جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با انواع پوست صورت و بدن و بهترین و موثرترین راه های مراقبت از پوست

author منتشر کننده
نظرات (1) 2 0
آشنایی با انواع پوست صورت و بدن و بهترین و موثرترین راه های مراقبت از پوست

انواع پوست صورت و بدن و راه هاي مراقبت از آن

پوست در افراد مختلف خصوصیات متفاوت و در نتیجه نیاز به مراقبت‌های متفاوت دارد که به شما کمک می‌کنیم نوع پوست خود و راه‌های مراقبت از آن را بهتر بشناسید.

انواع پوست صورت و بدن

آشنایی با پوست معمولی

ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ یا نرمال ﻧﻪ ﭼﺮب اﺳﺖ و ﻧﻪ ﺧﺸﮏ و بهترین نوع پوست است که همه ﺁرزوﯼ داﺷﺘﻦﺁن را دارﻧﺪ.

این نوع پوست، نه مانند پوست خشک، دچار چروک و پیری زودرس می‌شود و نه مانند پوست چرب داری جوش است.

بیشتر بخوانید: 12 ماده غذایی عالی برای سلامت پوست

مراقبت از پوست معمولی

- دوری از آفتاب

- استفاده مکرر از ضد آفتاب ها

- پرهیز از شستشو بوسیله آب خیلی گرم

- استفاده از مرطوب کننده‌های ملایم و مناسب

آشنایی با پوست چرب

پوست چرب در نگاه اول معمولاً دارای منافذ باز زیاد است. جوش‌های آکنه‌ای یا کومدون سرسیاه وسرسفید به ویژه در نقاط روی بینی و گونه مشهود است. ظاهر پوست چرب براق است.

فرد از چرب شدن بیش از حد و آزاردهنده پوست و نیاز به شستشوی بیشتر شکایت دارد.

علل ایجاد پوست چرب

- علل وراثتی

- علل هورمونی

- وضع تغذیه

- قرص‌های ضد بارداری

- بارداری

- مصرف نابجا و محصولات نامناسب آرایشی و بهداشتي

عوارض چربی پوست

- آکنه و اسکارهای عمیق آکنه

- سبوره مژه، ابرو و پوست سر (شوره)

مراقبت از پوست چرب

- استفاده از پاک کننده مناسب پوست چرب (ژل و تونر دارای الکل)

- استفاده از کرم‌های رطوبت رسان فاقد چربی

- استفاده مرتب از اسکراپ

- استفاده از ضدآفتاب فاقد چربی

آشنایی با پوست خشک

پوست خشک در نگاه مات، خاکستری و کدر است و براق نیست. اثری از آکنه نیست. منافذ خیلی کوچک و یا منفذی دیده نمی‌شود. سن پوست با سن فرد هم خوانی ندارد، در واقع سنپوستی از سن شناسنامه‌ای فرد بیشتر است به علت کم آبی گاهی چین و چروک دیده می‌شود.

معمولاً بعد از شستشو از کشش و خارش شکایت دارند و با استفاده از مرطوب کننده‌ها احساس بهتری دارند.

پوست خشک بیماری نیست اما به علت ایجاد علائم ناخوشایند و احتمال بیشتر بروز چینو چروک بسیار مورد توجه است.

مواردی از خشکی پوست به شکل وارثتی است و به نام ایکتیوز خوانده می‌شود و از جمله بیماری های آزار دهنده پوستی به شمار می‌آید.

علت خشکی پوست

- کم بودن ارثی آب در لایه شاخی پوست

- زیاد بودن Turn over (ریزش و تولید) اپیدرم

- آسیب لایه محافظ شاخی پوست به علت آفتاب و…

- علائم خشکی پوست

- احساس کشیدگی پوست به ویژه بعد از حمام و شستشو و شنا

- ظاهر چروکیده و بی‌آب پوست

ظاهر زبر پوست

- خارش

- پوسته‌ریزی متوسط تا شدید پوست

- خطوط ریز چین و چروک

- قرمزی و التهاب پوست به ویژه روی گونه‌ها

- شیار و ترک پوستی که گاهی با خونریزی همراه است

بیشتر بخوانید: روغن نارگیل و سلامت پوست و مو!

علل عمومی خشکی پوست

عوامل خارجی خشکی پوست

- عوامل اقلیمی نظیر آب و هوا

- دستگاه‌های تهویه مرکزی و کولرها

- دوش آب گرم و حمام‌های داغ و سونا و بخور

- صابون‌های قلیایی و نامناسب

- استفاده نکردن از ضدآفتاب

عوامل درونی خشکی پوست

عبارتند از انواع بیماری‌های پوستی با منشأ ژنتیک و یا خود ایمنی:

- پسوریازیس

- هیپوتیروئیدیسم (کم کاری غده تیروئید)

- داروها (اکوتان – داروهای ocp – ترتینوئین – داروهای مدر – آنتی هیستامین‌ها) کافیئن و مصرف الکل

- دهیدراتاسیون به دنبال اسهال و استفراغ شدید

فاکتورهای خطرناک

سن: افزایش سن خشکی پوست را افزایش می‌دهد.

جنس: با افزایش سن احتمال از دست دادن رطوبت آقایان بسیار کمتر از خانم‌ها می‌باشد درحالی که خانم‌ها در سنین یائسگی به طور ناگهانی عوامل هورمونی تخمدان و غدد فوقکلیه محرک ساخت و ساز چربی را از دست می‌دهند که باعث ایجاد خشکی ناگهانی می‌شود و این خشکی ناگهانی در آقایان به صورت طبیعی هرگز به وجود نمی‌آید.

تابش آفتاب: تابش آفتاب نیز تاحدودی خطرناک است.

درمان خشکی پوست

- استفاده از پاک کننده مناسب پوست خشک (شیرپاک‌کن و تونر یا پن‌های کرم‌دار)

- استفاده از آبرسان دورچشم

- استفاده از رطوبت رسان‌های قوی مناسب خشک پوست

- دوری از عوامل خشک کننده محیطی

- استفاده درست از ضد آفتاب

- استفاده از جلسات آبرسانی

آشنایی با پوست مختلط

این نوع پوست دارای دو منطقه متفاوت است.

به لحاظ تشخیصی مخلوطی از علائم هر دو پوست چرب و خشک را دارا است.

مراقبت از پوست‌های مختلط

برای قسمت‌های چرب، از محصولات مخصوص پوست چرب استفاده کنید. این قسمت‌ها را روزانه با ژل و تونر بشویید و از لوسیون‌های مخصوص پوست چرب استفاده کنید و درقسمت‌های خشک از محصولات پوست خشک بهتر است به خاطر هزینه کمتر از محصولات MIX مخصوص پوست‌های مختلط استفاده شود.

آشنایی پوست ترکیبی

این نوع پوست کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این افراد معمولاً پوستی نرمال دارند اما درزمان‌های مختلف تمایل به خشکی و یا چربی دارند.

مراقبت از آن زمانی که چرب می‌شوند مانند پوست چرب و در زمان‌هایی که خشک می‌شوند مانند پوست خشک است.

روش های تشخیص نوع پوست را بدانید

برای تشخیص نوع پوست در خانه شما می‌توانید یکی از این دو روش را امتحان کنید:

روش اول

ابتدا صورت خود را با یک پاک کننده صورت ملایم کاملا تمیز کنید و با چند ضربه بسیار آرام حوله خشک کنید. صورت را برای 30 دقیقه به حال خود بگذارید و در این مدت از هیچ کرم یا محصول دیگری استفاده نکنید و حتی به پوست‌ خود دست هم نزنید. پس از 30 دقیقه اول پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه را به با دقت نگاه کنید که آیا که برق می‌زنند یا نه. 30 دقیقه دیگر صبر کنید، حالا چه احساسی در قسمت‌های مختلف پوست دارید؟ خصوصا هنگام خندیدن یا بالا دادن ابروها؛ اگر احساس خشکی و کشیدگی می‌کنید پوست شما بایدخشک باشد. اگر فقط بخش‌هایی مثل پیشانی، بینی و چانه شما خیلی براق هستند شما پوست ترکیبی و دارید و اگر کمتر براق هستندپوست معمولی دارید. اگر گونه‌های شما نیز مانند قسمت‌های دیگر پوست براق هستند، شما پوست چرب دارید.

روش دوم

این روش تفاوت پوست چرب و پوست غیر چرب را به خوبی نشان می‌دهد. پس از تمیز کردن پوست با یک حوله نرم فقط آب اضافی پوسترا به آرامی بگیرید. (بدون کشیدن حوله روی پوست و فقط با ضربه‌های ملایم) سپس 45 الی 60 دقیقه به همان حالت صبر کنید و در اینمدت از هیچ نوع کرم، لوسیون، تونر صورت، یا سرم پوست استفاده نکنید. حالا با دستمال کاغذی تمیز به ترتیب روی قسمت‌های مختلفصورت بکشید. برای هر قسمت صورت یک دستمال مجزا استفاده کنید و هر بار دستمال کاغذی را در نور چک کنید. اگر دستمال دارایلک‌های چرب بود پوست آن قسمت چرب است. اگر هم چرب نشد آن قسمت دارای پوست خشک است. اگر همه دستمال ‌کاغذی‌ها چربشدند یا رنگ زرد ملایمی به خود گرفتند پوست شما چرب است. اما اگر فقط بعض از دستمال‌ها مثلا قسمت پیشانی یا بینی چرب بودند وقسمت‌های دیگر فقط مقداری رطوبت به دستمال داده بودند، پوست شما ترکیبی یا معمولی است است. دقت کنید که لکه‌های چربی را ازلکه‌های رطوبت تشخیص دهید.

هر کدام از انواع پوست نیاز‌ها و رفتار خاص خود را دارند و البته توجه مورد نیاز خود را احتیاج دارند.

انواع پوست

فوايد سيب زمينی براي پوست

سیب زمینی علاوه بر این‌که به عنوان یک منبع غذایی استفاده می‌شود، می‌تواند نقش مهمی در مراقبت از پوست نیز ایفا می‌کند. از آن جا که سیب زمینی غنی از ویتامین C است و حضور ویتامین C برای حفظ سلامت پوست حیاتی است، سیب زمینی می‌تواند به عنوان یکعامل زیبایی ضد پیری موثر به خصوص برای از بین بردن چین و چروک و تقویت پوست صورت در نظر گرفته ‌شود. برخی از فوایداستفاده از سیب زمینی برای پوست به صورت زیر می‌باشد.

استفاده‌ی منظم از آب سیب زمینی در رفع لک های صورت موثر بوده و به پوست شما روشن ساخته و به آن درخشش و سلامتی می‌دهد و همچنین کمک می‌کند که پوست‌تان نرم شده و چین و چروک کاهش یابد.

سیب زمینی دارای تاثیری فوق‌العاده برای درمان آفتاب‌سوختگی است.

استفاده از سیب زمینی له شده بروی پوست صورت و ماساژ با آن در رفع نقاط تیره موثر بوده و حلقه‌های تیره‌ی دورچشم را نیز از بین می‌برد.

اگر پوست‌تان خشک است، سیب زمینی به شما کمک می‌کند که در عرض چند دقیقه به پوستی نرم دست پیدا کنید.

سیب زمینی می‌تواند سلول‌های مرده‌ی روی پوست صورت را از بین ببرد. انجام این کار به طور منظم، پوست شما راجوان و پرطراوت می‌کند.

سیب زمینی پاک‌کننده‌ی طبیعی پوست به شمار می‌رود.

به درمان چشم های پف کرده کمک می‌ کند.

فوايد سيب زمينی براي پوست

فوايد گلاب براي پوست

امروزه در تمام دنیا خواص گلاب برای پوست صورت مورد توجه پزشکان و متخصصان زیبایی و سلامت قرار گرفته است. گلابی که ازقرن ها پیش مردم این سرزمین برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کرده اند. گلاب به دلیل داشتن خاصیت نرم کنندگی، آرام‌بخشی وجوان‌سازی، به صورت مجزا  و همچنین در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلاب برای انواع پوست ازجمله پوست‌های خیلی حساس هم مناسب است. از دیگر فواید گلاب می‌توان به قابلیت ضدعفونی کنندگی، درخشان کنندگی پوست و از بینبردن لک صورت اشاره کرد. گلاب می‌تواند به عنوان یک تونر صورت، پاک کننده طبیعی آرایش، جهت آب‌رسانی به پوست و تامین رطوبتآن جهت افزایش لطافت و نرمی استفاده شود.

فوايد گلاب براي پوست

فواید ژل آلوئه ورا برای پوست

اغلب مردم با خواص بسیار زیاد آلوئه ورا این گیاه شگفت‌انگیز آشنایی دارند، برای همین است که در بسیاری از خانواده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. ژل گیاه آلوئه ورا یک ماده تسکین دهنده و زیبا کننده پوست است که به شما کمک می کند پوستتان سالم و شاداببماند و آسیب های آن ترمیم شود. ماده لزج و ژلاتینی برگ گیاه آلوئه ورا که ژل یا شیره آلوئه ورا نیز نامیده می‌شود، برای پوست هایخشک بسیار مفید است این گیاه یک مرطوب کننده عالی و طبیعی است. این ژل پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد و قابلیت ارتجاعی اشرا افزایش می‌دهد.

همچنین اکسیژن را به پوست می‌رساند که باعث بهبود بافت پوست می‌شود. همچنین به دلیل رطوبت بدون چربی برایپوست های چرب هم بسیار مناسب است. هنگامی که از آلوئه ورا روی پوستتان استفاده می‌کنید، ویتامین ها را به طور طبیعی روی پوستشما منتشر می‌کند و آنزیم ها روی پوستتان تولید رطوبتی عمیق میکنند که برای تعادل pH پوست بسیار عالی است.یک نکته خوب در موردژل آلوئه ورا این است که هر فردی با هر نوع پوستی می تواند از آن استفاده کند، مانند افراد دارای پوست چرب، پوست خشك و پوستحساس و یا پوست طبیعی. خواص ضدالتهابی آلوئه ورا برای درمان لکه های پوستی، جوش و سایر مشکلات پوستی مفید است. باید به این نکته نیز توجه داشت که یکسری مواد شیمیایی و عناصر دیگری هم در این گیاه است که ممکن است باعث ایجاد حساسیت رویپوست نیز شود.

فواید ژل آلوئه ورا برای پوست

خواص سفیده­‌ی تخم مرغ برای پوست

تخم مرغ یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در جهان است که سرشار از مواد مغذی ضروری و مواد معدنی مفید است. همانطور که می‌دانید تخم مرغ از دو قسمت زرده و سفیده تشکیل شده است. با وجود اینکه بیشترین میزان مواد مغذی تخم مرغ در قسمت زرده آن قراردارد، اما سفیده آن نیز برای مراقبت از سلامتی و زیبایی بسیار موثر است. سفیده تخم مرغ خواص قابض دارد، یعنی اینکه منافذ بازپوست را کاهش می‌دهد و التهاب و قرمزی پوست را از بین می‌برد. بنابراین یک ضدالتهاب قوی محسوب می‌شود. به همین دلیل در حوزهزیبایی هزاران استفاده از از سفیده تخم مرغ می‌شود.

یکی از مزایای سفیده تخم مرغ این است که قیمت بالایی ندارد و به راحتی قابل تهیه و استفاده می‌باشد. پروتئین آلبومين و سایر مواد مغذی ضروری در تخم مرغ ها، با بهبود الاستیسیته (خاصیت کشسانی پوست)، پوست شما را تقویت می‌کند. و این به بازسازی مجدد سلول های پوستی کمک کرده و ظاهر خود را جوان تر و طبیعی تر می‌کند. لیپید های هیدراته تغذیه کننده یپوست هستند که در سفیده ی مرغ وجود دارد و می‌تواند به شما در از بین بردن شل بودن پوست کمک کند و در نتیجه پوست شما درمانمی شود. سفیده‌ی تخم مرغ دارای ریبوفلاوین است که منجر به از بین بردن رادیکال های آزاد و سموم می‌شود و می‌تواند چین و چروکرا از بین ببرد. از دیگر خواص سفیده تخم مرغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

به لایه برداری پوست کمک می‌کند. این ماده به برطرف کردن کثیفی پوست کمک کرده و سلول های مرده را از سطحپوست پاک می‌کند.

ضدالتهاب و ضد آکنه: اگر از آکنه رنج می برید می‌توانید از این ماده برای کنترل و کاهش جوش هایتان استفاده کنید. سفیده تخم مرغ حتی به برطرف کردن کامل جوش ها نیز کمک می‌کند.

- کاهش سیاهی دور چشم

- کاهش منافذ باز پوست

- رطوبت بخشی پوست

- رفع خال‌های قهوه‌ای روی پوست

خواص سفیده­ ی تخم مرغ برای پوست

خواص عسل برای پوست

عسل علاوه بر خواص غذایی و دارویی، یکی از قدیمی‌ترین مواد طبیعی موثر و مفید برای زیبایی و شادابی پوست نیز به شمار می‌رود. عسل رطوبت لازم را برای پوست فراهم می‌کند و یکی از بهترین درمان ها برای رفع خشکی پوست است. همچنین عسل پاک‌کننده‌ای قویبوده و پوست و سلول‌های خشک و مرده را از بین می‌­برد و به علت خاصیت مرطوب‌کنندگی و تقویتی در ساخت کرم ­ها و ماسک ­های خانگی برای شفافیت و درخشندگی صورت کاربرد فراوان دارد. عسل سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش چین و چروک ومقابله با پيري پوست کمک می‌کنند. افزون بر این، ویژگی های ضد باکتری عسل در کاهش آكنه نیز موثر می‌باشند. همچنین، ویژگی مرطوب کنندگی عسل برای رفع سوزش و لکه های پوستی موثر بوده و با اثر تمیز کنندگی خوب برای منافذ پوست، به باز شدن آن ها کمک می‌کند.

خواص عسل برای پوست

وازلین برای پوست

تاریخچه استفاده از وازلین به قرن 19 میلادی بر می‌گردد، زمانی که یک شیمیدان اهل بروکلین به نام روبرت آگوست (Robert Augustus) اولین درمان طبیعی پوست را به منظور برطرف کردن ساییدگی یا خراش روی آن در سال 1869 ابداع کرد. وازلین ترکیبی ازپارافین، ریزبلورین‌های مومی شکل و روغن معدنی است. برخی از فواید استفاده از وازلین برای پوست صورت شامل موارد زیر می باشد.

وازلین روشن كننده و مرطوب كننده پوست است.

رطوبت پوست‌تان را حفظ می‌کند. این ماده شیمیایی با مهر و موم کردن منافذ پوستی و نفوذ ناپذیری پوست مانع از خشکی آن خواهد شد. علاوه بر این با جلوگیری از تعریق بیش از اندازه میزان آب لازم برای پوست را حفظ خواهد کرد و به تدریج باعث نرم و روشن شدن رنگپوست نیز می‌شود.

وازلین برای پوست

نرمی پوست

وازلین حاوی پارافین مومی شکل است. پارافین مومی موجب نرمی و رطوبت پوست می‌شود و در نتیجه پوستی نرم و صاف خواهید داشت.

ترمیم زخم‌، خراشیدگی و لب‌های ترک خورده

خاصیت انسدادی وازلین باعث جلوگیری از آسیب‌های مختلف پوستی خواهد شد. به علاوه، وازلین مانع از ورود انواع باکتری‌ها و سایرناخالصی‌های مضر به داخل زخم‌ها خواهد شد و بدن می‌تواند بی‌وقفه و به شکل طبیعی شروع به ترمیم و درمان زخم‌ها کند. همچنین وازلین می‌تواند یک بالم لب قوی و موثر باشد و رطوبت را به لب‌های شما بازگرداند. علاوه بر این وازلین می‌تواند برای رفع چین و چروک‌های پوست صورت هم مورد استفاده قرار گیرد. واضح است که وازلین نمی‌تواند چین و چروک‌های روی پوست‌تان را پاک کند و به طور کامل از بین ببرد. اما این ماده شیمیایی با حفاظت از پوست‌تان و حفظ رطوبت درون آن می‌تواند نمایان شدن آن‌ها را کمتر کند به طوری که کمتر قابل دیده شدن باشند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید