جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی لپ تاپ Alienware m17: بیگانه اما پرقدرت

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
بررسی لپ تاپ Alienware m17: بیگانه اما پرقدرت

لپ تاپ Alienware m17 مانند بقیه رقبا در این رنج قیمتی، یک لپ تاپ سرحال، گران قیمت و چشم‌نواز است. اما آیا می‌تواند قدرت خود را در عمل نمایان کند؟

مشخصات کلیدی لپ تاپ Alienware m17

* قیمت مدل بررسی شده: 3009 یورو

* پردازنده: Intel Core i7-9750H CPU

* فضای ذخیره سازی: 1TB NVMe SSD

* وزن: 2.6 کیلوگرم

* صفحه نمایش: 17.3 اینچی، 1920x1080، 144هرتز

* گرافیک: Nvidia GeForce RTX 2080 Max-Q

* سیستم عامل: Windows 10

لپ تاپ Alienware m17

لپ تاپ Alienware m17 آخرین دستاورد دل در زمینه لپ تاپ‌های گیمینگ رده بالا محسوب می‌شود، و این لپ تاپ با تمام مشخصاتی که شما از این برند انتظار دارید پا به میدان گذاشته است: بسیار قدرتمند، ظاهر خیره کننده و همچنین قیمت بالا

خرید لپ تاپ Alienware m17 با مشخصات ذکر شده برای شما به قیمت 3009 یورو در انگلستان و 2622 در آمریکا آب می‌خورد پس به هیچ‌وجه ارزان نیست.

همچنین از نظر قیمتی با رقیب اصلی خود قابل رقابت است چرا که Razer Blade Pro 17 با مشخصات مشابه به قیمت 2720 یورو یا 3000 دلار عرضه می‌شود.

لپ تاپ Alienware m17

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ ایسوس Rog Zephyrus M GU502GU: ترکیبی از گیمینگ و زیبایی

طراحی و ساخت لپ تاپ Alienware m17

در حالی که Alienware به ساخت محصولات گران قیمت مشهور است، اما در ساخت دستگاه هایی با طراحی زیبا نیز رکورد جدیدی به دست آورده است و m17 احتمالا زیباترین لپ تاپی است که تا کنون ساخته است. Alienware m17 در نگاه اول جسورانه و جذاب به نظر می‌رسد. بخش اعظم دستگاه از پوشش نرم و مات در کنار شاسی منیزیمی بسیار محکم ساخته شده است، و LEDهایی از نوع RGB علاوه بر اینکه در لوگو استفاده شده، دور دریچه های هوای لانه زنبوری در عقب نیز حلقه زده است.

لپ تاپ Alienware m17

لپ تاپ Alienware m17 تنومند، دارای کیفیت ساخت عالی و همچنین پورت های ارتباطی کاملی است که می‌توان 3 عدد درگاه USB 3.1، یک درگاه Thunderbolt 3 و همچنین خروجی های HDMI و mini-Displayport را مشاهده کرد. در پشت دستگاه نیز می‌توان به یک درگاه اختصاصی نا آشنا برای تقویت گرافیک اشاره کرد. تقویت کننده گرافیک یک باکس خارجی است که در آن می‌توانید یک GPU رومیزی نصب کنید و آن را از طریق درگاه تقویت گرافیک به m17 متصل کنید. با اینکار می‌توانید هم عمر دستگاه را افزایش دهید و همچنین با پرداخت هزینه اولیه کمتر نسبت به مدل بررسی شده، m17 را با مدل گرافیک 1660 Ti خریداری کرده و در هزینه های خود صرفه جویی کنید و در آینده اگر نیاز داشتید یک گرافیک قدرتمندتر اضافه کنید.

لپ تاپ Alienware m17

این دستگاه معادل 2.6 کیلوگرم وزن و 21 میلی‌متر ضخامت دارد. هر دوی این رقم‌ها برای یک لپ تاپ 17 اینچی گیمینگ قابل توجه است، با این حال توصیه می‌شود از حمل آن در رفت و آمدهای روزانه خود جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ گیمینگ ایسوس Rog Strix Scar III

صفحه کلید و تاچ پد لپ تاپ Alienware m17

لپ تاپ Alienware m17 داری یکی از بهترین صفحه کلیدهای جزیره‌ای در بازار است. کلید‌ها بزرگ هستند و از قابلیت anti-ghosting استفاده می‌کنند (قابلیتی است که به گیمر اجازه می‌دهد بیشتر از 3 کلید را همزمان استفاده کند)، همچنین میزان فرورفتگی کلید‌ها 1.7 میلی‌متر است که در این مورد بیشتر از اکثر لپ تاپ‌های گیمینگ است.

عملکرد کلیدها سریع و مداوم است، همچنین میزان فرورفتگی بیشتر و پایه محکم آن‌ها باعث می‌شود تا کارکردن با صفحه کلید لذت‌بخش باشد، چرا که تنها راهی که می‌توانید تجربه تایپ طولانی مدت و راحتی را داشته باشید، پیدا کردن یک لپ تاپ با صفحه کلید مکانیکی است.

لپ تاپ Alienware m17

علاوه بر این‌ها، لپ تاپ Alienware m17 دارای نور پس زمینه RGB برای هر کلید، صفحه اعداد مجزا، دکمه‌های مکان نما با اندازه کامل و 4 کلید اختصاصی ماکرو است.

تاچ پد نیز مناسب است. دکمه ها سریع هستند و عمل کلیک کردن در لحظه انجام می‌شود، همچنین سطح تاچ پد نیز صاف و مسطح و عملکرد آن دقیق است. با این حال، واضح است که برای گیمینگ استفاده از موس USB پیشنهاد می‌شود.

نمایشگر لپ تاپ Alienware m17

m17 دارای صفحه نمایش 17.3 اینچی با وضوح تصویر 1920x1080 و نرخ تازه سازی(Refresh Rate) 144 هرتز می‌باشد. چنین مشخصاتی باعث می‌شود بازی‌ها واضح و روان نمایش داده شوند. m17 همچنین با صفحه نمایش Full HD ارزانتر که نرخ تازه سازی 60 هرتز دارد نیز در دسترس است.

اگر طرفدار پر و پاقرص بازی‌های eSports هستید، ممکن است از اینکه نمایشگری با پنل 240 هرتز در این لپ تاپ عرضه نمی‌شود نا امید شوید، اما اکثر گیمر‌ها نیازی به چنین نرخ تازه سازی زیادی ندارند.

همچنین صفحه نمایش Alienware m17 فاقد فناوری Nvidia G-Sync است. البته نبود این آپشن لزوما مسئله ای نیست، چرا که برای تجربه گیمینگ روان ضروری نیست و این روزها در تعداد کمی از لپ تاپ‌های گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر مشخصات ذکر شده، m17 کیفیت صفحه نمایش خوبی را با ارائه رنگ‌های دقیق به ارمغان می‌آورد. رقم 1.97 بدست آمده از تست Delta E و همچنین دمای رنگ k6818 در این پنل فوق‌العاده است. این رنگ‌ها 95.2% از طیف رنگ‌های sRGB را پوشش می‌دهند که قابل تحسین است. رنگ‌های دقیق به لطف سطح روشنایی 395 نیت، درخشان و پر حرارت بنظر می‌رسند که برای تجربه گیمینگ در فضای باز کاملا کافی است.

لپ تاپ Alienware m17

متاسفانه کنتراست متوسط صفحه نمایش، این نتایج خوب را تضعیف می‌کند. سطح نمایش رنگ سیاه در این لپ تاپ 0.46 نیت است که زیاد تلقی می‌شود و همچنین سطح کنتراست 858:1، این پنل را جزو پنل‌های متوسط از نظر کنتراست دسته بندی می‌کند. این یک مسئله نا امید کننده نیست اما به این معنی است که بازی‌ها و فیلم‌ها از عمق تصویر مناسبی برخوردار نیستند، به خصوص هنگام نمایش سایه های تیره.

اگر بگوییم لپ تاپ Alienware m17 در حال حاضر بهترین بلندگوها را در یک لپ تاپ گیمینگ دارد، اغراق نکردیم. این لپ تاپ صدای متعادل، شفاف به همراه وضوح بالا تولید می‌کند که به اندازه کافی برای گیمینگ مناسب است.

لپ تاپ Alienware m17

بیشتر بخوانید: لپ تاپ گیمینگ GS75 Stealth

عملکرد و کارایی لپ تاپ Alienware m17

در حالی که طراحی زیبا احتمالا یکی از جذابیت های لپ تاپ Alienware m17 است، اما بیشترین توقعی که هنگام خرید یک لپ تاپ گیمینگ داریم، اجرای سریع و روان بازی های روز دنیاست.

لپ تاپ Alienware m17 از یک پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce RTX 2080 MAX-Q و پردازنده مرکزی نام آشنای Core i7-9750H استفاده می‌کند. این پردازنده‌های قدرتمند را یک رم 16 گیگابایتی به همراه دو عدد SSD 512 گیگابایتی از نوع RAID پشتیبانی می‌کنند. راه‌های اتصال به اینترنت نیز در این لپ تاپ کاملا بروز است: درگاه اترنت به همراه فناوریKiller  با سرعت حداکثر 2.5 گیگابایت بر ثانیه و وای فای نسل 6.

هرچند که تعجب برانگیز نیست، اما m17 در تست های گیمینگ خم به ابرو نمی‌آورد. در بازی Shadow of the Tomb Raider در حالت Full HD با تنظیمات مختلف، میانگین نرخ فریم بر ثانیه(fps) 78 است و بازی Ghost Recon:Wildlands را با سرعت 59 فریم بر ثانیه و همچنین بازی Middle Earth:Shadow of Mordor که از لحاظ گرافیکی ضعیفتر است را با سرعت 166 فریم بر ثانیه اجرا می‌کند.

این ارقام تحسین برانگیز و بدین معنیست که شما می‌تواند تقریبا هر بازی تک نفره فعلی را با سرعت حداقل 60 فریم بر ثانیه اجرا کنید و تجربه روان و قابل توجهی از گیمینگ را داشته باشید. همچنین به هیچ وجه مشکلی برای اجرای بازی‌های e-Sports مانند Fortnite و Overwatch نخواهید داشت، چرا که با صفحه نمایش 144 هرتزی بسیار لذت بخش خواهند بود. m17 در زمینه گیمینگ رام نشدنی و نامحدود است و می‌تواند به هدست های واقعیت مجازی، پنل‌های p1440 و نمایشگرهای عریضتر متصل شود.

با این حال Razer Blade Pro 17 با قیمت مشابه کمی سریعتر است. لپ تاپ Alienware m17 در تست 3D Mark Fire Strike نمره خوب 18339  و Razer Blade Pro 17 نمره عالی 19052 را بدست آورد. همانطور که مشخص است، اختلاف چندانی در عملکرد بین این دو لپ تاپ گیمینگ وجود ندارد و Razer Blade Pro 17 یک تجربه کاملا متفاوت و خارق العاده را ارائه نمی ‌دهد، به طوری که m17 در واقعیت شاید یک یا دو فریم نسبت به Blade Pro 17 از دست بدهد و نه بیشتر.

لپ تاپ Alienware m17

اما m17 در تست های نرم افزاری فوق العاده است، چرا که در تست PC Mark 10 توانست نمره حیرت انگیز 5492 را ثبت کند که در حدود 1000 امتیاز فراتر از نمره Blade Pro 17 در همین تست است. نتیجه تست Cinebench نیز برای m17 عدد 2671 را نشان می‌دهد که باز هم حدود 600 امتیاز از رقیب خود جلوتر است، اما جای تعجب نیست زیرا لپ تاپ های Razer سابقه CPU Throttling را در کارنامه خود دارند.(CPU Throttling به فرآیندی گفته می شود که کامپیوتر یا لپ تاپ میزان کارایی CPU را به دلایل مختلف مانند افزایش شارژدهی باتری محدود می کند.)

این نتایج خوب تقریبا در تمام زمینه ها ادامه دارد و لپ تاپ Alienware m17 در هنگام بازی به هیچ وجه مشکل bottleneck را نخواهد داشت. (bottleneck یا گلوگاه شدن به فرآیندی گفته می‌شود که یکی از اجزای سیستم مانند CPU یا GPU به دلیل کندی بیش از حد، مانع کارایی سایر اجزا با حداکثر توان می‌شود) همچنین ویرایش عکس، کار ویدیوئی و دستورات چند وظیفه ای (Multi-tasking) را به راحتی اجرا می‌کند.

استفاده از SSD در این لپ تاپ به سرعت انجام دستورات کمک بسیاری می کند، چرا که سرعت خواندن 3238 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 2153 مگابایت بر ثانیه جزو بالاترین سرعت های خواندن و نوشتن در لپ تاپ های امروزی است، و همچنین قابل مقایسه با رقیب خود یعنی Blade Pro 17 است.

لپ تاپ Alienware m17 در تست های حرارتی بسیار خوب خود را نشان می‌دهد. دمای اوج CPU و GPU به ترتیب 89 و 69 درجه سانتیگراد است که برای لپ تاپی با چنین قدرتی کاملا منطقی است. البته فن m17 در هنگام کارایی سنگین، صدای ناخوشایند ولی کمی را تولید می‌کند که قدرت صدای بلندگوها و یا استفاده از هدست به راحتی این مسئله را حل می‌کند.

لپ تاپ Alienware m17

شارژدهی باتری لپ تاپ Alienware m17

لپ تاپ های گیمینگ معمولا از لحاظ شارژدهی باتری، عملکرد ضعیفی را دارند و لپ تاپ Alienware m17 نیز از این قاعده مستثنا نیست. در هنگام بازی بیش از 90 دقیقه نمی توانید روی شارژدهی باتری این لپ تاپ حساب کنید و این عدد در زمان پخش ویدیو یا مرورگری وب به 4 ساعت می‌رسد.

ارقام قبلی برای رقیب m17 نیز تقریبا یکسان است با این تفاوت که در Blade Pro 17 یک ساعت زمان بیشتری برای تماشای ویدیو یا مرورگری دارید، اما زمان بازی با استفاده از باتری، از 90 دقیقه فراتر نمی‌رود. قابل درک است چرا که سناریوی تمام لپ تاپ های گیمینگ یکسان است: اگر می‌خواهید یک بازی روان و بدون دردسر را تجربه کنید، دستگاه خود را به برق متصل کنید.

لپ تاپ Alienware m17

بیشتر بخوانید: بررسی Lenovo Legion Y540 : لپ تاپی براق با کارایی خوب

ارزش خرید لپ تاپ Alienware m17

لپ تاپ Alienware m17 یک لپ تاپ گیمینگ زیبا و قابل اعتماد است. بازی ها و برنامه های مختلف به سرعت و کاملا روان اجرا می‌شوند. همچنین با قابلیت های متمایزی که در اتصال به شبکه اینترنت دارد می‌تواند خیال گیمر ها را از تجربه بدون لگ در بازی های آنلاین راحت کند. m17 علاوه بر اینکه چشم نواز بنظر می‌رسد، احساس خوبی را نیز هنگام کار به کاربر منتقل می‌کند، از دلایل این امر شاید بتوان به صفحه کلید رده بالا و فوق العاده، صفحه نمایش دقیق و بلندگوهای قدرتمند اشاره کرد.

اگر بخواهیم مقایسه کنیم، می‌توان گفت که m17 در مقابل رقیب خود یعنی Blade Pro 17، کمی سرعت بیشتر، صفحه نمایش بهتر و گاها قیمت پایین تری را ارائه می‌دهد.

لپ تاپ Alienware m17 یک لپ تاپ گیمینگ بسیار عالی و کامل است، به ویژه اگر می‌خواهید انتخابی جسورانه، چشم نواز، سبکتر از رقبا و دارای قدرت رام نشدنی برای بازی و کارهای گرافیکی داشته باشید.

با توجه به موارد ذکر شده، m17 به اندازه کافی قدرتمند است تا بتواند جدیدترین بازی های سال‌های آینده را هم به سهولت اجرا کند، با این حال اگر در سال های آینده حس کردید که به گرافیک قدرتمندی احتیاج دارید، که البته کمی بعید بنظر می‌رسد، می‌توانید لپ تاپ خود را تقویت کنید و یک گرافیک دیگر نیز به آن اضافه کنید تا مرزهای گیمینگ را جابه جا کنید.

مزایا و معایب لپ تاپ Alienware m17

لپ تاپ Alienware m17 دارای مزایای بسیاری است، بنظر می‌رسید بخشی از آن، کیفیت ساخت بینظیر، قدرت عظیم برای گیمینگ و بهره‌ وری بالا، صفحه کلید فوق العاده و صفحه نمایش مناسب است. البته گزینه آخر در میان لپ تاپ های گیمینگ با صفحه نمایش بزرگ جزو بهترین ها نیست، زیرا گاها رقبا صفحه نمایش بهتر و قیمت پایین تری دارند.

مزایا لپ تاپ Alienware m17

* بسیار سریع و قدرتمند در تمامی تست ها

* طراحی جذاب و کاملا محکم

* صفحه نمایش خوب و بلندگوهای عالی

* صفحه کلید فوق العاده

* قابلیت منحصر به فرد تقویت گرافیک

معایب لپ تاپ Alienware m17

* رقبا در اجرای بازی کمی سریعتر عمل می‌کنند

* گاها نسبت به رقبا گرانتر است

* کنتراست متوسط صفحه نمایش

منابع

www.trustedreviews.com

www.techradar.com

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید