جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

برقراری تعادل بین زندگی شغلی و زندگی شخصی

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
برقراری تعادل بین زندگی شغلی و زندگی شخصی

شما برای رشد و پیشرفت و رسیدن به شرایط ایده آلی که برای خود ترسیم نموده اید باید سخت کوش باشید و از هیچ تلاش و کوششی دست نکشید و این موضع به این معناست که در مسیر رسیدن به موفقیت خویش و هر چه که فعال تر و پر مشغله تر می‌شوید، مسئولیت ‌های شخصی و کاری شما هر دو به ‌یک میزان رشد یافته و گسترش پیدا می‌کنند. گاهی  این اتفاق آن ‌قدر سریع رخ می‌دهد که عدم توجه و دقت شما برای دست یافتن به آن شما را با چالش های زیادی مواجه می‌کند. بنابراین شما باید با برنامه ریزی و برقراری تعادل از این شرایط عبور کنید و همچنین باید سعی کنید تا با سرعت عمل بیشتری شرایط را تحت مدیریت و کنترل خود درآورید.

برقراری تعادل و حفظ آن بین زندگی کاری و زندگی شخصی برای شاد زیستن و سازنده بودن، بسیار مهم و یک امر حیاتی ست، اما باید توجه داشت که این موضوع برای رفاه اطرافیان شما نیز مهم است. هرچه تعداد افراد بیشتری به شما تکیه کنند، چه در محیط کار و چه در محل زندگی، مسئولیت شما برای حفظ  تعادل بین این دو فضا، سنگین ‌تر خواهد شد.

کسب موفقیت، تنها به معنای رسیدن به خواسته و  به دست آوردن پول و ثروت خلاصه نمی‌شود، بلکه مفهوم اصلی آن، دستیابی به موفقیت در تمام جنبه های زندگی است، این می‌تواند به معنای به دست آوردن یک مشتری سودآور  یا بودن در کنار کسی که بیشترین اهمیت را برای شما دارد، باشد.

اهمیت برقراری تعادل و حفظ آن در زندگی شغلی و زندگی شخصی به معنای متعادل نگه ‌داشتن تمام جنبه ‌های زندگی، همیشه سخت ‌تر از آن چیزی است که تصورش را دارید، اما در اینجا روش‌ هایی مطرح‌شده‌اند که باعث می‌شوند همه‌ چیز با آرامش و ملایمت پیش برود.

بیشتر بخوانید:‌ یادگیری و توسعه منجر به پیشرفت شما و کارمندان می‌شود

برای برقراری تعادل همواره در راس برنامه ‌های خود باقی بمانید

اگر شما به برنامه ریزی و برقراری تعادل در هر دقیقه از روز خود توجه داشته باشید، به شرایط و موقعیت شگفت ‌انگیزی دست خواهید یافت. ممکن است این موضوع در نگاه اول بیش ‌از حد محدود کننده به نظر برسد اما با انجام آن و به مرور زمان درخواهید یافت که کاملا برعکس است و برنامه‌ ریزی به شما آزادی ‌های زیادی می‌دهد و کمک می‌کند که همواره در راس برنامه ‌های خود باقی بمانید. تخصیص دادن وظایف خاص به موقعیت های زمانی خاص، تضمین می‌کند که شما دقیقا همان کاری که باید انجام دهید را انجام دهید و هرگز از آن فاصله نگرفته و غافل نشوید.

اهیمت داشتن تعادل، در یک برنامه‌ ی دقیق و به خوبی سازمان ‌یافته کاملا مشهود است و تنها یک برنامه ی ساده نیست، بلکه این قولی است که شما به خودتان وعده می‌دهید تا به کمک آن، مهم ‌ترین تعهدات خود را انجام دهید. زمان ‌بندی روزانه می‌تواند به شما کمک کند و شما را از درگیر شدن در کارهای پیش ‌پا افتاده‌ ی روزمره دور نگه دارد و اجازه دهد تا شما روی کارهای بزرگ‌ تر و مهم ‌تر تمرکز کنید.

برقراری تعادل

برای برقراری تعادل از مسیر خود منحرف نشوید

با استفاده از یک برنامه ‌ریزی نادرست هرگز پاسخ خوبی دریافت نخواهید کرد و برقراری تعادل را تجربه نکرده و در برخی مواقع دچار آشفتگی خواهید شد.

در اغلب موارد، برنامه ‌ای را که در قالب یک روز کاری قابل‌ کنترل و مدیریت‌ شده آغاز می‌کنید، به ‌تدریج در تار و پود زمان‌ بندی ‌های شخصی شما نفوذ خواهد کرد و بسیاری از مسائل عادی روزمره، مانند خواندن ایمیل، چک کردن یک حساب کاربری یا ارتباط با یک مشتری، پتانسیل تبدیل ‌شدن به مسائل مهمی را در برقراری تعادل بین زندگی کاری و شخصی شما پیدا خواهند کرد.

این به آن معنا نیست که کار کردن خارج از شرکت، امری اشتباه است. چه‌ بسا کار کردن از خانه می‌تواند واقعا موثرترین راه برای انجام کارها باشد. اما نکته ‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که بدانید چه زمانی را باید به کار کردن اختصاص دهید و چه زمانی را باید به استراحت و وقت گذراندن با خانواده‌ تان سپری کنید. اگر شما به ‌طور مداوم در حال برقراری تماس باشید و یا همیشه آماده‌ ی پاسخ به یک ایمیل باشید، مانند این است که کل زمانتان را در خانه مانند زمان حضور در دفتر کار سپری می‌کنید. بنابراین با تعیین ساعات کاری و ساعات استراحت در منزل، تعادل را بین بهره‌ وری و شادی خود حفظ  کنید.

بیشتر بخوانید: استفاده از جمله انگیزشی برای کسب موفقیت

برای برقراری تعادل نسبت به برنامه‌ ی اطرافیان مطلع باشید

دانستن برنامه‌‌ی زمانی مربوط به خودتان، فقط نیمی از ماجراست. برای اینکه بتوانید بهترین تعادل را بین زندگی حرفه‌ ای و زندگی شخصی ‌تان برقرار کنید، باید بدانید که اطرافیان شما در حال انجام چه ‌کارهایی هستند و زمان ‌بندی آن‌ها چگونه است. به عبارتی شما برای برقراری تعادل باید نسبت به برنامه‌‌ی اطرافیان خود مطلع باشید. چنانچه برنامه ‌ی شخصی خود را بدون توجه به این موضوع طرح ‌ریزی کنید، بنابراین با برنامه‌ ی همکاران، دوستان و خانواده ‌تان دچار درگیری و تضاد خواهید شد.

برقراری تعادل بین زندگی حرفه ‌ای و زندگی شخصی تنها در مورد تقسیم ‌بندی مناسب تعداد ساعات اختصاص ‌یافته بین این دو نمی‌باشد. بلکه در مورد این است که در لحظات کلیدی قرار است کجا و در حال انجام چه‌ کاری باشیم. پنجاه ساعت کار در هفته نباید آنقدر برای شما مهم باشد که درنهایت به ملاقات مهمی که پیش رو دارید نرسید و از آن ‌طرف، رسیدن زود هنگام به خانه، آن‌ قدری اهمیت ندارد که جشن تولد یکی از مهم ‌ترین افراد زندگی خود را از دست بدهید.

برای برقرای تعادل زمان خود را آنالیز کنید

شما می‌توانید به مواردی که در طی روز مشغول آن هستید توجه کنید و در نظر بگیرید که واقعا چطور زمان خود را سپری می‌کنید؟ چه زمانی از روز شما صرف کار با مشتریان می‌شود؟ زمانی که صرف وارد کردن داده‌ها می‌کنید چه میزان است؟ بررسی ایمیل ‌ها چطور و در چه زمانی انجام می‌شود؟ شما بایستی زمان خود را به بهترین نحو ممکن سپری کنید و اگر ندانید که زمان شما چگونه سپری‌ شده و به چه مواردی اختصاص می‌یابد، در این صورت باید بدانید که بهینه‌ سازی زمان‌ های باقی ‌مانده برای شما دشوار خواهد بود.

یک روش از بین بردن این چالش می‌تواند حل آن از طریق طریق تحلیل و بررسی میزان زمان در اختیار شما باشد. باید بدانید که زمان شما بسیار ارزشمند است، هم برای شما و هم برای سازمانتان، بنابراین مهم است که به طور دقیق بدانید که آن را چگونه صرف می‌کنید. یک اپلیکیشن تقویم پیدا کنید تا به شما کمک کند که چگونه زمان خود را سپری کنید، بعد از چند هفته، چند لحظه ‌ای را صرف این کنید که به نتایج نگاه کنید. اطمینان حاصل کنید که برنامه‌ی شما با وظایف بی ‌اهمیت پر نشده باشد. اگر هر هفته وقت زیادی را صرف کار کردن می‌کنید، ببینید که آیا راهی وجود دارد تا زمان بیشتری را بر روی اولویت‌ های شخصی خود تمرکز کنید.

برقراری تعادل

برای برقراری تعادل به مسائل مهم ‌تر فکر کنید

پیگیری مداوم ساعاتی که در محل کار و منزل صرف می‌کنید می‌تواند منجر به این موضوع شود که تصور کنید تعادل زندگی حرفه‌ ای وزندگی شخصی ‌تان تنها یک بازی اعداد است. شما برای برقراری تعادل نیاز دارید که به مسائل مهم ‌تر فکر کنید.

در هر صورت باید بدانید که حضور فیزیکی در یک مکان لزوما به معنای حضور واقعی در آنجا نیست. همه‌ ی ما تجربه ی یک روز کاری سخنت و حجم کاری بالا را داشته ایم و در حالت خستگی مفرط به خانه برگشته‌ایم و  یا بعد از گذراندن یک ‌شب سخت و بی خوابی، به سرکار رفته‌ایم. ایجاد تعادل، تنها محدود به تعادل در زمان نیست، بلکه تعادل در انرژی را نیز شامل می‌شود.

یک راه‌ حل خوب در این رابطه وجود دارد و آن این است که توجه کمتری را به سمت کار خود معطوف کنید. مسئولیت‌ های حرفه ‌ای تنها یک پیش ‌نیاز است به این معنا که شما باید وظایف مشخصی را به‌ منظور برآورده کردن الزامات زندگی شخصی خود انجام دهید. از طرف دیگر، مسئولیت ‌های شخصی، اغلب اختیاری به نظر می‌رسند، به نظر نمی‌رسد که نیاز شدیدی به دیدن دوستان و تمدد اعصاب شما وجود داشته باشد. بنابراین اگر مسئولیت ‌ها و دستاوردهای حرفه ‌ای خود را بپذیرید، اما انرژی خود را صرف مسئولیت ‌های شخصی خود کنید، از شرایط مطلوبی که برایتان به وجود می‌آید، شگفت ‌زده خواهید شد.

اگر نسبت به تمام جنبه‌ های زندگی خود رضایت کافی ندارید، هرگز نمی‌توانید بهترین کاری که مد نظر دارید را انجام دهید. ساعات کاری زیاد، در واقع می‌تواند کیفیت کار شما را کاهش داده و جنبه‌ های دیگری از زندگی شما را نیز تحت شعاع قرار دهد.

برنامه ریزی و برقراری تعادل برای مدیریت زندگی حرفه‌ ای و شخصی در جهت بهینه‌ سازی زمان و انرژی ‌تان، بسیار مهم است و در نهایت، در مورد اینکه چگونه زمان و انرژی خود را صرف متعادل کردن این عوامل می‌کنید، به طور دقیق و موشکافانه فکر کنید و اگر خللی در آن مشاهده می‌کنید در پی رفع آن برآیید و با حفظ تعادل به امور مهم خود سر و سامان دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید