جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سه نکته کلیدی درباره‌ی جراحی ایمپلنت دندان

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
سه نکته کلیدی درباره‌ی جراحی ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت (کاشت) دندان، روشی است که ریشه‌های دندان را با استوانه‌های فلزی و پیچ مانند جایگزین می‌کند و بدین شکل دندان های آسیب‌ دیده یا مفقود شده را با دندان های مصنوعی که  بسیار شبیه به نمونه‌های واقعی عمل می‌کنند؛ جایگزین می‌کند. نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان بستگی به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک شما دارد. باید تا سن 18 سالگی صبر کرد تا اسکلت صورت شکل کامل خود را پیدا کند؛ در غیر این صورت ممکن است در آینده به خاطر رشد فک و صورت ایمپلنت دندان کوتاه‌تر به نظر برسد. جراحی ایمپلنت دندان ممکن است شامل چندین روش شود. مزیت اصلی ایمپلنت حمایت کامل از دندان های جدید شما است، فرآیندی که به استخوان برای التیام نواحی اطراف ایمپلنت نیاز دارد. از آنجایی که این بهبودی استخوان نیاز به زمان دارد، این روند می تواند ماه‌ها طول بکشد.

بیشتر بخوانید: هالیتوسیس یا بوی بد دهان

1. جراحی ایمپلنت دندان چرا انجام می‌شود و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد

ایمپلنت دندان با جراحی در استخوان فک شما قرار می‌گیرد، جایی که به عنوان ریشه دندان های از دست رفته خدمت می‌کند. از آنجایی که تیتانیوم موجود در ایمپلنت با استخوان فک شما به هم می‌پیوندند، ایمپلنت نمی لغزد و سر و صدایی ایجاد نمی‌کند و البته باعث آسیب به استخوان نمی‌شود. از طرفی مواد به کار رفته نمی توانند مانند دندان های خودتان بپوسند. به طور کلی، جراحی ایمپلنت دندان ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

- یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید.

- استخوان فکی داشته باشید که رشد کامل داشته باشد.

- استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت داشته باشید یا بتوانید پیوند استخوانی انجام دهید.

- دارای بافت های دهانی سالم باشید.

- وضعیت سلامتی نداشته باشید که بر بهبودی استخوان تأثیر بگذارد.

- قادر به قرار دادن پروتز دندان نیستید.

- می خواهید توانایی گفتاریتان را بهتر کنید.

- سیگار نمی‌کشید.

مانند هر عمل جراحی، عمل جراحی ایمپلنت دندان نیز خطرات سلامتی به همراه دارد. اگرچه مشکلات آن به ندرت رخ می‌دهند، در صورت بروز معمولاً جزئی هستند و به راحتی درمان می‌شوند. خطرات شامل موارد زیر است:

- عفونت در محل ایمپلنت

- صدمه یا آسیب به ساختارهای اطراف، مانند سایر دندان ها یا رگ های خونی

- آسیب عصبی، که می‌تواند باعث درد، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دندان های طبیعی، لثه‌ها، لب ‌ها یا چانه شما شود.

- مشکلات سینوس، هنگامی که ایمپلنت دندانی در فک فوقانی، بیرون زده از یکی از حفره‌های سینوس شما قرار داده شود.

بیشتر بخوانید: یک مسواک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

2. چگونه خود را برای جراحی ایمپلنت دندان آماده کنید

روند برنامه‌ریزی برای ایمپلنت دندان ممکن است متخصصان مختلفی، از جمله پزشکی که در رابطه با وضعیت دهان، فک و صورت متخصص است (جراح دهان، فک و صورت)، دندانپزشکی که در درمان سازه‌هایی که از دندان ها پشتیبانی می‌کنند مانند لثه و استخوان متخصص است (پریودنتیست)، دندانپزشکی است که دندان مصنوعی را طراحی و متناسب می‌کند (متخصص پروتز) یا گاهی اوقات متخصص گوش، حلق و بینی؛ را درگیر کند. از آنجایی که ایمپلنت دندان به یک یا چند عمل جراحی نیاز دارند، شما باید یک ارزیابی کامل برای آماده سازی این روند انجام دهید، از جمله:

- معاینه جامع دندانپزشکی. ممکن است تصاویر اشعه X و سه بعدی و مدل هایی از دندان و فک خود تهیه کنید.

- بررسی تاریخچه پزشکی. در مورد هرگونه شرایط پزشکی و هرگونه داروی مصرفی از جمله نسخه‌های دارویی و داروهای بدون نسخه و مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید. اگر شرایط قلبی خاص یا ایمپلنت های ارتوپدی دارید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک هایی را قبل از عمل جراحی برای جلوگیری از عفونت تجویز کند.

- برنامه درمانی. متناسب با وضعیت شما، این برنامه مواردی را در نظر می‌گیرد؛ از جمله اینکه چه تعداد از دندان های شما به تعویض نیاز دارید و وضعیت استخوان فک و دندان های باقی مانده شما چگونه است.

برای کنترل درد، گزینه‌های بیهوشی در حین عمل جراحی شامل بی حسی موضعی، آرام بخش یا بی حسی عمومی است. با دندانپزشک متخصص خود صحبت کنید که کدام گزینه برای شما مناسب است. تیم مراقبت از دندان شما بسته به نوع بیهوشی که به شما ارائه می‌دهد، در مورد خوردن و آشامیدن قبل از عمل به شما دستور می‌دهد. اگر دارای آرامبخش یا بیهوشی عمومی هستید، برنامه‌ریزی کنید که فرد دیگری بعد از عمل شما را به خانه ببرد و انتظار داشته باشید که برای باقی روز استراحت کند.

ایمپلنت دندان

3. بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه نکاتی را باید رعایت کنید

ما می‌دانیم که بلافاصله بعد از عمل جراحی، مراقبت از دندان های شما آخرین چیز در ذهن شما است. اما مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان برای موفقیت روش شما از اهمیت بالایی برخوردار است. البته، جراح متخصص شما قبل و بعد از جراحی برای اطمینان از ارائه مشاوره تخصصی به شما، همراه شما خواهد بود. با این وجود، مواردی وجود دارد که باید بعد از انجام عمل ایمپلنت دندان انجام دهید.

- مراقبت بعد از ایمپلنت دندان باید بلافاصله شروع شود: از خوردن غذا و نوشیدنی گرم اجتناب کنید!

مراقبت های لازم برای ایمپلنت دندان بلافاصله بعد از عمل شروع می‌شود. یکی از مهم ترین جنبه‌های مراقبت های فوری بعد از ایمپلنت دندان، اجتناب از غذا یا نوشیدنی گرم است. مدتی آب سرد را امتحان کنید. غذای یا نوشیدنی گرم می‌تواند استرس روی بافت دهان شما را تشدید کند. علاوه بر اجتناب از غذا و نوشیدنی گرم، شما باید از تماس با محل ایمپلنت نیز خودداری کنید. این شامل تماس زبان یا انگشتان دست با ناحیه آسیب دیده است. البته، شما باید از تمامی مواد غذایی جامد حداقل تا زمانی که بی حس‌کننده موضعی از بین نرفته باشد، خودداری کنید. بهترین رویکرد برای شما ریختن آب سرد خواهد بود. آب سرد در ابتدا تورم و برخی از ناراحتی‌های دهان را از 24-48 ساعت کاهش می‌دهد.

- ممکن است ناراحتی و تورم خفیفی را تجربه کنید، آن را با بسته‌های یخ و مسکن‌ها درمان کنید

بعد از موفقیت آمیز بودن جراحی شما، ممکن است تورم دهان شما بیشتر و بیشتر شود. چه کاری باید انجام دهید؟ خوب، نباید وحشت کنید. تورم بخشی کاملاً طبیعی از جراحی ایمپلنت دندان است. علاوه بر این، تورم احتمالاً در دو یا سه روز اول افزایش می‌یابد. در واقع، مدت زمان تورم در اطراف دهان پس از انجام عمل ایمپلنت، حداکثر تا سه روز بعد از عمل است. تمام آنچه که شما باید نگران آن باشید، تسکین درد و تورم است. وقتی صحبت از تسکین درد و تورم می‌شود، راه حل آن ساده است: یخ و مسکن‌ها. بسته یخ، بخش جدایی‌ناپذیر کیت مراقبت بعد از ایمپلنت دندان شماست. بسته‌های یخ تورم را کاهش می‌دهند و به نوبه خود ناراحتی را که تجربه می‌کنید، محدود می‌کنند. برای التیام بهتر و راحت تر، قبل از این که بی حسی کاملاً از بین برود مسکن‌های خود را مصرف کنید. برای راحتی شما داروهای تسکین‌دهنده با قدرت متوسط ​​(ضد درد) مانند پاراستامول با کدئین و نوروفن تجویز می‌شود.

- در هفته اول بعد از عمل، از دهان‌شویه آب نمک گرم استفاده کنید

اکنون که درد و تورم بهبود پیدا کرده است، می‌توانید ذهن خود را بر روی مراقبت های دیگر بعد از  ایمپلنت دندان متمرکز کنید. تمیز نگه داشتن دهان و عاری بودن آن از باکتری ها در بهبودی شما و بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. اما بهترین روش برای این کار چیست؟ خوشبختانه، بهترین رویکرد نیز ساده‎ترین آن است: آب نمک. با مخلوط کردن چند قاشق چایخوری نمک با یک لیوان آب گرم می‌توانید یک محلول پایه‌ای ضدعفونی‌کننده تهیه کنید. این کار باعث کاهش فعالیت باکتریایی در دهان می‌شود. در نتیجه، احتمال بروز عوارض به شدت کاهش خواهد یافت. البته، آب نباید خیلی گرم باشد. بهترین راه برای استفاده از دهان‌شویه آب نمک، نگه‌داشتن آب نمک (محلول سالین) روی محل جراحی است. آن را به صورت خشن به اطراف دهان خود نپاشید. هنگامی که آب را در زیر ایمپلنت نگه می‌دارید، نباید آن را بخورید.

- مسواک زدن دندان های شما هنوز هم مهم است! اما محل ایمپلنت را فوراً مسواک نکنید

پس از انجام عمل ایمپلنت دندان، احتمالاً زخم های اطراف ایمپلنت برای مسواک زدن منظم خیلی حساس باشند. متخصصان استفاده از یک مسواک با سر کوچک و موهای فوق‌العاده نرم و انعطاف‎پذیر را توصیه می‌کنند. مسواک زدن دندان های باقیمانده باید به طور معمول، از همان شب عمل ادامه یابد. به طور کلی، چند روز منتظر ماندن برای مسواک زدن محل ایمپلنت دندان خوب است. طول دقیق مدت انتظار شما بستگی به احساس شما از ایمپلنت و چگونگی بهبودی آن دارد. همین مورد در مورد نخ دندان نیز صدق می‌کند.

- وقتی راحت‌تر شدید، می‌توانید چند غذای جامد متفاوت را امتحان کنید. متخصصان ما معمولاً توصیه می‌کنند تا 3-4 روز بعد از عمل منتظر بمانید. حتماً بعد از هر وعده غذایی، دهان خود را بشویید تا باعث محدود شدن لکه‌های زخم با غذا شود.

ایمپلنت دندان

بیشتر ایمپلنت‌های دندان موفقیت‌آمیز هستند. با این وجود، گاهی استخوان به اندازه کافی به ایمپلنت فلزی نمی‌پیوندد. به عنوان مثال، استعمال سیگار ممکن است به نارسایی و عوارض ایمپلنت کمک کند. اگر استخوان نتواند به اندازه کافی بپیوندد، ایمپلنت برداشته و استخوان تمیز می‌شود و می‌توانید طی حدود سه ماه دوباره این روش را امتحان کنید.

منابع:

www.mayoclinic.org

goldcoastimplantspecialist.com.au

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید