جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
بررسی لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13

لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13 جدیدترین لپ تاپ 4G در جهان است که از پردازنده‌های شرکت Qualcomm استفاده می‌کند.

در گذشته شاهد این بودیم که پردازنده‌های کم مصرف با اینکه شارژدهی باتری فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند اما با تراشه‌های معماری ARM، سازگاری خوبی ندارند و در نتیجه حتی اجرای نرم افزارهای معمولی ویندوز نیز با مشکلاتی همراه می‌شود. علاوه بر این، قیمت بالای این دستگاه‌ها نیز یکی از نکات دیگری بود که تبلت‌ها و لپ تاپ‌های مبتنی بر معماری ARM، مانند لپ تاپ Surface Pro X و لپ تاپ HP Envy x2 هرگز نتوانستند کاربران را راضی نگه دارند.

سال قبل، زمانی که لپ تاپ Lenovo Yoga C630 برای اولین بار با قیمت 900 یورو معرفی شد، نگران بودیم که چنین سناریویی دوباره تکرار می‌شود. اما به لطف قیمت مناسب نسخه امسال، لپ تاپ Lenovo Yoga C630 به لپ تاپی با ارزش خرید بالا تبدیل شده است. البته در هنگام استفاده از این لپ تاپ، انتظاری فراتر از مرورگری وب و کار با نرم افزارهای Office نداشته باشید.

لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13

بیشتر بخوانید: بررسی Razer Blade Pro 17: گیمینگ بی حد و مرز

مشخصات کلیدی لپ تاپ  Lenovo Yoga C630 13

* قیمت مدل بررسی شده: 699.99 یورو

* پردازنده Qualcomm Snapdragon 850

* 8 گیگابایت رم

* ابعاد: 307 x 216 x 12.5

* نمایشگر 13.3 اینچی FHD

* پردازنده گرافیکی Qualcomm Adreno 630

* 128 گیگابایت حافظه داخلی UFS

* وزن: 1.2 کیلوگرم

طراحی و ساخت لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13: طراحی تاشو و با کیفیت

لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13 طراحی نسبتا ساده‌ای دارد و تقریبا شبیه به مدل‌های پیشین سری Yoga ساخته شده است. در ساخت این محصول Lenovo از رنگ خاکستری تیره و ترکیب منیزیم با آلیاژ آلمینیوم استفاده شده است که در نهایت طراحی تاشو و قابلیت چرخش 360 درجه، آن را تکمیل کرده است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که صفحه نمایش را به طور کامل بچرخانید و از لپ تاپ خود به عنوان یک تبلت بزرگ استفاده کنید و یا آن را مانند چادر صحرایی بر روی میز استوار کنید (tent mode)، که حالت دوم بسیار مناسب تماشای فیلم یا شبکه‌های تلویزیونی بخصوص هنگام سفر با قطار یا هواپیما می‌باشد.

طراحی لپ تاپ Yoga C630 13 مدرن نیست، اما به نسبت قیمت 700 یورویی آن، احساس خوبی را به کاربر انتقال می‌دهد. هنگامی که اولین بار با لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13 روبرو می‌شوید، حاشیه نازک نمایشگر ، بلندگوهای دوقلو در کناره‌ها و حسگر اثر انگشت آن توجه شما را جلب خواهد کرد.

با استفاده از محصول Lenovo بعنوان لپ تاپ کاری و شخصی در مدت یک هفته، از کیفیت ساخت بالای آن حیرت زده شدم. چرا که در این مدت، بدلیل رفت و آمدهای زیاد، زمان زیادی را در کیف قرار داشت و در همین حین به طور تصادفی به گوشه میز برخورد کرد که با توجه به کیفیت ساخت خوب آن، خوشبختانه آسیب قابل توجهی به آن وارد نشد.

تنها نکته منفی در مورد طراحی و ساخت این لپ تاپ، فقدان درگاه USB با اندازه کامل است. در عوض، دو درگاه USB-C، یک درگاه سیم کارت و جک 3 میلی‌متری هدفون شما را همراهی می‌کنند. تنوع درگاه‌های ارتباطی تقریبا استاندارد است، اما نبود درگاه Thunderbolt برای کسانی که می‌خواهند لپ تاپ خود را به یک مانیتور متصل کنند، مشکل ساز خواهد بود.

شخصا انتظار داشتم که Lenovo یک شکاف SD card نیز برای محصول خود در نظر بگیرد، زیرا حافظه 128 گیگابایتی آن حتی با انجام امور روزانه و کار با نرم افزارهای Office هم به سرعت پر می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ Alienware m17: بیگانه اما پرقدرت

صفحه کلید و تاچ پد لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13: صفحه کلید ارزان قیمت

صفحه کلید لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13 تنها قسمتی از این لپ تاپ است که کمی ارزان قیمت و بی‌کیفیت بنظر می‌رسد. با این وجود، کلیدها با ترتیب مناسبی چیده شده‌اند. همچنین این صفحه کلید جزیره‌ای، عمق مناسبی را برای کلیدها در نظر نگرفته است که باعث می‌شود بازخورد کلیدها نامناسب باشد. علاوه بر این‌ها، هنگام تایپ سریع با این صفحه کلید متوجه لرزش کوچکی در کلیدها می‌شوید که نشان می‌دهد پایه آن‌ها به اندازه کافی مستحکم نیست. در مجموع صفحه کلید لپ تاپ Yoga C630 13 برای کار با نرم افزارهای Office و یادداشت برداری مناسب است اما اگر می‌خواهید رمان جدید خود را با آن تایپ کنید، بهتر است بدنبال گزینه مناسبتری باشید.

تاچ پد محصول Lenovo نسبت به صفحه کلید آن، جذابیت بیشتری دارد. این تاچ پد به اندازه کافی بزرگ است و با اینکه نشان تایید مایکروسافت را ندارد، بازخورد کاملا خوبی را ارائه می‌دهد و براحتی از قابلیت‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند ( نشان تایید مایکروسافت یا Microsoft Precision Certified، نشانی است که بر روی لپ تاپ‌هایی که تاچ پد آن‌ها مطابق استانداردهای مایکروسافت ساخته شده باشد، حک می‌شود). این اطمینان وجود دارد که در زمان استفاده از تاچ پد این لپ تاپ برای ویرایش مقالات و گشت و گذار در منوهای ویندوز، با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد.

قلم لمسی نیز که از اقلام همراه لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13 است، به خوبی عمل می‌کند. از آن برای کشیدن اسکچ‌های سریع و یادداشت برداری در نرم افزار مربوطه استفاده کردم که هرگز تاخیری را در عملکرد آن تجربه نکردم و همچنین قابل ذکر است که نوک قلم به اندازه کافی حساس است.

جابجایی و حمل لپ تاپ Yoga C630 13 با توجه به وزن 1.2 کیلوگرمی آن براحتی انجام می‌گیرد و برای استفاده به عنوان دفترچه یادداشت دیجیتالی، به اندازه کافی سبک است که این موضوع برای دانش‌ آموزان و دانشجویان یک مزیت جذاب به حساب می‌آید.

تنها نکته قابل ذکر در این قسمت، این است که جای مخصوصی برای قرارگیری قلم لمسی تعبیه نشده است، که در صورت استفاده از آن در حال حرکت، به اهمیت بیش از پیش این موضوع پی خواهید برد.

لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13

نمایشگر لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13: مناسب برای کار با نرم افزارهای  Office

لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13 دارای نمایشگر 13.3 اینچی لمسی با ابعاد FHD(1920x1080) بوده و برخلاف مدل‌های گران‌قیمت‌تر سری Yoga، فاقد گزینه 4K است که با توجه به قیمت 700 یورویی آن کاملا قابل توجیه است.

کیفیت نمایشگر لپ تاپ Yoga C630 13 بسیار خوب است و برای خواندن صفحات وب و نمایش فایل‌های Office به اندازه کافی درخشان و شفاف است. تنها نکته قابل ذکر در مورد نمایشگر می‌تواند این باشد که رنگ سفید، کمی استخوانی و نزدیک به رنگ کرم نمایش داده می‌شود. همچنین پنل این نمایشگر نور را منعکس می‌کند که استفاده از آن در محیط‌های باز کمی آزاردهنده است. البته این مشکلات در اکثر لپ تاپ‌های این رنج قیمتی وجود دارد.

نتایج تست‌های نمایشگر محصول Lenovo، با تجربه عملی استفاده از آن همخوانی دارد. این نمایشگر، میزان حداکثر روشنایی 245 نیت را ارائه می‌دهد که بسیار کم بوده و در حد نمایشگر لپ تاپ‌های 400 یورویی می‌باشد. اما خوشبختانه با میزان کنتراست 1294:1 و سطح رنگ مشکی 0.2 نیت برای نمایش محتویات Netflix و شبکه‌های تلویزیونی مناسب بنظر می‌رسد. میزان دمای رنگ K6254 نیز، بسیار نزدیک به رقم ایده‌آل 6500k می‌باشد که بالاتر از حد انتظار است.

مانند همه لپ تاپ‌های این رنج قیمتی، طیف رنگ‌های موجود در این پنل برای کارهای طراحی و گرافیکی مناسب نیست. این نمایشگر، با پوشش 93% طیف رنگ‌های sRGB، برای کار با نرم افزارهای Office می‌تواند مناسب باشد، اما پوشش کمتر از 65% رنگ‌های Adobe و استاندارد DCI-P3 به این معنی است که نمایشگر لپ تاپLenovo Yoga C630 13 برای انجام امور طراحی و گرافیکی ساخته نشده است. البته جدا از نمایشگر، پردازنده این دستگاه هم توان اجرای چنین نرم افزارهایی را ندارد، بنابراین وجود نمایشگر با کیفیت تر، در عمل تفاوت چندانی با نمایشگر استفاده شده نداشت. البته برای انجام امور ابتدایی ویرایش عکس مانند بریدن عکس یا چرخاندن آن مشکلی نخواهید داشت.

لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13

عملکرد و کارایی لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13: بیخیال نرم افزارهای طراحی شوید

کارایی و عملکرد ضعیف، مهمترین نکته ایست که در مواجهه با لپ تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر معماری ARM، با آن روبرو می‌شوید و لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13 نیز از این قاعده مستثنا نیست. این لپ تاپ از پردازنده سال قبل Qualcomm یعنی Snapdragon 850 به همراه 8 گیگابایت رم LPDDR4X استفاده می‌کند.

لپ تاپ Yoga C630 13 به اندازه کافی برای انجام امور ساده مانند کار با نرم افزارهای Office، یادداشت برداری و تماشای برنامه‌های Netflix قدرتمند است. اما با تلاش برای انجام امور سنگین‌تر، فقط دستگاه خود را تحت فشار قرار داده‌اید و با اصرار برای نصب یکی از نرم افزارهای گرافیکی مانند Photoshop متوجه شدم که  نصب این نرم افزار ساعت‌ها زمان می‌برد، چه برسد به استفاده از آن.

لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13

این ادعا که لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13 تنها توان اجرای نرم افزارهای 32 بیتی را دارد، حقیقت دارد و بدین معنی است که بسیاری از نرم افزارها از جمله نرم افزارهای مربوط به تست قدرت پردازشی دستگاه نیز بر روی این لپ تاپ قابل اجرا نیست. تنها تست قابل اجرا، تست Geekbench 5 بود که لپ تاپ Lenovo نمره پایینی را ثبت کرد و حتی عملکرد آن از لپ تاپ Surface Pro X نیز ضعیف‌تر بود.

لپ تاپ Huawei MateBook D 14 نیز با اینکه قیمت کمتری از محصول Lenovo دارد، نمرات بسیار بالاتری را ثبت کرده است. تنها نقطه قوت لپ تاپ Yoga C630 13 در مقابل لپ تاپ Huawei، می‌تواند تاشو بودن آن و قابلیت استفاده از سیم کارت 4G باشد.

قابلیت سازگاری با سیم‌ کارت‌های 4G را با سه سیم کارت مختلف تست کردیم که بدون مشکل بود و سرعت دیتای آن تقریبا برابر با سرعت دیتا در گوشی OnePlus 7T Pro است.

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ ایسوس Rog Zephyrus M GU502GU: ترکیبی از گیمینگ و زیبایی

شارژدهی باتری لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13: دونده ماراتون

خوشبختانه شارژدهی باتری، از گذشته یکی از زمینه‌هایی است که در آن لپ تاپ‌های مبتنی بر معماری ARM، رقبای خود را که از پردازنده‌های AMD و Intel استفاده می‌کنند را شکست می‌دهند. در واقع این حقیقت که باتری لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13، 25 ساعت شارژدهی دارد، کاملا درست است.

متاسفانه تست‌های استاندارد باتری، بر روی پلتفرم ARM اجرا نمی‌شوند، از این رو به صورت دستی میزان روشنایی نمایشگر را روی عدد 150 نیت تنظیم کردیم و یک فایل ویدئویی را به صورت مکرر پخش کردیم که بطور میانگین توانستیم عدد خیره کننده 20 الی 22 ساعت را ثبت کنیم. این رقم بیش از دو برابر میزان شارژدهی اکثر لپ تاپ‌ها مدرن است.

در استفاده عادی، براحتی می‌توانید انتظار دو روز شارژدهی را از باتری لپ تاپ Yoga C630 13 داشته باشید. منظور از استفاده عادی، استفاده از آن در سرکار، سپس چند ساعت مرورگری وب و یک ساعت تماشای محتویات Netflix با استفاده از وای‌فای است.

لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13

ارزش خرید لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13

اگر به دنبال خرید لپ تاپی هستید که امور روزانه خود مانند مرورگری وب، کار با نرم افزار word و تماشای Netflix را براحتی انجام دهید، انتخابی بهتر از لپ تاپ  Lenovo Yoga C630 13نخواهید یافت. این لپ تاپ با طراحی سبک، کیفیت ساخت بالا، نمایشگر مناسب و باتری فوق العاده نیازهای شما را برطرف خواهد کرد.

بزرگترین نقطه ضعف لپ تاپ Yoga C630 13 را می‌توان پردازنده Snapdragon 850 دانست که مبتنی بر معماری ARM بوده و با عملکرد ضعیف خود تنها قادر به انجام امور روزانه و ابتدایی است. عملکرد این لپ تاپ برخلاف سیستم عامل ویندوزی آن، بیشتر قابل مقایسه با کروم بوک‌ها است تا لپ تاپ‌های ویندوزی.

بهتر بود که قیمت لپ تاپ Yoga C630 13 در حدود 500 یورو باشد، چرا که قیمت 700 یورویی آن، گرانتر از لپ تاپ‌های قدرتمندتری مانند لپ تاپ Huawei MateBook D 14 است.

مزایا و معایب لپ تاپ Lenovo Yoga C630 13

لپ تاپ  Lenovo Yoga C630 13 یکی از مقرون بصرفه ترین لپ تاپ‌های تاشو با پشتیبانی از سیم کات 4G است که از مزایای دیگر آن می‌توان به شارژدهی فوق العاده باتری و طراحی سبک آن که منجر به قابلیت حمل بالای آن می‌شود، اشاره کرد. این امکانات بسیار مناسب دانشجویان و دانش آموزان است. با این حال، معماری ARM پردازنده آن، باعث می‌شود نتوانید از نرم افزارهای 64 بیتی در لپ تاپ خود استفاده کنید. علاوه بر این، از اکثر لپ تاپ های هم قیمت خود عملکرد ضعیف‌تری را ارائه می‌دهد.

مزایا لپ تاپ  Lenovo Yoga C630 13

* طراحی سبک و جمع و جور

* نمایشگر مناسب نسبت به قیمت

* شارژدهی باتری حیرت انگیز

معایب لپ تاپ  Lenovo Yoga C630 13

* عملکرد ضعیف

* صفحه کلید متوسط

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید