جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

این مطلب به تمامی سوالات شما در مورد ضد آفتاب پاسخ خواهد داد!

author منتشر کننده
نظرات (1) 5 0
این مطلب به تمامی سوالات شما در مورد ضد آفتاب پاسخ خواهد داد!

واقعا بهترین روش برای جلوگیری از آسیب آفتاب به پوست شما چیست؟ دوری کردن از آفتاب؟ ممکن نیست، چون وجود نور و خورشید و شروع یک روز جدید در بهتر کردن روحیه هر فرد موثر است. بنابراین، بهترین چیز برای محافظت از سطح پوست و بسیاری از لایه های زیرین آن چیست؟ مطمانا ضد آفتاب! در اینجا، به هر سؤالی که درباره ضد آفتاب داشتید، از شماره SPF ضد آفتاب گرفته تا ارتباط SPF,UVA و UVB و ضد آفتاب مناسب برای انواع پوست پاسخ داده خواهد شد.

چقدر باید به شماره SPF ضد آفتاب توجه کنیم؟

فاین فری، متخصص پوست، به ما یادآوری می‌کند که: "هیچ ضد آفتابی در جلوگیری از آسیب پوستی 100٪ موثر نیست." او همچنین خاطرنشان می‌کند که ضد آفتاب می‌تواند مدت زمانی را که می توانید در خارج از خانه باشید، افزایش دهد. در واقع مدت زمان سپری شده در خارج از خانه تا حدودی با شماره SPF ارتباط دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که SPF 100 در مقایسه با SPF 50 تفاوت واقعی در محافظت از پوست شما در برابر آسیب و سوختگی ایجاد می‌کند. فری همچنین اضافه می‌کند که ضد آفتاب هایی با شماره SPF بالاتر تمایل به چسبناک بودن دارند، بنابراین برخی افراد آن ها را دوست ندارند. SPF 30 به عنوان حداقل شماره توصیه می‌شود، اما شماره های بالاتر همیشه بهتر هستند. ضدآفتاب با SPF 30 ، از رسیدن 97 درصد پرتوهای UVB به پوست شما جلوگیری می کند و SPF 50 98 درصد. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که در حالیکه SPF های بالاتر محافظت بیشتری را ارائه می‌دهند، اما مدت ماندگاری و تجدید همه یکسان است.

ضد آفتاب

محفاظت ضد آفتاب در برابر UVA و UVB چگونه است؟

خورشید انواع مختلفی از پرتوها را ساطع می کند، که دو نوع آنها در درجه اول مسئول آسیب رساندن به پوست شما هستند: اشعه ماوراء بنفش A (UVA) و اشعه ماوراء بنفش  B(UVB). پرتوهای UVB کوتاه تر هستند و نمی‌توانند در شیشه نفوذ کنند، اما باعث آفتاب سوختگی می‌شوند. پرتوهای UVA، می تواند از شیشه عبور کنند اما با وجود عدم احساس سوزش پوست، در لایه های زیرین پوست شما اثر می گذارند. بنابراین مطمان شوید که بر روی ضد آفتاب شما چه چیزی ذکر شده است؛ محافظت در برابر طیف های گسترده (broad spectrum)، UVA / UVB (UVA/UVB protection) و یا چندین طیف (multi-spectrum). بهترین گزینه محافظت در برابر طیف گسترده است که مورد تایید FDA هم می باشد. پرتوهای UVB و UVA هر دو باعث ایجاد سرطان پوست و علائم پیری (چین و چروک و لکه های تیره) می شوند، بنابراین همیشه از یک ضد آفتاب با قدرت محافظت در برابر طیف گسترده با حداقل SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. معمولاً دو ماده مؤثر در حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش آووبنزن و اکسید روی هستند، بنابراین مطمئن شوید که ضد آفتاب شما یکی از این موارد را دارد.

ضد آفتاب

چند بار باید از ضد آفتاب در روز استفاده کنیم؟

فری می‌گوید: من 365 روز سال هر روز صبح ضد آفتاب میزنم." این که آیا شما بعد از ظهر در آفتاب هستید یا نه، باز هم باید از ضد آفتاب به اندازه کافی استفاده کنید، اما بیشتر ما اینگونه نیستیم. پزشکان می گویند هر دو ساعت باید از ضد آفتاب استفاده کرد و تمام نقاط در معرض، از جمله صورت را کاملا پوشش داد. معمولا 20 دقیقه طول می‌کشد تا ضد آفتاب اثر کند. افرادی که رنگ پوست تیره دارند حتما باید از ضد آفتاب استفاده کنند. اگر ضد آفتاب شما اکسید روی بیشتری دارد، ممکن است بتوانید از ضد آفتاب کمتری استفاده کنید، اما اگر مطمئن نیستید، ریسک نکنید!

بیشتر بخوانید: زیبایی پوست با چند روش

تفاوت بین کرم های ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چیست؟

شما اصطلاحات ضد آفتاب های فیزیکی (معدنی) و شیمیایی را شنیده اید. این اصطلاحات به ترکیبات فعال مورد استفاده در هرکدام اشاره دارد.

ضد آفتاب فیزیکی (معدنی یا غیر ارگانیک)

فقط دو ماده در ضد آفتاب غیر ارگانیک وجود دارد که توسط FDA تأیید شده است: اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم. معمولا تصور می شود که ضد آفتاب غیر ارگانیک سد محافظی روی سطح پوست شما ایجاد می کند و باعث انعکاس پرتوهای ماوراء بنفش می شود. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کرم های ضد آفتاب غیر ارگانیک با جذب 95 درصدی پرتوها از پوست شما محافظت می کنند.

ضد آفتاب شیمیایی (ارگانیک)

سایر عناصر فعال که روی یا تیتانیوم نیستند، مواد شیمیایی ضد آفتاب ارگانیک محسوب می‌شوند. کرم های ضد آفتاب ارگانیک به جای ایجاد یک سد محافظی روی سطح پوست، مانند لوسیون به پوست شما جذب می شوند. این ترکیبات فعال باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می‌شوند و باعث می‌شوند که پرتوهای ماوراء بنفش به گرما تبدیل شوند تا به پوست آسیب نرسانند.

هنگام انتخاب یک ضد آفتاب کاملاً فیزیکی و غیر ارگانیک، باید به دنبال آن باشید که حداقل 10 درصد غلظت اکسید روی را داشته باشد، تا بتوانید در برابر طیف گسترده ای از پرتوها از خود محافظت کنید.

آیا بین ضد آفتاب صورت و بدن تفاوتی وجود دارد؟

در مورد محافظت در برابر آفتاب، به گفته فری، تنها تفاوت واقعی بین ضد آفتاب صورت و بدن اندازه بطری آنها است، اما اصولا صورت از بقیه اعضای بدن در برابر نور خورشید حساس تر است. بسیاری از افراد یک کرم ضد آفتاب سبک روزانه مخصوص صورت را ترجیح می‌دهند. زیرا احتمالا کمتر باعث مسدود شدن منافذ، ایجاد خطوط آرایشی و تحریک پوست می‌شود. از مصرف اسپری ضد آفتاب بر روی صورت خود خودداری کنید. زیرا استنشاق آن ها خطرناک است. اما در صورت ضرورت می توانید بر روی کف دست خود اسپری کنید و سپس بر روی صورت خود بمالید.

آیا بچه ها و نوزادان باید از کرم های ضد آفتاب متفاوت با بزرگسال استفاده کنند؟

برای نوزادان و کودکان و همچنین افراد دارای پوست های حساس، متخصصان پوست استفاده از کرم های ضد آفتاب فیزیکی یا ارگانیک را توصیه می‌کنند. زیرا احتمال ایجاد بثورات یا سایر واکنش های آلرژیک بسیار کمتر است. معمولا برای نوزادان، یک کرم ضد آفتاب هیپوآلرژیک دارای اکسید روی تجویز می شود.

ضد آفتاب

بیشتر بخوانید:‌ در مورد سلامت پوست خود بیشتر بدانیم

آیا باید از مواد مضر موجود در ضد آفتاب خود نگران باشیم؟

همه متخصصین پوست تأکید دارند که مواد مؤثر موجود در ضد آفتاب توسط FDA دقیقا از نظر بی خطر بودن و مورد آزمایش قرار می‌گیرند. بنابراین از حضور مواد مضر موجود در ضد آفتاب خود نگران نباشید. البته جذب كننده هاي شيميايي شاید باعث ایجاد تحريك در پوست شوند، بنابراين اگر بيماري پوستي مانند اگزما يا روزاسه دارید، يا مستعد ابتلا به واكنش هاي آلرژي هستيد، از ضد آفتاب هاي دارای اکسيد روي و دي اکسيد تيتانيوم استفاده کنید. عطرها و اسانس ها نیز برای بسیاری از افراد تحریک کننده هستند، بنابراین یک ضد آفتاب فیزیکی که عاری از اسانس و هیپوآلرژیک است در این شرایط ایده آل است.

چگونه می توانیم با توجه به نوع پوست خود ضد آفتاب مناسبی را انتخاب کنیم؟

اگر پوست شما:

- خشک است. به دنبال کرم ضد آفتابی باشید که حاوی مرطوب کننده نیز باشد و از اسپری ها خودداری کنید. زیرا اغلب حاوی الکل خشک کننده پوست هستند.

- تیره است. هر نوع ضد آفتاب شیمیایی موثر است. زیرا آنها به طور کامل بدون اینکه لکه سفیدی باقی بماند، جذب پوست می شوند. اگر یک کرم ضد آفتاب فیزیکی را ترجیح می‌دهید، به دنبال مواردی باشید که دارای علامت sheer (خالص و ظریف) هستند.

- مستعد آکنه است. از کرم ها خودداری کنید زیرا تمایل به چربی و سنگین بودن دارند و می توانند منافذ پوست را مسدود کنند. از لوسیون های بدون چربی استفاده کنید.

- چرب است. پوست چرب لزوماً مستعد آکنه نیست، پس به دنبال یک ضد آفتاب سبک و ژلی باشید که به سرعت روی پوست شما خشک شود. ضد آفتاب ها مانند این اغلب حاوی الکل هستند.

- حساس است. از ضد آفتاب های فیزیکی استفاده کنید و مطمئن شوید محصولی که خریداری می کنید بدون الکل و اسانس است.

در ماه مه سال 2018، استفاده از مواد شیمیایی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات در ضد آفتاب ها ممنوع شد. چرا که دانشمندان معتقدند در سفید کردن مرجان ها نقش دارند. بهتر است از ضد آفتاب های دارای اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم به جای این موارد ممنوع شده استفاده کنید. اکسی بنزون یکی از مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب است که به اختلال هورمونی مرتبط است. با این حال، یک مقاله در سال 2017 خاطرنشان می کند که برای ایجاد اختلال در هورمونهای شما، باید 277 سال به طور مداوم از این ماده استفاده کنید. مطالعات فعلی همچنین نشان می دهد که نانوذرات موجود در ضد آفتاب ها برای انسان بی خطر هستند و به درون پوست شما نفوذ نمی کنند (فقط روی لایه مرده بیرونی می مانند).

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. خیلی عالی بود. من خیلی دنبال مطلب در مورد ضد آفتاب بودم. این مطالب خیلی بدردم خورد.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید