جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

راهکار‌هایی برای ترک شکر و شیرینی

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
راهکار‌هایی برای ترک شکر و شیرینی

شکر و شیرینی را از خانه ی خود حذف کنید

یکی از مهمترین ترفندها و روش ها برای ترک اعتیاد به شیرینی، قند، آبنبات و شکر این است که شکر و شیرینی را از خانه ی خودحذف کنیم. سعی کنیم برای خونه موادی که قند دارد نخریم تا سلامت مان آسیبی نبیند. این کار باعث می شود تا غذاهای خود را نیز تا حد امکان با شکر و قند کمتری تهیه کنید. البته باید مراقب شکرهای غیر قابل دیدنی در غذاهای فراوری نیز شده باشید. بسیاری از خوراکی هایی که در طول روز میخوریم مانند کیک، کلوچه و... دارای مقدار زیادی شکر و قند هستند. متأسفانه همیشه و در تمامی مواقع نمی‌توان روی برچسب مواد غذایی حساب باز کرد و به آن اطمینان کرد. برچسب‌های فعلی فرقی بین شکر طبیعی و شکرهای اضافه‌شده نمی‌گذارند.

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا و نارسایی کلیه ها

از وسوسه های شکر دوری کنید

وسوسه ی مصرف شکر، قند، شیرینی و آبنبات به عادت هایی برمی گردد که در طی سال های متوالی برای خود بوجود آورده اید. برای مثال عادت به مصرف نوشیدنی های قند دار مانند نوشابه در هنگام تماشای تلویزیون. با خودتان فکر کنید و ببینید چه مواقعی بیشتر به سراغ غذاها و نوشیدنی های شیرین و قند دار می روید. اگر نمی توانید این عادت را کنار بگذارید، محیط خود را عوض کنید تا رفتارهای ما نیز تغییر کند و عوض بشود. حتی الامکان می توانید به مرور زمان، میزان مصرف آنها را کاهش دهید و موجب میشود از وسوسه های شکر دوری کنید. مصرف کمتر شکر کار آسانی نیست. شکر می‌تواند خودش را در مواد غذایی متنوعی پنهان کند. بعضی از موادغذایی که مردم خیلی دوست دارند و نزد مردم محبوب است مانند نان ممکن است حاوی شکر باشند.

از شکر به سبزیجات پناه ببرید

سبزیجات سرشار منابع از ویتامین ها، مواد معدنی، فیتو مغذی ها و فیبر است. اگر قصد دارید شکر، قند، شیرینی و آبنبات را کناربگذارید و دیگر سراغشان نروید، مصرف سبزیجات به شما کمک می کند و این روند را سریعتر می‌کند. مصرف و خوردن سبزیجات از آنجهت که موجب سیر نگه داشتن و بهبود سلامت می‌شود، باعث می‌شود تا در زمان های عجیب و غریب به سراغ شیرینی جات نروید و ازشکر  به سبزیجات پناه ببرید و سلامت و تناسب اندام خود را به خطر نیندازید. در جاهن امروز همه افراد به مضرات شکر آگاهی دارند وتا حد ممکن سعی می کنند از آن استفاده نکنند. جدیدا مشخص شده است که شکرهای قهوه ای نیز به اندازه شکر سفید برای بدن میتواند مضر باشد. زمانی که نیاز به مصرف شکر را در خود حس می کنید. سعی کنید از قند های طبیعی استفاده کنید.

کاهش مصرف میوه های شیرین یا دارای شکر

میوه ها سرشار از منابع فروکتوز هستند و باعث بالا بردن قند در بدن شما می شوند. میوه هایی مانند توت فرنگی، سیب، پرتقال، لیمو، آووکادو و خربزه سرشار از قند و شکر هستند. تا حد امکان از مصرف آنها دوری کنید. کاهش مصرف میوه های شیرین یا دارای شکر، موجب می‌شود عادت به خوردن غذاهای دارای شکر و قند کمتر شود و آدم کمتر به سمت شکر، شیرینی، قند، آبنبات و از این قبیل خوراکی ها برود. حتی بعد از مدتی ممکن است شما از خوردن کیک ها و شیرینی‌جات زده بشوید و حتی اگر بخواهید هم نتوانید بخورید.

از مصرف سُس‌های حاوی شکر خودداری کنید

سس‌های کچاپ، باربیکیو و فلفل شیرین را می‌توان در بیشتر آشپزخانه‌ها پیدا کرد. اما بیشتر افراد از وجود میزان بالای شکر در آنها اطلاعی ندارند. یک قاشق غذاخوری سس کچاپ مساوی است با 1 قاشق چای‌خوری شکر است.

البته این را در نظر داشته باشید که بعضی از انواع سس‌ها، هیچ شکر اضافی‌ای ندارند. همیشه برچسب این سس‌ها را بخوانید تا بتوانید محصولی با شکر کمتر خریداری کنید و عادت غذایی خود را به سمتی سوق دهید که از شکر، قند، شیرینی و آبنبات کمتراستفاده کنید. پس نتیجه گرفتیم که از مصرف سُس‌های حاوی شکر خودداری کنید.

از شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید و از شکر پرهیز کنید

برای عده‌ای از افراد، شکر مانند مواد مخدر و الکل اعتیاد آور است و فرد نمی‌تواند از مصرف آن دست بکشد. مطالعات نشان می‌دهد که شکر دقیقا مثل مواد مخدر روی مغز انسان اثر می‌گذارد. اعتیاد به شکر یک نوع مقاومت در بدن ایجاد می‌کند به این معمی است که باید میزان بیشتری از آن را مصرف کنید تا رضایت کامل را پیدا کنید. از طرفی دیگر ترک مصرف شکر هم کار آسانی نیست. موادی که ذکر می‌کنیم دارای شکر طبیعی است و برای بدن مفید می‌باشد: استویا (شیرین‌برگ): این ماده از نوعی برگ‌های گیاهی به همین نام ساخته می‌شود و دارای هیچ کالری نیست. مشخص شده است که استویا موجب کاهش فشار خون و قند خون در افراد مبتلا به دیابت شده است. اریتریتول: به‌طور طبیعی در انواع میوه‌ها وجود دارد و فقط 6 درصد از کالری‌های شکر را دارا می‌باشد اما خیلی شیرین‌تر است. همچنین موجب افزایش قند خون نیز نمی‌شود. پس راه کاری دیگر برای ترک شکر، شرینی، قند و آبنبات این است که از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید و از شکر پرهیز کنید.

شکر در رژیم بسیار مضر است و باعث ایجاد بیماری‌های مزمنی مانند سرطان، دیابت نوع دو، بیماری قلبی و چاقی می‌شود. از مصرف منابع اصلی شکر مانند دسرها و انواع نوشابه‌ها دوری کنید. البته همانطور که گفته شد، مقداری شکر به‌صورت پنهان درون مواد غذایی فراوری‌شده مثل سس‌ها و مواد غذایی کم‌چرب هم وجود دارد که باید مراقب آنها نیز باشید.

هیدراته بمانید تا از شکر دوری کنید

هیدراته ماندن بدن مزایای بسیار زیادی دارد. یکی از این مزایا این است که مانع از ولع قند، شکر، شیرینی، آبنبات و گرسنگی می‌شود، ما اغلب تشنگی خود را با گرسنگی اشتباه می‌گیریم، بنابراین بهتر است با نوشیدن آب بدن خودمان را هیدراته نگه داریم. هیدراته کردن بدن در لغت به معنی آب رسانی به سلول‌ها، ارگان‌ها و بافت‌های بدن است. شما با هیدراته کردن بدن خودتان می‌توانید تنفس مناسب واکسیژن‌رسانی به بدن خودتان را به راحتی تضمین کنید. پس نتیجه میگیریم که هیدراته بمانید تا از شکر دوری کنید.

چه چیزی باعث می‌شود به شکر معتاد شویم؟

چه چیزی باعث می‌شود نسبت به شکر معتاد شویم؟ دز هر صورت شکر، آبنبات، قند و شیرینی داروی غیرقانونی نیست. اما مغز با شکرو مشتقات آن همان رفتاری را دارد که با سایر مواد اعتیادآور دارد. یکی از محکم‌ترین و قابل توجه‌ترین و همچنین موثر ترین علت‌های اعتیاد به قند و شکر این است که مغز به شکر نیاز شدید دارد. مغز به شکر (گلوکز) به عنوان منبعی از سوخت نیاز دارد و مدام سعی می‌کند از هر طریقی که شده، گلوکز دریافت کند تا احتمالاً دچار کمبود آن نشود. پس اگر دیدید به شکر معتاد شده‌اید، اولین مقصر وموثر ترین علت، مغز شماست که حرکات و افکارتان را کنترل می‌کند. از زمانی  که یک نوزاد متولد می‌شود و درغذای روزانه ی  او شکرمی ریزیم، اثرات مضر آن شروع به اثرگذاری می کند. حتی اگر مادر، شکر مصرف کند، شیر او به این ماده آغشته می شود.

شکر دشمن سلامتی

میتوان گفت 95 درصد افراد با شدت های متفاوتی به مصرف شکر معتاد هستند. شکر برای سلامتی بدن خیلی مضر است؛ زیرا یک ماده سمی برای بدن محسوب می‌شود که در طی زمان طولانی، عوارض خود را نشان می‌دهد. شکر، قند، شیرینی و آبنبات ها نقش موثری در پوسیدگی دندان ها دارد و عامل اصلی دیابت است. همچنین در ایجاد بیمارهای قلبی، بیماری های روحی، افسردگی، پیری، فشارخون بالا و سرطان نقش موثری دارد. همچنین باعث عدم تعادل هورمونی بدن و آسیب به غدد داخلی بدن مثل غدد فوق کلیوی و لوزالمعده می‌شود که میزان قند خون را به میزان چشمگیری تحت تأثیر قرار می دهد. داشتن اضطراب و کج خلقی و ترس را در خانم های حساست شدید می‌کند و کاهش وزن را در افراد چاق مشکل می‌سازد؛ زیرا با مصرف زیاد قند، مقدار انسولین خون افزایش می یابد که این منجر به افزایش ذخیره کربوهیدرات و چربی های مضر در بدن می‌شود.هر چقدر مصرف شکر را بیشتر کنیم، کلسیم بیشتری از استخوان‌ها خارج شده و در نهایت استخوان‌ها بعد از چند سال پوک خواهند شد. پس میتوان گفت شکر دشمن سلامتی انسان است.

بیشتر بخوانید: چگونه دندان هایی همیشه سالم داشته باشیم؟

جایگزین برای شکر

برای اینکه بتوانیم به مرور زبان شکر، قند، شیرینی، آبنبات و خوراکی هایی مانند آن را از وعده های غذایی خودمان حذف کنیم، میتوانیم خوراکی های مفید دیگری به عنوان جایگزین برای شکر، انتخاب کنیم. آرد جو دارای فواید زیادی برای بدن است و در مقایسه با آرد سفید معمولی، بسیار سالم تر و بی ضرر تر است. آرد جو باعث کاهش فشار خون، کاهش وزن، کاهش ریسک ابتلا به سرطان و … می شود. خرما یک میوه بهشتی است و دارای فواید بسیار زیادی می باشد. شما می توانید حتی از هسته آن نیز استفاده مفید کنید. آرد هسته خرما برای سلامتی بدن، بهبود دستگاه گوارش، بهبود یبوست، بهبود قوای جنسی، کمک به دفع سنگ کلیه بسیار مفید و موثر است. هسته انگور یک معجزه ارزشمند است و دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن می باشد. از جمله از فواید آن میتوان به از بین بردن آلودگی، سرشار از آنتی اکسیدان، تحریک و تصفیه خون، داشتن موهایی سالم اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید