جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بهداشت قلب

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
بهداشت قلب

بگذارید مقاله امروز را با یک سوال شروع کنیم، از بهداشت قلب و میزان اهمیت آن چه می دانید؟ همه ما هر روزه در قالب اخبار گوناگون  مطالبی در خصوص خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی و عوامل سبب ساز آن می خوانیم، خطری که همه افراد جامعه حتی کودکان و نوزادان را تهدید می کند. در حقیقت  ابتلا به بیماری های قلبی، دومین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می شود و این در حالی است که داشتن زمینه وراثتی در این خصوص تنها بخش تهدید کننده جریان ابتلا به بیماری های قلبی نیست. امروزه محققان اعلام نموده اند که سبک زندگی ناسالم می تواند سبب سکته های قلبی و مغزی و همچنین بروز مرگ زودرس در افراد جامعه شود، بنابراین داشتن سبک زندگی سالمی که موارد بهداشت قلب و سایر ارگان های بدن در آن رعایت شود می تواند تضمین کننده سلامت و بهره بردن از یک عمر طولانی است. اما بهداشت قلب چیست؟ به مجموعه موارد و اعمالی که در جهت حفظ سلامت قلب و دور نگه داشتن آن از بیماری انجام می شود بهداشت قلب گفته می شود. بر خلاف تصور اغلب افراد اجرای تمام و مو به موی  موارد و دستورالعمل های بهداشت قلب نه تنها دشوار و غیر ممکن نیست بلکه با اثرات مثبت خود بر سبک زندگی افراد می تواند سبب بهبود کیفیت سلامت جسم و روان افراد شود. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا موارد بهداشت و سلامت قلب و همچنین مواردی که می تواند سلامت آن را به خطر بیندازند را بررسی کنیم.

عوامل تامین کننده سلامت قلب

برای داشتن قلبی سالم، کافیست که یک الگوی سبک زندگی سالم انتخاب کنیم، الگویی سالم برای تغذیه، خواب، فعالیت ها و حتی روابط فردی و اجتماعی.

بهداشت قلب

تغذیه سالم

میزان مصرف میوه و سبزیجات روزانه خود را افزایش دهید، میوه ها حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که سبب افزایش مقاومت دیواره رگها و به دنبال آن کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شوند.

میزان مصرف لبنیات پرچرب خود را کاهش دهید، مصرف بالای لبنیات پر چرب در وعده های روزانه و هفتگی، میزان کلسترل خون را بالا می برد. بالا بودن میزان کلسترول خون می تواند به طور جدی سبب وقوع سکته های قلبی در افراد گردد.

میزان مصرف چربی، نمک و شکر را کاهش دهید، این سه ماده سفید در تمام تحقیقات پزشکی صورت گرفته برای سلامت قلب، مغز، کبد و سایر ارگانهای بدن مضر شناخته شده اند.

مصرف غذاهای فست فودی و صنعتی را تا حد ممکن کاهش دهید، نوشیدنی های صنعتی مانند نوشابه نیز همانند غذاهای فست فودی میزان کلسترول و چربی های اشباع خون را افزایش داده و امکان ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته های قلبی ناگهانی را افزایش می دهد.

دوری از استرس

از استرس دوری کنید، داشتن استرس منفی مداوم و سرکوب کردن احساسات در خود به مرور زمان و حتی در کوتاه مدت می تواند باعث بروز بیماری های قلبی، فشار خون بالا، درد قفسه سینه و نامنظم شدن ضربان قلب شود. بالا بودن سطح استرس در افراد باعث ترشح هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین شده که ترشح زیاد آنها می تواند خطراتی چون ایجاد لخته های خونی و در نتیجه سکته قلبی را به دنبال داشته باشند، همچنین داشتن استرس بالا و مداوم می تواند خطر بالا بودن کلسترول و فشار خون را افزایش دهد.

ورزش کردن

 ورزش کنید تا قلب تان سالم بماند، داشتن تحرک بدنی و فعالیت کافی روزانه میزان استرس، چربی های مضر و کلسترول خون را کاهش داده و شما را در مقابل ابتلا به بیماری های قلبی و بروز سکته قلبی مقاوم می کند.

کنترل تغذیه

میزان کالری دریافتی روزانه تان را به طور مداوم و منظم چک کنید، همیشه به یاد داشته باشید حجم غذا نمی تواند میزان کالری واقعی آن غذا را نشان دهد، تنظیم و کنترل میزان کالری دریافتی روزانه از بروز افزایش وزن و تجمع چربی در دیواره رگ ها و قلب جلوگیری کرده و قلبی سالم برای شما به ارمغان می آورد.

بهداشت قلب

نوشیدن آب

به میزان کافی آب بنوشید، نوشیدن آب کافی طی شبانه روز سلامت بدن و به خصوص قلب شما را تضمین می کند، در صورت کم نوشیدن آب، تعداد و شدت ضربان حتی در حالت استراحت نیز افزایش یافته و توانایی فرد را در انجام فعالیت بدنی کاهش می دهد، همچنین نوشیدن مقدار زیاد آب نیز می تواند تعادل میزان سدیم در بدن را بر هم زند و سلامتی قلب و مغز را به خطر اندازد، به میزان کافی بین 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید.

بهداشت قلب

واکسینه شدن

واکسن آنفولانزا بزنید، رابطه میان ابتلا به آنفولانزا و بیماری های قلبی و یا سکته قلبی اگر چه چندان قوی نیست اما در صورت داشتن زمینه بیماری های قلبی، با ابتلا به آنفولانزا، شدت بیماری قلبی شما افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید : بهداشت مغز

عوامل مضر که سلامت قلب را به خطر می اندازند

یک جا نشستن

صرف کردن ساعات زیادی از شبانه روز برای تماشای تلویزیون، کار یا حتی مطالعه که مستلزم یک جا نشینی طولانی باشد، قلب شما را در معرض خطرات بسیاری قرار می دهد.یک جا نشستن و عدم تحرک بشدت خطر سکته قلبی را افزایش می دهد، به فواصل منظم از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید و چنانچه امکان آن برای شما فراهم است حداقل 30 دقیقه وقت برای ورزش کردن در طول روز به خود اختصاص دهید.

بهداشت قلب

اهمیت ندادن به سلامت و بهداشت دهان

 ارتباط قوی و معنادار میان بیماری لثه و دندان و بروز سکته قلبی سالهاست که اثبات شده است، اگر چه دلیل اصلی آن هنوز مشخص نشده است، اما مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن سبب بروز پلاک های دندانی و التهاب لثه می شود که عملکرد رگ های خونی را بسیار کاهش داده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی و بروز سکته های قلبی را بشدت افزایش می یابد. به یاد داشته باشید یکی از علائم حمله و سکته قلبی بروز درد مزمن در فک و دندان ها است.

مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی

زیاده روی در مصرف الکل نه تنها کالری زیادی به بدن می رساند و افزایش وزن موضعی را به دنبال خواهد داشت، به میزانی باور نکردنی و جدی میزان چربی و فشار خون را افزایش داده و زمینه بروز بیماری های قلبی را فراهم می آورد.

مصرف دخانیات

مصرف سیگار و یا سایر دخانیات، نه تنها باعث به اصطلاح کثیف شدن جریان خون با گازهای سمی می شود، میزان لخته های خون را افزایش داده که این امر نیز سبب مسدود شدن جریان خون به قلب و بروز سکته قلبی خواهد شد، البته ناگفته نماند که مصرف شخصی دخانیات یا زندگی با افراد سیگاری یا مصرف کننده سایر دخانیات تقریبا به یک اندازه سلامت قلب افراد را به خطر می اندازد.  

مصرف بالای نمک

مصرف نمک بیشتر، باعث فشار خون بالاتر می شود که این عامل به نوبه خود باعث بروز سکته و حملات قلبی و همچنین از کار افتادگی کلیه ها می شود.

بهداشت قلب

مصرف غذاهای پر کالری

مصرف غذاهای پر کالری مانند غذاهای قندی و پر روغن و چرب، خطر چاقی و دیابت را افزایش داده که این دو عامل، بشدت احتمال بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

بهداشت قلب

نادیده گرفتن خر و پف

خر و پف کردن یک نشانه جدی از انسداد مجاری تنفسی و زمینه ابتلا به بیماری های قلبی است، این اختلال تنفسی روی فشار خون بشدت تاثیر گذاشته و میزان ابتلای به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

عدم سلامت خواب

نداشتن خواب کافی شبانه، با افزایش سطح استرس و فشار خون همراه است، همچنین بی خوابی و کم خوابی عملکرد سیستم گردش خون را کاهش می دهد و بنابراین می تواند باعث بروز حملات و سکته های قلبی شدید شود.

بهداشت قلب

کنترل نکردن سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت یا حتی در افراد غیر مبتلا

خطر ابتلا به دیابت برای تمام افراد به ویژه افراد دارای اضافه وزن وجود دارد، در بیماری دیابت میزان قند خون بشدت افزایش می باید، این بیماری خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

کنترل نکردن فشار خون

حتی اگر به فشار خون مبتلا نیستید، مصرف غذاهای نمکی و میزان استرس خود را کنترل کنید، فشار خون بالا می تواند باعث سختی دیواره رگ های کرونری و سایر عروق شود، همچنین فشار خون بالا تصلب شرائین و در نهایت سکته قلبی و مغزی را به دنبال خواهد داشت.

ابتلا به افسردگی و استرس مزمن و حاد

افسردگی بیماری است که همراه با بروز اضطراب وانزوا است، گوشه گیری و سرکوب احساسات باعث افزایش سطح استرس شده و زمینه ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های ناگهانی را افزایش می دهد.

نداشتن روابط اجتماعی پویا

داشتن روابط پویا و مثبت سبب کاهش افسردگی و استرس، افزایش هورمون شادمانی و بهبود جریان خون و عملکرد قلب می شود و بر عکس آن تارک دنیا شدن و عدم برقراری روابط موثر با افرد دیگر سبب افسردگی و استرس و بیمار شدن قلب می شود.

افراط در مصرف گوشت قرمز

گوشت قرمز دارای چربی های اشباع فراوانی است که میزان چربی خون و فشار خون را افزایش داده و زمینه ابتلا به سرطان و فشار خون و بیماری های قلبی را بشدت بالا می برد، سعی کنید میزان مصرف گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود بشدت کنترل کنید و تنها به مصرف آن به میزان و دفعات محدود در هفته بسنده کنید.

بایدها و نبایدهای بهداشت قلب

- علائم فیزیکی بدنتان را چک کنید و آن ها را جدی بگیرید،احساس فشار بر روی قفسه سینه و یا احساس عدم راحتی بعد از بالا رفتن از پله ها می تواند یک هشدار جدی از آسیب به ماهیچه های قلب باشد.

- قهوه بنوشید، مصرف مقدار کافی و مناسب قهوه  با کاهش میزان کلسیم در دیواره عروق کرونری از انسداد عروق جلوگیری کرده و به همین علت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

- میوه و سبزی زیاد مصرف کنید، مصرف آجیل، غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات دارای پروتئین خطر بروز سکته قلبی را کاهش می دهد.

- اگر به فشار خون مبتلا هستید مصرف داروهای کاهنده فشار خون را قطع نکنید.

- نسبت به چکاپ سلامتی خود بی تفاوت نباشید، بیماری های قلبی و عروقی امروزه بیش از سکته های مغزی و حتی انواع سرطان ها قربانی می گیرد.

- از غذاهای سرخ شده دوری کنید، اغلب غذاهای سرخ شده دارای چربی های اشباع شده و مضر برای قلب هستند.

- بخندید، خنده بشدت برای سلامت قلب، دستگاه تنفس و مغز مفید است، با خندیدن عملکرد جریان خود بهبود یافته و میزان استرس کاهش می یابد، طبق تحقیقات افراد شاد نسبت به افراد عصبی و افسرده کمتر دچار حملات قلبی می شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید