جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بیماری طاسی چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
بیماری طاسی چیست؟

بیایید در رابطه یک بیماری یا به اصطلاح عارضه صحبت کنیم. برخی از بیماری ها بسیار نادر و جدید هستند به طوریکه شاید تا به حال نام آن ها را نشنیده باشید و یا اصلا هیچ اطلاعاتی در رابطه با آن ها نداشته باشید اما این مقاله در رابطه با بیماری ای صحبت می کند که به وفور از آن چیزهای متفاوتی شنیده اید و آنقدر به شما نزدیک است که از کودکی تا الان به جرئت می توان گفت که نمونه های زیادی را دور و بر خود دیده اید. طاسی کامل، عارضه ‌ای است که در آن موهای فرق سر و بدن فرد به صورت کامل ریزش پیدا می‌ کنند.

 یک سری دیگر از مشخصه ها وجود دارند که فقط مختص این بیماری اند و به واسطه ی همین نشانه ها می توان تشخیص بیماری را داد. در حقیقت می توان گفت که این عارضه نوع پیشرفته ‌ای از بیماری طاسی منطقه ‌ای Alopecia Areata است که در آن نواحی مشخص و مدوری از موی فرد می ‌ریزد. هنگامی که اصطلاح ریزش مو را می ‌شنویم، اغلب ریزش موهای فرق سر به ذهنمان خطور می ‌کند. اما افرادی که به عارضه ‌ای به نام طاسی کامل Alopecia Universalis مبتلا هستند، نه تنها تمامی موهای سَر، بلکه تمامی موهای بدن از جمله، موهای ابرو و مژه، صورت، نواحی مختلف بدن در افراد مبتلا به این عارضه می‌ ریزد.

بیماری طاسی

حال می خواهیم به دلیل و علل ایجاد این بیماری بپردازیم و به این نتیجه برسیم که چه چیزی آن را ایجاد م کند. این بیماری مانند دیگر بیماری ها انواع مختلفی دارد و توجه داشته باشید که بر خلاف تصور بسیاری از مردم، در هر سنی و به هر دلیلی ممکن است اشخاص به آن دچار شوند. از جمله بدلایل ژنتیکی (ارثی) ، طاسی سکه ای و طاسی کششی. طاسی ارثی در افرادی که سابقه این عارضه را در خانواده شان وجود دارد، احتمال ابتلا به این نوع راحتی از سنین جوانی دارند. لذا چنین افرادی بهتر است از همان دوران جوانی به فکر پیشگیری و یا درمان های اولیه آن باشند تا در صورت امکان ریزش مو کنترل و حتی برطرف کرد.

در واقع هر کدام از این مدل ها دلیلی دارد مثلا زمانی که از دست دادن موها به شکل سکه باشد به آن طاسی سکه ای می گویند. یا نوع طاسی ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد. یکی از دلایلی که موجب می شود این نوع از طاسی اتفاق بیفتد، دچار شدن به قارچ پوست سر است. طاسی کششی هم نوعی دیگر از این عارضه است که در اثر کشیدگی بیش از حد مو توسط افرادی که بیش از حد اقدام به این کار می کنند و یا موهای خود را بوسیله کش سر بسیار سفت می بندند رخ می دهد. بنا به نوع طاسی و عوامل ایجاد کننده آن پزشکان روشهای مختلفی را جهت درمان مراجعه کنندگان و متقاضیان ترمیم و کاشت مو بکار می برند.

با ما همراه باشید زیرا در ادامه ی مطالب قصد داریم هریک از حالت ها و انواع این بیماری را بر حسب جنسیت افرادی که به آن دچار می شوند را بررسی و جهت اطلاع هر چه بیشتر شما توضیحات لازم در این زمینه را آورده ایم:

بیماری طاسی چیست؟

آلوپسی آندروژنیکا :

می خواهیم در این بخش به بررسی این نوع از بیماری بپردازیم. این نوع از بیماری همان گونه که از اسمش مشخص است در زنان اتفاق می افتد و البته الگوی آن با طاسی مردانه کمی متفاوت است به این صورت که در این حالت نازک شدن و سپس کندی رشد موها و سرانجام ریزش مو بصورت ناحیه ای در سر اتفاق می افتد که بر خلاف آلوپسی مردانه، در این حالت لزوما ممکن است بخشی یا تمام موهای سر نریخته و بلکه فقط تعداد موهای ریخته شده از تعداد موهای فعلی بیشتر باشد. به عبارت دیگر موهای سر آن شخص بشدت کم پشت شده باشند.

در حقیقت بررسی ها و تحقیقات میدانی صورت گرفته نشان داده اند که این ریزش مو دلایل متعددی می تواند داشته باشد از جمله: ارث و ژنتیک (چه از طریق مادری و چه از طریق پدری) ، درمان (مصرف برخی داروهای شیمی درمانی، داروهای فشار خون و غیره) ، استرس و شوک های عاطفی ، بیماری آلوپسی آره آتا (که بالاتر توضیح داده شد) ، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی (رنگ موهای نامناسب، استفاده بیش از حد از سشوار یا دستگاه های حالت دهنده مو) دوران یائسگی (که در برخی از خانمها همرا با کم کاری غده تیروئید همراه است و از علائم آن نازک شدن ریشه های مو و سپس ریزش آنها می باشد)

آلوپسی در مردان:

شاید کمی ناراحت کننده به نظر برسد که خانم ها موهای کم پشت و یا کم رویشی داشته باشند اما این موضوع که موها کم پشت باشند در مردان بسیار عادی و طبیعی است. همان طور که می دانید طاسی در بسیاری از مردان در کشورهای مختلف جهان، متاسفانه بسیار شایع است و عوامل متعددی دارد که یکی از مهمترین دلایل آن عوامل ژنتیکی است. در مجموع مردان بدلیل داشتن هورمونهای مردانه، یا آندروژن بیشتر مستعد طاسی هستند که معمولا این عارضه بین سنین 30 تا 50 سال شروع می شود.

در حال حاضر، بسیاری از تحقیقات در این زمینه صورت گرفته اند البته می توان گفت که در کنار آن عوامل دیگری نیز در این رابطه دخالت دارند که بسیاری از آنها با عوامل گفته شده در زمینه طاسی در زنان مشترک است (مانند استرس، دوره های درمانی، بالا رفتن سن ، مرض قند، کم خونی و ...). ریزش موی مردان معمولا از ناحیه جلوی سر آغاز شده و به نواحی مرکز و سپس اطراف آن می رسد. البته در هر مرحله می توان با مراجعه به یک کلینیک کاشت موی سر و یا پزشک متخصص پوست و مو، تا حد زیادی این مشکل را کنترل و سپس اقدام به درمان (مثلا کاشت مو و یا استفاده از دارو) کرد.

درمان بیماری طاسی

برای هر بیماری به دنبال درمان آن باید رفت زیرا بیماری ها آرامش را از ما می گیرند و همه ی سعی و تلاششان این است که رنگ ناامیدی را به زندگی مان بپاشند. جهت این کار تکنیک ها و روش های متعددی بکار گرفته می شود. یک روش که دهه هاست در بسیاری از کشورهای جهان بکار می رود، استفاده از ماینوکسیدیل و یا کورتون می باشد. بخصوص استفاده از ماینوکسیدیل که راحت تر و روش نسبتا آسانی بود و صرفا می بایست در این روش فرد اقدام به ریختن و کمی ماساژ دادن قطرات این دارو بر روی نواحی سرش که دچار ریزش شده بودند، می کرد.

طبق بررسی ها و نتایج صورت گرفته شده تا به الان نشان داده شده است اما هر یک از این روش ها اشکالات خود را داشت و برای همه متقاضیان راه حل درست و مناسبی نبود. از این رو با پیشرفت های صورت گرفته، امروزه روش های مختلفی از جمله روش های مختلف کاشت مو و ابرو و عمل های مربوطه انجام می شود تا بهترین نتیجه حاصل شده و فرد بتواند در نواحی از سر یا ابروها که دچار ریزش شده اند، مجددا صاحب مو شود و طاسی برطرف گردد.

متاسفانه هنوز هیچ درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده و معمولا درمان ‌های فعلی، متناسب با سن، سابقه پزشکی و شدت بیماری انجام می‌ گیرند. اگرچه هیچ درمانی قابل اطمینانی برای طاسی کامل وجود ندارد، اما برخی داروها که در ادامه ذکر می ‌کنیم، به احتمال بالا برای فرد مبتلا مؤثر هستند مثل دی‌فنیل‌سیکلوپروپنون که یک داروی موضعی که در درمان طاسی کامل در برخی افراد تأثیر خوبی داشته است. اسکواریک اسید دی بوتیل استر، این دارو برای درمان طاسی منطقه‌ای نیز بهره برده شده است. داروهای استروئیدی، این دست داروها برای کاهش پاسخ ایمنی بدن و التهاب تجویز می‌شوند. سیکلوسپورین، یک داروی سرکوب‌کننده دستگاه ایمنی بدن که با یک داروی استروئیدی به نام متیل پردنیزولون ترکیب می‌شود.

عوارض بیماری طاسی کامل

با اینکه این بیماری بسیار شایع تر از بیماری های دیگر است اما به دلیل اینکه با زیبایی افراد در ارتباط است بسیاری از افراد وقتی درگیر آن می شوند روانشان بهم میریزد و دائما به فکر درمان هستند. طاسی کامل تهدیدی برای ادامه ‌ی زندگی به شمار نمی آید. ولی این عارضه ریسک دیگر مشکلات و عوارض را افزایش خواهد داد. از آن‌جایی که در این بیماری موی سر دچار ریزش کامل شده است، افراد مبتلا بیش‌تر از سایرین در معرض آفتاب سوختگی در ناحیه‌ی کاسه‌ی سر قرار خواهند داشت. این آفتاب سوختگی‌های گسترده شانس ابتلا به سرطان پوست در ناحیه‌ی کاسه‌ی سر را افزایش خواهد داد.

 زندگی با طاسی کامل سر

همان طور که در قسمت های بالایی نیز گفته شد این بیماری به گونه ای است که می تواند مشکلات روانی برای افراد ایجاد کند در حقیقت تحقیقات نشان داده است که برخی افراد بعد از دست دادن موهای خود شدیدا دچار مشکلات روحی روانی می‌شوند. برخی افراد مبتلا به عارضه طاسی کامل، تصمیم می‌گیرند برای بهبود حس خود، از کلاه‌گیس یا موی مصنوعی استفاده کنند. در مقابل، برخی دیگر از بیماران هم ترجیح می‌دهند، با ظاهر جدید خود کنار بیایند. اما هر چه ترجیح فرد باشد، محافظت از آفتاب در بیماران مبتلا به طاسی کامل اهمیت زیادی دارد.

یک سری از موارد هستند که می توانند به افراد کمک کنند تا به این عارضه مبتلا نشوند. در حقیقت می توان گفت که مصرف کِرم ‌های ضد آفتاب، روسری و کلاه آفتاب‌گیر به ویژه برای افرادی که از ناحیه فرق سر کاملا بی‌ مو هستند توصیه می‌شود. در همین حال، برخورداری از حمایت دوستان و خانواده، می‌تواند در مقابله با ریزش مو بسیار مفید باشد. بر اساس آمارهای جهانی، نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به نوعی از طاسی منطقه‌ای مبتلا هستند و از هر ۴ هزار نفر در جهان یک نفر به طاسی کامل ابتلا دارد.

بیماری طاسی چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع جنون

دلایل پشت پرده ریزش مو چیست؟

همه ی ما نگران از دست سلامتی مان هستیم و برای این نعمت بزرگ می جنگیم. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک فرد ممکن است موهای خود را از دست بدهد و می تواند بسته به نشانه ها و وضعیت متفاوتی داشته باشد که این علل را آنطور که در بخش سلامت پوست و موی نمناک می خوانید می توان به طور آزاد در سه دسته اصلی گروه بندی کرد:

1. ریزش موی طبیعی:

این عنوان به خودی خود بیانگر این است که به صورت طبیعی این اتفاق برای موهایمان می افتد و باید با آن کنار آمد. اولین توضیح این است که ریزش مو یک فرآیند طبیعی است. از زمانی که صبح از خواب بیدار می شویم، هر فرد بزرگ سال در حدود 100 تار مویش می ریزد. بیشتر این موها با موهای جدید جایگزین می شوند، اما برخی ممکن است این کار را نکنند و این بخشی از فرآیند طبیعی پیری است. اگر موهای بلندتر از متوسط داشته باشید، نازک شدن طبیعی کمی شدیدتر به نظر برسند، اما این فرایند معمولاً یک سان است.

2. ریزش موی ناگهانی و یا ریزش تکه ای:

گاهی اوقات ممکن است به طور ناگهانی اتفاقاتی برای بدنمان بیفتد که کمی ترسناک است و دلهره برایمان ایجاد خواهد کرد. در حقیقت برای برخی افراد ممکن است بیش از چند تار مو در زمان دوش گرفتن بریزد.ریزش ناگهانی مو یا ریزش تکه ای ممکن است نشانه ای از استرس، یا حتی یک بیماری اساسی باشد.اگر شما این علائم را تجربه می کنید، بهترین راه این است که هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

3. ژنتیک:

همیشه تا بوده همین بوده که ژنتیک در همه جای زندگیمان نقش داشته است. احتمالاً متداول ترین دلیلی که چرا مردان موهای خود را از دست می دهند، ژنتیک است.اگر پدر شما در سن 40 سالگی کچل شده است، احتمال این وجود دارد که شما هم همین اتفاق برایتان بیفتد. برآوردها نشان می دهد که بیش از 80 درصد از موارد الگوی طاسی مردانه سر موروثی است.به نظر می رسد که مکانیزم اصلی در الگوی مردانه، آنزیم 5 آلفا - ردوکتاز (5 – AR) باشد، که تستوسترون را به هورمون (DHT)  تبدیل می کند. سپس تکثیر مو در مردان با یک استعداد ژنتیکی، و در طول زمان، فولیکول های کوچک تر موهای کوتاه تر و نازک تر را تولید می کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید