جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

راهنمای مراقبت از پوست

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
راهنمای مراقبت از پوست

در بحث مراقبت از پوست نوع پوست شما اهمیت بسیاری دارد، ممکن است در خشک، چرب یا حساسی بودن پوست خود تردید داشته باشید، اما آیا نوع پوست خود را واقعا می‌شناسید؟ دانستن نوع  واقعی پوستتان می‌تواند در هنگام خرید لوازم آرایشتان به شما کمک فراوانی بکند.

در حقیقت، استفاده از محصولات نامناسب- و یا حتی تبلیغات و ترفندهای اینترنت ناامن- برای  تشخیص نوع پوست شما می‌تواند باعث بروز آکنه، خشکی یا سایر مشکلات پوستی وتشدید آن ها شود.

مراقبت از پوست

نحوه مرسوم وصحیح مراقبت از پوست

مهم نیست که نوع پوست شما چیست، چراکه یک روال روزانه مراقبت از پوست می تواند به شما در حفظ سلامت کلی پوستتان کمک کند و نگرانی های خاصی مانند آکنه، زخم و لکه های تیره را بهبود بخشد. روال روزانه مراقبت از پوست چهار مرحله اساسی دارد که می توانید یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب شب انجام دهید.

1. پاکسازی: پاک کننده ای را انتخاب کنید که بعد از شستن، پوست شما را منقبض یا سفت نکند، اگر پوست خشک دارید و زیاد آرایش نمیکنید، بیش از دو بار در روز صورت خود را تمیز نکنید. از شستشوی زیاد صرفاً برای ایجاد احساس تمیز بودن خودداری کنید، زیرا این بدان معنی است که چربی طبیعی پوست شما از بین رفته است. پاک کننده های شناخته شده که برای همه ی انواع پوست بسیار مناسبند شامل پاک کننده Cetaphil و Banila Clean It Zero Sherbet می‌باشد.

2. سرم: در هنگام استفاده از سرم های حاوی ویتامین C، فاکتورهای رشد ویا پپتیدها بهتر است پوست خود را صبح ها در معرض نور خورشید قرار دهید. در شب، رتینوئیدها عملکرد فوق العاده ای بر روی پوست دارند.برند Choice Artist's Choice دارای ویتامین C و E و رتینول است که میتواند سرم بسیار موثر و مناسبی باشد.

3. مرطوب کننده: جالب است بدانید که، حتی پوست چرب هم نیاز به مرطوب کننده دارد، اما دقت داشته باشید که باید از مرطوب کننده ای استفاده شود که، دارای وزن سبک، بر پایه ژل وغیر comedogenic باشد، و یا منافذ شما را مسدود نمی‌کند، مانند لوسیون صورت CeraVe.   

در مورد پوست خشک استفاده از مرطوب کننده های مبتنی بر کرم که دارای درصد مناسبی از چربی های مورد نیاز اند مانند، MISSHA Super Aqua Cell Cream Snail Cream میتواند مؤثر واقع شود. اکثر مارک ها عنوان ژل یا کرم  را روی بسته بندی خود حک می‌کنند.

4. کرم ضد آفتاب: ضد آفتاب SPF30 را حداقل 15دقیقه قبل از عزیمت به بیرون از خانه به پوستتان بزنید، زیرا مدت زمانی طول می کشد تا ضدآفتاب فعال شود. پوست روشن تر و حساس در واقع به حفاظت بیشتری دربرابر آفتاب احتیاج دارد، درچنین مواردی می‌توانید ضد آفتاب EltaMD را امتحان کنید، که از UVA وUVB با طیف گسترده تری برخوردار است و توسط بنیاد سرطان پوست توصیه می‌شود.البته این بدان معنا نیست که افرادی با پوست های تیره تر از مراقبت از پوست خود غافل شوند.

محصولاتی را انتخاب کنید که متناسب با نوع و حساسیت پوست شما باشد و به یاد داشته باشید که برچسب های آن ها را بخوانید. زیرا بعضی از محصولات مانند رتینول ها یا رتینوئیدهای تجویز شده فقط باید در شب استفاده شوند.

صرفه نظر از نوع پوستتان، همواره آن را در شرایط هیدراته قرار دهید، (هیدراته کردن به معنای آبرسانی به پوست است)

حداقل یک بار در هفته رو بالشی هایتان را عوض کنید.

قبل از خواب پوستتان را با پاک کننده مناسب پاک کنید و آلودگی ها و لوازم آرایش را از سطح پوست بردارید.

هر روز و 15 دقیقه قبل از بیرون آمدن از خانه، از ضد آفتاب استفاده کنید.

با یک روال اساسی و ساده شروع کنید تا ببینید چطور پوست شما واکنش نشان می‌دهد. پس از آن، می‌توانید برای تقویت بیشتر و حفظ سلامت پوست، محصولات دیگری مانند لایه بردارها، ماسک ها و درمان های لکه را به برنامه مراقبتی خود اضافه کنید.

تست کردن محصولات جدید را پیش از مصرف دائمی فراموش نکنید، به ویژه اگر گمان می‌کنید پوست حساسی دارید. این می‌تواند در شناسایی واکنش های آلرژیک احتمالی به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: زیبایی پوست با چند روش

مراحل تست یک محصول جدید برای پوست

مقدار کمی از محصول را بر روی پوست خود در ناحیه ای احتیاط آمیز مانند قسمت داخلی مچ دست یا قسمت داخلی بازوی خود بمالید.

48 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی وجود دارد یا خیر.

منطقه مورد نظر را در 96 ساعت پس از تست بررسی کنید تا ببینید که آیا تاثیری در شما بوجود اورده یا خیر.

یک واکنش آلرژیک ممکن است شامل تحریک، قرمزی، برآمدگی های کوچک یا خارش باشد. اگر این علائم شدت پیدا کرد، محلی را که تست کرده اید با آب و یک پاک کننده ملایم بشویید. سپس محصول را کنار گذاشته و محصول دیگری را امتحان کنید که متناسب با نوع پوست شما باشد.

مردم از شگفتی های استفاده از موادی مانند آب لیمو و خمیر دندان برای رفع مشكلات پوستی شایع مانند برآمدگی های آكنه و لكه های تیره خبر می‌دهند. حتی بازیگر برنده جایزه اما واستون ادعا می‌کند راز مراقبت از پوست وی جوش شیرین است. اما حقیقت این است که این مواد ممکن است باعث صدمه طولانی مدت به پوست شود که بسیار بیشتر از فواید آن است، زیرا می‌توانند به لایه های پوست شما آسیب برسانند.

از استعمال این مواد بر روی پوست خود، خودداری کنید

آب لیمو: آبلیمو دارای اسید سیتریک است و بالا بودن درصد این اسید می‌تواند بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث ایجاد لکه های تیره بر روی پوست شود. همچنین می‌تواند پوست شما را خشک و تحریک کند.

جوش شیرین: جوش شیرین با pH 8، می‌تواند باعث التهاب و به نوعی استرس در پوست شما شود، میزان آب پوست را تا حد قابل توجهی کم کند و باعث خشکی پوست شود.

سیربه صورت خام: سیر می‌تواند باعث حساسیت های پوستی، اگزما، التهاب پوست و تاول های آبکی شود.

خمیر دندان: مواد موجود در خمیر دندان ممکن است میکروب ها را از بین ببرد و چربی پوست را جذب کند، اما می تواند باعث خشک شدن یا تحریک پوست شما نیز شود.

شکر: شکر به عنوان یک لایه بردار، برای پوست صورت شما خیلی خشن است.

ویتامین E: استفاده موضعی از ویتامین E باعث تحریک پوست شما می‌شود و اثبات نشده است که ظاهر اسکار(جای زخم) را بهبود می بخشد.

برخی از این ترکیبات ممکن است طبیعی و مقرون به صرفه باشند اما برای پوست شما مناسب نیستند. حتی اگر عوارض جانبی فوری را احساس نکنید، این مواد می توانند باعث آسیب های طولانی مدت در پوست شما شوند. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که برای نوع پوست شما طراحی و ساخته شده اند. قبل از امتحان هر محصول بر روی پوست خود با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

مراقبت از پوست

نحوه درمان مشکلات پوستی

روش های مختلفی برای مقابله با مشکلات پوستی بدون آسیب رساندن به پوست وجود دارد. فقط قانون شماره یک مراقبت از پوست را به یاد داشته باشید و آن این است که: خودسرانه عمل نکنید!! فشار دادن و تخلیه آکنه، جوش های سر سیاه، پوسته پوسته شدن یا سایر مشکلات پوستی می‌تواند باعث ایجاد زخم های باز یا لکه های پوستی تیره تر شود که به آن هایپرپیگمنتاسیون می‌گویند. زخم های باز می‌تواند منجر به عفونت، آکنه بیشتر یا اسکار شود. هرچه زخم عمیق تر باشد، پوست شما آسیب بیشتری خواهد دید.

در اینجا چند روش با پشتوانه علمی برای درمان برخی مشکلات پوستی ارائه شده است

آکنه:

درمان آکنه به میزان عمق یا جدی بودن بستگی دارد. مراقبت از پوست مهمترین گام در درمان آکنه است، اما برای آکنه های خفیف می توانید از محصولات بدون نسخه از داروخانه های محلی خود استفاده کنید مانند:

اسید سالیسیلیک (پد آکنه با حداکثر مقاومت Stridex)

بنزوئیل پراکسید (داروی پاک کننده آکنه Persa-Gel 10)

آلفا هیدروکسی اسیدها-آداپلن و روغن درخت چای.

به یاد داشته باشید که همیشه بعد از استفاده از این محصولات از ضد آفتاب متناسب استفاده کنید، زیرا می‌توانند باعث حساسیت اضافی پوست شوند.

برای جوش هایی که ناگهانی به وجود می آیند، جوش های التهابی نیز می‌توانید از برچسب آکنه استفاده کنید.

یک روش دیگر برای تخلیه ی آکنه های آب دار، استفاده از باند تاول است که می‌تواند مایع درون جوش و آکنه را بیرون بکشد و از بروز عفونت های پوستی و لک های تیره بر روی پوست جلوگیری کند.

بهتر است از این روش قبل از خواب استفاده کنید زیرا آرایش نمی‌تواند آن ها را بپوشاند و از بین ببرد.

در منافذ پوست رشته های لوله مانند و استوانه ای و ریز از جنس چربی وجود دارد که اغلب به رنگ زرد یا سفید اند. اینها غالباً با جوش های سرسیاه اشتباه گرفته می‌شوند، اما جوش های سرسیاه در واقع نوعی آکنه هستند که اکسیده می‌شوند، یعنی بخاطر قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا به رنگ تیره یا سیاه درمی آیند. این رشته های چرمی می‌توانند در منافذ پوست شما بزرگتر به نظر برسند و ممکن است شما را وسوسه کنند تا آن ها را از پوست خارج کنید و از بین برید، اما این روش ها ممکن است اثرات جانبی بیشتری نسبت به فواید آن برای پوست شما داشته باشد، به خصوص اگر آن را به درستی انجام ندهید!

در زمان های آزادتان می‌توانید با تهیه محلول های حاوی رتینول یا رتینوئید منافذ پوست خود را پاکسازی کرده و سرخی یا التهاب را در پوست کاهش دهید. همچنین می‌توانید یک یا دوبار در هفته پوستتان را با روغن های معدنی و یا روغن کرچک ماساژ دهید.

روش دیگر از بین بردن رشته های چربی، استفاده از یک ابزار استخراج است مانند (قلم کُمدُن) که یک ابزار فلزی کوچک است که در انتها یک دایره ریز قرار دارد.

مطمئن ترین روش این است که این کار توسط یک متخصص زیبایی و یا متخصص پوست انجام شود، اما شما می توانید این کار را در خانه نیز انجام دهید:

ابتدا سطح پوستتان را بشویید تا از آلودگی های احتمالی پاک شود، سپس قلم را با محلول های استریل (یا الکل) ضدعفونی کنید.

دایره انتهای قلم را به آرامی بر روی منافذ فشار دهید تا ببینید که آیا این رشته ها بیرون می‌آیند یا خیر. مراقب باشید زیرا فشار بیش از حد می تواند باعث کبودی و زخم شود.

منطقه پاکسازی شده را بلافاصله با تونر و بعد از آن با مرطوب کننده مناسب ماساژ دهید.

همیشه قبل و بعد از تخلیه منافذ قلم را با الکل پاک کنید.

لکه ها و جای زخم روی پوست

بهبود لکه های تیره و یا جای زخم بسته به میزان عمق آن، بین چند هفته تا چند ماه به طول می‌انجامد. درمان و پوشش فوری جای زخم ها و جوش ها شامل استفاده از لوازم آرایش با قدرت کاور بالا و ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب بیشتر در برابر آفتاب و افزایش فشار خون می باشد.

سایر ترکیبات شناخته شده برای کمک به محو شدن زخم ها عبارتند از:

سیلیکون: مطالعات نشان می دهد که استفاده از سیلیکون به صورت موضعی می تواند ضخامت، رنگ و بافت اسکار را بهبود بخشد. شما می توانید به مدت هشت تا 24 ساعت در روز ژل سیلیکون را در محل زخم ویا جوش بمالید. همچنین به دنبال محصولاتی با دی اکسید سیلیکون باشید که به عنوان یک ماده تشکیل دهنده ذکر شده اند.

عسل: مطالعات اولیه نشان می‌دهد که عسل می تواند زخم ها و جای آن ها را بهبود ببخشد. اگر به دنبال معالجه خانگی هستید، استفاده از عسل یکی از روش های امن و مناسب است.

ویتامین C: در هنگام خرید کرم و مرطوب کننده به دنبال این ماده باشید. ویتامین C در ترکیب با سایر مواد سبک کننده مانند سویا و شیرین بیان بهتر عمل می‌کند.

نیاسین آمید: براساس منابع علمی معتبرنیاسین آمید می تواند به کاهش لکه ها و لکه های تیره، به ویژه آکنه کمک کند. نیاسین آمید دو تا پنج درصد برای افرادی که رنگ پوستشان روشن تر است موثر است. گزینه مقرون به صرفه سرم Niacinamide 10٪ + Zinc 1٪ Ordinary است که 5،90 دلار قیمت دارد.

رتینوئیک اسید: یکی از منابع معتبر مطالعاتی نشان داد که زخم های آکنه در 91.4 درصد از افرادی که ترکیبی از اسید رتینوئیک و اسید گلیکولیک استفاده می‌کنند، به خوبی بهبود یافته اند. برند Ordinary همچنین محصولی دارد که قیمت آن  9.80 دلار و شامل دو درصد رتینوئید است. از محصولات با این ماده فقط در شب استفاده کنید.

به دنبال محصولاتی با ترکیبات گفته شده باشید و بعد از شستن صورت، آن ها را استفاده کنید. فراموش نکنید که همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید تا از آسیب آفتاب و افزایش فشار خون و قرمزی پوست جلوگیری کنید.

مراقبت از پوست

بیشتر بخوانید: در مورد سلامت پوست خود بیشتر بدانیم

نحوه تعیین نوع پوست خود در خانه

اگر از نوع پوست خود چندان مطمئن نیستید، می‌توانید یک آزمایش فیزیکی نیز برای بررسی نوع پوست خود انجام دهید.

این آزمایش خانگی تولید سبوم را اندازه گیری می کند. سبوم یک مایع روغنی مومی است که از منافذ شما ترشح می‌شود. میزان سبومی که پوست شما تولید میکند، مشخص خواهد کرد که پوست شما، خشک، چرب،نرمال ویا مختلط است.

آزمایش تولید سبوم روی صورت تمیز، دقیق ترین روش برای تعیین نوع پوستی شما است.

این مراحل را دنبال کنید:

صورت خود را بشویید و آن را خشک کنید. 30 دقیقه صبر کنید، سپس کاغذ و یا دستمال کاغذ را به آرامی روی نواحی مختلف پوست خود مانند پیشانی و بینی، گونه ها و چانه خود فشار دهید.

ورق را در نور نگه دارید تا ببینید چقدر شفاف است.

میزان شفاف ویا کدر بودن کاغذ می‌تواند نوع پوست شما را مشخص کند، درواقع هرچه کاغذ شفافتر باشد پوست شما متمایل به نرمال یا خشک است و هرچه کدرتر باشد به معنای چرب بودن آن است.

در کنار انواع پوست فوق، شما همچنین می‌توانید پوست حساس داشته باشید، که از معیارهای سبوم پیروی نمی‌کند. حساس بودن پوست به این موارد بستگی دارد:

اینکه چقدر سریع به به محصولات مختلف واکنش می‌دهد.

پوست شما چقدر از خودش محافظت می کند.

پوست شما چقدر سریع قرمز یا ملتهب می شود.

اگر مشکلات پوستی شما با محصولات بدون نسخه از بین نرفت، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است آکنه شدید، زخم یا سایر مشکلات به درمان های دارویی مانند آنتی بیوتیک خوراکی، کنترل پوست یا مصرف رتینوئیدهای موضعی نیاز داشته باشد. متخصص پوست شما ممکن است کیست های عمیق تر یا لکه های آکنه که درزیر پوست شما گیر کرده اند را خارج کند.

به یاد داشته باشید که نوع پوست شما می‌تواند بر نحوه عملکرد محصولات تأثیر بگذارد. استفاده از محصول نامناسب، حتی در صورت طبیعی بودن آن، می تواند باعث شکستگی در پوست، بدتر شدن لکه ها یا ایجاد قرمزی شود. بهتر است دریابید که چه نوع پوستی دارید و روال مراقبتی مناسبی را برای پوستتان در پیش بگیرید. همچنین می‌توانید در مورد مواد تشکیل دهنده محصولات مصرفی تان تحقیق کنید تا ببینید که آیا مواد خاص باعث واکنش های ناخواسته پوستی در شما می شوند یا خیر.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید