جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تاریخچه بازی و سرگرمی

author منتشر کننده
نظرات (1) 15 0
تاریخچه بازی و سرگرمی

تاریخچه بازی شاید به زمان غارنشینی برگردد. حتی در آن دوران نیز نیاز به بازی در میان کودکان وجود داشت. انسان­‌های اولیه برای ارتباط برقرار کردن با افراد از راه­‌های جالبی استفاده می­‌کردند. برای مثال میلیون­‌ها نقاشی در آن دوران در غارها وجود دارد که نیاز به ارتباط میان انسان­‌ها را شرح می­‌دهد. کیفیت این نقاشی­‌ها به مرور بهتر و بهتر شد. بازی­‌ها در آن زمان حیاتی محسوب می­‌شدند. انسان­‌ها سرگرمی‌­ای به اسم نقاشی داشتند اما از آن استفاده می­‌کردند و بدون آن قادر به ارتباط بخشی نبودند. در ادامه انسان­‌ها توسط سنگ­‌ها اشیایی بوجود می‌­آوردند که توسط آن‌ها شکار می­‌کردند اما امروزه شکار که نیاز غارنشینان بود به یک تفریح تبدیل شده است. بازی به مرور تغییر کرد و انواع مختلفی از آن پدیدار شد.

بازی

از بازی در کوچه‌ها تا کامپیوترها

تکنولوژی علاوه بر اینکه مزایای فوق­‌العاده‌­ای در زمینه ارتباطات داشته است اما از مضرات آن نمی­‌توان چشم پوشی کرد. اینترنت، کامپیوترها، لپ تاپ‌­ها و انواع کنسول‌­های بازی هر چه بیشتر کودکان را در خودشان غرق می‌­کنند آن‌ها را از موضوعی به اسم انسانیت دور می­‌کنند. دیگر بازی کردن برای کودکان در یک ضفحه کوچک دیجیتالی خلاصه شده است و این در حالی است که کودکان در نسل گذشته بازی را در کوچه و خیابان و با توپ و ترقه معنی می‌­کردند. قطعا ضرر آنی بازی در نسل قبل بیشتر بود. اما نکته‌­ای که وجود دارد این است که ضرری که این تکنولوژی به نسل امروز زده است بسیار شدید‌تر و خانمان‌­سوز تر از شیشه‌­ای است که در اثر اصابت توپ در گذشته شکست. ضرری که تکنولوژی به نسل جدید زده است در ریشه­ او را مورد اصابت قرار داده و تا نسل‌­های بعد این اثر در انسان باقی می‌­ماند.

بازی مورد علاقه کودکان

بازی‌­ها در زمان­‌های مختلف، در شرایط مختلف تغییر می­‌کنند. شاید بازی مورد علاقه کودکان امروز دیگر بازی‌­های مورد علاقه نسل گذشته نباشد. علت آن قطعا شرایط ویژه­ای است که کودک در آن رشد کرده است. نسل امروز به نسبت اینکه باهوش‌تر و خلاق‌تر است، از نظر بدنی ضعیف‌تر است. همین ضعیف بودن که خود علل مختلفی دارد، باعث می­‌شود تا کودک دیگر قادر به جنب و جوش بیش از حد نباشد. کودکان با همدیگر متفاوت اند اما در اینکه هر کدام سرگرمی مورد علاقه­‌ی متفاوتی دارند، شکی نیست. یک کودک نیاز به سرگرمی و بازی­‌ای دارد که هیجانش را برانگیخته کند. دیگری بدنبال سرگرمی‌­ای است که معماهایی ذهنی‌­اش را به پاسخ برساند. دیگری بدنبال ارضای میل به جنب و جوشش است و به همین میزان توقعات کودکان درمورد بازی­‌ها متفاوت است.

بازی

مهم‌ترین المان برای بهترین بازی

بازی‌های موفق روش‌­های مختلفی را برای موفقیت در نظر می‌­گیرند. برای مثال یک بازی موفق  مثل کلش آف کلنز المان­‌هایی مثل ثروت، پول، طمع، زمین­‌خواری و استعمار را در نظر دارد و برای مخاطبانش جذابیت می‌­آفریند. بازی دیگری مثل انواع مختلفی بازی‌­های فوتبالی با شبیه سازی فضای بازی برای مخاطبان، آن‌ها را در فضایی واقعی قرار می‌­دهند که برایشان بسیار جذاب است. بازی دیگری مثل جی تی ای با شناخت طیف کودک و نوجوان، المان‌­های مورد علاقه آن‌ها را در فضای بازی­اش قرار می‌­دهد، طراح این بازی با ماشین­‌های مدل بالا و فضاهایی که برای یک نوجوان مثل رویا به نظر می­‌رسد، طیف مخاطبینش را راضی می­‌کند. بازی­‌ها رازهای مختلفی برای موفقیت دارند که طراح با توجه به شرایط سنی و نوع تفکر مخاطبش بازی را طراحی می‌­کند.

بازی‌های کامپیوتری از کجا آمدند؟

در هنگامی که اولین کامپیوترها بوجود آمدند، این دستگاه­‌ها برای رسیدگی به حساب و در حکم یک چرتکه و ماشین حساب پیشرفته به حساب می‌­آمد. اما دیری نگذشت که در این دستگاه­‌ها بازی‌­های بسیار ابتدایی قرار گرفت. این گزینه صرفا برای افزودن یک جذابیت به کامپیوترها اضافه شد که در ادامه با پیشرفت تکنولوژی و کامپیوترها بازی­‌ها پیشرفته تر شدند و هر روز باکیفیت‌تر در اختیار مخاطبین قرار گرفتند. گرافیکی که در کامپیوترها امروزه استفاده می­‌شود، بسیار پیشرفته و جذاب است. امکاناتی که این نسل برای طراحی بازی در اختیار دارد، قابل مقایسه با امکانات نسل گذشته نیست.

بهترین بازی موبایل

هر ساله یک بازی با توجه به تعداد دانلودی که دارد بعنوان برترین بازی انتخاب می‌­شود. طی این سال‌ها در چند سال متوالی بازی کلش آف کلنز بعنوان برترین بازی انتخاب شد. رمز موفقیت این بازی پکیج جذابی هست که در اختیار دارد. مسائلی مثل درست کردن صفر تا صد یک محدوده با تمام اختیاراتی که دارد، خرید و فروش محصولاتی عجیب مثل تمام اکسیرهایی که در این بازی استفاده می‌­شود، این بازی را جزو محبوب‌­ترین بازی‌­ها قرار داده است. یا مثلا بازی‌­ای مثل کوئیز آف کینگز یک بازی پرسش و پاسخ است که قابلیت چت کردن نیز دارد. این بازی برای محک زدن اطلاعات مخاطب در تمام زمینه­‌ها پرسش‌­هایی را مطرح می‌­کند که برای مخاطب جذاب است.

مهم‌ترین کنسول‌های بازی

در سال‌­های گذشته کنسول­‌های مختلفی برای بازی وارد بازار شد که هرکدام مزایای مخصوص به خودشان را دارند. برای مثال پلی استیشن 4 و ایکس باکس امروزه جزو مهم‌­ترین وسایل سرگرمی کودکان، نوجوانان و جوانان به حساب می‌­آید و این اتفاق در نسل گذشته برای سگا افتاد. سگا کنسول بازی‌­ای بود که جهان را برای رقابت با خود برانگیخت. امروزه کنسول­‌های پیشرفته بازی قابل مقایسه با کنسول‌­های گذشته نیست. بازی‌­هایی که برای این دستگاه­‌ها تعبیه شده نیز با گرافیک بسیار بالا عینا به واقعیت شباهت دارند. بازی کودکان امروز بسیار متفاوت تر از قبل شده است و طبعا توقع کودکان از بازی‌­ها به مراتب بالاتر رفته است.

بازی

تاثیر بازی روی ذهن کودکان

امروزه کودکان دسترسی­‌های زیادی به بازی­‌ها دارند. برای مثال بازی موبایل اتفاقی است که هر لحظه که کودک اراده کند در اختیار او قرار دارد. بازی­‌ها روی ذهن و عملکرد کودکان به شدت تاثیر گذار هستند. بازی­‌های جنگی پس از مدت کمی کودکان را به موجودات جنگجو و پرخاشگری تبدیل می‌­کند و بازی‌­های معمایی کودکان را به سمت حل کردن معماهای زندگی سوق می­‌دهد. بازی‌­های اینترنتی که در قالب بازی‌­های شرطی قرار گرفته­‌اند مثل انواع کازینو­ها باعث می­‌شود تا ریسک پذیری در کودکان زیاد شود و کودک در آینده بسیار حریص و طماع شود. بهتر است در انتخاب بازی مناسب کودکتان را راهنمایی کنید.

بازی کردن تا چه سنی عادی است؟

بازی کردن در انسان‌­ها متفاوت است. بسیاری از نوجوانان وقتی وارد مرز جوانی می­‌شوند دور بسیاری از بازی­‌ها را خطر می­‌کشند و زندگی را بسیار جدی تر دنبال می‌کنند، اما این اتفاق در برخی افراد دیگر نمی­‌افتد. معمولا افرادی که کمتر در کودکی به شیطنت پرداخته‌­اند، در بزرگسالی بیشتر از بقیه به بازی کردن میل دارند، گویی که کودک درونشان هنوز سرکش است. بازی کردن برای فعال بودن ذهن بسیار شیوه مناسبی است، اما این بازی باید مناسب سن و به اندازه لازم در زندگی وجود داشته باشد.

آیا بازی مانع رشد مغزی است؟

بازی کردن اگر به اندازه باشد باعث فعالیت بیشتر مغز می‌­شود اما اگر بازی کامپیوتری و سایر بازی‌­ها باعث شود تا ذهن کودک تنبل شود و دیگر اشتیاق کودک برای درس خواندن و فعالیت­‌های ذهنی کم شود، بهتر است تا شیوه برخورد عوض شود. بازی­‌های کامپیوتری در برخی موارد انسان را وارد منجلابی می‌­کنند که هرچه دست و پا میزنی نمی­‌توانی از آن خارج شوی. بهتر است سعی کنید که هیچ وقت برده‌ی هیج بازی و دستگاهی نشوید.

بازی‌های معمایی و هیجان انگیز

بازی­‌ها دسته­‌بندی­‌های مختلفی دارند، در یک دسته مهم بازی­های معمایی و هیجان انگیز قرار می‌­گیرند. بازی‌­های معمایی باعث می‌­شوند که کودک در همان ابتدا به حل کردن معماهای زندگی و تلاش برای به پاسخ رسیدن عادت کند. بازی­‌های معمایی ذهن کودک را فعال می­‌کند و پروش ذهن و مغز را صورت می‌­دهد. اتفاقی که در مورد حل کردن معما می­‌افتد، کم تر از کتاب خواندن و مطالعه نیست. بازی‌­هایی معمایی را جدی بگیرید.

کدام بازی مناسب کودکان است؟

کودکان سلایق مختلفی دارند. برحسب سلیقه هرکدام به بازی خاصی گرایش پیدا می­‌کنند. برخی از آن‌ها که معمولا پسربچه هستند، شیفته بازی‌­های جنگی می­‌شوند. کودکان دختر معمولا به بازی­‌های دخترانه گرایش پیدا می­‌کنند. در این میان برخی از بازی­‌ها مثل سوپرماریو و سونیک میانه هستند و هم کودکان دختر و هم پسر را شیفته خودش می­‌کند. بازی نباید خصلت بدی را در کودک پرورش بدهد. حتی همان بازی­‌های جنگی اگر به اندازه مناسبی استفاده شود، باعث تخلیه احساسی  و عصبی کودک می‌­شود و روش مناسبی است. اما بازی­‌های جنگی وقتی بیش از حد استفاده شود، خوی پرخاشگری را در کودک زیاد می­‌کند.

بازی یا درس؟

بهترین روش در مورد برخورد با کودکان روش میانه است که در آن شما کودک را مجبور به امری نمی‌­کنید و در او چیزی به نام اختیار را بصورت درستی پرورش می­‌دهید. کودک تصمیم می­گیرد تا درست فکر کند و بهترین گزینه را انتخاب کند. نباید فشار زیادی به کودکان برای درس خواندن آورد و باید بدانید به همان اندازه که یک کودک درس می­‌خواند به بازی کردن هم نیاز دارد.

با کودکان بازی کنیم

والدین باید خودشان را موظف بدانند که نیمی از وقتشان را با کودکشان بگذرانند. هر آنچه در دوران کودکی به خورد کودکتان می‌­دهید، در بزرگسالی آن را برداشت می‌­کنید. پس اگر در کودکی وقت کافی برای کودکتان صرف نمی­‌کنید توقع نداشته باشید که در بزرگسالی دوست خوبی برای او به شمار بیایید. با کودکتان به روش خودش بازی کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. مطالب بسیار مفیدی بود.درسته والدین باید برای بازی کردن با بچها حتما وقت بذارند بخصوص بازی های معمایی و هیجان انگیز و اونارو مجبور به درس خوندن نکنند!

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید