جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

زندگینامه ها | قسمت اول : ایلان ماسک

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
زندگینامه ها | قسمت اول : ایلان ماسک

اگر برای برداشتن هر قدم در زندگی خود، منتظر عالی بودن شرایط و فراهم بودن تمام امکانات هستید و تصور می کنید که تنها کسانی به موفقیت می رسند که در پیشرفته ترین کشور ها متولد شده باشند سخت در اشتباهید! در قسمت اول مجموعه " زندگی نامه ها " می خواهیم فردی را به شما معرفی کنیم که البته چندان نیاز به معرفی ندارد؛ تنها اگر گذری به اخبار نگاه کرده باشید قطعا اسم او را شنیده اید و احتمالا حداقل با یکی از فعالیت های او آشنا هستید. این فرد خارق العاده که امروزه قدرت زیادی در اختیار دارد کسی نیست جز ایلان ماسک! ایلان صاحب چند کمپانی معتبر دنیاست که در ادامه مقاله به معرفی این کمپانی ها و چگونگی تاسیس آنها می پردازیم؛ پس اگر شما هم علاقمند به خواندن زندگی نامه افراد موفق هستید و دنبال یک فرد موفق و شگفت انگیز می گردید انتخاب درستی کردید.

کودکی، خانواده و تحصیلات ایلان ماسک:

ایلان ماسک در تاریخ 28 ژوئن 1971 در کشور پرتوریا، آفریقای جنوبی چشم به جهان گشود و امروزه به عنوان یک کار آفرین آمریکایی شناخته می شود. از همان ابتدا انگیزه و کشش او به سمت خلق چیز های جدید وصف نشدنی بود به طوری که در کودکی چنان در رویاهای خود درباره اختراعات غرق شده بود که والدین و پزشکانش دستور آزمایشی برای بررسی شنوایی او دادند.

در واقع همه چیز هم انقدر رویایی نبود و ایلان تقریباً در زمان طلاق والدینش، تنها زمانی که او 10 سال داشت، به رایانه علاقه مند شد و برنامه نویسی را به صورت خودآموز یاد گرفت. البته که این کار او نتایج بسیار درخشانی در پی داشت و در سن 12 سالگی با فروش اولین نرم افزار خود که بازی ای به نام Blastar بود توانست درآمدی کسب کند.

ماسک در دوران دبیرستان فردی کوتاه قد، درونگرا و اهل کتاب بود و درست همان گونه که در فیلم های سینمایی هم زیاد دیدید، شخصیت محبوبی نداشته و و تا سن 15 سالگی دائما مورد آزار و اذیت دوستان و هم مدرسه ای ها قرار می گرفته است اما به هر سختی ای که بود یاد گرفت که چگونه با کاراته و کشتی از خود دفاع کند.

مادر ماسک، خانم مایه ماسک (Maye Musk) مدل کانادایی و مسن‌ترین زنی است که در کمپین Covergirl بازی کرده است. همان طور که می دانید مادر ها به ایثار و از خود گذشتگی معروفند و هر کاری برای آسایش فرزندانشان انجام می دهند؛ البته که مادر ایلان هم از این قاعده مستثنی نبود و در یک برهه، زمانی که ایلان در حال رشد و بزرگ شدن بود، به طور هم زمان در پنج شغل مشغول فعالیت بود تا بتواند از پس تامین هزینه های خانواده بربیاید.

پدر ایلان، ارول ماسک، یک مهندس ثروتمند آفریقای جنوبی است. ایلان دوران کودکی خود را با برادرش کیمبال و خواهرش توسکا در آفریقای جنوبی گذراند اما متاسفانه وقتی او 10 ساله بود والدینش طلاق گرفتند. او در 17 سالگی و در سال 1989 به کانادا رفت تا در دانشگاه کوئینز تحصیل کند. البته که این تمام ماجرا نبود و قصد او از مهاجرت به کانادا تنها تحصیل نبود؛ ایلان قصد داشت با این کار از خدمت اجباری در ارتش آفریقای جنوبی نیز جلوگیری کند. در طی همین سال ها توانست اقامت کانادا را به دست بیاورد و به عنوان یک شهروند کانادایی شناخته شود زیرا تصور می کرد دریافت اقامت آمریکا از این مسیر آسان تر است.

زندگینامه ها | قسمت اول : ایلان ماسک

در سال 1992، ایلان کانادا را ترک کرد تا در دانشگاه پنسیلوانیا در رشته تجارت و فیزیک تحصیل کند. سرانجام در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد اما تحصیلات خود را همین جا خاتمه نداد. پس از ترک پن، ماسک به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رفت تا دکترای خود را در رشته فیزیک انرژی ادامه دهد. هم زمان با این حرکت او، اینترنت رونق گرفت و او پس از تنها دو روز از استنفورد خارج شد و اولین شرکت خود به نام Zip2 Corporation را  در سال 1995 راه اندازی کرد. سرانجام ایلان ماسک در سال 2002 موفق به دریافت شهروندی ایالات متحده آمریکا شد.

 شرکت های تحت نظر ایلان ماسک:

Zip 2 :

ماسک اولین شرکت خود را با نام Zip2 Corporation در سال 1995 به همراه برادرش کیمبال ماسک راه اندازی کرد. در سال 1999، شرکت Compaq Computer بخشی از زیپ 2 را به به قیمت 307 میلیون دلار نقدی و 34 میلیون دلار سهام خرید. داستان پیدایش ایده این شرکت جالب است؛ در واقع ایلان این ایده را در سر داشت که کاربران کامپیوتر بتوانند مشاغل محلی را از همین طریق و در حالی که کامپیوتر ها هنوز به تمامی خانه ها راه پیدا نکرده اند پیدا کنند. او برادرش، کیمبال ماسک، و یکی از دوستانش، گریگوری کوری را به عنوان شریک به خدمت گرفت.

ماسک ماموریت شرکت را این گونه توصیف کرد که همه باید بتوانند نزدیک ترین پیتزا فروشی را پیدا کنند و بتوانند مسیر رسیدن به پیتزا فروشی را به راحتی بیابند. ماسک و شرکای خود که نتوانستند سرمایه گذاران خود را متقاعد کنند که به آنها کمک مالی کنند، در همان آفیس و محل کار زندگی می کردند تا هزینه ها را پایین نگه دارند. جالب است بدانید که نیویورک تایمز از اولین مشتریان این ایده بود و به دنبال آن، روزنامه های دیگر نیز به دنبال او بودند.

Pay Pal :

پی پال یک شرکت تجارت الکترونیکی آمریکایی است که در مارس سال 2000 تاسیس شد. این شرکت در انتقال پول به صورت اینترنتی تخصص داشت. پی پال محصول ادغام X.com و Confinity بود و به کاربران اجازه می داد تا به صورت ایمن بتوانند خرید های خود را به صورت اینترنتی پرداخت کنند یا از یک حساب به حساب دیگر، پول جابجا کنند.

پس از اینکه پی پال به انتخاب اول خریداران حراج های اینترنتی تبدیل شد؛ غول بزرگ بازار آنلاین به نام eBay در اکتبر 2002، PayPal را به مبلغ 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد. در سال 2015 پی پال به یک شرکت مستقل تقسیم شد، اما همچنان توسط eBay مورد استفاده قرار می گرفت. مجموعه ای پیچیده از پیشرفت های امنیتی به پی پال کمک کرد تا از نظر پیشگیری از سرقت هویت، یک شرکت معتبر باقی بماند. این شرکت اقدامات عالی ضد فیشینگ و ضد هک را اجرا کرد و هم چنین به کاربران اجازه می دهد تا در تراکنش‌هایی که گمراه شده‌ اند یا فریب خورده‌ اند بتوانند در خواست باز پرداخت و برگشت وجه کنند.

علاوه بر این پی پال نوعی محدودیت نیز برای فروشندگان دارد و به دقت آن ها را زیر ذره بین قرار می دهد به طوری که در صورت مشاهده فعالیت مشکوک یا بیش از حد، حساب فروشنده را غیرفعال می کند.

Space X :

اگر از علاقمندان به فضا و سفر های فضایی هستید و نتیجه تحقیقات و پیشرفت های فضاپیما ها را دنبال می کنید قطعا اسم اسپیس ایکس را شنیده اید. Space X یک شرکت فضایی است که در سال 2002 تاسیس شد و فصلی جدید را در پرواز های فضایی آغاز کرد. جالب است بدانید که اسپیس ایکس اولین شرکت خصوصی بود که با موفقیت یک فضاپیما را از مدار زمین پرتاب کرد و بازگرداند و اولین شرکتی بود که یک فضاپیمای خدمه دار را پرتاب کرد و آن را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) متصل کرد. دفتر مرکزی این شرکت شگفت انگیز در هاثورن، کالیفرنیا واقع شده است.

اسپیس ایکس توسط ایلان ماسک به امید تحولی در صنعت هوافضا و تحقق پروازهای فضایی مقرون به صرفه شکل گرفت و با موشک فالکون 1 وارد عرصه شد؛ موشکی با سوخت مایع که برای ارسال ماهواره های کوچک به مدار طراحی شده است. همان طور که ایلان ماسک خواسته بود، ساخت و بهره برداری فالکون 1 بسیار ارزان تر از رقبای خود مانند لاکهید مارتین و بوئینگ بود.

اسپیس ایکس همچنین بر ساخت موشک های قابل استفاده مجدد متمرکز شد چرا که بسیاری از اجزای موشک ها و فضاپیما ها تنها برای یک بار مصرف تولید می شوند. در مارس 2006 اسپیس ایکس اولین پرتاب فالکون 1 خود را انجام داد که با موفقیت آغاز شد اما به دلیل نشت سوخت و آتش سوزی پیش از موعد پایان یافت.

زندگینامه ها | قسمت اول : ایلان ماسک

در آگوست همان سال اسپیس ایکس برنده مسابقه ناسا برای دریافت بودجه برای ساخت و نمایش فضاپیماهایی بود که می توانند به ایستگاه فضایی بین المللی پس از از کار انداختن شاتل فضایی سرویس دهند. پرتاب فالکون 1 که نتوانست به مدار زمین برسد در مارس 2007 و اوت 2008 دنبال شد، اما در سپتامبر 2008 اسپیس ایکس اولین شرکت خصوصی شد که موشکی با سوخت مایع به مدار فرستاد.

در سال 2010 اسپیس ایکس برای اولین بار فالکون 9 خود را پرتاب کرد. اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا فالکون 2 نام گذاری نشد باید بگوییم که علت نام گذاری فالکون 9، استفاده از 9 موتور در ساخت آن بوده است. در دسامبر 2010، این شرکت به نقطه عطف دیگری دست یافت، و تبدیل به اولین شرکت تجاری شد که یک فضاپیما - کپسول دراگون - را در مدار قرار داد و آن را با موفقیت به زمین بازگرداند.

دراگون بار دیگر در 25 می 2012 تاریخ ساز شد، زمانی که اولین فضاپیمای تجاری بود که به ایستگاه فضایی بین‌المللی لنگر انداخت و محموله را با موفقیت به آن تحویل داد. در آگوست همان سال، اسپیس ایکس اعلام کرد که برنده قراردادی از ناسا برای توسعه جانشین شاتل فضایی است که فضانوردان را به فضا منتقل می کند.

تسلا موتور:

این بخش از مقاله قطعا محبوب ترین بخش برای دوست داران دنیای خودرو است. این شرکت در سال 2003 توسط کارآفرینان آمریکایی مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد و به نام نیکولا تسلا مخترع آمریکایی صربستانی نامگذاری شد. ماسک یکی از بنیانگذاران، مدیرعامل و معمار محصولات تسلا موتورز است. در واقع حیطه فعالیت تسلا، خودرو های الکتریکی، سقف های خورشیدی و باتری های ماشین هاست.

پنج سال پس از شکل ‌گیری شرکت و در مارس 2008، تسلا از رودستر رونمایی کرد؛ یک خودروی اسپرت که قادر به شتاب صفر تا 60 مایل در ساعت در 3.7 ثانیه است و همچنین طی شارژ باتری لیتیوم یون خود، نزدیک به 250 مایل را طی می‌کند.

تسلا موتورز با داشتن سهامی در شرکت توسط دایملر و مشارکت استراتژیک با تویوتا، عرضه اولیه عمومی خود را در ژوئن 2010 با جمع آوری 226 میلیون دلار آغاز کرد. در آگوست 2008، تسلا برنامه ‌هایی را برای مدل S خود اعلام کرد؛ اولین سدان الکتریکی این شرکت که طبق گزارش‌ها قرار بود در مقابل سری 5 کمپانی بی ‌ام‌ و قرار بگیرد. در سال 2012، مدل S سرانجام با قیمت اولیه 58570 دلار به مرحله تولید رسید و با قابلیت طی کردن مسافت 265 مایل بین شارژ، به عنوان خودروی سال 2013 توسط مجله Motor Trend مورد تقدیر قرار گرفت. در آوریل 2017، تسلا اعلام کرد که از جنرال موتورز پیشی گرفته و به با ارزش ترین خودروساز ایالات متحده تبدیل شده است. این خبر یک موهبت آشکار برای تسلا بود که به دنبال افزایش تولید و عرضه مدل 3 سدان خود در اواخر همان سال اتفاق افتاد.

زندگینامه ها | قسمت اول : ایلان ماسک

بیشتر بخوانید: درباره مرسدس بنز چه می دانیم

در سپتامبر 2019، یک مدل از سری S با استفاده از آنچه ماسک به‌عنوان " Plaid powertrain" توصیف کرد، رکورد سرعتی را برای سدان چهار در در Laguna Seca Raceway در شهرستان مونتری، کالیفرنیا به ثبت رساند.

ماسک پس از اینکه در ابتدا قصد داشت تا دسامبر 2017 هر هفته 5000 خودروی مدل 3 جدید تولید کند، این هدف را به مارس 2018 و سپس با شروع سال جدید به ژوئن رساند.  شاید این خبر شما را متعجب کند اما کارشناسان صنعت به خوبی از مشکلات تولید آگاه بودند و از این بابت متعجب نشدند. گرچه برخی این سوال را مطرح کردند که سرمایه گذاران قرار است تا چه زمانی با این تاخیر پیش آمده صبوری کنند اما در آوریل سال 2018 ماسک رئیس بخش مهندسی را کنار زد تا خودش رسما بر کار ها نظارت داشته باشد و در ماه ژوئن اعلام کرد که قصد دارد 9 درصد از نیروی کار خود را اخراج کند. دلیل این اخراج را در ایمیل ای که به کارمندان خود فرستاده بود، حذف نقش های تکراری و گرفتن سود بیشتر اعلام کرد که دقیقا به همین هدف خود رسید و توانست به هدف ای که البته با تاخیر رو به رو شد، دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید