جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تازه های تکنولوژی و زیان میلیاردی غول های تکنولوژی بر اثر ویروس کرونا

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
تازه های تکنولوژی و زیان میلیاردی غول های تکنولوژی بر اثر ویروس کرونا

بنا شده که هر ماه دراوزه ی تازه های تکنولوژی روز را برای شما باز کنیم و از فراز و نشیب های فناوری های جهان صحبت کنیم. پیشرفت علم موجب شده که رفته رفته نیازمندی های ما به تازه های تکنولوژی بیش از پیش احساس شود. اکنون وقت آن رسیده که جدیدترین خبرهای فناوری های روز را در اختیار شما قرار دهیم، جایی که تکنولوژی این روزها بی تاثیر از ویروس جدید کرونا نیست. ویروسی که بازار تکنولوژی جهان را دچار تغییر و تحولات کرده است. با رایامگ همراه باشید.

تکنولوژی

ویروس کرونا عامل فروکش چند میلیارد دلاری غول های تکنولوژی آسیا

شما باورتان می شود که یک ویروس، بتواند تکنولوژی را تحت تاثیر بگذارد؟ جواب مطمئناً بله است. شیوع غیر قابل مهار ویروس کرونا زنجیره تامین، خرید و فروش مشتریان و بازاریاب های صنعت تکنولوژی را پاره کرده است. متحمل شدن زیان چند میلیاردی صنعت فناوری در خور توجه همه مردم جهان است. بسیاری از بازارهای امروزی به دلیل شیوع این ویروس کساد شده است و قادر نیستند به مانند قبل ابزارهای خود را به فروش برسانند. در میان آن ها، نام اپل می درخشد. اپل تنها شرکتی است که ممکن است بزرگترین ریسک را بکند و بعد از آن نوبت به سامسونگ و لنوو می رسد. درحالیکه ستیز تجاری چین و امریکا به پایان رسیده بود و خبر خوبی برای کمپانی های اوپو و هواوی به شمار می رفت، ویروس کرونا به جان دنیای تکنولوژی افتاد و اکنون صنعت فناوری در هاله ای از ابهام به سر می برد.

محاسبه هایی که توسط گلدن ساکس، خزانه خدمات مالی و بانکداری تجاری آمریکا صورت گرفته، خبر از افت 50 درصدی بازه تولیدی در 8-7 هفته اخیر را می دهد. جایی که تجارت الکترونیک حدود 11 میلیارد سقوط داشته است. زیان بارترین شرکت تجاری، در این روزها فاکس کان است که در پی اطلاعیه ای، اعلام داشت که پس از افت 39 درصدی تجات خود حدود 1.8 میلیارد ضررکرد فقط در ابزارهای تولیدی داشته است و این امکان نیز می رود که خدمات از این به بعد به صورت آنلاین انجام شود.

دومین مورد به سامسونگ می رسد که در انتظار ارائه گوشی هوشمند گلکسی S20 است و مطمئناً چیزی حدود 1.5 میلیارد دلار خسارت خواهد خورد. همچنین درآمدهای سالایانه صنایع تایوان نیز کاهش چشمگیری به خود گرفته اند. در حالی که صنعت نیمه هادی تایوان منشأ فناوری اینترنت های نسل پنجم است از ارائه محصولات خود جا مانده است.

بیشتر بخوانید: فناوری اینترنت 5G، جدیدترین تکنولوژی شبکه ای جهان

سقوط چند پله ای فروش آیفون؛ تکنولوژی مأیوسانه ی اپل

شاید بتوان بزرگترین سقوط تکنولوژی را در چند دهه اخیر به زیان 60 درصدی شرکت اپل نسبت داد. همانطور که می دانیم آغاز ویرس کرونا از چین بود. لذا عرضه گوشی های آیفون دئر چند هفته اخیر تا کنون 60 درصد سقوط را برای کمپانی اپل رقم زده است. این زیان بی سابقه موجب شد که اپل سود 63 میلیاردی محاسبه خود را به دست فراموشی بسپرد. حتی یکی از کمپانی های معروف نیز پیش از این علت سقوط زنجیره درآمد را تعطیلی فروشگاه ها دانست. دقیقا زمانی در روند کاری وقفه ایجاد شد که اپل به خوبی مشغول فروش محصولات خودش بود. اپل که سود کلانی را نیز از بازارهای انگلیس و ایالات متحده به دست می آورد به دیلل شیوع کرونا این فروشگاه ها را هم با دری بسته دید.

شاید فروش 6.35 میلیونی گوشی های آیفون در سال 2019 عالی به نظر برسد، اما زمانی که بدانیم 14 میلیون گوشی عرضه شده یک فاجعه تمام عیار را شاهد خواهیم بود. عرضه 14 میلیون گوشی و فقط فروش 6.5 میلیون گوشی حدود 60 درصد افت فروش و درآمد را برای اپل رقم زده است.

اکنون این گونه حساب کنید که این بیماری کماکان ادامه داشته باشد. عرضه گوشی های آیفون در سال 2020 نیز متوقف خواهد شد. گوشی های جدید آیفون نیز که با نام های آیفون 12 و یا آیفون 12 پرو به بازار عرضه خواهند شد با تاخیری چند ماه رو به رو می شوند. البته این نکته مثبت هم وجود دارد که شیوع کرونا موجب شده اپل با امنیت فراغ بال بیشتری نسبت به  ساخت گوشی های نسل بعدی خود اقدام کند و ابزارهای بیشتری را به آن ها اضافه نماید.

تکنولوژی

عرضه تکنولوژی کیت های بهداشتی توسط بنیاد گیتس

آنچنان که شاهدیم دنیای تکنولوژی چه بخواهد چه نخواهد درگیر بیماری کرونا شده است. هر روزه به تعداد مبتلایان این ویروس اضافه می شود. لذا در این راه بنیاد گیتس که پروژه های سرمایه گذاری زیادی را ارائه داده اند این بار نیز سرمایه خود را در راه تولید کیت های بهداشتی مصرف کرده اند. این کیت های خانگی تست کرونا در سیاتل واشنگتن در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و قیمت مناسبی را نیز خواهند داشت. بنیاد بیلد و ملیندا گیتس ضمن آرزوی برطرف شدن هر چه زودتر این ویروس، از هیچ تلاشی در دنیای تکنولوژی برای جماعه دریغ نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی اینترنت اشیا IOT و چالش‌های امروزی

لغو رویدادهای تکنولوژی روز بر اثر شیوع ویروس کرونا

کار ویروس کرونا به اینجا ختم نمی شود. لطمه آن به رویدادهای تکنولوژی روز هم وارد شده و قابل پیش بینی بوده است. یکی از بزرگترین ضربات آن کاهش چشمگیر تولیدات فناوری بوده است.

- کاهش چشمگیر تولیدات فناوری: اگر بخواهید زنجیره تولید را قطع کنید منشأ آن بهترین گزینه خواهد بود. چین که کارخانه تولیدات فناوری است در پرتگاه ویروس دست و پا می زند. تمامی فروشگاه ها و زنجیره های تجاری بسته شده و بسیاری از مکان های تجاری مهم نیز قرنطینه شده است. گوشی های هوشمند همچنان در فروش متحمل ضرر کلان می شوند. به همین دلیل است که اوپو و سامسونگ عرضه گوشی های خود را به کشورهای دیگر منتقل کرده اند. مطمئناً افکار کمپانی سامسونگ برای ارائه گوشی گلکسی S20 به تعویق افتاده است و تاخیر عرضه آن هم چیزی جز ویروس کرونا و متحمل شدن ضرر نیست. گوشی های اوپو فایند نیز درصدی از سهام خود را در چین گذاشته اند که همان محصولات افتی چند درصدی داشته اند.

تکنولوژی

تعطیلی بازارها و شکست چرخه تامین محصولات

فاجعه جایی است که ویروس کرونا حتی به بازارهای لپ تاپ ها و لوازم هوشمند خانگی نیز رحم نکرده است و این ابزارها نیز تا رویدادهای و تجماعت دیگر در هاله ای از ابهام به سر می برند. لوازم خانگی هوشمند کمپانی های عظیم چین زیان 20 درصدی را داشته اند. چین که خود بازاری برای کمپانی های کشورهای دیگر است یک غول در میان بازارهای تجاری به شمار می رود. به طور مثال بازار کساد شده اینترنت 5G ! از کار افتادن بسیاری از گوشی های مجهز به این اینترنت که از کشور چین سرمنشأ می گرفتند یکی از همین موارد کساد شده است. کشورهای دیگر اگر دچار کساد شوند پس از رو به رو شدن و شکست مجددا می توانند به میادین بازگردند، چرا که منشأ تولید خود آن ها نیستند. منشأ تولید کشور چین است. پس هر چه چین تولید کرده، زیان خواهد کرد و نهایتاً چرخه تامین محصولات با شکست رو به رو خواهد شد.

رویدادهای لغو شده

کافی است فقط چند نمونه از رویدادهای لغو شده دنیای تکنولوژی روز را با چشم مشاهده کنید: کنگره جهانی موبایل، ادوبی سامیت، رویداد I/O گوگل و توسعه دهندگان F8 فیسبوک از جمله رویدادهایی هستند که به خاطر ویروس کرونا لغو شده اند. بارسلونا از جمله رویدادهایی بود که به زحمت خود را از این ویروس جدا کرده و به هر صورت رویداد خود را برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کاربردهای واقعیت افزوده در زندگی روزمره

گام جدید تکنولوژی با دوربین های پنج گانه هواوی P40

جای بحث تکنولوژی امروز آنجاست که این اتفاقات به پایان برسد و بالاخره هواوی از گوشی جدید خود رونمایی کند. گوشی هواوی p40 مطابق با انتظاراتی که پیش می رفت روال عرضه دوربین های 5 گانه را از همین الان کلید زده است. جدیدترین افشاهای اخیر دوربین های هواوی p40 زوم 10 برابری دوربین به همراه حسگر دمای رنگ متفاوت آن است. قبل از آن کافی است این مورد را در نظر داشته باشید که کمپانی هواوی نسخه اصلی گوشی را با چهار دوربین، نسخه لایت را 3 دوربینه و نسخه پرو p40 را 5 دوربینه عرضه خواهد کرد. لذا اگر حرف از 5 دوربین باشد منظور ما هواوی p40 پرو است.

طبق گفته های قبلی، هواوی سعی کرده برای دوربین اصلی این گوشی از سنسور فوق العاده سونی یعنی IMX700 بهره ببرد که بتواند تا 52 مگاپیکسل که معادل 12 مگاپیکسل یک سنسور واقعی است تصویربرداری لازم را داشته باشد. ابعاد سنسور دوربین اصلی 1.28 اینچ با چینش منحصر به فرد RYYB که پیش تر در دوربین های آیفون مشاهده کرده ایم انجام شده است. دوربین دیگر هواوی p40 پرو متعلق به اولترا واید 40 مگاپیکسلی است و با ابعاد 1.5 اینچ از چینش RGGB در آن استفاده شده است. سنسور تله فوتو نیز یک پشتوانه کوچک با 3 برابر زوم خواهد بود. جای تحسین کمپانی آنجاست که توانسته یک سنسور جدید با 10 برابر زوم پریسکوپی به گوشی خود اضافه کند. نههایتاً سنسور ToF مکمل سنسورهای قبلی خواهد بود و بالاخره هواوی p40 اولین گوشی هوشمندی خواهد بود که با دوربین های 5 گانه روانه بازار خواهد شد.

تکنولوژی

فراز و نشیب تکنولوژی سامسونگ از تولید هر گلکسی S20

از سامسونگ که تاکنون دستی توانا در تکنولوژی داشته است انتظار می رود گوشی خود را با قیمت بسیار بالایی به فروش برساند. شاید قیمت 1400 دلاری گلکسی S20 برای هر کاربری قدرت خرید را حاصل نکند. علت قیمت گزاف گلکسی S20 ماژول های جدید آن نیست. شاید ابزارهای تازه به کار رفته در سامسونگ نصف قیمت گلکسی هم نباشد. پیش از این سایت معتبر techinsights تک تک قطعات به کار رفته را در گلکسی S20 جدول بندی کرد که حاصل جمع تمامی قطعات آن 528 دلار شد. بنابراین چیزی حدود 38 درصد 1400 دلار برای گلکسی S20 اولترا تخمین شده است.

گران ترین محصول به کار رفته در  گوشی گلکسی S20 دوربین اصلی آن است که با 108 مگاپیکسل حدود 107.5 دلار قیمت گذاری شده است. رتبه های بعدی را نیز پردازنده مرکزی اسنپدراگون 865 و نمایشگر 6.9 اینچی خارق العاده گلکسی تشکیل داده اند.

البته فراز و نشیب سامسونگ به اینجا ختم نمی شود، چرا که هزینه های دیگری همچون تبلیغات جهت توسعه فروش نیز توسط کمپانی و بازاریاب ها و همچنین دستمزد کارکنان نیز در دستور کار هزینه ها خواهد بود و اینگونه نیست که 870 دلار دیگر صرفا سهم کمپانی سامسونگ باشد.

تکنولوژی

بیشتر بخوانید: گلکسی s20، جدیدترین محصول سامسونگ در رویداد آنپکد

پردازنده های AMD و آسیب پذیرتر بودن دنیای تکنولوژی

دنیای تکنولوژی از هر آنچه که گمان می کردید آسیب پذیرترند. طبق تست های صورت گرفته بر روی پردازنده های AMD، نشان داده شد که این پردازنده ها در 9 سال گذشته در برابر 2 حمله آسیب پذیرند. در واقع برای هک شدن این پردازنده ها از دو حفره امنیتی استفاده شد که نشان داد پردازنده های های AMD به همراه محتویات آن قابل سرقت هستند. این حملات را Take A Way نامیده بودند. این دو حفره امنیتی ابتدا حافظه کش L1 پردازنده را هدف قرار می دهند تا به محتواهای حافظه دسترسی داشته باشند. حمله ابتدایی را که «Collide+Probe» می نامند با هدف دسترسی به آدرس فیزیکی پردازنده بر آن نظارت داشته باشد تا در وهله دیگر حمله «Load+Reload» صورت گیرد. حمله دوم نیز در ادامه حمله اول سرقت حافظه اشتراکی پردازنده است. این حفره های ایجاد شده از طریق داده های امنیتی موجود در حفره های متضاد Meltdown  و Spectre کم نفوذ تر نشان داده اند و با سخت افزارها و نرم افزارهای خاصی قابل اصلاح هستند.

فهرستی از بهترین گوشی های پرچمدار و میان رده در جهان تکنولوژی

جهان تکنولوژی پهنای گسترده بازارپراکنی های کمپانی های معتبر است. جایی که هر شرکت گلوله ای در اسلحه خود دارد. گوشی های هوشمند نیز در جهان تکنولوژی به عنوان بازاری بزرگ غوغایی به پا کرده است. اپلیکیشن بنچمارک نیز بیکار ننشسته و این بار بهترین نمونه ها از گوشی های بالارده و میان رده را در اختیار کاربران قرار داده است.

طبق تصویر زیر و لیستی که توسط اپلیکیشن بنچمارک ارائه شده است، بهترین گوشی کنونی ROG Phone 2 بدوه است که در رتبه اول قرار گرفته است. البته این نکته قابل ملاحظه خواهد بود؛ به دلیل مجهز نبودن گوشی های قبلی به اسنپدراگون 865، یقیناً گوشی های تجهیز شده به اسن پردازنده از جمله گلکسی S20 و اوپو فایند جدول تصویر پایین را زیر و رو خواهند کرد. در بین گوشی های میان رده نیز کماکان نام ردمی نوت 8 به چشم می خورد. به واقع که این گوشی عملکردی به مانند گوشی های پرچمدار دارد ولی در لیست گوشی های میان رده و در صدر جدول جا خشک کرده است. در سمت را گوشی میان رده و در سمت چپ لیستی از گوشی های پرچمدار قابل ملاحظه است.

تکنولوژی

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید