جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دانشمندان برای اولین بار حجم بالایی آب زیر یخ جنوبگان کشف کردند

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
دانشمندان برای اولین بار حجم بالایی آب زیر یخ جنوبگان کشف کردند

آیا تا به حال پیش آمده که پس دیدن تصاویر قطب جنوب فکر کنید زیر آن همه برف و یخ چه چیزی وجود دارد؟ از قرار معلوم پژوهشگران دانشگاه کلمبیا طی تحقیقات خود با کشف سفره‌های آبی عظیم، برای اولین بار به پاسخ این پرسش دست یافته‌اند.

با استناد به بیانیه رسمی این دانشگاه، این گروه از دانشمندان برای اولین بار کشف کرده‌اند که شبکه‌ای عظیم و فعال از سفره‌های آبی زیرزمینی در اعماق ناحیه غربی قاره جنوبگان جریان دارد.

به گفته «کلوئی گوستاف‌سان»، یکی از محققین حاضر در پروژه از رصدخانه لمانت داهرتی دانشگاه کلمبیا در خصوص احتمال وجود آب‌های زیرزمینی در قطب جنوب فرضیه‌سازی می‌کردند اما تاکنون هیچ تصویربرداری با جزئیاتی جهت اثبات این ادعا وجود نداشته است.

وی در ادامه خاطر نشان می‌کند حجم سفره‌های زیرزمینی یافت شده به حدی زیاد است که احتمالا می‌تواند روی فرایند «روان یخ» تاثیر بگذارد. امری که می‌تواند در مبحث گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی کشفی نگران‌کننده تلقی شود.

 دانشمندان برای اولین بار حجم بالایی آب زیر یخ جنوبگان کشف کردند

بیشتر بخوانید: حفظ محیط زیست در سفر؛ چگونه بدون تخریب از طبیعت گردی لذت ببریم؟

چرا کشف سفره‌های آبی در قاره جنوبگان می‌تواند نگران‌کننده باشد؟

با وجود اینکه کشف این سفره‌های آبی به خودی خود هیجان‌انگیز است، اما می‌تواند خطراتی در رابطه با بحران آب و هوایی هم برای انسان به همراه داشته باشد. دانشمندان هشدار داده‌اند بیشتر این آبریزهای ته‌نشین در حال حاضر زیر سطح کنونی آب دریا قرار دارند.

این امر بدین معناست که اگر یخ‌های قطبی به علت گرمایش عقب رانده شوند، آب اقیانوس به این سفره‌های آبی ته‌نشین هجوم خواهد آورد و با حرکت دادن یخچال‌های پشت آن، سطح آب دریا را در تمامی نقاط کره زمین بالا خواهد برد.

گوستاف‌سان در این رابطه می‌گوید که قاره جنوبگان این پتانسیل را داراست که سطح آب دریا را به میزان 57 متر بالا ببرد، بنابراین هدف کنونی این است که قطعه گم‌ شده از پازل جریان‌های یخی را پیدا کنیم و چگونگی رفت و برگشت این یخ‌ها به اقیانوس را درک کنیم.

در پایان گفتنی است که گوستاف‌سان و تیمش برای ثبت تصاویر و نقشه‌برداری از این سفره‌های آبی، طی یک دوره شش هفته‌ای در سال 2018 از تکنیک magnetotelluric استفاده کردند و منطقه‌ای به عرض 96 کیلومتر را پوشش دادند.     

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید