جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بواسیر چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
بواسیر چیست؟

این بیماری بسیار شناخته شده می باشد و افراد بسیار زیادی درگیر آن هستند. دلایل بسیار زیادی برای رایج بودن آن وجود دارد که به طور کامل در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. هموروئید چیست؟ بیماری بواسیر یا هموروئید نوعی بیرون زدگی مقعدی است که در اثر ملتهب شدن سیاهرگ های اطراف مقعد یا داخل کانال رکتوم به وجود می آید. معمولا حدود نیمی از بزرگسالان بالا 50 سال به دلیل سبک زندگی خود علائم هموروئید را تجربه کرده و به آن مبتلا می شوند. از مهم ترین علائم آن می توان به یبوست، خون در مدفوع، خارش و… اشاره کرد.

این بیماری دارای اسامی متعدد می باشد و در کشورهای مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شود. در حقیقت این مورد برای بسیاری دیگر از بیماری ها نیز صادق است. در انگلیسی با نام Hemorrhoids آورده می شود به سه نوع هموروئید خارجی، داخلی و پرولاپس دسته بندی می شوند. در حالی که بواسیر داخلی معمولا در داخل کانال رکتوم به وجود می آید، بواسیر خارجی بیرون بیرون از دریچه مقعد ظاهر می شود. شایع ترین و دردناک ترین نوع، هموروئید خارجی است که بیرون از مقعد ظاهر می شود و حتی نشستن را برای فرد سخت می کند. این برآمدگی های برجسته می توانند همراه با درد، سوزش و خارش باشند.

علت بواسیر

حالا بیایید به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا این بیماری در بدن ایجاد می شود و بر اثر چیست؟ اولین مورد چاقی مفرط است در حقیقت چاقی و اضافه وزن می ‌تواند علاوه بر ایجاد کم تحرکی و کاهش حرکات روده، فشار زیادی را به قسمت تحتانی بدن وارد می ‌کند. در قسمت رکتال، رگ‌ های خونی بزرگ شده و فرد در زمان دفع، دچار خونریزی می‌ شود.

مورد دوم فشار آوردن در زمان دفع مدفوع می باشد در واقع شاید در موارد خاصی به این حالت دچار شوید اما اگر به طور معمول و مکرر درگیر این مورد می شوید بهتر است به پزشک اطلاع دهید و با او مشورت کنید در حقیقت چنانچه برای دفع مدفوع مجبورید که بیشتر از 5 دقیقه به خودتان فشار بیاورید، بایستی بدانید این امر طبیعی نبوده و می‌تواند باعث خونریزی شما بشود.

مورد بعدی بارداری است و همان طور که خودتان می دانید در بارداری بسیاری از حالت ها جدید می باشد و فرد با کوهی از علائم و نشانه های متفاوت نسبت به قبل مواجه خواهد شد در بارداری نیز می‌تواند هم به دلیل تغییرات هورمونی بدن و هم به دلیل بزرگ شدن شکم باعث تحریک مقعد گردد. تا جایی که بسیاری از خانم ها در دوران بارداری خود دچار بواسیر یا هموروئید می‌شوند.

مورد بعدی اختلالات روانی است و این یعنی بعضی از اختلالات روحی، روانی مثل افسردگی می‌تواند نه تنها فقط روح شخص، بلکه جسم فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار بدهد. اختلالات روحی، روانی نیز خود می‌تواند یکی از دلایل بروز بواسیر باشد.

گزینه ی بعدی اعتیاد است این بلای خانمان سوز هر کاری می تواند بکند و سلامت بدن را به خطر بی اندازد. در حقیقت می توان گفت که یکی از دلایل بروز بواسیر می‌تواند اعتیاد باشد. مصرف برخی مواد مخدر مثل تریاک می‌تواند دستگاه گوارش فرد را تحریک کند و شخص را مستعد بواسیر کند.

بواسیر چیست؟

مورد بعدی مصرف برخی داروهاست و شاید حتی این داروها از سری داروهای بسیار رایج و نرمالی باشد که ما مصرف می کنیم و اطلاع نداریم که چه تاثیری بر ما خواهند گذاشت. در واقع مصرف برخی داروها نیز می‌تواند در دستگاه گوارش فرد اختلال ایجاد کند و فرد را مستعد بواسیر کند. این بیماری در هر شخص علائم متفاوتی را دارد. توجه به موقع و مناسب به این بیماری می‌تواند بهترین راه برای درمان بواسیر باشد.

مصرف کم آب نیز از مواردی می باشد که اگر در روتین روزانه قرار نگیر می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا آب حلال بسیاری از مشکلات است همانگونه که می دانید مایع حیات است. ترکیب اصلی مدفوع، آب است. آب می‌تواند باعث نرم شدن مدفوع و آسانی دفع آن بشود. بنابراین در طول روز آب به اندازه‌ی کافی بنوشید. چرا که کم آبی می‌تواند باعث سفت و سخت شدن مدفوع داخل روده و در نهایت ایجاد خراش کانال مقعد شود.

نشستن‌ های طولانی مدت به عنوان مورد آخر در رابطه با ابتلا به این بیماری است و امری بسیار رایج است به گونه ای که همه ی ما تقریبا درگیر این حالت می شویم مخصوصا افرادی که شاغل هستند بیشتر از سایر افراد دچار این حالت می شوند. در حقیقت خیلی از افراد به خاطر شغلی که دارند مجبورند به صورت طولانی مدت به پشت میز بنشینند که این می‌تواند باعث متورم شدن رگ‌های ناحیه‌ی مقعد بشود و فرد را مستعد بواسیر کند. مشاغلی مثل کارمندی و یا رانندگی از جمله مشاغلی هستند که می‌توانند باعث بشوند که به ناحیه‌ی مقعد فشار وارد بشود و فرد مستعد بواسیر بشود.

علائم بواسیر

همان طور که خودتان بهتر می دانید هر بیماری ای دارای علائم و نشانه هایی می باشد که همین نشانه ها آن بیمار ی را از سایر بیماری ها متمایز می کند. در رابطه با این بیماری می توان گفت که بواسیر از آن دست بیماری هایی است که علائمش کاملا مشهود و قابل مشاهده است؛ به همین علت تشخیص آن به سادگی صورت می پذیرد. در ادامه به چندین مورد از شایع ترین علائم بواسیر می پردازیم:

خونریزی: اولین و مهم ترین نشانه خون ریزی می باشد تا بوده همین بوده که خون ریزی باعث ترس و نگرانی در افراد می شده است. مهم ترین و نگران کننده ترین علائم بواسیر یا هموروئید، خونریزی از ناحیه مقعد می باشد. در ابتدا حجم خون در حد چند قطره است و ممکن است فرد متوجه خونریزی نشود. اما رفته رفته خونریزی ها پس از دفع مدفوع بیشتر می شود و نگرانی فرد بیشتر می شود. این خونریزی ها علل مختلفی همچون سرطان کولون می تواند داشته باشد اما در اغلب موارد به دلیل ابتلا به بواسیر می باشد.

پدیدار شدن کیسه های متورم: یکی دیگر از نشانه های بسیار اختصاصی و منحصر به فرد کیسه های تورم می باشد در حقیقت پس از گذشت مدت زمان طولانی که فرد دچار یبوست های شدید است، در ناحیه ی خارجی دیواره ی مقعد او کیسه های متورم و ملتهب پدیدار می شود که ظاهر زیبایی ندارند.

سوزش و خارش ناحیه ی مقعدی: این مورد بسیار آزار دهنده و اذیت کننده می باشد و شاید بتوان گفت افراد به همین دلیل است که افراد بع پزشک مراجعه می کنند یعنی با دیدن این نشانه. یکی دیگر از علائم بواسیر، سوزش و خارش مداوم پس از دفع مدفوع می باشد. توصیه می شود برای بهبود این خارش ها در تشت آب ولرم همراه با مقداری بتادین حل شده، برای مدت پنج الی ده دقیقه بنشینید تا سوزش تسکین یابد. توجه داشته باشید که ممکن است این خارش ها علل دیگری از جمله بیماری های انگلی دستگاه گوارشی داشته باشد که با انجام آزمایش تشخیص کامل می شود.

باریک شدن مدفوع: مورد دیگر دوباره به مدفوع و مجاری ادراری مربوط می باشد و دلیل آن هم این است که این بیماری در این ناحیه اتفاق می افتد و برای هم باید بسیار زیاد به بهداشت ناحیه تناسلی خود اهمیت بدهیم. از دیگر علائم بواسیر، غیر طبیعی شدن و باریک شدن اندازه ی مدفوع می باشد. در این مورد توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است این عارضه علل دیگری همچون سرطان کولون داشته باشد که پزشک با معاینه متوجه آن خواهد شد.

در حقیقت می توان اظهار کرد که علائم این بیماری بسیار متعدد اند و برای تشخیص درست و صحیح آن حتما باید به پزشک مراجعه کرد و آزمایشات فراوان داد. علاوه بر موارد فوق عللی همچون: درد ناحیه ی مقعد، خروج ترشحات لزج از مقعد، خروج ناکامل مدفوع، عدم اختیار بر دفع مدفوع و ترومبوز وریدی و … می توانند نشانه های ابتلا به بواسیر باشند پس در صورتی که این موارد را در خود مشاهده کردید حتمخا آن ها را جدی بگیرید و در اسرع وقت به پزشک رجوع کنید.

بواسیر چیست؟

بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن آب چیست؟

روش های درمان بواسیر

بدون شک در زمانی که ابتلا به بیماری ها صورت می گیرد مهم ترین مسئله درمان است و ما باید بریا درمان آن بیمای به دنبال راه حل باشیم. در  زمینه درمان خانگی بواسیر بی نهایت منابع و توضیحات وجود دارد، بیماری که همه از گفتن آن شرم دارند، هموروئید  یکی از معضلات عصر حاضر است بطور میانگین 75درصد جمعیت از هر سنی درگیر یکی از انواع این بیماری هستند. بیشتر کسانی که درمان و بهبود یافته اند با مشکل عود مجدد بواسیر در فصول مختلف سال مواجه هستند، حتی آن دسته از بیمارانی که  اقدام به “عمل جراحی بواسیر با لیزر” کرده اند.

شاید برای شما مهم باشد که چه روش هایی به غیر از روش های شیمیایی وجود دارد می توان به جرئت گفت در این رابطه عوامل مستعد کننده این بیماری را معرفی کرده ایم و توصیه می شود روشهای درمان خانگی بواسیرخارجی و داخلی را جدی بگیرید. در فضای مجازی جدای از فروشگاههای مخرب ماهواره ای! بی نهایت منابع و داروها و پمادهای متفاوت برای عرضه وجود دارد. ما  ادعا  نداریم که درمان هموروئید خارجی و داخلی و خونی و… تنها از عهده ما ساخته است .همان طور که توضیح دادیم در زمینه درمان خانگی هموروئید، بی نهایت سایت و منابع وجود دارند، که اکثر دنبال کنندگان و بیماران با مراجعه به منابع غیر معتبر باعث سردرگمی خود میشوند.

در این بخش یک سری از اقدامات و روش ها را برای شما معرفی می کنیم که کمک می کند بهبود یابید و استفاده از این روش ها بسیار آسان است. مورد اول کاهش اضافه وزن می باشد زیرا در واقع وجود چربی در اطراف مقعد و فشار آمدن زیاد بر اثر اضافه وزن هنگام دفع مدفوع به مقعد، احتمال بروز بیماری بواسیر را زیاد می کند. شاید بتوان گفت سخت ترین راه همین باشد که وزن خود را کاهش دهیم اما باید گفت این کار آسان تر از این است که به تیغ جراحی فکر کنید.

بیایید به بررسی مورد بعدی بپردازیم و آن را برای شما روشن کنیم. مورد بعدی خودداری از زور زدن برای دفع مدفوع است که این مورد کمی خطرناک است و باید برای آن احتیاط به خرج داد در حقیقت اگر بیماری بواسیر یا یبوست دارید برای دفع مدفوع به مدت طولانی در دستشوئی ننشینید و برای دفع مدفوع زور نزنید. هنگام نیاز به دفع مدفوع سریعتر به دستشوئی بروید. دفع دیر مدفوع باعث خشک شدن روده و مدفوع می شود؛ و بیماری بواسیر را شدیدتر می کند.

مورد بعدی چمباتمه زدن است و شاید برایتان سوال باشد که دقیقا یعنی چه؟ در حقیقت می توان گفت بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده استفاده از توالت های ایرانی برعکس توالت های فرنگی، نقش به سزایی در درمان طبیعی بواسیر دارد. در حالت چمباتمه زدن (کف پا روی زمین قرار می گیرد) فشار کمتری به روده ها وارد می شود و روده ها راحت تر باز می شوند برای خروج مدفوع.

مورد بعدی تمیز و خشک کردن مقعد است برای همیشه یادتان باشد که باید باید این ناحیه از بدنتان را همیشه خشک نگه دارید زیرا مرطوب بودن آن بسیار خطرناک خواهد بود و محیط را برای رشد میکروب ها بسیار راحت و فراهم می سازد. برای تمیزی کردن مقعد از صابون های شیمیایی استفاده نکنید. پس از شستشو با آب مقعدتان را به آرامی با دستمال کاغذی مخصوص خشک کنید.

روش های پیشگیری بواسی

- فیبر کافی مصرف کنید

یادتان باشد که این بیماری بیشتر در افراد مبتلا به تنبلی روده اتفاق می افتند و بهترین راه برای نجات از آن مصرف فیبر می باشد.

- آب کافی بنوشید

نوشیدن آب ارزان راه برای داشتن بدنی سالم است پس از آن غافل نشوید. داشتن رژیم غذایی سالم پر از فیبر، و آب کافی، کلیدی برای داشتن حرکات روده سالم است.

- زیاد ورزش کنید

همان طور که خودتان نیز خوب می دانید ورزش برای شما سلامتی را به ارمغان می آورد در واقع، ورزش و این بیماری رابطه ی عشق و نفرت دارند. او می گوید: “ورزش حرکات روده بزرگ را بهبود می بخشد.” “با این وجود، فعالیت هایی که موجب افزایش فشار شکمی و یا فشار می شود می تواند منجر به ایجاد هموروئید شود. “فعال بودن مانع صرف وقت برای نشستن و کاهش فشار بر روی رگ های مقعد می شود. اگر سابقه ای از هموروئید دارید، ممکن است بخواهید از بلند کردن اجسام سنگین یا سایر فعالیتهای سنگین اجتناب کنید و روشهای معمول تمرینات متوسط مانند یوگا، شنا و یا قدم زدن را برای جلوگیری از دردهای هموروئید انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید