جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تفاوت های اصلی میان ناراحتی و افسردگی

author منتشر کننده
نظرات (1) 3 0
تفاوت های اصلی میان ناراحتی و افسردگی

ناراحتی احساسی است که همه ما در زندگی حداقل برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده‌ایم. این حس بخشی از طبیعت انسان است که ممکن است گاهی با افسردگی اشتباه گرفته شود. بنابراین در مقاله پیش رو سعی داریم شما خوانندگان عزیز را با علائم افسردگی و غم و اندوه آشنا کنیم و به بیان تفاوت‌های بین این دو بپردازیم. امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

افسردگی و علائم آن

تفاوت های اصلی میان ناراحتی و افسردگی

در تعریف افسردگی باید گفت که افسردگی نوعی اختلال روانی است که می‌تواند بر اغلب بخش‌های زندگی فرد تاثیرات چشمگیری داشته باشد. این بیماری می‌تواند در هر فردی چه زن چه مرد و با هر سنی که دارد اتفاق بیفتد و سبب تغییر رفتارها و نگرش‌های وی گردد. متاسفانه این اختلال روانی در بین بزرگسالان در تمام دنیا شیوع گسترده‌ای دارد.

از علائم افسردگی می‌توان موارد زیر را نام برد:

1- احساس غم و اندوه

2- تغییرات خواب

3- عدم تمرکز

4- کاهش قدرت تصمیم‌گیری

5- اضطراب و بی‌قراری

6- عدم انگیزه

7- ناامیدی

8- بی‌میلی به کارهایی که قبلا برای فرد جالب بوده است.

9- کمبود انرژی

10- دردهای جسمی

11- تغییرات اشتها

12- عذاب وجدان یا احساس گناه برای کارهای کوچک گذشته

13- کج خلقی، خشم و پایین آمدن آستانه صبر

14- کمبود اعتماد به نفس

غم و اندوه و علائم آن

غم و اندوه یک واکنش طبیعی به احساساتی است که از فقدان و یا از دست دادن چیزی با ارزش و یا مرگ عزیزان ناشی می‌شود.

علائم عاطفی غم و اندوه عبارتند از:

1- احساس گناه

2- احساس ترس

3- شوک و ناباوری

4- احساس خشم

5- احساس ناامیدی از زندگی

تا اینجا با علائم افسردگی و غم و اندوه آشنا شدیم. تعدادی از علائم افسردگی با علائم غم و اندوه مشترک هستند با این حال تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت بین افسردگی و غم و اندوه

تفاوت های اصلی میان ناراحتی و افسردگی

ناراحتی و غم و اندوه یک احساس است اما افسردگی یک بیماری روحی است

ناراحتی تجربه‌ای است که به انسان این اجازه را می‌دهد تا بتواند مشکلات و سختی‌هایی همچون قطع رابطه با دوستان و نزدیکان و یا مرگ عزیزان را تحمل کرده و آن‌ها را پشت سر بگذارد. این در حالیست که افسردگی یک بیماری روحی و بلند مدت بوده که به طور کلی با ناراحتی تفاوت داشته و علائم مخصوص به خود را دارد که می‌تواند حداقل بیش از دو هفته ادامه پیدا کند. در افسردگی چیزهایی که باعث شادی فرد می‌شده دیگر وی را خوشحال نمی‌کند و فرد حس می‌کند که به طور مدام خسته است و انگیزه‌ای ندارد. استمرار حس ناراحتی به مدت طولانی مدت یکی از علائم دیگری می‌باشد که نشان می‌دهد فرد دچار افسردگی شده است. در واقع افسردگی، به رغم ناراحتی و غم و اندوه اثرات عمیق‌تری دارد که سبب آسیب به روابط اجتماعی فرد می‌گردد، شغل وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چنانچه درمان نشود علائم آن می‌تواند تا سال‌ها ادامه‌دار باشد.

ناراحتی به طور موقت رفتار فرد را تغییر می‌دهد ولی افسردگی زندگی فرد را متحول می‌کند

در طی یک روز یا هفته‌ی ناراحت، رفتارهای فرد تغییر می‌کند. ذهن فرد درگیر است و امکان دارد لحظاتی در خاطرات غمگین فرو رود اما این به گونه‌ای نیست که زندگی فرد را بهم زند. در حقیقت فرد می‌تواند کارهای روزانه خود را انجام دهد در عین حال که گاه فرد احساس ناخوشایندی دارد. ولی در افسردگی تحمل زندگی روزمره هم برای فرد مشکل می‌شود و این تفاوت به اندازه‌ای است که امکان دارد اطرافیان و دوستان وی هم متوجه آن شوند. فرد احساس عدم اعتماد به نفس می‌کند و مدام فکر می‌کند که انرژی ندارد. علاوه بر این امکان دارد سخت‌تر به خواب رود و یا این‌که مشکل‌تر بیدار شود.

ناراحتی موقتی است اما افسردگی طولانی مدت است

ناراحتی درجات مختلفی دارد اما مشابه هر حس دیگری، ناراحتی گذراست و با گذشت مدت زمانی از بین می‌رود. این چیزی است که در خصوص افسردگی مصداق ندارد. در حقیقت ناراحتی می‌تواند به مدت چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد اما در همان لحظه‌ی ناراحتی، لحظاتی از روز هستند که شما احساس می‌کنید خوب هستید به طوری‌که می‌توانید آهنگ مورد علاقه خود را گوش دهید، بخندید و یا با دوستان خود بیرون بروید. اما افسردگی، طولانی مدت است و چنانچه بخواهیم دقیق باشیم، خروج از آن وضعیت به انتخاب خودِ فرد برنمی‌گردد. علائم افسردگی به نظر پیوسته می‌آید و امکان دارد در صبح‌ها بدتر باشد. افسردگی تمام طول روز فرد را می‌گیرد و وقتی فرد در آن گرفتار می‌شود فکر می‌کند که دیگر هیچ وقت نمی‌تواند بهتر شود.

ناراحتی یک حس درونی است اما افسردگی از بیرون قابل تشخیص است

ناراحتی یک حس درونی می‌باشد. به این معنا که وابسته به فرد است که بگوید ناراحت است یا نه و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود یا زیر سوال ببرد. این چیزی است که فرد به طور مستقل و از درون احساس می‌کند. اما افسردگی دارای یک سری قاعده مشخص است و به طور رسمی و از بیرون قابل تشخیص پزشکی است. در حقیقت روانشناسان و یا مشاوران با انجام تست می‌توانند متوجه شوند که آیا فرد مبتلا به افسردگی است یا نه. نکته کلیدی در تشخیص افسردگی مدت طول کشیدن احساس ناراحتی است و انجام یک تست می‌تواند به فرد بگوید که دیگر علائم آن را دارد یا نه. امروزه انجام این تست‌ها در خارج از کلینیک‌ها هم امکان‌پذیر است. اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که سوالاتی را از فرد می‌پرسد و با توجه به این سوالات به فرد می‌گوید که آیا صرفا ناراحت است و یا دچار افسردگی شده است.

ناراحتی یک واکنش به موقعیتی ویژه است اما افسردگی حالت پایدار غیر طبیعی می‌باشد

ناراحتی واکنشی است که فرد در یک موقعیت دردآور تجربه می‌کند و امری سالم و طبیعی محسوب می‌شود اما افسردگی حالتی است که بدون دلیل خاصی اتفاق می‌افتد. در حقیقت هنگام افسردگی نیازی نیست که فرد به موقعیتی خاص فکر کند تا ناراحت شود و یا ناراحتی وی نمود بیشتری یابد، بلکه احساس غمگینی در همه‌ی موقعیت‌ها با وی همراه است. کمتر قادر به تمرکز کردن است، به دلایل غیر منطقی خود را گناهکار می‌داند، به آینده بدبین است و حس می‌کند یک درماندگی غیر قابل وصفی وجودش را فرا گرفته است. چنانچه افسردگی پس از یک موقعیت خاص اتفاق بیفتد احتمالا آن موقعیت مانند مرگ عزیزان به گونه‌ای افراطی و خارج از کنترل می‌شود. البته تفاوت قائل شدن بین ناراحتی پس از مرگ عزیزان و افسردگی مشکل است. بی‌اشتهایی و خواب زیاد که در این گونه مواقع اتفاق می‌افتد بیشتر از حس ناراحتی معمولی است که معمولا عزاداری نامیده می‌شود ولی همین هم میزانش روز به روز تغییر می‌کند. این مسئله‌ای است که در خصوص افسردگی صادق نیست. از طرفی معمولا فرد عزادار میل به پذیرش همدردی دیگران دارد، این در حالیست که افراد افسرده می‌خواهند که تنها باشند و خود را از سایرین جدا می‌کنند.

تفاوت های اصلی میان ناراحتی و افسردگی

بیشتر بخوانید: افسردگی اتکایی

درمان افسردگی

یکی از کاربردی‌ترین روش‌های درمان افسردگی تغییر سبک زندگی می‌باشد. برای تغییر سبک زندگی خود می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

پر جنب و جوش باشید

 غصه خوردن در خانه فرد را افسرده‌تر می‌کند. پس از خانه بیرون بروید و کاری را که از انجام آن لذت می‌برید با جنب و جوش انجام دهید. پیاده روی کنید یا دوچرخه سواری کنید. مطالعه کنید، به دوستان خود سر بزنید و ... .

به مسائلی که در اطرافتان می‌گذرد توجهی نشان ندهید و خوش باشید

اگر بی‌حوصله هستید هیچ چیز دیگری به جز شادی نمی‌تواند شما را از این حالت بیرون آورد. پس لازم است به آنچه که در اطرافتان می‌گذرد بی‌توجه بوده و خوش باشید. بپذیرید که اندکی غم و اندوه، واقعا بی‌اهمیت است. قبول کنید که احساس آشفتگی گذراست و از این‌که ناراحت هستید خود را بیشتر آزار ندهید.

خوب گریه کنید

اگر صحبت کردن از مشکلات سبب بغض شما می‌شود خوب گریه کنید. گریه شما را کاملا راحت می‌کند به ویژه زمانی‌که دلیل آن را بدانید.

ورزش کنید

تحقیقات زیادی نشان داده است که ورزش می‌تواند برای غلبه بر افسردگی مفید و تاثیرگذار باشد. پس ورزش کنید چرا که ورزش یکی از روش‌های مناسب برای از بین بردن حالت عصبی می‌باشد. 

علاوه بر روش‌های ذکر شده، مصرف داروهای ضد افسردگی نیز می‌تواند روشی موثر برای درمان افسردگی باشد. دارو می‌تواند سبب کاهش برخی از نشانه‌های افسردگی خفیف و شدید شود اما مشکل اصلی را حل نمی‌کند و معمولا راهکار طولانی مدتی نمی‌باشد. از طرفی داروهای ضد افسردگی می‌توانند عوارض جانبی و نگرانی‌های ایمنی داشته باشند و البته ترک آن‌ها هم می‌تواند دشوار باشد. چنانچه فکر می‌کنید که داروهای ضد افسردگی برای شما مناسب می‌باشد همه نکاتی را که می‌توانند در تصمیم‌گیری آگاهانه شما را یاری کنند بیاموزید. اگر برای درمان افسردگی خود دارو مصرف می‌کنید سایر درمان‌ها را نادیده نگیرید. تغییرات در سبک زندگی و یا درمان نه تنها به سرعت بازیابی از افسردگی شما را کمک می‌کنند بلکه مهارت‌هایی را هم برای جلوگیری از بازگشت آن به وجود می‌آورند. درمان‌های مکمل و جایگزین هم از راه‌های درمان افسردگی می‌باشند که به درمان‌های اصلی کمک می‌کنند. این نوع از درمان می‌تواند شامل طب سوزنی، مکمل‌های ویتامینی و گیاهی، روش‌های ریلکسیشن همچون یوگا، تای چی و مدیتیشن باشد. در رابطه با درمان‌های گیاهی هم باید گفت که درمان گیاهی، ویتامین‌ها و مکمل‌ها در حال حاضر در درمان افسردگی مورد بحث می‌باشند. مکمل‌های زیادی موجود هستند و در اغلب موارد کارآمدی آن‌ها از نظر علمی به اثبات نرسیده است. چنانچه علائم افسردگی شما تا حدودی به علت کمبود مواد مغذی است امکان دارد مکمل‌های ویتامینی شما را کمک کنند اما این کار هم باید با تجویز پزشک انجام شود.

درمان غم

تفاوت های اصلی میان ناراحتی و افسردگی

از راه‌های درمان غم و اندوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایمان خود را تقویت کنید

 اگر به زمینه‌ها و عواملی که موجب غم واندوه شما شده است دقت کنید پی می‌برید که اغلب زمینه‌ها و عوامل غم ریشه در ضعف ایمان دارد و چنانچه ایمان به پروردگار و امداد و رحمت او در وجود انسان تقویت گردد، غم و ناراحتی‌ها از بین می‌رود.

ناراحتی خود را بپذیرید و آن را تحمل کنید

همان‌طور که قبلا هم گفته شد ناراحتی یکی از حس‌های طبیعی انسان به شمار می‌آید. برای این‌که زندگی سالمی داشته باشیم لازم است به تمامی احساسات خود احترام بگذاریم. هنگامی‌که غم و اندوه به سراغ ما می‌آید لازم است این اجازه را به خود بدهیم که آن را کاملا احساس کنیم چرا که این امر سبب می‌شود بفهمیم که غم و اندوه یک واکنش طبیعی و عادی به کمبودهایی است که در زندگی داریم و نشان دهنده ایراد و اشکال ما.

احساسات خود را با دوستان و یا خانواده خود در میان بگذارید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید به کمک آن غم و اندوه خود را برطرف کنید در میان گذاشتن احساساتتان با یک دوست امین و یا یکی از اعضای خانواده‌اتان می‌باشد. در حقیقت این فرد باید فردی باشد که به خوبی به حرف‌های شما گوش فرا دهد و سعی در قضاوت کردن در خصوص آن و یا تغییر دادن شما نداشته باشد.

خاطرات خود را بنویسید

نوشتن خاطرات مانند این است که یک شنونده خوب دارید که به وی اطمینان کرده‌اید و حرف‌های خود را با وی در میان گذاشته‌اید.

علایق و سرگرمی‌های خود را دنبال کنید

تمام تلاش خود را بکنید تا به روال عادی زندگی خود بازگردید. بازگشت به فعالیت‌هایی که شما را خوشحال می‌کند و سبب می‌شود که دوباره به جامعه بپیوندید، تاثیر به سزایی در رفع غم و اندوه شما خواهد داشت. در واقع فعال‌سازی رفتاری از روش‌های درمانی می‌باشد که از پیشروی ناراحتی و یا حرکت به سوی افسردگی جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بیان تفاوت‌هایی که بین افسردگی و غم و اندوه وجود دارد پرداختیم که با استفاده از آن می‌توانید پی ببرید که دچار افسردگی شده‌اید و یا این‌که حس غم و اندوه دارید که می‌تواند پس از گذشت چند روز برطرف ‌شود. نکته‌ای که مهم است تشخیص زود هنگام افسردگی و ریشه‌یابی علت غم و اندوه است. با تشخیص این موارد می‌توانید از راه‌هایی که به درمان هریک کمک می‌کند، بهره بگیرید. توجه داشته باشید که افسردگی می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی فرد و اطرافیان وی بگذارد. پس در صورتی‌که علائم افسردگی دارید و یا این علائم را در نزدیکان خود احساس می‌کنید به سرعت به فکر درمان آن باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی خیلی مطالبتان جالب و کاربردی بود. چون آدم واقعا گاهی اوقات حس میکنه دنیا تمام شده ولی فقط فقط یک ناراحتی سطحی بوده است. مطلبتون کمک کننده بود. مم

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید