جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بیماری برص چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
بیماری برص چیست؟

یکی از دلایلی که باعث می شود انسان حس خوبی نسبت به خود داشته باشد، زیبایی های ظاهری است، گاهی اوقات انسان دچار بیماری می شود که ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و از آنجایی که متاسفانه، خیلی از افراد ظاهر خود را بدون هیچ گونه عیب و نقصی می خواهند، وجود این بیماری های خاص فرد را دچار بیماری روحی نیز می کند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که انسان ها ، با نقص و یا بدون نقص، همگی زیبایی های منحصر به فرد خود را دارند. بیماری برص باعث از بین رفتن رنگ پوست در بخش های مختلف بدن می شود و جزء همان بیماری هایی است که ظاهر فرد را درگیر می کند.

این بیماری که سطح پوست را دچار مشکل می کند، گاهی اوقات باعث می‌شود که فرد از حضور در اجتماع نیز پرهیز کند و نوعی دوری گزینی اجتماعی برای فرد به وجود می آورد. همچنین باعث می‌شود که فرد نسبت به خود حس خوبی نداشته باشد. قسمت هایی از بدن که بر اثر بیماری رنگ پوست از بین می رود، معمولاً با گذشت زمان، ناحیه ی وسیع تری را درگیر می کند. این آسیب می تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد، حتی گاهی اوقات نیز موها و قسمت داخلی دهان را تحت تأثیر قرار می دهد. بیماری پیسی در افراد با هر نوع پوستی رخ خواهد داد، اما شیوع آن در افرادی که پوست تیره دارند بیشتر است.

بیماری برص چیست؟

این بیماری پوستی تهدیدی برای جسم و زندگی افراد مبتلا نمی باشد، بلکه تنها جنبه منفی آن، این است که از لحاظ روحی فرد را دچار اختلال می کند. این بیماری مسری نیست. بیماری مورد نظر ما جز بیماری‌های نادر حساب می شود و می تواند به ژنتیک هم مربوط باشد. در کل دنیا، تنها ۳ تا ۴ درصد از مردم به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری که نوعی اختلال در تولید رنگدانه است، مرد و زن را بطور یکسان تحت تاثیر قرار می دهد و در هر سنی رخ می دهد. به این بیماری نام های متفاوتی اطلاق می شود از جمله پیسی، برص، لک و پیس، ویتیلایگو. قسمت های درگیر بدن نسبت به نور خورشید حساس ترند.

علائم بیماری برص چیست ؟

از آن جایی که در جامعه امروزی ظاهر افراد از اهمیت خاصی برخوردار است معمولاً بروز این بیماری به سرعت قابل تشخیص است زیرا در ظاهر افراد دیده می شود و فرد با داشتن تنها اطلاعات کمی از این بیماری متوجه می شود که علائم به وجود آمده ناشی از  بیماری پوستی است. بارزترین نشانه ای که می تواند ما را از وجود این بیماری در جسم آگاه کند، سفید شدن بخش‌هایی از بدن است. کاهش رنگدانه ها از سه الگو پیروی می کند:

_ کانونی:

رنگ پوست فقط در چند ناحیه کوچک از بین می رود.

_ سگمنتال:

در یک سمت بدن رنگ پوست از بین می رود.

_ عمومی:

هر دو سمت بدن به صورت الگوی متقارن تحت تأثیر قرار دارد.

این که این بیماری چگونه پیشرفت می کند کار دشواری است، ولی با شناخت یک سری از علائم بسیار ساده می توان به بهبود آن امیدوار بود. از بین الگوهایی که نام بردیم، عمومی، در بین افراد مختلف بیشتر دیده می شود. در این سه نوع از این بیماری، صورت، بازوها، زیر بغل، پا ها، دست ها، لب ها و کشاله ران بیشتر تحت خطر از بین رفتن رنگدانه ها قرار دارند. از جمله علائم دیگری که این بیماری را به ما می شناساند، سفیدی زود هنگام موهای سر، مژه ها، ابروها و ریش ( در مردان ) است. گاهی نیز بافت های داخل دهان و بینی ( غشا های مخاطی ) درگیر این بیماری می شوند. این موارد تنها علائم بیماری برص است.

علل ابتلا به بیماری برص چیست؟

در تمام بیماری هایی که وجود داشته است از گذشته تا به کنون افراد قدیمی همیشه دلایل خاصی را برای بروز بیماری در نظر می گرفتند که اغلب آن ها باورهای خرافی و دلایل نادرستی برای بیماری بوده است. در این مقاله، کوشش می کنیم تا دلایل صحیح و درست این بیماری پوستی که از آن به عنوان برص و پیسی نام برده می شود را به شما معرفی کنیم. به طور کلی هنوز مشخص نیست چه عامل و یا عواملی باعث ایجاد این مسئله و ناراحتی پوستی می شوند، اما ممکن است به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن و یا همان بیماری خود ایمنی باشد. همچنین این بیماری به واسطه وراثت می تواند در فرد به وجود بیاید.

این بیماری با این که از آن به عنوان بیماری ارثی یاد کردیم، اما بیشتر افرادی که به آن مبتلا می شوند دارای زمینه ارثی نیستند. پس با توجه به این نکته ای که گفته شد، بانوانی که مبتلا به این بیماری هستند هیچ گونه نگرانی نباید داشته باشند، زیرا این بیماری منعی برای بارداری ندارد و هم چنین در نوزادان و جنین وجود ندارد و خطری برای آنها محسوب نمی شود. یکی دیگر از دلیل هایی که امکان بروز این بیماری را ممکن می سازد، وجود یک عامل محرک برای ایجاد این تنش در پوست است، همانند استرس و یا آفتاب سوختگی شدید و یا ترومای پوستی که در اثر تماس با یک ماده شیمیایی به وجود می آید.

برای هر نوع بیماری، هنگامی که می خواهیم اقدام به درمان کنیم، باید علائم و دلایل بروز بیماری را بشناسیم و همچنین از طریق پزشک متعهد به بهبود خود کمک کنیم. در زندگی روزمره، حتما افرادی را مشاهده کرده اید که به درمان های خودسرانه اقدام می کنند و همچنین بیماری مورد نظر را در یک فرد با دلایل خرافی خود تشخیص می دهند! از جمله دلایل خرافی که برای این بیماری پوستی از اطرافیان ناآگاه می شنویم این است که می گویند مصرف خوراکی های سرد یکی از دلایل بروز این بیماری است، یا اینکه مصرف همزمان ترشی و ماست سبب پدید آمدن این لکه ها می شود. گاهی اوقات نیز دلیل این بیماری را مشکلات کبدی معرفی می‌کنند!

ذکر این نکته نیز دارای اهمیت است که باید از ایجاد حس منفی در یک فرد مبتلا به هر نوع بیماری خود داری کنیم، زیرا افرادی که با بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند، به خصوص بیماری هایی که به ظاهر مربوط می شود، به خودی خود سبب ایجاد حس بد در فرد مبتلا می شود؛ پس لازم است که ما با نا آگاهی و از روی دلایل خرافی اقدام به حدس زدن درمورد بیماری یک شخص نکنیم بلکه او را تشویق کنیم تا به پزشک مراجعه کند و بهبودی خود را به دست بیاورد. همچنین اگر خود به این بیماری مبتلا هستید این نکته را فراموش نکنید که به حرف های روزمره ی افراد غیرمتخصص گوش ندهید!

روش های پیشگیری از بیماری برص چیست؟

امروزه برای اغلب بیماری هایی که در جهان وجود دارد روش های پیشگیری متفاوتی هم برای هر نوع بیماری به ما داده می شود و این روش ها ملزم به این است که ما دلایل پیدایش بیماری را بدانیم و راه های درمان آن را نیز در دست داشته باشیم، اما بیماری که ما راجع به آن صحبت می کنیم و در مورد آن در این مقاله به شما اطلاعات داده ایم، به سبب این که هنوز دلیل های واضح و مشخصی برای بروز آن تعیین نگردیده است پس به همین دلیل راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد و فقط باید با شناختن علائم به پزشک مراجعه کرد تا با دادن دارو های متناسب سلامت دوباره به پوست بازگردد.

راههای درمان بیماری برص چیست؟

همواره باید بابت این که در دوره ای زندگی می کنیم که علم پیشرفت چشمگیری داشته است شاکر باشیم. امروزه برای اکثر بیماری ها در هر نوعی که باشند حتی اگر خطرناک شمرده شوند راه های درمانی وجود دارد و پزشکان چیره دست با دلاوری تمام در پی حل مشکلات مراجعین خود هستند. هنگامی که یک فرد دچار بیماری می شود در اکثر اوقات احساسات و روان فرد را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. به خصوص بیماری هایی که با ظاهر فرد سر و کار دارند، فرد را به شدت دچار سرخوردگی می کنند و این باعث می شود که فرد نسبت به خود حس خوبی نداشته باشد و مدام راجع به خود اظهارات منفی بیان کند.

همانطور که گفتیم برای پیشگیری از این بیماری راهی وجود ندارد و تعداد اندکی از مردم جهان به آن مبتلا هستند، پس اگر چنانچه در یکی از اطرافیان خود این بیماری را مشاهده کردید یا فرد بیمار، راجع به آن، با شما صحبت کرد این مورد را فراموش نکنید که، این افراد نسبت به بیماری خود حساس هستند و یا حتی مشکلات روحی بر آن‌ها ممکن است غلبه کرده باشد، پس با مهربانی به آن ها یادآور شوید که مشکلات ظاهری از زیبایی آنها نکاسته است. به آن ها در پیدا کردن یک پزشک خوب کمک کنید. حتی می توانید در انجام روش های درمان به او یاری برسانید و در بازگرداندن حس خوب به یک فرد تلاش کرده باشید.

برای درمان این بیماری باید صبر و حوصله داشت زیرا برای از بین بردن علائم این بیماری زمان کوتاه، پاسخ گو نخواهد بود و باید زمان زیادی را صرف درمان و مبارزه علیه این بیماری انجام داد. علاوه بر روش های شیمیایی که برای درمان پیشنهاد می شود طب سنتی نیز به یاری شتافته است و بیشتر مبتلایان علاقه به درمان به واسطه ی گیاهان دارند. از جمله این درمان های گیاهی می توان به ترکیب خاک رس و عصاره زنجبیل اشاره کرد. سیر نیز از جمله گیاهانی است که برای درمان بیماری برص استفاده می شود. ترکیب گیاهان دیگری از جمله بذر تربچه و سرکه، زردچوبه و روغن خردل حرارت داده شده بر روند بهبودی بیمار تاثیر گذار هستند.

بیماری برص چیست؟

بیشتر بخوانید: بیماری رینود چیست؟

گیاهان بسیاری برای درمان این بیماری وجود دارد که با مراجعه به مراکز معتبر می توان از فواید این گیاهان برای درمان مناطق آسیب دیده پوست استفاده کرد. علاوه بر این ها یک سری از مراقبت های خاص نیز وجود دارد تا از پیشروی بیشتر این بیماری و درگیر کردن بیشتر پوست جلوگیری کرد. برخی از افراد مبتلا با استفاده از وسایل آرایشی اقدام به پنهان کردن این آسیب های پوستی می کنند که البته این روش، روشی مناسب است، اما به شرط آن که در کنار استفاده از لوازم آرایش به درمان های پزشکی نیز بپردازد. داروهای موضعی که عموماً شامل کورتیکواستروئیدها و سرکوب کننده های سیستم ایمنی هستند از روش های درمان به وسیله داروهای شیمیایی می باشند.

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنیم، پزشک شرایط به خصوصی را در نظر می گیرد و سپس راه های درمان متناسب با در نظر گرفتن آن خصوصیات را به ما معرفی می کند. از جمله این خصوصیاتی که پزشک باید در جلسه اول از بیمار خود حاصل کند می‌توان به، سن، ناحیه ای که درگیر این بیماری است ، میزان پیشروی این بیماری، سرعت شیوع بیماری و همچنین میزان تاثیری که بر زندگی شخص بیمار گذاشته است، اشاره کرد. اگر فرد مبتلا به بیماری برص بیش از اندازه ظاهر برایش اهمیت داشته باشد، دچار بیماری روحی خواهد شد و در مواردی پزشک علاوه بر درمان هایی که ارائه می دهد بیمار را تشویق می کند تا به روانشناس مراجعه نماید.

به طور معمول درمان های شیمیایی که پزشک معرفی می کند بر پایه نور و نور درمانی هستند. برای این که پوست به حالت طبیعی خود برگردد و یا از پیشروی بیشتر آن جلوگیری کند. باید به این نکته توجه داشت که مدت دوره ی درمان در افراد مختلف، متفاوت است و حتی گاهی پیش می آید که این بیماری به صورت قطعی و همیشگی درمان نمی شود و راه های درمانی امکان دارد برای مدت زمانی کاربرد داشته باشند و دوباره بعد از مدتی بیماری لک و پیس ظاهر شود.

بیماری مورد نظر ما، گاهی اوقات پیشروی زیادی دارد و قسمت‌های زیادی از بدن را درگیر می کند و همچنین میزان این درگیر کردن با سرعت زیادی به وقوع می پیوندد؛ پس در این مرحله ی پیشرفته بیماری در برخی از اوقات پزشک متخصص، جراحی و کاشت سلول های ملانوسیت را پیشنهاد می کند. البته خوشبختانه این پیشنهاد به اکثر افراد نمی شود!  به عنوان کلام پایانی باید این نکته را ذکر کنیم که تلاش کنیم تا این افراد از اجتماعات پرهیز نکنند و دست از قضاوت در مورد ظاهر خود بردارند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید