جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

به راحتی کرم ابریشم تولید کنید - پرورش و نگه داری کرم ابریشم

author منتشر کننده
نظرات (1) 6 0
به راحتی کرم ابریشم تولید کنید - پرورش و نگه داری کرم ابریشم

شاید خیلی از ما نخ و پارچه حاصل از کرم ابریشم را یکی از گران ترین و تجملی ترین سرمایه بدانیم چرا که امروز با پیشرفت علم نساجی و تهیه نخ های مصنوعی، تعداد کارخانجات تولید پوشاک، فرش و البسه طبیعی روز به روز افزایش یافته است.اما خوب است بدانیم که تولید نخ ابریشم که یکی از صنایع قدیمی در ایران است آنقدرها هم سخت نیست. کافی است کسانی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار پرسود و زودبازده هستند؛ با مراحل پرورش کرم ابریشم، از این سرمایه گذاری پرسود باخبر شوند.

کرم ابریشم

تولد یک موجود با ارزش به نام کرم ابریشم

کرم ابریشم تولدی به قدمت هزاران سال تاریخی دارد ونقل است این کرم را برای اولین بار یکی از ملکه های چینی در جنگل های چین کشف کرده است. ملکه چین در هنگام قدم زدن در جنگلی با پیدا کردن پیله ای از روی درخت توت و تنیدن تارهای آن دور انگشت خود راز کرم ابریشم را کشف کرد. چینی‌ها راز تهیه ابریشم را سال‌ها مخفی نگاه داشتند تا تولید و صادرات انحصاری آن به اروپا و خاورمیانه را در اختیار داشته باشند اما سرانجام چگونگی تولید ابریشم از طریق کرم، برای مردم دیگر کشورها نیز آشکار شد.

ایران یکی از کشورهایی است که از زمان های دور تاکنون در تولید کرم و نخ ابریشم پیشتاز بوده است. تاجران ایرانی سود خوبی از صادرات پارچه ها و فرش های ابریشمی به دست می‌آوردند. صنعت نخ ریسی در ایران رواج زیادی داشته است. اما متاسفانه امروزه با پیشرفت علم نساجی و رشد الیاف مصنوعی،صنعت ابریشم در ایران روبه زوال است.

کرم ابریشم از بدو تولد تا مرحله پیله تنی، نیاز به شرایط مناسب و مساعدی برای تغذیه و تولید دارد. این حشره که از گروه پروانه سانان است،با تغذیه از برگ درخت توت، الیافی تولید می‌کند که طی مراحلی به نخ ابریشم تبدیل شده و کابردهای فراوانی در صنعت نساجی دارد. در ایران استان گیلان به دلیل شرایط اقلیمی و انبوه درختان توت، در تولید کرم ابریشم پیشتاز بوده است. اما این بدان معنا نیست که نتوان در سایر نقاط کشور از این کسب و کار پرسود (پرورش کرم ابریشم) چشم پوشید.

در حال حاضر پرورش کرم ابریشم یا همان «نوغان داری» با شدت و ضعف در برخی از نقاط کشور انجام می شود. کافی است با مراحل پرورش کرم ابریشم آشنا شوید تا وارد این صنعت پرسود شوید. هم یکی از مشاغل قدیمی و پر درآمد ایرانی را زنده می‌کنید و هم به توسعه فعالیت اقتصادی خود پرداخته اید.

به راحتی کرم ابریشم تولید کنید - پرورش و نگه داری کرم ابریشم

بیشتر بخوانید:‌ مشاغل اینترنتی شامل کدام حرفه است؟

مراحل پرورش کرم ابریشم

تفریخ : خروج کرم ازتخم را تفریخ گویند که در شرایط مساعد 13 روز طول می‌کشد. پس ازاینکه اولین آثار تفریخ مشاهده شد لازم است جهت تفریخ یکنواخت به مدت 48 ساعت در اتاقی کاملا تاریک که دارای دمای 25 درجه سانتیگراد و 80 درصد رطوبت داشته باشد قرار گیرد. رنگ تخم ها در ابتدا آبی روشن است که درست قبل از خارج شدن کرم ها ازتخم تیره رنگ می‌شوند.

کرم جوان: کرم ابریشم معمولا دارای پنج مرحله تغذیه و چهار مرحله پوست‌اندازی است که به هر مرحله از تغذیه «سن» و به هر مرحله از پوست اندازی «خواب» گفته می‌شود. می‌توان گفت که کرم ابریشم دارای 5 سن و 4 خواب است سنین 1 و 2 و 3 را «کرم جوان» گویند. سنین کرم جوان حدود 11 روز طول می‌کشد.

کرم بالغ: سنین 4 و 5 به نام کرم ابریشم بالغ نامیده می‌شود که 15-16 روز به طول می‌انجامد. در پایان سن پنجم، کرم‌ها از اشتها افتاده و از تغذیه باز می‌مانند؛ جثه آن ها کوچک شده و به رنگ زرد و شفاف در می‌آیند که دراین زمان با گذاشتن وسایل پیله تنی بر روی کرم ها موجبات تنیدن پیله فراهم می‌آید.

پیله تنی کرم ابریشم

ابتدای هر تابستان پروانه کرم ابریشم از پیله خارج می‌شود. پروانه ماده پس از جفت گیری 400 تخم کوچک می‌گذارد؛ طی تقریبا 2 هفته یک کرم ابریشم 3 میلی متری از تخم خارج می‌شود. به آن‌ها برگ درخت توت سفید داده می‌شود که حریصانه آن‌ها را می‌بلعند. سپس طی چهار مرحله پوست اندازی می‌کنند تا کاملا بالغ شوند. بعد ازحدود یک ماه هرکرم ابریشم شروع به ریسیدن پیله اطراف خودش می‌کند این کار به وسیله غده ترشح کننده کرم ابریشم انجام می‌شود.

کرم ابریشم یک تار ابریشمی نازک ترشح می‌کند و بعد با چسبی که تهیه می‌کند پیله را به صورت سطح صافی به هم می‌چسباند. این کار سه روز و سه شب طول می‌کشد که بسته به خصوصیات نوع وروش پرورش کرم ابریشم، یک پیله می‌تواند وزنی در حدود 5/1 تا 5/2 گرم داسته باشد. اگر چه پیله به عنوان محصول اصلی استفاده نمی‌شود در عوض برای تهیه ابریشم خام به کار می‌رود. 2 تا سه روز بعد از تشکیل پیله کرم درون آن به «شفیره» تبدیل می‌شود و تقریبا بعد از 2 هفته به صورت پروانه از پیله خارج می‌شود.

از شفیره کرم ابریشم برای تهیه غذای ماهی – لوازم دارویی و آرایشی استفاده می‌شود. باید توجه شود که طول رشته نخ ابریشمی یک پیله ممکن است تا 900 متر باشد و خروج پروانه از پیله این رشته نخ را تکه تکه می‌کند. به همین دلیل پیله ها  را یا در برابر گرمای آفتاب یا داخل آب جوش می‌ریزیم تا کرم درون آن ها بمیرد و تبدیل به پروانه نشود.

بیشتر بخوانید: چگونه استارت آپ شروع کنیم؟

کرم ابریشم؛ موجود کوچک خوش اشتها!

نگهداری از کرم ابریشم در روزهای نخست زمان زیادی لازم ندارد. اما در ده روز آخر به طرز باورنکردنی غذا می‌خورد. هر جعبه کرم ابریشم از روز تولید تا بستن پیله 800 کیلو تا 1 تن غذا می‌خورد. این کرم کوچک اشتهایی باور نکردنی در خوردن برگ تازه درخت توت دارد. کرم ابریشم از برگ درخت توت برای تغذیه استفاده می‌کند و هیچ غذای دیگری نمی‌خورد. برگ های توت باید بلا فاصله بعد از بیرون آمدن کرم از تخم دراختیارش قراربگیرد. برگ های تازه و لطیفی که مورد نیاز کرم جوان است دراوایل بهار در دسترس است. برگ‌های کهنه برای سه مرحله اول زندگی کرم ابریشم (کرم‌های جوان) بسیارخشن است. در دوره چهارم و پنجم زندگی، کرم های بالغ می‌توانند از برگ‌های سخت و خشن استفاده کنند.

برگ‌ها باید عاری از مواد آفت کش باشند. بعد از جمع آوری مقدار زیادی از شاخه های درخت توت با برگ های تازه به عنوان ذخیره غذایی باید آن‌ها را به مدت سه دقیقه در محلول گند زدا قرار داد. سپس برگ ها باید در زیر شیر آب خوب شسته تا خوب پاک شود زیرا آلودگی می‌تواند باعث کشته شدن کرم های ابریشم شود. با تکان دادن، باید آب اضافی برگ ها گرفته شده و در کیسه های پلاستیکی و جای خنک نگه داری شود.

سرمایه کم؛ درآمد زیاد حاصل از کرم ابریشم

شاید شما هم از آن دست آدم ها باشید که فکر می کنند برای راه اندازی صنعتی به این باارزشی نیاز به سرمایه هنگفت و هزینه زمان و پول زیادی است.ولی جالب است بدانید این شغل پرسود را با کمترین سرمایه و فضا نیز می‌توان راه اندازی کرد.در حداقل ترین شرایط، برای شروع این حرفه در فضایی 100 تا 120 متری و با سرمایه 2 میلیونی می‌توان شروع به کار کرد و با گسترش کار و درآمد حاصل از آن درسطوح بالاتری آن را گسترش داد.

هر چند در ایران تخم کرم ابریشم را باید از گیلان تهیه کرد، اما با گسترش این حرفه،برخی از شرکت های کشاورزی در برخی شهرهای دیگر نیز در زمینه فروش تخم ابریشم فعالیت دارند. هر بسته تخم نوغان 22 هزار کرم ابریشم و 30 تا 40 کیلوگرم پیله می دهد. قیمت هر بسته هم نزدیک به 30 هزار تومان است. جالب است بدانید سود خالص حاصل از پرورش هر بسته تخم نوغان، نزدیک به یک میلیون تومان و هر کیلو نخ ابریشم 140 هزار تومان به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی خوب و جذاب بود و البته یک ایده نو برای ما. ممنون از نویسنده

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید