جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

یک مسواک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
یک مسواک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

برای این که دهان خوشبویی داشته باشید و دندان­‌های سفید و درخشان، نیازمند داشتن یک مسواک خوب هستید. مسواکی که بیشترین سطح دسترسی به دندان‌ها را داشته باشد و به راحتی به دندانهای عقبی برسد و آن‌ها را خوب تمیز نماید. از طرفی سر آن متناسب با اندازه دهانتان بوده تا به راحتی در آن جا بگیرد. از این رو اگر می ­خواهید هنگام خرید مسواک بهترین انتخاب را داشته باشید در این نوشتار ما را همراهی کنید تا شما را با ویژگی‌­های یک مسواک خوب آشنا نماییم.

مسواک

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های خمیر دندان خوب

چرا استفاده از مسواک نرم توصیه می‌­شود؟

مسواک‌ها از نظر درجه سختی به سه دسته مسواک نرم، مسواک متوسط و مسواک زبر تقسیم می­‌شوند. اما از بین این سه دسته، دندان پزشکان همواره توصیه می‌­کنند که بهتر است افراد از مسواک نرم استفاده کنند چرا که مسواک سخت که طول الیافش بسیار کوتاه و ضخامت آن بسیار زیاد است موجب آسیب رسیدن به لثه، تحلیل لثه و نیز سایش طول دندان‌ها می‌شود. در مقابل مسواک نرم که الیاف بسیار انعطاف پذیری دارد به آسانی خم شده و وارد فضای بین دندان‌­ها و نیز مرز بین دندان و لثه می‌شود و آن قسمت را که در اکثر مواقع خوب تمیز نمی‌شود را پاک می‌نماید.  

سایز مسواک خوب چقدر است؟

یک مسواک خوب مسواکی است که به راحتی در دست قرار می‌­گیرد و پس از خیس شدن سر نمی­ خورد. یک مسواک خوب روی دسته خود پرز ندارد از این رو هنگام استفاده، برای مصرف کننده ناراحتی ایجاد نمی­‌کند. بنابراین می­ توان گفت سایز استاندارد یک مسواک خوب به گونه ­ای است که به راحتی در دست قرار می‌گیرد و قدرت مانور مصرف کننده در دهانش را هنگام تمیز کردن دندان‌ها به میزان زیادی افزایش می­‌دهد. این سایز برای برزگسالان معولاً بین یک اینچ طول و نیم اینچ عرض می­‌باشد. مسواکی که برای کودکان نیز انتخاب می‌شود باید متناسب با اندازه دست آن‌ها باشد تا سنگینی بیش از حدی را به دستان آن‌ها منتقل ننماید.

بیشتر بخوانید: روش‌هایی برای سالم ماندن دندان

مسواک برقی بهتر است یا مسواک دستی؟

با تولید مسواک برقی و عرضه آن در بازار سوالی که برای بسیاری از مصرف کنندگان به وجود آمد این بود که آیا بین مسواک برقی با مسواک دستی از نظر میزان اثرگذاری روی دندان‌ها تفاوتی وجود دارد یا خیر. مطالعات انجام گرفته در سال­‌های اخیر به این سوال پاسخ داد و تأکید کرد که بین مسواک برقی با مسواک دستی از نظر اثر گذاری روی دندان‌ها یعنی از بین بردن پلاک­ها و جلوگیری از بیماری‌های لثه تفاوت چندانی وجود ندارد. با این حال برخی از شواهد نشان می ­دهد مسواک rotation-oscillation که نوع خاصی از مسواک برقی است، با حرکات نوسانی خاص خود می‌تواند در تمیز کردن دندانها از مسواک‌های دستی موثرتر عمل نماید.

زمان تعویض مسواک چه موقع است؟

یک مسواک را زمانی باید تعویض کرد که موهای آن شروع به ساییده شدن می‌نمایند. این فرایند هر چند که سه ماه طول می‌کشد و فرد باید هر سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض نماید، ولی شروع سایش موهای مسواک تا مقدار زیادی به شدت و نحوه مسواک زدن فرد بستگی دارد. بنابراین می‌توان گفت زمان تعویض مسواک می‌­تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

نکات مهم در انتخاب یک مسواک خوب

هنگام انتخاب مسواک بهتر است به موارد زیر توجه نمایید:

دندان­‌ها را مسواکی بهتر تمیز می ­کند که الیاف بیشتری دارد.

مسواکی که رشته ­های نایلونی و نرمی دارد بهتر از سایر مسواک‌­ها می‌باشد.

مسواکی مناسب است که اندازه سر آن متناسب با دهان فرد باشد.

یک مسواک باید متناسب با سایز دست فرد انتخاب شود.

زاویه بین سر مسواک و دسته آن باید به اندازه­ای کم باشد که با شیبی ملایم به سر آن برسد.

الیاف یک مسواک خوب در عرض 4- 3 ردیف و در طول 12- 10 ردیف قرار می‌گیرد.

تعداد کلاف های نایلونی و یا مویی مسواک بر حسب کوچکی یا بزرگی مسواک بین 20 تا 40 کلاف می‌باشد. تعداد رشته­ های مویی و یا نایلونی در هر کلاف نیز معمولاً بین 20 تا 40 رشته می­ باشد که بر حسب نرمی و زبری مسواک‌ها محاسبه می‌شود. مسواک ­های نرم نسبت به مسواک­ های زبر رشته ­های بیشتری دارند.

اگر قسمت مویی مسواک به شکل 8 باشد به این صورت که در بخش جلویی آن یک کلاف و بعد به تدریج کلاف ها مانند مثلث در بخش های بعدی مسواک قرار بگیرند، امکان تمیز کردن بقایای غذا از بین دندان ­ها و تمیز کردن پلاک ­های میکروبی افزایش می‌­یابد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید