جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

هالیتوسیس یا بوی بد دهان

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
هالیتوسیس یا بوی بد دهان

از جمله مشکلات رایجی که هر از چند گاهی گریبان گیر افراد جامعه می‌شود، هالیتوسیس یا بوی بد دهان است. مشکلی که می­‌تواند اعتماد به نفس را از افراد گرفته و آن‌ها را گوشه گیر و منزوی کند. اگر خواهان کسب اطلاعات در این زمینه هستید و می‌­خواهید راه درمان هالیتوسیس را فرا بگیرید تا انتهای این نوشتار ما را همراهی نمایید.

هالیتوسیس یا بوی بد دهان

هالیتوسیس چیست؟

هالیتوسیس یک وضعیت پزشکی است که در آن دهان فرد به طور مداوم بوی بد می‌­دهد و او را با مشکلاتی همچون عدم اعتماد به نفس، گوشه گیری، انزوا و ... مواجه می­‌کند. بوی بد دهان یا همان هالیتوسیس بعد از پوسیدگی دندان و بیماری­‌های لثه، سومین علتی است که افراد را به سمت رعایت بهداشت دهان و دندان سوق می­‌دهد. طبق آمارهای منتشر شده از سوی مراکز بهداشتی و درمانی از هر 4 نفر یک نفر به بوی بد دهان یا همان  هالیتوسیس مبتلا است.

چه عواملی باعث ایجاد هالیتوسیس می ­شود؟

بوی بد دهان یا هالیتوسیس می‌تواند به دلایل مختلفی گریبان گیر فرد شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

مهم‌ترین عاملی که در ایجاد هالیتوسیس موثر است، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد. باکتری‌­هایی که روی دندان، زبان و لثه ­ها ایجاد می‌­شوند، گازهای بدبویی را تولید می­‌کنند. بنابراین برای جلوگیری از تولید این گازهای بد بو باید به طور مرتب مسواک زد و از نخ دندان استفاده کرد. تمیز کردن روی زبان نیز می‌­تواند به کاهش بوی بد دهان کمک نماید.

بیشتر بخوانید: یک مسواک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

خشکی دهان

بزاق دهان می‌­تواند باکتری­‌های موجود در دهان را از بین ببرد. بنابراین زمانی که دهان فرد خشک است و یا زمانی که فرد در خواب است چون بزاق دهان ترشح نمی ­شود، دهان بد بو شده و فرد دچار هالیتوسیس می‌شود. البته پوسیدگی دندان، عفونت دهان و بیماری­‌های لثه نیز به نوبه خود در ایجاد بوی بد دهان موثر خواهند بود.

مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی­‌های خاص

مصرف غذاهایی همچون پیاز، سیر و پنیر که بوی تندی دارند و نیز نوشیدن نوشیدنی­‌هایی همچون قهوه و نوشیدنی­‌های الکل دار نیز در ایجاد هالیتوسیس موثر هستند. البته بوی بدی که به خاطر مصرف این گونه مواد در دهان ایجاد می‌­شوند موقتی هستند. بنابراین با کاهش مصرف این گونه مواد و یا با مسواک زدن بعد از مصرف این گونه مواد می­‌توان بوی بد ایجاد شده در دهان را از بین برد.

مصرف دخانیات

یکی از مهم‌ترین عاملی که در ایجاد بوی بد دهان موثر است مصرف دخانیات و سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن نه تنها دهان را بد بو می­‌کند بلکه دندان‌ها را سیاه و خراب کرده و بیماری­‌های لثه را به وجود می­ آورد. بنابراین برای از بین بردن بوی بد دهان باید از مصرف دخانیات خودداری کرد.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های خمیر دندان خوب

مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروها همچون نیترات ها که هنگام گلو درد و درد قفسه سینه مصرف می­‌شوند، انواع مسکن‌ها با فرمول فنوتیازین و برخی از داروهای شیمی درمانی نیز باعث ایجاد هالیتوسیس می­‌شوند. جایگزین کردن این داروها با داروهایی با اثرگذاری یکسان بهترین کار برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان است.

هالیتوسیس یا بوی بد دهان

علائم هالیتوسیس چیست؟

از جمله علائم هالیتوسیس می‌توان به پوشش سفید روی زبان، مزه تلخ فلزی، بزاق غلیظ و ترشحات پشت بینی اشاره کرد.

روش­‌های درمان هالیتوسیس

برای درمان هالیتوسیس روش‌های مختلفی وجود دارد. برای استفاده از این روش­‌ها باید دید که چه عاملی باعث ایجاد بوی بد دهان شده است. با این حال برای از بین بردن بوی بد دهان روش‌­های زیر توصیه می‌شود:

مسواک زدن به طور مداوم و استفاده از نخ دندان

عدم استعمال سیگار و دیگر دخانیات

استفاده از آبنبات­ ها و آدامس ­های بدون قند که خشکی دهان را از بین می‌­برند.

مصرف آب کافی

استفاده  از دهان شویه مناسب که باکتری‌­ها را از بین می‌­برد.

جویدن سبزیجات تازه همچون نعناع و جعفری

هالیتوفوبیا چیست؟

هالیتوفوبیا یک شرایط روانی است که در آن فرد فکر می ­کند که دهانش بوی بد می‌دهد و به هالیتوسیس مبتلا شده است در حالی که واقعاً اینگونه نیست. این فرد در جمع از صحبت و اظهار نظر کردن خودداری می ­کند و به طور مداوم از خوشبو کننده دهان، آدامس و ... استفاده می‌­کند. حضور در دوره­ های رفتار شناختی (CPT) می‌تواند به این فرد کمک کند تا توهم بد بو بودن دهان را از خود دور کند.  

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید