جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

در مورد حساسیت چه می‌دانید؟

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
در مورد حساسیت چه می‌دانید؟

آلرژی، پاسخ اضافه بدن در برابر چیزی است که در واقع بی ضرر است و هر چیزی که بدن آن را بیگانه بداند و نسبت به آن واکنش نشان دهد حساسیت نامیده می‌شود.

از نظر کلی آن چیزهایی که مردم به آن ها حساسیت دارند، شامل داروها و یا هر چیزی که استنشاق و یا بلعیده می‌شود و از طریق غذا مصرف شود می‌تواند آلرژی تولید کند، که در هر یک از افراد می‌تواند نوع آن متفاوت باشد. افراد حتی می‌توانند نسبت به چیزهایی که پوستشان نسبت با آن ها در تماس است حساسیت داشته باشند. همچنین آئروالرژن ها، موادی هستند که در محیط  قرار دارند، بیشتر به عنوان گرده ها در فصول رشد یا شوره گربه، کنه های گرد و غبار، که غالب عوامل تولید کننده آلرژی هستند نیز باعث حساسیت می‌شوند. نیش حشرات و نیز برخی مواد شیمیایی همچنین از عوامل تولید آلرژی به حساب می‌آیند.

آلرژی و حساسیت

بیشتر بخوانید: عفونت سینوس (سینوزیت)

حساسیت و آلرژی فصلی

در بسیاری از مناطق دنیا نظیر ایالات متحده، آلرژی بهاری از فوریه آغاز می‌شود و تا اوایل تابستان ادامه دارد. زیرا که گرده افشانی درختان و گل ها که از عوامل اصلی در تولید آلرژی است در اوایل سال نو انجام می‌گیرد. با این حال، در مناطقی با آب و هوای گرمسیری چمنزارها نیز با گرده افشانی در طول سال می‌توانند عامل ایجاد حساسیت و آلرژی شوند. همینطور درجه حرارت ملایم در زمستان در برخی مناطق نیز می‌تواند باعث شود که گیاهان زود گرده افشانی کنند. چشمه بارانی همچنین می‌تواند باعث رشد سریع گیاه شود و منجر به افزایش قالب شود و باعث پایداری علائم در پاییز شود.

شایع ترین علت آلرژی در پاییز گیاهانی نظیر پیر گیاه یا راگوید Ragweed، (گیاهی وحشی که به صورت خودرو است) می‌باشد که از عمده ترین عوامل شیوع حساسیت در این فصل است.

گیاهان دیگری که باعث حساسیت می‌شوند و به صورت وحشی در مناطق مختلف جهان وجود دارند شامل موراد زیر هستند.

* گیاه آهو و یا گل شعله نوعی بوته از خانواده staff-tree

* کاکبلور از خانواده liliy

* سلمک نوعی گیاه از خانواه اسفناج

* سلمه تره

* تاج خروس وحشی

* گیاه مریم گلی

* گیاه درمنه از خانواده کاسنیان و خار خار

مصرف بعضی از مواد غذایی مثل خربزه و گوجه فرنگی و غیره نیز هستند که با نزدیک شدن به فصل خاصی از سال علایم آلرژی را در فرد نشان می‌دهند. در حالی که زمان و شدت یک فصل آلرژی در سراسر کشور متفاوت است، عوامل آب و هوایی نیز می‌توانند تا اندازه ای عوامل آلرژی را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال گرده های درخت و چمن در شب های سرد و گرم رشد می‌کنند و یا سطح گرده ها در ساعات صبح به اوج می‌رسند، بعد از بارندگی تعداد گرده ها به اوج خود می‌رسد، در روز بدون باد آلرژن های موجود در هوا زمینی می‌شوند و موارد دیگر که باعث می‌شود تا با توجه به زمان و شرایط آب و هوایی فرد دچار حساسیت و آلرژی شود.

مدیریت و درمان آلرژی فصلی

اگر احساس می‌کنید همیشه بیمار هستید، با سرفه یا گرفتگی سر، وقت آن است که یک متخصص آلرژی را ببینید. ممکن است فکر کنید که مطمئنید که گرده باعث رنج شما می‌شود، اما سایر مواد نیز ممکن است دخیل باشند. بیش از دو سوم مبتلایان به آلرژی بهار در واقع دارای علائم در طول سال هستند. بهترین منبع برای یافتن مواردی که باعث رنجش و آزار شما از آلرژی و متوقف کردن آن می‌شود و نه تنها علائم را درمان می‌کند، یک متخصص آلرژی است.

بیشتر بخوانید: دلیل سردردهای خود را بشناسیم

حساسیت و آلرژی در کودکان

کودکی که عطسه یا سرفه زیادی می کند و مرتباً دچار بثور یا کهیر می‌شود، یا بعد از خوردن برخی از غذاهای خاص دچار معده، گرفتگی یا حالت تهوع می‌شود، ممکن است آلرژی داشته باشد.

همچنین کودکانی که در خانواده هایی با سابقه آلرژی زیاد هستند بیشتر در معرض آلرژی و انواع حساسیت ها هستند.

شناسایی زودرس آلرژی های دوران کودکی باعث بهبود کیفیت زندگی آنان می‌شود. بنابراین می‌توانید با کاهش تعداد روزهایی که در مدرسه سپری می‌کنند و با مراقبت آن ها در خانه هر چه بیشتر به فرزندان خود کمک کنید تا بهبود یابند. همینطور اگر فرزند یا کودکتان در حال تلاش و ازار شدید از حساسیت است، شرایط را کنترل کنید و همین امروز با یک متخصص آلرژی مشورت نمایید.

علایم آلرژی در کودکان

اگر این علایم را در کودک خود مشاهده کردید می‌توانید برای رفع آن به پزشک و متخصص آلرژی مراجعه کنید. مهم ترین علایمی که در کودکان به دلیل آلرژی و حساسیت ایجاد می‌شود شامل موارد زیر هستند.

* بثورات پوستی و کهیر (اگزما و آتوپیک)

* تنفس دشوار و آسم

* عطسه، سرفه، آبریزش چشم و بینی

* ناراحتی معده

محرک هایی که در کودکان باعث ایجاد حساسیت در آن ها می‌شود

* در فضاهای باز گرده درخت، چمن، و گل ها و یا نیش پشه و حشرات

* در داخل خانه تحریک کننده هایی چون موی حیوانات و یا خز حیوانی، کنه های گردو غبار و غیره

* دود سیگار، اگزوز ماشین، عطر و یا ادکلن

* غذاهایی مثل بادام زمینی، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی

همینطور بیماری هایی که بر اثر آلرژی می‌تواند در کودکان ایجاد شود می‌تواند موضوعات زیر باشد:

* رینیت آلرژیک یا همان تب یونجه که مهم ترین علایم آن احتقان بینی، تب، افتادگی بعد از زخم می‌باشد. کودک مبتلا به آلرژی ممکن است دچار خارش، آبکی، قرمزی چشم و مشکلات مزمن گوش نیز شود.

* آلرژی شایعترین علت احتقان مزمن بینی (یک بینی پرکننده) در کودکان است.

* آلرژی منجر به التهاب در گوش می‌شود و ممکن است باعث تجمع مایعاتشده که می‌تواند باعث عفونت گوش و کاهش شنوایی گردد. نوزادی که شنوایی اش به هر دلیلی دچار اختلال است و در هنگام یادگیری و صحبت کردن مشکل دارد ممکن است دچار ضعف گفتاری شود.  آلرژی همچنین می تواند باعث سردرد، خارش گوش، ظاهر شدن و پر شدن ("گوش متوقف شده") شود. هرکسی که این علائم را داشته باشد برای آزمایش و درمان احتمالی باید به متخصص آلرژی مراجعه کند.

حساسیت و آلرژی چشمی

هیچ چیز تحریک کننده تر از این احساس نیست که چیزی در چشم شما وجود دارد. اما اگر چشمان شما قرمز و تحریک شده است و چیزی در آن ها مشاهده نمی‌کنید، می تواند آلرژی باشد. علائم می‌تواند به طور مستقل اتفاق بیفتد، اما معمولاً همراه با عطسه، مضراب یا خفه بینی مربوط به آلرژی بینی است. متخصص آلرژی می‌تواند تشخیص دهد که آیا آلرژی چشم منبع علائم شماست یا خیر.

علایم آلرژی چشم شامل آبریزش چشم، خارش، سوزش و قرمزی هستند. بعضی بیماری هایی که ممکن است به دلیل آلرژی چشمی ایجاد شوند عوارضی شامل انواع اولیه آلرژی چشم، ملتحمه آلرژیک فصلی یا چند ساله، کراتوکونژونتیویتیت وریدی، کراتوکونژونکتوییت آتوپیک، ملتحمه آلرژیک با مخاطب و ملتحمه غول پیکر هستند.

آلرژی و حساسیت

درمان های موثر و مفید برای آلرژی و حساسیت چشمی شامل موراد زیر هستند

* در هنگام فصل بهار و گرده افشانی سعی کنید پنجره های خانه را چنانچه در حیاط منزل خود درخت دارید ببندید.

* از عینک آفتابی و دوی برای بیرون استفاده کنید.

* برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار از یک روتختی و ملحفه ضد کف استفاده کنید.

* دستان خود را بعد از دست زدن به حیوانات حتما بشورید

* از برخی داروها و قطره هایی که چربی چشم را از بین برده و باعث ایجاد اشک در چشم می‌شوند حداقل به مدت یک هفته استفاده نکنید. همینطور مصرف برخی آنتی هیستامین های خوراکی نیز می‌تواند چشم شما را خشک نگه دارد و باعث بدتر شدن حساسیت شود.

* عکس های آلرژی و یا ایمونو تراپی

آلرژی و حساسیت و راهکارهای آن

اگر پوست شما در معرض آلرژن قرار دارد، شایع ترین علائم آن بثورات پوستی است و می‌توانید بثوراتی ایجاد کنید که بیشتر شبیه اگزما یا پیچک سمی یا بثورات مانند کهیر است.

اگر دچار حساسیت تنفسی هستید، شایع ترین علائم آن مشکلاتی در بینی است مانند  آبریزش، خارش بینی، احتقان و عطسه غیره است که برای رفع آن باید از قطره بینی استفاده کرد. آلرژن هایی که از طریق بینی وارد می‌شوند نیز می‌توانند بر روی ریه ها تأثیر بگذارند و شرایط اساسی مانند آسم و COP را به وجود آورند.

برای آلرژی چشمی نیز، آن ها در معرض هوادهی آلرژی ها قرار دارند و بنابراین خارش دارند، چشم های آبکی هنگام قرار گرفتن در معرض آلرژن های محیط، علائم شایع حساسیت چشمی همانطور که گفته شدهستند.

همینطور هنگامی که آلرژن ها در بدن وارد می‌شوند، مانند غذا یا نوشیدنی، داروها، علائم می‌توانند در هر جایی از کهیر یا بثورات از راه تا آنافیلاکسی قرار بگیرند، جایی که تمام یا حداقل بیش از یک سیستم بدن درگیر می‌شود.

چگونه می‌توان آلرژی را تشخیص داد

مهم ترین چیز در تشخیص آلرژی واقع سابقه فرد از بیماری خواهد بود. سرنخ هایی که بیمار درمورد آنچه اتفاق افتاده است، به پزشک می‌دهد بیش از یک بار و در چه زمینه ای اتفاق افتاده است. این واقعاً همان جایی است که پزشک تشخیص خود را انجام می‌دهد.

بعد از آنکه سابقه بیمای مورد تایید قرار گرفت، آزمایش عمده ای که در آلرژی از آن استفاده می‌شود، تست پوستی است که در آن اندکی قطره روی پوست گذاشته می‌شود و روی آن را می‌پوشاند و سپس پزشکان آزمایش خونی که به دنبال آنتی بادی IGE در برابر آلرژن خاص است را انجام می‌دهند.

همچنین آزمایش هایی در داخل بدن انجام می‌شود که برخی از آلرژن ها به زیر پوست تزریق می‌شوند، از این رو حساسیت کمی بیشتر از نظر برداشت آلرژی های ظریف تر دارند.

 آزمایشات پوستی و خون آزمایشاتی هستند که برای انواع آلرژی ها انجام می‌گیرد، بنابراین آلرژی های موجود در محیط، برای آلرژی غذایی، برای حساسیت به حشرات سوزاننده را نیز شامل می‌شود.

تنها مواردی که آزمایش آن ها موردد تایید قرار نداده است، حساسیت به مواد مخدر و پنیسلین می‌باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید