام صرف غذا، آرامش خود را حفظ کنید و آهسته تر غذا را میل کنید و همچنین با کم کردن حجم وعده‌ های غذایی نیز به بهبود این عارضه در خود کمک نمایید.

استرس

بیشتر بخوانید: چگونه استرس خود را مدیریت کنیم

استرس باعث اضافه ‌وزن می‌شود

معمولا هر فردی در هنگام تجربه ی استرس و فشار عصبی، دچار پرخوری می‌شود و بیشتر از روال معمول، غذا می‌خورند  و این باعث می‌شود که رفته‌ رفته اندازه‌ ی دور کمرشان زیاد شده و یهو دارای یک شکم بزرگ می‌شوند و همین موضوع باعث ناراحتی های بیشتر در آن‌ها می‌شود. زیرا حفظ ظاهر و داشتن تناسب اندام برای هر کسی مهم است.

می‌توان گفت که استرس و اضافه‌ وزن به هم مرتبط هستند. زیرا در این شرایط اشتها ناخواسته بیشتر شده و توجهی به  میزان مصرف چربی وجود ندارد و اراده ‌‌ی فرد برای داشتن سبک زندگی سالم از بین می‌رود.

تفاوتی وجود ندارد که چه عاملی موجب تحرک شما برای احساس ترس و استرس می‌باشد، شاید شما از یک حیوان و یا پرنده ی خانگی هراس داشته باشید و یا رئیسی بداخلاق و پرخاشگری داشته باشید. در هر حال بدن شما واکنش ‌هایی به هر یک از آن ها نشان می‌دهد و طی این واکنش ها سطح خاصی از مواد شیمیایی در بدن ترشح می‌شوند که برای سلامتی انسان مضر است.

امروزه استرس و فشار و هیجانات مختلفی در زندگی ما وجود دارد و درحالی با مشکلات و استرس‌ ها سروکله می‌زنیم که بر روی مبل و جلوی تلویزیون دراز کشیده‌ایم و طبیعی است که در این شرایط خبری از کاهش وزن نخواهد بود. در این وضعیت سیستم عصبی- عضلانی ما در حالتی قرار دارد که اطلاعاتش بروز رسانی نمی‌شود و مغز فرمان خوردن بیشتر را صادر می‌کند و نتیجه‌ی آن افزایش وزن و چاقی مفرط است.

وقتی دچار اضطراب هستید، بدون تفکر و برنامه ‌ریزی شروع به خوردن خواهید کرد. حتی نمی‌فهمید که طعم غذا چطور بوده و یا چه اندازه غذا خورده‌اید. ضمن اینکه اضطراب موجود نمی‌گذارد تا از غذا خوردن لذت کافی ببرید. بنابراین تاثیر استرس بر بدن، چاقی و اضافه وزن در افراد است.

وقتی چاق ‌تر می‌شوید دیگر نمی‌توانید به راحتی لباس ‌های مورد علاقه ی خود را استفاده کنید و همین مسئله نیز منجر به ایجاد عامل استرس ‌زای دیگری می‌شود. در این شرایط،  در میزان ترشح هورمون کورتیزول که سوخت ‌و ساز بدن را کاهش می‌دهد، مشکل ایجاد می‌شود و علت آن هم این است که بدن تمایل دارد تا گلوکز را برای مواجهه با مشکلات جسمی و روحی ذخیره کند که از اثرات منفی استرس می‌باشد.

ممکن است برخی از افراد، تجربه‌ ی شب ‌هایی را داشته باشند که درگیر فکر کردن به مسائل مالی و نگرانی ‌های کاری و زندگی شخصی باشند و میزان استرس زیاد باعث شود که دچار مشکل بی‌خوابی شوند.

گاهی هم به ‌خاطر تمام کردن کارها یا امتحان فردا مجبور هستیم که تا پاسی از شب بیدار بمانیم، در این حالت نیز تحت استرس و فشار قرار داریم. استرس میزان قند خون را کاهش داده و باعث ایجاد خستگی و ناتوانی می‌شود. در این وضعیت بعضی از افراد روی به مصرف قهوه و مواد کافئین ‌دار می‌آورند که همه‌ ی این‌ها باعث اختلال بیشتر در چرخه‌‌ی خواب می‌شود.

بنابراین باید اشاره کرد که یکی دیگر از اثرات منفی استرس، کمبود خواب است که عملکرد برخی از بخش های بدن را وظیفه‌ ی کنترل اشتها را برعهده دارند، دچار اختلال می‌کند. همچنین مشخص شده در زمانی که کمبود خواب داریم، تمایل بدن به مصرف کربوهیدرات افزایش می‌یابد. باید گفت که کم‌ خوابی بر فکر و اراده‌ی ما تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود که اراده‌ ی خود را در برابر وسوسه‌ی خوردن، از دست دهیم.

سعی کنید که تمرین کنید و یاد بگیرید که آگاهانه غذا بخورید، تمرین‌ های آرامش ‌بخش برای دست یابی به تمرکز و آگاهی بیشتر کمک کننده خواهد بود. و نقش موثری در کاهش استرس شما خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: چگونه شرایط بحرانی را مدیریت کنیم

مصرف ویتامین‌‌ های مفید برای کاهش استرس

استفاده ی مفید و موثر از ویتامین ها، نقشی اساسی در حفظ و بهبود سلامت دستگاه گوارش و بدن و حتی در کاهش تنش‌ های روحی و کاهش اضطراب اجتماعی دارند. در اینجا فهرستی از ویتامین‌‌ ها و مواد معدنی مفید که برای کاهش استرس مفید است را آورده‌ایم.

میوه ‌ها و سبزیجاتی چون پرتقال، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی نیز جزو منابع بسیار خوب ویتامین C هستند. یک پرتقال بزرگ می‌تواند نیاز به مقدار کافی ویتامین C روزانه را برای بزرگسالان و کودکان بالای ۴ سال رفع کند.

هر یک از ویتامین ‌های گروه B نقش موثری بر بدن انسان دارند ولی باید گفت که ویتامین ب ‌کمپلکس ‌می‌تواند میزان  استرس و تنش اجتماعی را کاهش دهد و به عنوان آرام‌ بخش مورد استفاده قرار گیرد. مکمل‌ های ویتامین ب که حاوی مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم و روی هستند نیز نقش مهمی را در کاهش استرس و سلامتی بدن ایفا می‌کند.

ویتامین مفید دیگر در این زمینه D می‌باشد. بدن انسان با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، قادر به تولید این ویتامین است. البته زمان لازم برای دریافت ویتامین D کافی با قرار گرفتن زیر نور خورشید مشخص نبوده و همچنین ممکن است باعث آسیب ‌رساندن اشعه‌های خورشید به بدن شود. پس جذب ویتامین D از طریق مواد خوراکی راهکار بهتری برای افزایش این ماده در بدن است. مواد غذایی مانند ماهی، جگر گاو،  تخم‌ مرغ سرشار از ویتامین D هستند.

اگر از مشکلاتی چون استرس و اضطراب و تنش‌های اجتماعی رنج می‌برید، بررسی  و تغییررژیم غذایی و مصرف روزانه‌ی ویتامین های مفید و موثر می‌تواند ایده ی خوبی باشد و شما را در رفع مشکل تان یاری نماید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. متاسفانه اکثر قشر جوان ما درگیر استرس هستند و در آینده مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد از این بابت. ممنون

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید