جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بهترین روغن خوراکی برای مصرف خانگی

author منتشر کننده
نظرات (2) 14 0
بهترین روغن خوراکی برای مصرف خانگی

از آن‌جایی که روغن خوراکی در طبخ هر نوع غذایی به کار می‌رود، توجه به نوع آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. برای طبخ هر غذا باید روغن خوراکی مخصوص آن غذا را به کار برد. روغن خوراکی که در اغلب موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل روغن سرخ کردنی، روغن سالاد و روغن مخصوص پخت و پز می‌باشد که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد. در اغلب موارد پزشکان تغذیه توصیه می‌کنند که خانواده ها به منظور دریافت تمامی ویتامین‌ها و خواص موجود در روغن‌ها هر چند وقت یک بار روغن خوراکی مصرفی خود را عوض کنند و در انتخاب آن‌ها چرخش ایجاد نمایند. بدین طریق تمام روغن‌های گیاهی در الگوی مصرف آن‌ها قرار می‌گیرد و سلامتی آن‌ها را تضمین می‌نماید.

روغن خوراکی کنجد

روغن خوراکی کنجد سرشار از ویتامین E است، لذا مصرف آن کلسترول خون را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب غیر اشباع این روغن به عنوان عامل کنترل چربی خون و فشار بالا عمل می‌نمایند، لذا می‌توانند برای افرادی که چربی خون و فشار بالا دارند، مفید واقع شوند. روغن خوراکی کنجد دارای اسیدهای چرب لینولییک اسید ( امگا 6) و لینولنیک اسید ( امگا 3) است. اسیدهای ضروری که بدن قادر به تولید آن‌ها نیست و برای دریافت آن نیاز به رژیم غذایی مناسب است. از دیگر خواص درمانی این روغن می‌توان به تقویت گردش خون، کاهش اضطراب، رفع کم خونی، پیشگیری و درمان سرطان‌­های سینه و پروستات، سکته های قلبی، سرطان های دستگاه گوارش و ... اشاره کرد. لذا توصیه می‌شود خانواده ها آن را وارد سبد غذایی خود نمایند تا از خواص بی نظیر آن بی بهره نمانند.

روغن خوراکی

روغن خوراکی زیتون

روغن خوراکی زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع مونو، آنتی اکسیدان، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین K، سدیم و آهن می‌باشد. مصرف این روغن می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها همچون سرطان پوست، روده و سرطان پستان در زنان را کاهش دهد. از دیگر خواص درمانی روغن خوراکی زیتون تنظیم قند خون، کاهش کلسترول خون، جلوگیری از تنگ شدن شریان‌ها، کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی، تقویت لثه، تسکین دردهای روماتیسمی، تقویت حافظه، دفع سنگ­‌های صفرایی، درمان یبوسیت‌های مزمن، کاهش خطر سکته قلبی و مغزی و رفع سرفه های خشک می­‌باشد. استفاده از روغن خوراکی زیتون در رژیم غذایی می‌­تواند افراد را از خواص درمانی فوق بهره مند سازد.

روغن خوراکی

روغن خوراکی سویا

روغن خوراکی سویا سرشار از  چرب های غیر اشباع، اسید آمینه اسید لینولئیک، پروتئین های امگا 6، ویتامین E و ویتامین  k می‌باشد که می‌تواند به تقویت استخوان­‌ها کمک نماید، سطح تری گلیسیرید را در بدن کاهش دهد، باعث تقویت دندان‌ها شود، به حفظ عملکرد درست مغز کمک نماید، از کم خونی، افت فشار خون و پوکی استخوان جلوگیری کند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان سینه را کاهش دهد و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک نماید. با وجود این خواص درمانی، مصرف بیش از اندازه روغن خوراکی سویا می‌­تواند منجر به افزایش وزن، بلوغ زودرس دختران، به تعویق انداختن رشد فیزیکی پسران و افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شود. بنابراین استفاده از آن باید به اندازه باشد.

روغن خوراکی

روغن خوراکی آفتابگردان

روغن خوراکی آفتابگردان از رایج‌ترین روغن‌های خوراکی است که ویتامین E، ویتامین B، اسید فولیک، روی و آهن دارد و می‌تواند کلسترول خون را تثبیت نماید، از آرتریت، سرطان‌های روده بزرگ، رحم، ریه و پوست و نیز آسم جلوگیری نماید، با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه نماید، بدن را ترمیم کرده و سیستم عصبی را سالم کند. این روغن توسط خانواده ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد و چون می‌تواند دمای زیاد را تحمل کند، از بهترین روغن‌ها برای پخت و پز در دمای بالا به شمار می‌رود.

روغن خوراکی

روغن خوراکی کانولا

اختلاف نظرهای بسیاری در مورد مصرف روغن خوراکی کانولا وجود دارد. برخی  معتقدند چون روغن خوراکی کانولا سرشار از امگا 3 و چربی های اشباع شده و اسید اوریک است، می‌تواند از بهترین روغن‌های خوراکی به شمار رود. اما برخی دیگر آن را سمی و تشکیل شده از گاز خردل می‌دانند. با این حال می‌توان گفت مصرف این روغن توسط خانواده ها امری عادی است و نمی‌تواند برای آن‌ها آسیب یا زیان جدی داشته باشد. در مصرف این روغن نیز همانند روغن‌های دیگر باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. روغن خوراکی خوب هستند ولی اگر بجوشد ظاهرا اثر عکس دارد حالا بازم باید تحقیق کرد

  1. اخیرا با روغن زیتون هایی آشنا شدم که به اصطلاح بو دار هستند. ولی فروشنده هاش میگن اینا بهترن. چون سالم ترن. لطفا در این مورد هم مطلب بنویسید. ممنونم.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید