جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تاول چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
تاول چیست؟

داشتن پوستی زیبا و شفاف و بدون خط و خش یکی از خاسته های ما به خصوص زنان است که اگر کمبود و یا نقصی در پوست خود داشته باشیم اعتماد به نفس ما را متاسفانه بسیار تحت تاثیر قرار می دهد. عارضه های پوستی در نگاه اول ترسناک به نظر می رسند و رفع آن ها افراد را نگران می کند اما در این مقاله می خواهیم به طور کامل به شما توضیح دهیم که اگر با چنین عارضه هایی رو به رو شدید چه عکس العملی از خود نشان دهید تا هم خونسردی خود را حفظ کنید و هم مشکلات خود را رفع کنید.

گاهی اوقات زائده های پوستی در حد جوش و یا لک هستند اما گاهی اوقات در حدی نیستند که به راحتی بتوان از آن ها چشم پوشی کرد. تاول در واقع نوعی برآمدگی و جوش روی پوست است که درون آن پر از مایع بوده و ممکن است بر روی قسمت‌ های مختلف بدن به وجود بیاید. تاول‌ ها به ‌شدت آزاردهنده هستند و حتی اگر هیچ دردی ایجاد نکنند، ظاهر ناخوشایندی دارند. اگرچه علل بروز تاول متفاوت‌ است و در اکثر اوقات مسئله‌ ی چندان مهمی نیستند. برخی از آنها ممکن است نشانه‌ی یک مشکل جدی باشند. شناخت انواع تاول‌ و علل ایجاد آنها به شما کمک می ‌کند مناسب ‌ترین درمان را دریافت کنید و حتی بتوانید مانع ایجاد برخی از آنها شوید.

تاول چیست؟

علل ایجاد تاول

برای اینکه بخواهید از هر بیماری ای خلاص شوید باید در ابتدای امر به دنبال علت آن بیماری باشید و آن را ریشه یابی کنید با پیدا کردن این علل می توانید به رفع بیماری های خود کمک کنید. گاهی اوقات تحقیقات نشان داده اند که بالا رفتن دمای پوست در سوختگی موجب گشادی رگ‌های ناحیه شده و ادامه این روند موجب شروع واکنش‌ های التهابی در پوست می‌ شود. بنابراین مقدار زیادی مایعات و سرم مورد نیاز بدن همراه با تعداد زیادی از سلول‌ های التهابی، به ناحیه آسیب‌ دیده رفته و در درون تاول‌ های سوختگی جمع می‌ شوند.

همان طور که خودتان می دانید بیماری ها در اثر یک عامل ایجاد نمی شوند و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند و برای پیدا کردن دلایل آن ها طبیعتا باید به پزشک مراجعه کرد و خودمان به تنهایی بدون روش های خاص نمی توانیم عامل اصلی بیماری ها را تشخیص دهیم. علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد این ضایعه ناشی از مالش پوست هنگامی رخ می ‌دهد که پوست در معرض اصطکاک قرار می‌گیرد و در نتیجه توده حساسی که درون آن پر از مایع است روی پوست تشکیل می ‌شود.

 مواردی که در بالا گفته شد اغلب روی دست و پا در نتیجه پوشیدن کفش‌های تنگ یا کار کردن با یک ابزار جدید به وجود می‌آیند. واکنش به داروهایی مثل برخی آنتی ‌بیوتیک‌ها، مدرها و مسکن‌ها ممکن است به‌ صورت پیدایش تاول در هر جای بدن باشد. عفونت‌های زیادی باعث ایجاد این ضایعه می‌ شوند، از عفونت پای ورزشکار و تبخال گرفته تا زونا (آبله مرغان در بزرگسالان). اگر برای ‌مدت زیاد در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، آفتاب‌سوختگی همراه با بروز تاول ممکن است دیده شود. تماس نزدیک با موادی که به آن حساسیت دارید؛ مثلاً پیچک سمی می‌تواند باعث پیدایش تاول‌های خارش‌دار شود.

علائم تاول

علائمی که برای هر بیماری وجود دارد می تواند نشان دهنده ی نوع آن بیماری باشد و به کمک آن علائم می توان به درمان پرداخت. البته ناگفته نماند که علائم این بیماری واضح تر از سایر بیماری هاست زیرا به صورت ظاهری در روی پوست دیده می شود و داخلی نمی باشد. در بیشتر موارد، برجستگی و جوش‌های خارش‌دار حاوی مایع شفاف، تاول هستند. مایعات موجود در تاول‌ها حاوی سرم، پلاسما یا چرک است.

در این بخش می خواهیم به این علامت ها اشاره کنیم تا اگر با آن ها مواجه شدید بتوانید تشخیص دهید درگیر چه بیماری ای شده اید. علائم و نشانه های این تاول ‌ها عبارت‌اند از: حباب‌دار بوده و رنگی متفاوت از پوست اطراف داشته باشند، رنگ پوست باشند، خارش‌دار باشند، دردناک باشند. خراشیدن یا کندن این برجستگی‌ های جوش مانند و آبکی می‌ تواند پوشش محافظ روی پوست آسیب‌ دیده را پاره کرده و منجر به ناراحتی یا عفونت شود. درصورتی ‌که تاول دست‌ نخورده باقی بماند، پوست زیر آن با سرعت بیشتری بهبود می ‌یابد. وابسته به علت ایجاد آن، علائم دیگری مانند تب می ‌توانند در کنار آن ایجاد شوند.

درمان تاول

درمان مهم ترین موضوع در هنگام مواجهه با بیماری هاست و اگر به آن توجه نشود خطرناک خواهد بود. اکثر تاول‌ها نیاز به درمان ندارند و خودبه‌خود از بین می‌روند، چون اغلب لایه‌ی فوقانی پوست از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. در صورتی که علت ایجاد تاول را می‌دانید، می‌توانید آن را با بانداژ بپوشانید که این عمل باعث جذب مایع آن توسط بافت و از بین رفتن تاول می‌ شود. توجه داشته باشید که به هیچ ‌وجه نباید تاول را سوراخ کنید، مگر اینکه بسیار دردناک شود؛ زیرا پوست روی آن از ایجاد عفونت جلوگیری می ‌کند. تاول‌های ناشی از سایش، آلرژن ها و سوختگی، واکنشی موقت به محرک ‌ها هستند که در این موارد بهترین درمان، درمان علت ایجاد تاول است.

علاوه بر مواردی که گفته شد همچنین تاول ‌های ناشی از عفونت ‌ها نیز موقتی هستند؛ اما نیاز به درمان دارند. دقت کنید اگر حس کردید که مبتلا به هر نوع عفونت شده ‌اید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که بعضی از تاول‌ها مانند بیماری پمفیگوس هیچ درمانی ندارد؛ اما پزشک در این موارد با تجویز دارو به کنترل علائم کمک می ‌کند. درمان ‌های اصلی تاول با تجویز پزشک شامل کرم‌ های حاوی استروئید جهت بهبود ضایعات و دانه‌ های پوستی و آنتی ‌بیوتیک جهت درمان عفونت پوست است.

زمان مراجعه به پزشک یکی از عوامل بسیار مهم در تسریع بیماری هاست و اگر به آن توجه نشود می تواند چنان خطر آفرین باشد که شما را بیش از پیش در معرض خطر قرار دهد. در صورتی که علائم زیر را در خود دیدید حتما به پزشک مراجعه کنید و خواهشا زمان مراجعه تان به تعویق نیندازید زیرا همان طور که گفته شد گاهی اوقات همین تعلل در زمان باعث تشدید بیماری می گردد. این علائم عبارت اند از: اگر تاول دارای چرک زرد یا سبز باشد، محل تاول قرمز، ملتهب و داغ است، درد شدیدتر و بیشتر می ‌شود، تاول‌ها مدام عود می ‌کنند، تاول‌ها به دلیل یک واکنش آلرژیک ایجاد شده ‌اند.

مدت ماندگاری تاول‌ بر پوست

یکی از مسائل مهم که باید یادآور شد این است که زمان ماندگاری چقدر است و زمان اگر طولانی باشد نگران کننده خواهد بود. دوره درمان تاول‌ها بسته به نوع و علت آن‌ها متفاوت است. تاول‌هایی که ناشی از اصطکاک و سوختگی است در عرض چند روز، درمان می‌شوند؛ اما تاول‌هایی که از عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی به وجود آمده ممکن است ماه‌ها و هفته‌ها باقی بمانند. در عفونت‌های پوستی، مانند عفونت ویروس هرپس سیمپلکس، ممکن است تاول‌ها به‌صورت دوره‌ای برگردند و تاول‌هایی که از بیماری‌های ارثی به وجود می‌آیند ممکن است زمان طولانی‌تری بدن را درگیر کنند.

انواع بیماری های تاول دار

حالا می خواهیم از انواع بیماری هایی صحبت کنیم که در این دسته قرار دارند و نام های متفاوتی به خود می گیرند که هر کدام از آن ها دارای یک سری شاخصه ها می باشد و ما در این بخش به طور خلاصه از آن ها صحبت می کنیم پس تا انتهای متن با ما همراه باشید. بعضی از انواع نادر بیماری های تاول دار از همان بدو تولد وجود دارند و بخاطر یک ژن غیر طبیعی که از طرف والدین به نوزاد به ارث می رسد ایجاد می شود.

در رابطه با انواع این بیماری ها در حقیقت می توان گفت که این چنین بیماری ها سبب می گردند که پوست سرتاسر بدن خیلی شکننده شده و وقتی که به پوست دست می زنیم تاول ایجاد می شود. این بیماری ها ممکن است مرگبار باشند. بیماری های تاول داری که شایع تر هستند در سنین بزرگسالی ایجاد می شوند . سه نوع عمده از این بیماری ها وجود دارد که تمام آنها از انواع بیماری های خود ایمنی (اتوایمیون) می باشند ، یعنی بدن تولید آنتی بادی هایی می کند که به پوست خودش صدمه می رساند.

پمفیگوئید (Pemphigoid) :

این جا به ترتیب بیماری هایی که تاول دار هستند را به شما معرفی می کنیم و اطلاعاتی به طور خلاصه برای شما آورده ایم. شایعترین نوع بیماری تاول دار، پمفیگوئید می باشد. این بیماری افراد بالای ۶۰ سال را گرفتار می سازد. در این بیماری تاول های سفت، عمدتا بر روی پاها و تنه ایجاد می شوند که طول هر کدام از آنها به سه سانتیمتر می رسد. تاول ها ممکن است در ابتدا خارش داشته باشند. این بیماری یک بیماری پوستی غیر شایع است که خود را با تاول های شدید روی سطح پوست نشان می دهد. در بعضی از موارد، بافت داخلی دهان، مسیر بینی یا بافت ملتحمه چشم نیز ممکن است دچار تاول شود.

 بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است نشان داده شده است که این بیماری معمولاً در نتیجه تجمع غیر طبیعی آنتی بادی ها و التهاب یک لایه پوستی یا غشای مخاطی پوست اتفاق می افتد. این لایه از بافت را با نام «غشای پایه» می شناسند. این آنتی بادی ها (ایمونوگلوبین ها) با پروتئین های قرار گرفته بر روی غشای پایه با نام آنتی ژن های hemidesmosomal BP پیوند برقرار می کند. حتی باعث جذب سلول های التهابی خواهد شد. به این بیماری غشای مخاطی، پمفیگوئید غشای مخاطی نیز گفته می شود.

تاول چیست؟

بیشتر بخوانید: پی ام اس چیست؟

پمفیگوس (Pemphigus):

اطلاعاتی که در رابطه با این بیماری وجود دارد این است که این بیماری، بیماری بسیار خاص و کمیابی است که افرادی که به آن مبتلا می شوند دچار تاول ها و حباب های مشتق شده از آن می ‌شوند. این بیماری با علت نقص در سیستم ایمنی بدن بروز پیدا می‌کند و پوست و غشاهای مخاطی را در بر میگیرد. علت دقیق بیماری هنوز شناخته نشده، اما آنچه در این بیماری رخ میدهد را می‌توان به از دست رفتن چسبندگی بین لایه‌های شاخی پوست(کراتینوسیت) تعریف نمود. در بیماری پمفیگوس اتوآنتی بادیهایی که با سطح کراتینوسیتها وارد واکنش می شوند؛ اتصالات بین سلولهای اپیدرمی را تخریب نموده، تاول ایجاد می کنند.

همیشه تکیه ی ما بر تحقیقات بوده است و در این رابطه باید گفت که در بررسی های به دست آمده نشان داده شده است که شیوع این بیماری کمتر از پمفیگوئید می باشد اما این بیماری نیز افراد بالای ۶۰ سال را گرفتار می سازد و در این بیماری، تاول ها ممکن است در هر جایی از بدن بروز نمایند، اما اغلب در اطراف چشم ها و در داخل دهان ایجاد می شوند. این تاول ها شکننده بوده و ممکن است بطور خودبخودی پاره شوند.

درماتیت هرپتی فورم (Herpetiformis):

این بیماری به عنوان آخرین بیماری در این مقاله برای شماست که اطلاعاتی نیز از آن داشته باشید. این بیماری یک بیماری نادر پوستی تاولی خود ایمنی (اتوایمون) همراه با خارش شدیدی است که ناشی از حساسیت به گلوتن موجود در گندم، جو و چاودار میباشد. به دنبال مصرف گلوتن، آنتی بادی (پادتن) از نوع IgA بر علیه گلیادین که بخشی از گلوتن میباشد، ایجاد میشود. این آنتی بادی موجب واکنش بر علیه بخشی از پوست و پرزهای روده میگردد.افرادی که حساسیت به گلوتن دارند ممکن است علاوه بر ضایعات پوستی، علایم گوارشی (انتروپاتی حساس به گلوتن یا بیماری سلیاک) نیز داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که استفاده و خوردن گلوتن بیماری های پوستی و گوارشی را تشدید می کند و در نتیجه محدود کردن گلوتن موجود در غذا تا پایان عمر به بهبود علایم کمک میکند. بیشترین شیوع DH در نواحی اروپای شمالی می باشد و با میزان کمتر در بقیه نواحی از جمله آسیا دیده می شود، بیماری تا ۹۰ سالگی دیده شود ولی بطور میانگین در 2۰ تا 3۰ سالگی دیده میشود و مردان نسبت به زنان بیشتر گرفتار میشوند ولی زنان در سنین پایین تر به بیماری مبتلا میشوند. یک بیماری بصورت ارثی گزارش شده است و گرفتاری یک یا چند فامیل درجه یک دیده شده است و همراهی قوی با ژن های خاصی در این بیماری دیده می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید