جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بوگاتی سنتودیچی؛ یادگاری از یک مجسمه مکانیکی هنری

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
بوگاتی سنتودیچی؛ یادگاری از یک مجسمه مکانیکی هنری

بوگاتی سنتودیچی مسیر موفق ۱۱۰ ساله خودروهای بوگاتی در طراحی و عملکرد استثنایی را ادامه می دهد و در عین حال خاطره تاریخ اخیر این برند را زنده می کند. بوگاتی با کانسپت EB110 که در سال ۱۹۹۱ عرضه شد، سریع ترین و خارق العاده ترین ابرخودروی زمان خود محسوب می شد. EB110 که توسط رومانو آرتیولی در ایتالیا ساخته شد، گام بسیار بلندی برای بازسازی بوگاتی در سال ۱۹۹۸ و بازگشت به ریشه های فرانسوی در مولشیم بود.

سنتودیچی با الهام از این مدل تاریخی، تمام مرزهای تخیل را با عملکردی منحصر به فرد و طراحی پیشگام خود به پیش می برد. سنتودیچی با بهره گیری از تفسیری مدرن از اشکال کلاسیک و با موتور نمادین W16، خودرویEB110 را به زیبایی هرچه تمام تر به هزاره جدید منتقل کرده است. بوگاتی توانسته ده خودرو از همین مدل را در تولید محدود با ظرافت کامل و به زیبایی هرچه تمام تر تولید و متمایز نماید و نهایتاً سنتودیچی را به یک اثر هنری واقعی و ملموس تبدیل کند.

بوگاتی سنتودیچی؛ یادگاری از یک مجسمه مکانیکی هنری

بازخوردهای بوگاتی سنتودیچی از دیدگاه متخصصان

بوگاتی سنتودیچی در همان ابتدا با بازخوردهایی همراه بود. اکنون 110 سال می گذرد که طراحی استثنایی، شتاب بالا و قدرت زیاد، از ویژگی های بارز خودروهای بوگاتی هستند. تولید کننده فرانسوی خودروهای سوپراسپرت، اکنون با نسخه ویژه و جدید بوگاتی، یعنی سنتودیچی این مسیر را بیشتر از قبل دنبال کرده است. در حقیقت، بوگاتی با عرضه ی سنتو، تاریخ اخیر خود را با یک مجموعه کوچک منحصر به فرد و فوق العاده تکرار کرده است.

استفان وینکلمن، رئیس بوگاتی می گوید:

با سنتودیچی، ما به خودروی سوپراسپرت EB110 ادای احترام می کنیم که در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد و بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب ما بود. ما به تاریخ طولانی بوگاتی خود افتخار می کنیم که EB110  پارت بزرگی از آن است. به همین دلیل است که ما برنامه ی خاصی را برای رونمایی مجدد این خودروی فوق العاده با کانسپتی ایتالیایی هستیم.

اگرچه EB110 در کامپوگالیانو ایتالیا ساخته شده، اما هیچ وقت ویژگی های فرانسوی بودن خود را از دست نداده است. رومانو آرتیولی، مالک سابق این کارخانه در روز تولد ۱۰۹ سالگی بوگاتی - ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۰ - این کارخانه را در کامپوگالیانو، شهری کوچک در امیلیا رومانیا افتتاح کرد. این مکان در دهه ۱۹۹۰ یک مزیت کلیدی داشت. کارکنان کامپوگالیانو در آن سال ها بر روی چندین برند خودروی اسپرت ایتالیایی کار کرده بودند؛ بنابراین آرتیولی بدون دغدغه ی خاصی و به راحتی توانست کارمندان باتجربه را برای پروژه خود استخدام کند. آرتیولی در تولد ۱۱۰ سالگی بوگاتی، خودروی سوپراسپرت EB110  را به عموم معرفی می کند؛ ازاین رو، نام گذاری این خودرو به این صورت مکتوب شده است:« EB در خدمت تولد ۱۱۰ سالگی بوگاتی.»

طراحی سه بعدی بوگاتی سنتودیچی باLED  یکپارچه

بوگاتی سنتودیچی با طراحی های جالبی پا به میدان خودروهای روز گذاشته است. آکیم آنشیدت، طراح ارشد بوگاتی می گوید:

هدف ما این نبود که خود را در چالش تقلید کامل از خودروی قدیمی با ویژگی های آن قرار دهیم. بلکه هدف این بود که با تصور به خودروی قدیمی و نگاهی به گذشته، ترکیب مدرنی از شکل و تکنولوژی زمان حال و قدیم ایجاد کنیم. ترکیبی به مراتب خشن تر با شمایل اسپرت مدرن، که بسیار به روز تر از مدل های سوپراسپرت بوگاتی شیرون و دیوو است. اگرچه سنتودیچی بسیار زیبا طراحی شده اما مانند  La Voiture Noireیک بوگاتی طاقت فرسا برای ساخت از آب درآمد.

آکیم آنشیدت افزود:

ما برخلاف تولید، از نظر توسعه و طراحی کانسپت با چالش های فنی زیادی مواجه شدیم. بوگاتی EB110 یک خودروی سوپر اسپرت بسیار تخت، گودی شکل و از نظر گرافیکی یک خودروی «شبه دو بعدی» مانند خودروهای بوگاتی اواخر دهه 1980 است. ما باید روش جدیدی را برای ترکیب نیازهای پیچیده آئروترمال با فناوری زیربنایی شیرون و ظاهری کاملا متفاوت ایجاد می کردیم.

رادیاتور سنتودیچی، تخت و جایگاه مارک آن شبیه به نعل اسب ساخته شده و عمق آن فقط از نمای کناری درصد مشاهده ی سه بعدی جالی دارد و اسپویلر و بال های جدید و عمیق جلو با دریچه های هوای سه بخشی آن، هماهنگی کاملی ایجاد کرده اند. جلوپنجره بوگاتی سنتودیچی بسیار پایین طراحی شده اند. لذا جایگاه برند بوگاتی، هم از لحاظ طولی و هم ارتفاع آن کاهش یافته و هم جایگاه ان به سمت پایین تر کشیده شده است، در حالی که لوگوی بوگاتی مکرون بر روی کاپوت قرار دارد که توسط یک المان سیاه رنگ در گرداگرد آن پوشیده شده است. در بخش جلویی خودرو با اسپویلر نوین بهینه شده و به سمت جلو کشیده شده و پس از خروججریان هوا از طریق کاپوت، عملکرد آیرودینامیک خودرو بیش از پیش بهتر و شده است.

با اینکه سعی شده شیشه ی جلویی خودرو جهت خنک کنندگی بهتر با سطح اصلی خودروهای بوگاتی هم تراز باشد، ولی در طراحی به مقدار کمی به سمت پایین خمیده شده تا جلوه ی دیگر را به خودرو ببخشد. چراغ های اصلی جدید، پیچیده و بسیار باریک هستند و با چراغ های روشنایی در روز LED یکپارچه، هماهنگی کاملی را فراهم می کنند. به لطف المان های جدید در نورپردازی، سازندگان سنتو، در بخش های جلو و پشت ماشین آزادی عمل زیادی داشتند تا خالصانه و با عشق به EB110  ادای احترام کنند.

طراحان سنتو می گویند: «ما طراحی گوی شکل را در فرآیند توسعه قرار دادیم ولی این فرآیند طراحی شده را در مسیر جدیدی قرار دادیم.» بوگاتی به جای کپی کردن گوی کلاسیک ایتالیایی که در آن، اسکلت بدنه ی خوردو از عقب به چرخ جلو می رود و نشان دهنده یک جهش پویا به سمت جلو است، در سنتودیچی مسیر جدیدی را در پیش گرفته است. خط غالب بوگاتی، یعنی خط C روی ستون  B، جای خود را به طراحی جدیدی می دهد که بسیار کوچک تر از شیرون است. پنج ورودی کیت مکش - که به شکل الماس قرار گرفته اند - ورودی هوای کافی را برای موتور نمادین ۱۶ سیلندر تضمین می کنند. به این ترتیب، بوگاتی گوی سبقت را از EB110SS ربوده و وارد هزاره جدیدی شده است.

بوگاتی سنتودیچی به جای چراغ عقب دو بعدی گرافیکی EB110SS  از دو چراغ دم قرصی شکل کارآمد استفاده کرده است. حدود 9 ماه طول کشید تا راه حل هایی برای اطمینان از دمای متعادل این خودرو پیدا شود. همانند EB110، موتورهای سنتو، در پشت یک سطح شیشه ای شفاف دیده می شوند. قسمت پشتی آن به صورت یک حفره ی تهویه، تشکیل شده است که با هشت المان چراغ زیبا و لوله های اگزوز با روکش آنودایز شده به رنگ مشکی مات روی یکدیگر قرار گرفته اند و یک دیفیوزر، برای بهبود نیروهای کاهش یافته در آنجا قرار گرفته اند. بال آویزان پشتی سنتودیچی به سبک EB110SS  به هم متصلند. این کار موجب افزایش نیروهایی که به حداقل رسیده اند شده است. نیروی رو به پایین توسط پکیج آیرودینامیکی و پنجره عقب بهینه سازی شده با جریان آرام پشتیبانی می شود.

بوگاتی سنتودیچی؛ یادگاری از یک مجسمه مکانیکی هنری

بیشتر بخوانید: برای چندمین بار قیمت نرم افزاری تمام خودران تسلا افزایش می‌یابد

عملکرد بوگاتی سنتودیچی ؛ موتور ۱۶ سیلندر اکنون ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

بوگاتی سنتودیچی به جای V12 از موتور ۸ لیتری W16 با قدرت ۱۱۷۶ کیلووات یا ۱۶۰۰ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه برخوردار است. یک ورودی اضافی هوا، در بخش کولر خودرو دمای موتور تقویت شده را به طور قابل اطمینانی با عملکرد عالی تنظیم می کند. این کانسپت در عرض ۲.۴ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در عرض ۶.۱ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و در عرض ۱۳.۱ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. نهایتاً سرعت آن به صورت الکترونیکی در ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می کند.

استفان وینکلمن می گوید: «ما با یک کانسپت جدید و مدرن، بار دیگر نشان می دهیم که طراحی، کیفیت و عملکرد به مانند همیشه در اولویت قرار دارند.» در مقایسه با شیرون، سنتودیچی، تا ۲۰ کیلوگرم بدون بار صرفه جویی بیشتری دارد. از جمله موارد دیگر می توان به برف پاک کن سبک و تثبیت کننده های کربنیک اشاره کرد. این امر باعث می شود که نسبت قدرت به وزن تنها ۱.۱۳ کیلوگرم به ازای هر اسب بخار باشد. استفان وینکلمن اضافه کرد: « نسبت قدرت به وزن سنتودیچی به شکل قابل ستایشی، بهبود یافته و هندلینگ پویاتری را به مشتریان ما ارائه خواهد داد. با اتمام رنگ سفید، کنتراست قدرتمندی را به رخ خواهیم کشید. در حقیقت بوگتی سنتو، همان چیزی است که بوگاتی را پس از ۱۱۰ سال به قله پیشرفت می رساند.

تاریخ تولید و عرضه بوگاتی سنتودیچی

طبیعتا مشتریان می توانند نسخه ویژه بوگاتی سنتودیچی را با رنگ های مدرن انتخاب کنند. این سری از بوگاتی فقط در ده خودرو پیاده شده و به صورت دست ساز در مولشایم فرانسه موجود است. این خودرو با قیمت پایه 8.9 میلیون دلار به همراه مالیات بر ارزش افزوده تحویل مشتریان داده خواهد شد. بوگاتی پس از مدت کوتاهی حضور در ایتالیا، اکنون حدود ۲۰ سال است که به مقر قدیمی خود در مولشایم فرانسه بازگشته است. اینجاست که Ettore بوگاتی اولین خودروهایی را تولید کرد که نام خود را در پایان سال ۱۹۰۹ بر سر زبان ها انداخت.

۱۰ واحد از سنتودیچی علاوه بر خودروهای پیش تولید و آزمایشی، برای مشتریان تولید خواهد شد. این کانسپت در کارخانه مولشایم بوگاتی ساخته خواهد شد و روند عرضه ی آن به مشتریان از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید