جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

درمان های خانگی برای کاهش درد دندان

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
درمان های خانگی برای کاهش درد دندان

هر کدام از ما در طول زندگی خود حداقل یکبار دندان درد را تجربه کرده ایم و درک می‌کنیم که تحمل چنین دردی چقدر دشوار است. اگر در هنگام بروز دندان درد به دندان پزشک دسترسی نداشته باشیم اوضاع پیچیده تر خواهد شد.در این قسمت ما چندین راه حل کاهش دندان درد در خانه را به شما آموزش می‌دهیم تا در مواقع اورژانسی آن ها را به کار ببرید.

پودر زنجبیل و فلفل قرمز برای کاهش درد دندان

زنجبیل و فلفل قرمز دو ادویه‌ی ضد درد هستند. هر کدام از این دو را می‌توانید برای کاهش درد دندان به کار بگیرید اما مخلوط این دو اثر بسیار بهتری برای التیام درد دندان خواهد داشت. روش درست کردن این مسکن خانگی به این صورت است که به میزان مساوی از این دو ادویه را در داخل ظرفی ریخته و تا جایی به آن آب اضافه می‌کنید که محلولی غلیظ با غلظت سس بدست بیاید. سپس پنبه‌ی تمیزی را به این مخلوط آغشته کنید و بر روی محل درد گذاشته و تا جایی که می‌توانید سوزش آن را تحمل کنید بر روی ناحیه ی دردناک نگه دارید. دقت داشته باشید پنبه‌ی آغشته به این مخلوط ب لثه و زبانتان برخورد نکند زیرا سبب سوزش خواهد شد.

کاهش درد دندان

بیشتر بخوانید: سه نکته کلیدی درباره‌ی جراحی ایمپلنت دندان

جوشانده‌ی نعنا برای کاهش درد دندان

یک قاشق چایخوری نعنای خشک را در داخل قوری بریزید و دم کنید. سپس بگذارید خنک شود و آنرا در دهان خود بگردانید.

این کار سبب کاهش یافتن درد دندان خواهد شد. همچنین چای سیاه به دلیل دارا بودن تانین که ماده ای منقبض کننده است به درمان دندان درد کمک خواهد کرد. برای استفاده از چای سیاه کافی است یک تی بگ مرطوب را بر روی ناحیه ی دردناک خود قرار دهید یا دم کرده ی چای را پس از سرد شدن در دهان خود به مدت 30 ثانیه بگردانید.

آب نمک برای کاهش درد دندان

یک قاشق چایخوری نمک را در نصف لیوان آب ولرم حل کنید و صبر کنید سرد شود. سپس آب نمک را در دهان خود به مدت حدود 30 ثانیه بگردانید.

روغن یا تکه های میخک برای کاهش درد دندان

میخک به دلیل دارا بودن اوژنول یک بی حس کننده‌ی بسیار قوی است.به همین دلیل میخک در درمان سنتی برای بی حس کردن اعصاب استفاده می‌شود. روش استفاده از آن به این صورت است که یک یا چند قطره روغن میخک را بر روی پنبه ی تمیزی بریزید و روی قسمتی از دندان که درد می‌کند بگذارید. اگر به روغن میخک دسترسی نداشتید می‌توانید تکه های میخک را پودر کرده و روی دندان دردناک خود قرار دهید.توجه داشته باشید که روغن میخک را فقط بر روی دندانتان قرار دهید و مراقب باشید این روغن بر روی لثه یا زبانتان نریزد زیرا سبب بروز التهاب شده و درد دندان تان را بیشتر خواهد کرد.

آدامس جویده شده برای کاهش درد دندان

بعضی از اوقات درد دندان ناشی از این است که قسمتی از دندان شکسته شده یا مواد ترمیمی داخل آن خالی شده است. شما می‌توانید برای پوشاندن این قسمت از دندانتان و کاهش درد آن از آدامس جویده شده استفاده کنید تا زمانی که خود را به پزشک برسانید این آدامس نقش پوشش را برای دندان هایتان ایفا کند. دقت داشته باشید که تا زمان مراجعه به دندانپزشک با دندان آسیب دیده‌ی خود چیزی نخورید.

طب فشاری برای کاهش درد دندان

دستانتان را باز کنید. تکه گوشتی که بین انگشت شست و اشاره‌ی شما قرار دارد را فشار دهید. این کار سبب می‌شود اندورفین بیشتری ترشح شده و درد دندان تان کاهش یابد. همچنین در طب فشاری آمده است که اگر دست ها را با یخ ماساژ دهید به کاهش درد کمک کرده اید. همچنین در ناحیه ی بین انگشت اشاره و شستتان نیز یخ قرار داده تا مستقیما بر روی آرام شدن التهاب دندان اثر بگذارید.

استفاده از مر برای کاهش درد دندان

مر ماده ای قابض است و اگر دهان خود را با آن شستشو دهید التهاب دندان شما کاهش می‌یابد. برای استفاده از آن ابتدا 1 قاشق چایخوری پودر آن را در 1 لیوان آب با حرارت ملایم و به مدت 30 دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط نهایی را صاف کنید و اجازه دهید خنک بشود. یک قاشق غذا خوری این محلول غلیظ را در نصف فنجان آب حل کرده و هر 4 ساعت یکبار دهان خود را با آن بشویید.

یخ برای کاهش درد دندان

یخ یک مسکن خوب برای کاهش درد دندان است. اگر می‌خواهید به صورت اورژانسی دندان درد خود را کاهش دهید از کمپرس یخ استفاده کنید. چند تکه یخ را در داخل کیسه پلاستیکی ریخته و با یک پارچه نازک روی کیسه را بپوشانید و برای یک ربع تا نیم ساعت آن را بر روی ناحیه ای از صورت خود که دندان ملتهب در محدوده‌ی آن قرار دارد بگذارید.

دندان های خود را تمیز نگه دارید تا دردتان التیام یابد

گاهی از اوقات بدون اینکه متوجه شوید تکه های ریزی از مواد غذایی در بین حفره های دندان قرار گرفته اند که باعث تشدید در دندان و لثه ها خواهند شد. برای برطرف کردن این مشکل باید دهان خود را به دقت تمیز کنید. ابتدا دندان هایتان را مسواک بزنید. اگر درد شما ناشی از درد لثه باشد مسواک زدن می‌تواند برای کاهش درد بسیار کمک کننده باشد.سپس با استفاده از نخ دندان تمام ذرات باقی مانده بین دندان تان را تمیز کنید. تمیز کردن دندانتان را با استفاده از دهانشویه به پایان برسانید. اگر می‌خواهید در داخل منزل یک دهانشویه‌ی طبیعی درست کنید، کافی است مقدار کمی موم عسل را در یک لیوان آب حل کرده و برای شستن دهانتان از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: هالیتوسیس یا بوی بد دهان

استفاده از الکل برای کاهش درد دندان

برای این کار پنبه را به مقداری الکل خوراکی آغشته کرده و بر روی ناحیه ی دردناک قرار دهید. اگر لثه های شما ملتهب شدند این کار را متوقف کنید. استفاده از الکل تنها برای مدت زمانی درد شما را تسکین خواهد داد ولی آن را درمان نخواهد کرد.

شستشوی دهان با روغن نارگیل برای کاهش درد دندان

روغن نارگیل یک شستشو دهنده‌ی دهان و دندان است.به طوری که استفاده از آن سبب می‌شود باکتری های مضر در دهان کاهش یابد. برای کاهش التهاب دندان خود مقداری روغن نارگیل را در دهان بگردانید و بعد از گذشت حدود 10 دقیقه آن را دور بریزید.

استفاده از زردچوبه برای کاهش درد دندان

یکی از خواص مهم ادویه‌ی زردچوبه این است که این ادویه به صورت یک چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان عمل کرده همچنین این ادویه ی جادویی برای عفونت های دندان و لثه نیز مفید است. از خواص دیگر آن می‌توان به خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد باکتریایی قوی و ضد درد بودن اشاره کرد.

روش استفاده از آن به این صورت است که یک قاشق چایخوری زردچوبه را با مقداری آب مخلوط کرده به صورتی که یک مخلوط با غلظت سس حاصل شود. سپس پنبه ی تمیزی را به مخلوط آغشته کرده و بر روی ناحیه ی دردناک قرار دهید. همچنین ترکیب مخلوط زردچوبه و آب به همراه مقداری عسل برای کاهش درد موثر تر است.

استفاده از آویشن برای کاهش درد دندان

آویشن برای تسکین درد دندان بسیار موثر بوده و علاوه بر آن حاوی عناصر ضد عفونی کننده و ضد قارچ است که می‌تواند از بروز پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند.

بهترین راه مصرف آویشن استفاده از برگ تازه ی آن است. جویدن برگ آویشن سبب می‌شود عصاره‌ی داخل آن خارج شده و درد و التهابات را کمتر کند. در صورتی که به برگ تازه ی آویشن دسترسی ندارید می‌توانید با چکاندن چند قطره ی آن بر روی قسمت دردناک التهاب خود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید روغن آویشن را با مقداری روغن زیتون رقیق کرده و در دهان بچرخانید. دقت داشته باشید که خوردن روغن آویشن ضرر دارد و ممکن است باعث مسمومیت شود. پس از آن در حد چند قطره استفاده کرده و پس از مصرف آن را از دهانتان خارج کنید.

سرکه‌ی سیب برای کاهش درد دندان

برای استفاده از سرکه‌ی سیب مقداری پنبه ی تمیز را به آن آغشته کرده و برای 15 دقیقه بر روی دندان خود بگذارید.

سیر و کاهش درد دندان

سیر یک منبع غنی از فیتوکمیکال ها و آلسین است که به از بین بردن باکتری ها و کاهش پلاک در دهان خواهد شد.به همین دلیل سیر نه تنها از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می‌کند بلکه به درمان درد دندان نیز کمک خواهد کرد. ابتدا سیر را بشویید و آنرا خیلی ریز خرد کنید. سیر پوره شده را بر روی دندان دردناک خود قرار دهید تا متوجه تاثیر آن در کاهش درد شوید. همچنین می‌توانید سیر خرد شده را بجوید و تاثیر آن را حس کنید.

آب لیموترش برای کاهش درد دندان

آب لیمو ترش دارای مقادیر زیادی فسفر، فلاونوئید و پتاسیم است و یکی از بهترین مواد ها برای درمان طبیعی درد دندان به حساب می‌آید. کافی است آب لیموترش تازه ای را با یک قاشق نمک ترکیب کنید و در دهان خود بگردانید تا درد دندانتان تسکین پیدا کند.

مخلوط دارچین و عسل برای کاهش درد دندان

هم دارچین و هم عسل دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که سبب می‌شود علاوه بر پیشگیری از پوسیدگی دندان به درمان دندان درد هم کمک کند. برای استفاده از این مخلوط عافی است مقداری پودر دارچین با عسل را به نسبت 1 به 5 ترکیب کرده تا خمیر محکمی حاصل شود. این خمیر را بر روی دندان آسیب دیده قرار دهید تا درد آن تسکین یابد.

عصاره‌ی وانیل برای کاهش درد دندان

عصاره‌ی وانیل یک ضد درد طبیعی است و جزو داروی های گیاهی مفید برای کاهش درد دندان در خانه می باشد.یک پنبه‌ی تمیز را به مقداری عصاره‌ی وانیل آغشته کنید و بر روی دندان دردناک خود قرار دهید تا درد آن به تدریج کاهش یابد.

آب اکسیژنه برای کاهش درد دندان

آب اکسیژنه می‌‌تواند ابتلا به عفونت دندان را کاهش دهد و به کاهش درد دندان کمک کند. محلول آب اکسیژنه را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و در روز چندین بار دهان خود را با آن بشویید. توجه داشته باشد که از بلعیدن آن خودداری کنید.

استفاده از کنجد برای کاهش درد دندان

کنجد حاوی ترکیباتی است که به بهبود درد دندان کمک می‌کند. برای استفاده از آن کافی است ظرفی را با آب پر کرده و اجازه دهید جوش بیاید. سپس نصف آب داخل ظرف کنجد ریخته و اجازه دهید نصف آب داخل ظرف تبخیر شود. می‌توانید این مخلوط را مستقیما بر روی ناحیه ی دردناک گذاشته یا به وسیله‌ی پنبه‌ی آغشته به آن و قرار دادن بر روی دندان ملتهب درد دندان خود را تسکین دهید.

استفاده از خاک رس برای درد دندان

مرهم خاک رس یک روش قدیمی برای کاهش درد دندان است. برای درست کردن این مرهم ابتدا ظرفی که نه پلاستیکی باشد و نه فلزی با آب و خاک رس پر کنید. سپس با یک قاشق چوبی آن را مخلوط کرده تا خمیر نرمی بدست بیاید. برای استفاده از این خمیر کافی است آن را بر روی صورت در ناحیه ای که درد را احساس می‌کنید قرار دهید و به مدت حدوداً یک ساعت زمان بدهید تا دردتان کم کم تسکین پیدا کند. این خمیر درد را به صورت موقت آرام می‌کند اما جایگزین درمان نخواهد شد.

از چه چیزهایی برای تسکین درد دندان استفاده نکنیم؟

هیچ گاه برای کاهش درد دندان خود از گرما و کمپرس گرم استفاده نکنید. زیرا نه تنها به کاهش دردتان کمک نخواهد کرد بلکه آن را بدتر می‌کند.

هیچ گاه برای کاهش درد دندان آسپرین بر روی آن بگذارید و تنها آن را با آب مصرف کنید. گذاشتن آسپرین بر روی دندان و لثه می‌تواند لثه را زخم و ملتهب کند که حدود 3 تا 4 روز طول می‌کشد تا بهبود یابد.

توجه داشته باشید که تمام نکاتی که در بالا ذکر کرده ایم برای تسکین موقت درد دندان های شما است و هیچ کدام از درمان های خانگی نمی‌تواند جایگزین مراجعه به دندانپزشک باشد. از این درمان ها تنها برای کاهش درد موقتی دندان خود استفاده کرده و بلافاصله در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید