جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

خواص گیاه کندر

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
خواص گیاه کندر

در همین ابتدا از شما تقاضا داریم که تا آخر همراه ما باشید چرا که قصد داریم در مورد یکی از گیاهان دارویی از راسته افراسانان صحبت کنیم! کُندر درخت بومی در هندوستان، آفریقا و عربستان سعودی است. از پوست درخت برخی گونه‌های کندر، نوعی صمغ تراوش می‌کند. یکی از مزایای آن تقویت حافظه بوده و از شیره آن هم به عنوان خوشبوکننده استفاده‌ می‌شود. شیره کندر را معمولاً با اسپنددانه می‌جوشانند و مصرف می‌کنند. مصرف خوراکی کندر برای بهبود آرتروز و کولیت روده توصیه می‌شود. از کندر برای کاهش مشکلات پوستی ناشی از پرتو درمانی در سرطان نیز استفاده می‌شود. در صنعت، روغن صمغ کندر و عصاره‌ی آن برای تولید صابون، لوازم آرایشی، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها کاربرد دارد. طعم این عصاره بسیار تلخ است.

خواص گیاه کُندُر

همان طور که گفته شد این گیاه دارویی، در واقع صمغ درخت بومی نواحی خیلی گرم زمین می‌باشد. رنگ آن زرد شفاف بوده و برای سلامتی بسیار مؤثر است. همچنین برخلاف طعم گس و تلخی که دارد، دارای عطر خوبی است. کندر صمغی است که از دیرباز شناخته شده و توسط رومیان، ایرانیان، مصریان، یونانیان و یهودیان به ‌عنوان دارویی برای روح و جسم استفاده می‌شده است. از کندر به دو صورت پودر کندر ویا روغن آن استفاده می‌شود که هر کدام برای بیماری‌های مختلف قابل استفاده هستند. کندر برای کلیه اعضای بدن مفید و قابل استفاده است. از روغن کندر بیشتر برای ترمیم زخم‌ها، ایجاد پوست شفاف و نرم و همچنین جلوگیری و از بین بردن لکه‌ها و چروک و جوانسازی پوست استفاده می‌شود.

البته حتماً می‌دانید که از این گیاه پرخاصیت جهت جلوگیری از ریزش مو و شوره سر و خارش کف سر و داشتن موهای پرپشت و خوش حالت نیز استفاده می‌شود. کندر در ترمیم ناخن‌ها و استحکام و شفافیت و سلامت آن‌ها نیز بسیار مؤثر است. برای رفع زگیل و خارش محل گزش حشرات هم می‌توان از کندر استفاده کرد. کندر در کاهش استرس بسیار مفید است. استفاده از یک یا دو قطره روغن کندر بر روی شقیقه‌ها هنگام سردرد موجب کاهش درد، احساس آرامش و حتی بهبود درد دید می‌شود. در هنگام خستگی چشم بر اثر کار زیاد، می‌توان از کندر استفاده کرد. کندر در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مؤثر است. از این‌رو در جلوگیری از انواع سرطان‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

از دیگر خواص دارویی گیاه می‌توان به پاک کردن کبد و حفظ کلیه‌ها اشاره کرد. همچنین جهت جلوگیری از سنگ کیسه صفرا هم می‌توان از آن استفاده کرد. برای درمان مجاری ادرار، افزایش قوای جنسی آقایان و بهبود عملکرد رحم و همچنین جلوگیری از بیماری‌های زنان مثل کیست و یا سرطان هم استفاده از کندر توصیه شده است. از کندر می‌توان به‌عنوان ضد افسردگی استفاده کرد؛ زیرا اثر آرام‌بخشی آن در افسردگی بسیار مؤثر است. کندر در پایین آوردن تری گلیسیرید و کلسترول خون نیز مفید است؛ از این‌رو در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی استفاده از آن می‌تواند ثمربخش باشد. کندر در جذب بیشترین میزان کلسیم مؤثر بوده و برای رفع پوکی استخوان استفاده می‌شود.

گزارش برخی تحقیقات حاکی از آن است که مصرف برخی از عصاره‌های این گیاه می‌تواند درد را در بیماران مبتلا به آرتروز تا ۶۵ درصد کاهش داده و توانایی حرکتی را در آن‌ها بهبود بخشد. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد مصرف ترکیبی محصولات محتوی کندر و سایر ترکیبات گیاهی می‌تواند باعث کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به آرتروز بشود. براساس برخی مطالعات مصرف کرم‌های محتوی ۲ درصد کندر در دوره‌‌ی پرتودرمانی نیز می‌تواند مانع از پیشرفت قرمزی شدید پوست شود. مصرف کندر در برخی افراد می‌تواند علائم کولیت زخمی را هم بهبود مدهد. در برخی افراد کندر به‌خوبیِ داروی سولفاسالازین (داروی ضدالتهاب گوارشی) عمل می‌کند. براساس برخی مطالعات کندر می‌تواند کولیت زخمی را در ۷۰ تا ۸۲ درصد افراد تا حدی کاهش بدهد.

یکی از خواص این گیاه طبق مطالعات اولیه، بهبود دیابت ذکر شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم از آن پس از وعده‌ی غذایی، سطح قند خون و کلسترول را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود می‌دهد. کندر برای مبتلایان به تومورهای مغزی نیز مفید است. مصرف روزانه ۴۲۰۰ میلی‌گرم کندر می‌تواند اندازه‌ی تومور مغزی را کاهش دهد. همچنین مصرف روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کندر به ‌مدت ۶ هفته می‌تواند موجب کاهش علائم سندروم روده‌ تحریک پذیر در بیماران بشود. برخی مطالعات اولیه حاکی از آن است که مصرف عصاره‌ی کندر می‌تواند علائم بیماری کرون را در مبتلایان کاهش بدهد.

خواص گیاه کندر

بیشتر بخوانید: عفونت کلیه؛ علائم، عوارض، تشخیص و درمان

خواص کُندُر برای ریه و کاهش حملات آسم

اگر از بیماری ریه رنج می‌برید یا عفونت ریوی دارید، قطعاً گیاه طب سنتی کندر را توصیه می‌کنیم. فواید ضدالتهابی و ضدباکتریایی کندر، سبب تقلیل عفونت نایژه‌ها در ریه شده و همچنین با کاهش التهاب و گرفتگی رگ‌های خونی منجر می‌شود که سلامتی ریه‌ها به حالت طبیعی برگردد. از خونریزی‌های داخلی ریه جلوگیری می‌نماید و حالت‌های آسمی را برطرف و حملات آسمی را کنترل می‌کند. مصرف کندر موجب بهداشت دهان و تقویت لثه‌ها می‌گردد که باعث خوشبو شدن دهان و تنفس می‌شود. به همین دلیل با استفاده از خواص کندر برای ریه نه‌تنها می‌توانید سلامت ریه‌های خود را ارتقا دهید بلکه به بهداشت و سلامت دهان و دندان خود نیز کمک می‌کنید. می‌توانید از مصرف کندر به‌جای استفاده از انواع آدامس‌ها و خوشبوکننده‌ها بهره‌مند شوید.

خواص کُندُر برای حافظه و همچنین کاهش درد مفاصل

یکی دیگر از خواص این گیاه جادویی این است که در تقویت مغز و هوش بسیار مفید بوده و لذا از خواص آن برای تقویت حافظه استفاده می‌کنند. به کمک آن از می‌توانید از بیماری‌های مغزی مثل آلزایمر، پارکینسون و فراموشی‌های کوتاه مدت می جلوگیری کنید و سلامت اعصاب خود را افزایش دهید. از خواص کندر برای حافظه می‌توان برای افرادی که در سن بالا هستند و مستعد ابتلا به بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی هستند، استفاده نمود. مطالعات اولیه نشان می‌دهد که مصرف یک محصول خاص محتوی گلوکزآمین سولفات، متیل‌سوفونلیل‌متان، عصاره‌ی چوب بید سفید، کنستانتره‌ی ریشه‌ی زنجبیل، عصاره‌ کندر، عصاره‌ی ریشه‌ زردچوبه، فلفل قرمز، اسید هیالورونیک ۳ بار در روز و پس از ۸ هفته در کاهش دردهای مفاصل مؤثر عمل کرد.

خواص روغن کُندُر

روغن این گیاه نیز خواص متعددی دارد که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:  ماهیچه‌ها را در برابر سرماخوردگی محافظت می‌کند و برای درد‌های مفاصل و روماتیسم و آرتریت بسیار مؤثر است. تولید استروژن را کنترل می‌کند و از احتمال ایجاد کیست در رحم و تومور‌های پس از یائسگی که سرطان رحم نام دارد، جلوگیری می‌کند. مالیدن یک قطره روغن کندر در کف دست‌ها و قرار دادن آن‌ها روی چشم هی باز به مدت پنج دقیقه در روز می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی را حل و رفع کند. ماساژ ستون فقرات با کمک روغن کندر موجب بهبود تپش قلب و تسکین افرادی که دچار ریزش قلب شده‌اند، می‌شود. از این ماده به عنوان ژل حالت دهنده مو نیز میتوان استفاده کرد.

طریقه مصرف کُندُر

اگر از این گیاه به دلیل خواص فراوان آن استفاده کرده باشید، می‌دانید که می‌توان آن را به صورت پودر یا روغن مصرف کرد. به طور معمول در نحوه مصرف به شکل پودر، آن را مخلوط با عسل به اندازه یک قاشق مرباخوری استفاده می‌کنند. از آنجایی‌که کندر مزه‌ای تلخ و گس دارد، می‌توان آن را به صورت روغن برای مالیدن بر روی بدن ویا در کپسول‌های خوراکی استفاده کرد. همچنین روغن آن را می‌توان به صورت کپسول میل نمود. خواص کندر نیز همچون دیگر داروهای گیاهی با توجه به موادی که در خود دارد، ممکن است با برخی داروهای شیمیایی تداخل داشته باشد؛ از اینرو برای مصرف آن باید با پزشک خود مشورت نمایید.

آیا باید نگران مصرف کُندُر بود؟

به طور معمول مصرف خوراکی این گیاه تا ۶ ماه برای بزرگسالان خطری ایجاد نمی‌کند. مصرف آن بر روی پوست نیز تا مدت ۵ هفته معمولاً مشکلی در پی ندارد و اغلب عوارض جانبی مهمی نخواهد داشت. اما برخی از افراد که کندر را مصرف کرده‌اند، علائمی مانند معده درد، حالت تهوع، استفراغ، سوزش معده، خارش پوست، سردرد، ورم و خستگی عمومی را گزارش کرده‌اند. همچنین مصرف پوستی آن نیز در برخی افراد موجب بروز جوش‌های آلرژیک شده است. اما آنچه مسلم است این است که مصرف درازمدت هیچ داروی گیاهی پیشنهاد نمی‌شود و همواره باید پس از مدتی مصرف داروهای گیاهی با انجام آزمایش خون، تأثیر آن را بر سلامت خود چک کنید؛ همچنین برای طول مدت درمان می‌توانید از پزشک‌های سنتی کمک بگیرید.

هشدارها و احتیاط درباره‌ی مصرف کُندُر

نکته حائز اهمیت در مورد  زنان باردار و شیرده می‌باشد که مصرف مقدار اندکی از این گیاه که به ‌طور معمول در غذاها وجود دارد، خطری ایجاد نمی‌کند. اما این افراد هرگز نباید از کندر در مقادیر بالاتر و به‌ منظورِ خواص درمانی آن استفاده کنند. اطلاعات دقیقی از تأثیر استفاده از مقادیر بالای کندر در این افراد وجود ندارد. در مورد افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند ام اس، لوپوس، روماتیسم مفصلی و سایر بیماری‌های مربوط به دستگاه خودایمنی نیز شاید کندر دستگاه ایمنی را فعال‌تر بکند اما این امر می‌تواند علائم این بیماری‌ها را بدتر کند. بنابراین اگر هر یک از بیماری‌های خودایمنی را دارید، از مصرف کندر خودداری کنید.

تداخل کُندُر با سایر داروها

- داروهایی که در کبد تجزیه می‌شوند

از آنجایی که مصرف این گیاه همراه با داروهایی که در کبد تجزیه می‌شوند، امکان دارد تأثیر و عوارض جانبی آن داروها را افزایش بدهد، لذا قبل از مصرف همزمان، با پزشک‌ مشورت کنید. نمونه‌هایی از داروهایی که در کبد تجزیه می‌شوند، عبارت‌اند از: کلوزاپین و هالوپریدول (از داروهای ضد روان‌‌پریشی)، سیکلوبنزاپرین (مُسکن عضلانی)، فلووکسامین و زولوفت و پاروکستین و ایمیپرامین (از داروهای ضد افسردگی)، مکسیلیتین (داروی ضد‌آریتمی)، پروپرانولول (داروی فشارخون و نامنظمی تپش قلب)، تاکرین (داروی آلزایمر)، زیلوتون (داروی ضدآسم)، زولمیتریپتان (داروی درمان میگرن)، دیازپام (از داروهای مُسکن و خواب آور)، اُمپرازول (کاهش اسید معده)، وارفارین (داروی ضد لخته شدن خون)، دیکلوفناک (از داروهای کاهنده‌ درد و تحریک)، ایبوپروفن (داروی ضد التهاب)، پیروکسیکام و ترامادول (از داروهای ضددرد) و...

- داروهایی که قدرت دستگاه ایمنی را کاهش می‌دهند

یکی دیگر از داروهایی که مصرف آن‌ها با کندر توصیه نمی‌شود یا به عبارت بهتر کندر را نمی‌توان با آن‌ها به صورت همزمان استفاده کرد، داروهایی است که قدرت دستگاه ایمنی را کاهش می‌دهند. طبق گزارشات و تحقیقات صورت گرفته، به‌ نظر می‌آید که این گیاهی دارویی و مفید باعث افزایش فعالیت دستگاه ایمنی می‌شود. بنابراین مصرف آن همراه با داروهای تضعیف‌ کننده‌ی دستگاه ایمنی ممکن است اثرگذاری این داروها را کاهش بدهد. نمونه‌هایی از داروهایی که دستگاه ایمنی را ضعیف می‌کنند، عبارت‌اند از: آزاتیوپرین، باسیلیکسیماب، سیکلوسپورین، سندیمون، داکلیزوماب، موروموناب، میکوفنولات، تاکرولیموس، سیرولیموس و...

رژیم غذایی و کُندُر

فواید این گیاه نسبتاً گران، همان گونه که در قسمت‌های قبلی گفته شد، بسیار زیاد بوده و با توجه به ارزشی که دارد، می‌تواند در رژیم غذایی افراد قرار گیرد. البته در رابطه با طول مدت استفاده و عوارض آن بر روی انواع داروهایی که مصرف می‌کنید، بهتر است حتما با یک پزشک مشورت نمایید. همچنین چنانچه می‌خواهید تحت رژیم لاغری قرار بگیرید بهتر است حتی استفاده از این داروهای گیاهی را نیز به مشاور تغذیه خود گزارش دهید و از او راهنمایی بگیرید. مشاور تغذیه‌ به شما در مسیر کاهش وزن کمک می‌کند و می‌توانید راهنمایی‌های لازم را از او دریافت نمایید.

امکان دارد برخی افراد بخاطر وضعیت جسمانی خود همانند قد، وزن، بیماری‌های زمینه‌ای و غیره، نیازمند دریافت رژیم‌های متفاوت و متنوعی باشند. از طرفی ممکن است برخی از افراد به دلیل استفاده از انواع رژیم‌های مختلف، دچار استپ وزنی شده باشند؛ بنابراین نیاز است یک مشاور تغذیه مجرب آن‌ها را راهنمایی کند. جهت راهنمایی بیشتر، سیده بهاره غفاری فارغ التحصیل رشته تغذیه از دانشگاه شهید بهشتی، مشاور تغذیه حرفه‌ای است که نه‌ تنها وزارت بهداشت دانش او را تأیید می‌کند؛ بلکه تجربه‌ای که در این زمینه داشته است، یک رزومه قوی برای جلب اطمینان مراجعین است. همچنین رژیم‌هایی که توسط بهاره غفاری ارائه می‌شود تنها به کاهش وزن و تناسب اندام اهمیت نمی‌دهند، بلکه سلامت شما را نیز در نظر می‌گیرند.

کُندُر در دوران کرونا

از آنجا که بیماری کووید 19 یا همان ویروس کرونا، ویروسی ناشناخته و جدید است و جهش‌های مختلف و متنوعی را به دنبال دارد، بنابراین به سادگی نمی‌توان درباره‌ی درمان قطعی آن نظر داد. اما اطباء طب سنتی بر این باورند که با توجه به ترکیباتی که در کندر وجود دارد، می‌توان از آن برای درمان کرونا استفاده کرد و درگیری و عفونت ریه را التیام بخشید و کاهش داد. سالهاست که از کندر در درمان آسم استفاده شده و تحقیقات پزشکی اثرگذاری آن را تأیید می‌کنند. بنابراین طب سنتی امیدوار است که کندر بتواند در کاهش عوارض ریوی کرونا مؤثر واقع شود.

کُندُر (Olibanum) چیست و چه خواصی دارد؟

در همین ابتدا از شما تقاضا داریم که تا آخر همراه ما باشید چرا که قصد داریم در مورد یکی از گیاهان دارویی از راسته افراسانان صحبت کنیم! کُندر درخت بومی در هندوستان، آفریقا و عربستان سعودی است. از پوست درخت برخی گونه‌های کندر، نوعی صمغ تراوش می‌کند. یکی از مزایای آن تقویت حافظه بوده و از شیره آن هم به عنوان خوشبوکننده استفاده‌ می‌شود. شیره کندر را معمولاً با اسپنددانه می‌جوشانند و مصرف می‌کنند. مصرف خوراکی کندر برای بهبود آرتروز و کولیت روده توصیه می‌شود. از کندر برای کاهش مشکلات پوستی ناشی از پرتو درمانی در سرطان نیز استفاده می‌شود. در صنعت، روغن صمغ کندر و عصاره‌ی آن برای تولید صابون، لوازم آرایشی، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها کاربرد دارد. طعم این عصاره بسیار تلخ است.

خواص گیاه کُندُر

همان طور که گفته شد این گیاه دارویی، در واقع صمغ درخت بومی نواحی خیلی گرم زمین می‌باشد. رنگ آن زرد شفاف بوده و برای سلامتی بسیار مؤثر است. همچنین برخلاف طعم گس و تلخی که دارد، دارای عطر خوبی است. کندر صمغی است که از دیرباز شناخته شده و توسط رومیان، ایرانیان، مصریان، یونانیان و یهودیان به ‌عنوان دارویی برای روح و جسم استفاده می‌شده است. از کندر به دو صورت پودر کندر ویا روغن آن استفاده می‌شود که هر کدام برای بیماری‌های مختلف قابل استفاده هستند. کندر برای کلیه اعضای بدن مفید و قابل استفاده است. از روغن کندر بیشتر برای ترمیم زخم‌ها، ایجاد پوست شفاف و نرم و همچنین جلوگیری و از بین بردن لکه‌ها و چروک و جوانسازی پوست استفاده می‌شود.

البته حتماً می‌دانید که از این گیاه پرخاصیت جهت جلوگیری از ریزش مو و شوره سر و خارش کف سر و داشتن موهای پرپشت و خوش حالت نیز استفاده می‌شود. کندر در ترمیم ناخن‌ها و استحکام و شفافیت و سلامت آن‌ها نیز بسیار مؤثر است. برای رفع زگیل و خارش محل گزش حشرات هم می‌توان از کندر استفاده کرد. کندر در کاهش استرس بسیار مفید است. استفاده از یک یا دو قطره روغن کندر بر روی شقیقه‌ها هنگام سردرد موجب کاهش درد، احساس آرامش و حتی بهبود درد دید می‌شود. در هنگام خستگی چشم بر اثر کار زیاد، می‌توان از کندر استفاده کرد. کندر در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مؤثر است. از این‌رو در جلوگیری از انواع سرطان‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

از دیگر خواص دارویی گیاه می‌توان به پاک کردن کبد و حفظ کلیه‌ها اشاره کرد. همچنین جهت جلوگیری از سنگ کیسه صفرا هم می‌توان از آن استفاده کرد. برای درمان مجاری ادرار، افزایش قوای جنسی آقایان و بهبود عملکرد رحم و همچنین جلوگیری از بیماری‌های زنان مثل کیست و یا سرطان هم استفاده از کندر توصیه شده است. از کندر می‌توان به‌عنوان ضد افسردگی استفاده کرد؛ زیرا اثر آرام‌بخشی آن در افسردگی بسیار مؤثر است. کندر در پایین آوردن تری گلیسیرید و کلسترول خون نیز مفید است؛ از این‌رو در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی استفاده از آن می‌تواند ثمربخش باشد. کندر در جذب بیشترین میزان کلسیم مؤثر بوده و برای رفع پوکی استخوان استفاده می‌شود.

گزارش برخی تحقیقات حاکی از آن است که مصرف برخی از عصاره‌های این گیاه می‌تواند درد را در بیماران مبتلا به آرتروز تا ۶۵ درصد کاهش داده و توانایی حرکتی را در آن‌ها بهبود بخشد. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد مصرف ترکیبی محصولات محتوی کندر و سایر ترکیبات گیاهی می‌تواند باعث کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به آرتروز بشود. براساس برخی مطالعات مصرف کرم‌های محتوی ۲ درصد کندر در دوره‌‌ی پرتودرمانی نیز می‌تواند مانع از پیشرفت قرمزی شدید پوست شود. مصرف کندر در برخی افراد می‌تواند علائم کولیت زخمی را هم بهبود مدهد. در برخی افراد کندر به‌خوبیِ داروی سولفاسالازین (داروی ضدالتهاب گوارشی) عمل می‌کند. براساس برخی مطالعات کندر می‌تواند کولیت زخمی را در ۷۰ تا ۸۲ درصد افراد تا حدی کاهش بدهد.

یکی از خواص این گیاه طبق مطالعات اولیه، بهبود دیابت ذکر شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم از آن پس از وعده‌ی غذایی، سطح قند خون و کلسترول را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود می‌دهد. کندر برای مبتلایان به تومورهای مغزی نیز مفید است. مصرف روزانه ۴۲۰۰ میلی‌گرم کندر می‌تواند اندازه‌ی تومور مغزی را کاهش دهد. همچنین مصرف روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کندر به ‌مدت ۶ هفته می‌تواند موجب کاهش علائم سندروم روده‌ تحریک پذیر در بیماران بشود. برخی مطالعات اولیه حاکی از آن است که مصرف عصاره‌ی کندر می‌تواند علائم بیماری کرون را در مبتلایان کاهش بدهد.

خواص کُندُر برای ریه و کاهش حملات آسم

اگر از بیماری ریه رنج می‌برید یا عفونت ریوی دارید، قطعاً گیاه طب سنتی کندر را توصیه می‌کنیم. فواید ضدالتهابی و ضدباکتریایی کندر، سبب تقلیل عفونت نایژه‌ها در ریه شده و همچنین با کاهش التهاب و گرفتگی رگ‌های خونی منجر می‌شود که سلامتی ریه‌ها به حالت طبیعی برگردد. از خونریزی‌های داخلی ریه جلوگیری می‌نماید و حالت‌های آسمی را برطرف و حملات آسمی را کنترل می‌کند. مصرف کندر موجب بهداشت دهان و تقویت لثه‌ها می‌گردد که باعث خوشبو شدن دهان و تنفس می‌شود. به همین دلیل با استفاده از خواص کندر برای ریه نه‌تنها می‌توانید سلامت ریه‌های خود را ارتقا دهید بلکه به بهداشت و سلامت دهان و دندان خود نیز کمک می‌کنید. می‌توانید از مصرف کندر به‌جای استفاده از انواع آدامس‌ها و خوشبوکننده‌ها بهره‌مند شوید.

خواص کُندُر برای حافظه و همچنین کاهش درد مفاصل

یکی دیگر از خواص این گیاه جادویی این است که در تقویت مغز و هوش بسیار مفید بوده و لذا از خواص آن برای تقویت حافظه استفاده می‌کنند. به کمک آن از می‌توانید از بیماری‌های مغزی مثل آلزایمر، پارکینسون و فراموشی‌های کوتاه مدت می جلوگیری کنید و سلامت اعصاب خود را افزایش دهید. از خواص کندر برای حافظه می‌توان برای افرادی که در سن بالا هستند و مستعد ابتلا به بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی هستند، استفاده نمود. مطالعات اولیه نشان می‌دهد که مصرف یک محصول خاص محتوی گلوکزآمین سولفات، متیل‌سوفونلیل‌متان، عصاره‌ی چوب بید سفید، کنستانتره‌ی ریشه‌ی زنجبیل، عصاره‌ کندر، عصاره‌ی ریشه‌ زردچوبه، فلفل قرمز، اسید هیالورونیک ۳ بار در روز و پس از ۸ هفته در کاهش دردهای مفاصل مؤثر عمل کرد.

خواص روغن کُندُر

روغن این گیاه نیز خواص متعددی دارد که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:  ماهیچه‌ها را در برابر سرماخوردگی محافظت می‌کند و برای درد‌های مفاصل و روماتیسم و آرتریت بسیار مؤثر است. تولید استروژن را کنترل می‌کند و از احتمال ایجاد کیست در رحم و تومور‌های پس از یائسگی که سرطان رحم نام دارد، جلوگیری می‌کند. مالیدن یک قطره روغن کندر در کف دست‌ها و قرار دادن آن‌ها روی چشم هی باز به مدت پنج دقیقه در روز می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی را حل و رفع کند. ماساژ ستون فقرات با کمک روغن کندر موجب بهبود تپش قلب و تسکین افرادی که دچار ریزش قلب شده‌اند، می‌شود. از این ماده به عنوان ژل حالت دهنده مو نیز میتوان استفاده کرد.

طریقه مصرف کُندُر

اگر از این گیاه به دلیل خواص فراوان آن استفاده کرده باشید، می‌دانید که می‌توان آن را به صورت پودر یا روغن مصرف کرد. به طور معمول در نحوه مصرف به شکل پودر، آن را مخلوط با عسل به اندازه یک قاشق مرباخوری استفاده می‌کنند. از آنجایی‌که کندر مزه‌ای تلخ و گس دارد، می‌توان آن را به صورت روغن برای مالیدن بر روی بدن ویا در کپسول‌های خوراکی استفاده کرد. همچنین روغن آن را می‌توان به صورت کپسول میل نمود. خواص کندر نیز همچون دیگر داروهای گیاهی با توجه به موادی که در خود دارد، ممکن است با برخی داروهای شیمیایی تداخل داشته باشد؛ از اینرو برای مصرف آن باید با پزشک خود مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید