جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سرطان پستان چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
سرطان پستان چیست؟

 

اگر شمایی که در حال مطالعه هستید یک بانو می باشید باید به شما تبریک بگوییم زیرا این مقاله به شما اطلاعات زیادی خواهد داد تا در رابطه با این موضوع در امان باشید. همان طور که می دانید یکی از شایع ترین انواع سرطان که تا به حال در مورد زیاد شنیده اید سرطان پستان است. این سرطان به خصوص در زنان ایرانی بسیار رواج دارد و دلیل آن هم می تواند رعایت نکردن مواردی باید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. سرطان پستان سرطانی است که هم در زنان و هم در مردان دیده می شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

بر اساس آماری که به دست رسیده است این مورد  به صورتی است که از هر هشت بانو، متاسفانه یک نفر در طول عمرش به این سرطان مبتلا می شود و ۱ نفر در هر ۵ نفر از کسانی که تشخیص داده می شوند زیر ۵۰ سال دارند و حدود دو سوم در سنین بالاتر از ۵۰ سال هستند. سرطان پستان در مردان تنها ۱% کل موارد سرطان پستان را تشکیل می دهد. سرطان پستان نوعی از سرطان است که عملکرد تقسیم سلولی در سلول‌های پستان را دچار اختلال می‌کند. سلول‌های سرطانی پستان در شخصی که مبتلا شده، بدون کنترل و بیش از حدی که لازم است تکثیر می‌شوند. سرطان پستان انواع مختلفی دارد. نوع آن بستگی به این دارد که کدام نوع از سلول‌های پستان دچار این اختلال شده‌اند. این سرطان ممکن است از جاهای مختلفی در پستان آغاز شود.

به عنوان فردی که نگران سلامتی اش می باشد بهتر است بخش های مختلف اعضای بدن خود را بشناسید تا بتوانید راحت تر در رابطه با مشکلاتی که ممکن است برای آن پیش بیاید صحبت کنید. در علم پزشکی گفته شده است که پستان سه بخش کلی دارد:

1- لوبول ‌ها:

به غده‌ هایی گفته می شود که شیر در آنها ساخته می‌ شود.

2- مجراها:

همان طور که از اسمش پیداست یک بخش شامل یک سری مجرا و لوله ‌هایی است که می توانند شیر را از لوبول به نوک پستان برسانند.

3- بافت همبند:

بافت لیف مانند و همچنین بافت چربی که بخش ‌های دیگر پستان را در بر می‌گیرد و کنار هم نگاه می ‌دارد.

احتمال دارد این سوال برای شما پیش آمده باشد که سرطان از کدام قسمت نشات می گیرد و یا به اصطلاح شروع می گردد، در این رابطه مطالعات و بررسی های صورت گرفته می گویند که این نوع سرطان غالبا ‌از مجراها یا لوبول آغاز می‌ شود. سلول ‌های سرطانی این قدرت را دارند که از طریق رگ ‌های خونی و مسیرهای لنفاوی به سمت بیرون از پستان حرکت کنند و در بقیه ‌ی بدن گسترش پیدا کنند. در این حالت می‌گوییم سرطان متاستاز رخ داده است.

انواع مختلف سرطان پستان کدام هستند؟

به هر حال در مورد هر نوع بیماری دیگری که بخواهیم صحبت کنیم انواع شایع و نادر دارد که بسته به شرایط مثل ژنتیک، عوامل محیطی و یا دیگر عوامل می تواند این موارد در افراد دیده شود. شایع ‌ترین انواع سرطان پستان دو نوع است که در ادامه در رابطه با آن ها توضیحاتی داده ایم اما انواع دیگری هم دارد که شایع نیستند مثل بیماری پاژه، سرطان مدولاری، سرطان موسینی و سرطان التهابی پستان.

1- سرطان تهاجمی مجاری شیر پستان

همان طور که از نام و نشان این نوع سرطان پیداست باید این شروع از مجاری شیری اتفاق می افتد. در این نوع از سرطان، سلول ‌های سرطانی در مجرا شکل می‌گیرند. بعد از پیشروی کم‌کم به سمت بیرون از آن حرکت می‌کنند و به سایر قسمت‌ های پستان راه پیدا می‌ کنند. این سلول‌ها حتی ممکن است از پستان خارج شوند و سایر مناطق بدن را تحت تأثیر قرار بدهند.

2- سرطان تهاجمی لوبولی پستان

این نوع سرطان نیز از انواع شایع آن است و به جرئت می توان گفت در افراد زیادی دیده می شود. با توجه به لغت لوبول که در تیتر این نوع از سرطان مشاهده می کنید باید گفت در حقیقت در این نوع از سرطان، در ابتدا سلول‌ های سرطانی در لوبول شکل می‌گیرند و سپس به بقیه‌ ی نقاط پستان و خارج از آن حرکت می‌کنند.

علائم سرطان پستان چیست و چطور آنها را تشخیص دهیم؟

طبیعتا همه ی ما نگران سلامتی خودمان هستیم و برایمان سخت است که بی تفاوت و بدون رعایت نکات لازم از برابر بیماری ها گذر کنیم. این بیماری در بعضی افراد بدون علامت ظاهر می‌شود و گاهی علائم مختلفی دارد که در افراد مختلف متفاوت است. وجود داشتن علامت‌های زیر لزوماً به معنی این نیست که به این بیماری مبتلا شده‌ایم، اما با دیدن این علائم کلی، می‌توانیم به این بیماری شک کنیم و به پزشک مراجعه کنیم:

1- به وجود آمدن برجستگی یا ایجاد بخش هایی شبیه به توده در پستان و یا همچنین تشکیل حفره‌ هایی در زیر بغل افراد

2- متورم شدن قسمت کوچکی از پستان یا ضخیم شدن پوست آن

3- پوست پرتقالی شدن پستان

4- احساس درد عمیقی در نوک پستان یا کشیدگی نوک به سمت داخل

5- قرمز یا پوست پوست شدن نوک پستان

6- مترشح شدن هر نوع ماده‌ای غیر از شیر از نوک پستان (مثل خون)

6- متوجه شدن هر نوع دگرگونی غیر عادی و غیر نرمال و یا هر چیز دیگری در شکل پستان یا لمس درد

پستان طبیعی باید چه شکلی باشد؟

برایشما حتما این سوال پیش می آید که پس با این اوصاف یک پستان عادی و نرمال باید دارای چه ویزگی هایی باشد که بتوان آن را سالم خطاب کرد. همان ‌طور که پیش ‌تر نیز گفتیم، پستان از سه بخش تشکیل شده است. اما برای سوال «یک پستان سالم چه شکلی است؟» پاسخی وجود ندارد. شکل پستان در افراد مختلف متفاوت است و در این مورد چیزی تحت عنوان نرمال وجود ندارد. ظاهر پستان از عوامل محیطی مختلفی تأثیر می‌گیرد. مثلاْ شروع خون‌ریزی ماهیانه، چاق یا لاغر شدن، بچه‌دار شدن، افزایش سن و برخی داروها می‌توانند شکل پستان‌ها را تغییر دهند.

آیا توده پستانی لزوماً خطرناک و بد است؟

ترس در مورد هر چیزی موجب ابتلا و یا ضعیف کردن سیستم ایمنی و مقاومت بدن می گردد. در بخش های بالایی به کرات در رابطه با توده ها صحبت کردیم که ممکن است در  شما ترس و واهمه ایجاد کرده باشد اما در حقیقت توده ‌هایی که در پستان به‌ وجود می‌آیند، لزوماً سرطانی نیستند. گاهی این توده‌ها کیست‌هایی کوچک پر از مایع هستند و در بیشتر موارد به دلایل دیگری غیر از سرطان ایجاد می‌شوند. مثلاً کیست‌ها و وضعیت فیبروکیستیک پستان، دو عامل بسیار شایع هستند. وضعیت فیبروکیستیک تغییراتی در پستان ایجاد می‌کند که ممکن است همراه با درد، سوزش و ایجاد شدن یک توده‌‌ی پستانی باشد.

پیشگیری از سرطان سینه

هیچ کس نمی خواهد که درگیر بیماری و بیمارستان و مصرف هر روزه ی داروهای شیمیایی شود و طبیعتا این حس یک حس ذاتی است و همه ی ما انسان ها به دنبال کمال و سلامتی بوده و هستیم. سرطان پستان مثل خیلی از بیماری ‌های دیگر تحت تأثیر عوامل تغییر ناپذیری همچون ژنتیک و عوامل تغییرپذیری همچون سبک زندگی است. اگر بدانیم چه عواملی باعث ایجاد سرطان می ‌شود و از آنها دوری کنیم یا جلوی آنها را بگیریم در واقع از سرطان پیشگیری کرده‌ایم. برای پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث بروز سرطان می ‌شود، این عوامل را به دو دسته‌ عوامل خطر زای تغییر پذیر و تغییر ناپذیر دسته ‌بندی می‌کنیم. عوامل خطر زای تغییرناپذیری که بر بروز سرطان سینه تاثیر دارند:

1- زن بودن و بالا رفتن سن دو عامل بسیار مهم هستند.

2- اتفاقاتی مثل جهش ‌های ژنتیکی در طول زندگی

3- یکی دیگر از مواردی که ما در آن نقشی نداریم و شاید اصلا به آن توجه هم نکرده باشیم تاریخ شروع پریود (برای اولین بار) و پایان آن (یائسگی) است که در بروز سرطان پستان تأثیر دارند. هرچه سن شروع پریود پایین‌ تر و سن پایان بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می ‌شود.

4- داشتن سابقه‌ ی این نوع سرطان در خانواده یا خود فرد (قبلاْ) احتمال مبتلا شدن را بیشتر می‌کند.

5- در صورتی که خدایی نکرده به بیماری ‌های غیر سرطانی دیگری هم مبتلا شوید که به نحوی مربوط به این سرطان هستند هستند، احتمال ابتلا را در شما افزایش می‌ دهند.

6- پرتو درمانی و مصرف داروی دی اتیل ستیل بسترول توسط فرد (توسط مادرش در دوران بارداری) هم، دو مورد تأثیرگذار هستند.

همان طور که گفته شد علاوه بر عوامل بالا که ایجاد شدنشان دست ما نبود یک سری عوامل دیگر وجود دارند که این عوامل خطرزا تغییرپذیری دارند و با تغییر پذیری شان بر بروز سرطان موثر هستند:

1- اضافه وزن و چاقی (مخصوصاْ پس از دوران یائسگی)

2- عدم تحرک و ورزش نکردن

3- مصرف هورمون‌ های زنانه (برای پیشگیری از بارداری و درمان جایگزین بعد از یائسگی)

4- سابقه ‌ی حاملگی بدون زایمان

5- زایمان بعد از ۳۰ سالگی و شیر ندادن به نوزاد تا قبل از آن

6- مصرف نوشیدنی ‌های الکلی و دخانیات

با در نظر گرفتن این مورد که موارد بالا از عواملی می باشند که می توان گفت تقریبا در کنترل ماست، می‌ توانیم با دوری از آنها احتمال خطر را کم کنیم.

بیشتر بخوانید: درباره ی شایع ترین سرطان بانوان چه می دانید؟

برای درمان سرطان پستان باید چه کنیم؟

معمولا در ابتدای بروز هر گونه بیماری یک سری نشانه ها و علائم ما را آزار می دهند و برخی از آن ها به قدری واضح هستند که به راحتی می توان آن ها را تشخیص داد به طور کلی هر زمان که نشانه ها و علائم را در خودمان شناسایی کردیم، باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم. اگر پزشک تشخیص دهد که به سرطان پستان مبتلا هستیم، دوره‌‌ی درمان را آغاز می‌کند. انتخاب شیوه‌‌ی درمان بستگی به نوع سرطان و میزان پیش‌روی آن دارد. هر چه زودتر این بیماری را تشخیص دهیم (در مراحل اولیه) درمان آن راحت‌تر می‌شود. برای درمان سرطان شیوه‌های مختلفی وجود دارد از جمله:

1جراحی:

بر اساس مطالعات و تحقیقات پزشکی صورت گرفته، یکی از شیوه‌ های درمان سرطان، جراحی برای برداشتن توده‌ سرطانی است.

2- شیمی ‌درمانی:

همه ی ما اولین عبارتی که پس از کلمه ی سرطان به ذهنمان می آید عبارت شیمی درمانی است. در شیمی ‌درمانی، با استفاده از داروهای خوراکی و تزریقی سعی می‌کنند سلول ‌های سرطانی را بکشند و توده ‌ی سرطانی را کوچک‌ تر کنند.

3- هورمون درمانی:‌

همان طور که گفته شد این نوع از سرطان در بانوان بسیار شایع تر از آقایان می باشا و با توجه به اینکه این نوع از سرطان ارتباط بیشتری با زنان دارد باید گفت از دیگر روش ها برای درمان این است که نگذاریم هورمون‌ های زنانه که برای سلول ‌ها لازم است، به سلول ‌های سرطانی برسند.

4- زیست درمانی یا درمان بیولوژیک:

همه ی ما برای سالم ماندن نیاز به سیستم ایمنی قوی در بدنمان داریم و در صورتی که همیشه سیستم ایمنی ما به خوبی عمل کند می توانیم به جرئت بگوییم به طور دائمی ایمن خواهیم بود. در این شیوه‌ درمانی سعی می‌کنند سیستم ایمنی فرد را قوی کنند تا بتواند به سرطان غلبه کند.

5- پرتودرمانی:

در صورتی که از روش های فوق بهره نجوییم می توانیم به سراغ روش دیگری برویم که از علوم جدید به حساب میث آید و آن هم کمک گرفتن از پرتو هاست. در این روش کشتن سلول‌ های سرطانی از طریق پرتوهایی مثل اشعه ایکس اتفاق می افتد.

غربالگری سرطان سینه به چه معناست؟

همان طور که خودتان بهتر می دانید غربال کردن به معنای مورد آزمون قرار دادن چیزی می باشد. معمولا همه ی ما برای اطمینان از اینکه آیا بیماری و یا مشکلی در ما وجود دارد یا نه به پزشک مراجعه می کنیم و گاها پزشکان تست غربالگری را برای ما تجویز می کنند. در رابطه با غربالگری سرطان سینه نیز این مورد صادق است و باید گفت که غربالگری سینه  به معنی بررسی پستان ها پیش از بروز علائم و نشانه های بیماری است. لازم است تا همه ی بانوان اطلاعات کافی در مورد نحوه ی انجام این تست های غربالگری و زمان انجام آن کسب کنند. اگرچه این تست های غربالگری از شما در برابر ابتلا به بیماری محافظت نمی‌کند، می‌تواند در تشخیص به موقع این سرطان کمک کند و درمان را تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید